2015-09-22, 02:35
Medlem
Pletheneiss avatar
En fråga jag funderat över är om man inte kan överföra hjärnan till en dator? Så att man kan existera i en dator, och reflektera, fundera, vara i medvetandet med hjälp av en dator?
Citera
2015-09-22, 05:24
Medlem
Ambelains avatar
En ny kropp kommer ju kanske också att ge en helt ny hormonstyrd självupplevelse.
Och hormonerna påverkar faktiskt oss ganska mycket, de reglerar känslorna och känslorna ger en mycket av ens personlighet.

Minnen å sin sida samlar i hjärnan, men med tanke på att minnen av våra känslor också styr hur vi uppfattar oss själva och hur vi reagerar inför olika situationer och ändelser så kanske en ny kropp, med helt annan hormonuppsättning etc kommer att göra den nya "kroppsbäraren" väldigt förvirrad.
Den kanske komemr att reagera på ett för dess hjärna helt irrationellt sätt.
Citera
2015-09-22, 17:21
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
En fråga jag funderat över är om man inte kan överföra hjärnan till en dator? Så att man kan existera i en dator, och reflektera, fundera, vara i medvetandet med hjälp av en dator?
Ja, det tror jag att man kommer att kunna göra i framtiden. Det är ju en omfattande diskussion detta, men nöjer mig med konstaterandet för denna tråd.
Citera
2015-09-22, 18:31
Medlem
Citat:
Det tror jag inte alls att man kan. När den biologiska hjärnan dör så dör också personen även om minnena kan lagras i en dator.
Citera
2015-09-24, 22:23
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Kanske i framtiden, vem vet?

Säg att du skulle skapa en dator som hade precis samma funktioner som en person, skulle datorn som entitet eller själva mjuk- eller hårdvaran som utgör datorn vara personen? Jämför med hjärnan och dess beståndsdelar. Om du byter ut en del av hjärnan, är det fortfarande samma person då? Jag skulle intuitivt säga ja, fast att personen då kanske inte längre är "som den tidigare var". Lite som en person som råkar ut för en olycka, skadar hjärnan och inte fungerar på samma sätt längre. Spontant känner jag att det fortfarande är samma person, fast den är skadad för livet och inte beter sig som den tidigare gjorde.
Citera
2015-09-25, 09:45
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Kanske i framtiden, vem vet?

Säg att du skulle skapa en dator som hade precis samma funktioner som en person, skulle datorn som entitet eller själva mjuk- eller hårdvaran som utgör datorn vara personen? Jämför med hjärnan och dess beståndsdelar. Om du byter ut en del av hjärnan, är det fortfarande samma person då? Jag skulle intuitivt säga ja, fast att personen då kanske inte längre är "som den tidigare var". Lite som en person som råkar ut för en olycka, skadar hjärnan och inte fungerar på samma sätt längre. Spontant känner jag att det fortfarande är samma person, fast den är skadad för livet och inte beter sig som den tidigare gjorde.
Sådant händer ju hela tiden, typ. Varje gång vi gör någonting ändras eller byggs en ny koppling i hjärnan. En förändring sker, som när man slår i huvudet och blir segtänkt. Så om vi förändras hela tiden är vi då samma person vad som än sker, eller blir vi en ny person hela tiden?
Citera
2015-09-25, 09:52
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Sådant händer ju hela tiden, typ. Varje gång vi gör någonting ändras eller byggs en ny koppling i hjärnan. En förändring sker, som när man slår i huvudet och blir segtänkt. Så om vi förändras hela tiden är vi då samma person vad som än sker, eller blir vi en ny person hela tiden?
Det får mig att tänka på denna tråd som jag startade förut: https://www.flashback.org/t2602158. Gå gärna in och utveckla.
Citera
2015-09-25, 09:54
Bannlyst
personen är vad du blivit av dina erfarenheter i livet , hjärnan är bara en minneslagrings plats och förändras hela tiden över ditt liv ...............
Citera
2015-09-25, 09:56
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
personen är vad du blivit av dina erfarenheter i livet , hjärnan är bara en minneslagrings plats och förändras hela tiden över ditt liv ...............
Om du skulle byta ut hjärnan mot en annan, skulle du vara en helt ny person då eller samma person med en ny hjärna?
Citera
2015-09-25, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Om du skulle byta ut hjärnan mot en annan, skulle du vara en helt ny person då eller samma person med en ny hjärna?
bytte man ut hjärnan så skulle du bli en ny person i samma kropp så klart , är ju minnet i DIN hjärna som kopplar så du blir just du ......
Citera
2015-10-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag kan bevisa att din personlighet, dina minnen, ditt humör och så vidare förändras när vi förändrar din hjärna.

Vill du introducera ett halmstrå i form av "hjärnan är bara en antenn för icke-fysiskt medvetande" är jag rädd att bevisbördan ligger hos dig. God jakt.
Jag har funderat mycket på det här den senaste tiden.

Det jag påstår är inte en filosofisk fråga utan en religiös sådan och på det sättet är det omöjligt för mig att bevisa det jag påstår; Att människan har en immateriell själ.

Visst, det är kanske ett önsketänkande, att det förhåller sig så men jag fortsätter att tro på det och på Gud.

Min tro på Gud är sprungen ur existentiella grubblerier och en känsla av att bli bönhörd av Gud och Jesus.

EDIT: Så vi kan nog aldrig nå konsensus om detta eftersom det handlar om mina (och säkert andra troendes) inre upplevelser.
Senast redigerad av NurseRatched 2015-10-04 kl. 08:19.
Citera
2015-10-11, 14:48
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det tror jag inte alls att man kan. När den biologiska hjärnan dör så dör också personen även om minnena kan lagras i en dator.

Jo, så kan det vara. Men om vi i framtiden har tillräckligt med kunskap för att föra över hjärnan till en dator, borde vi i så fall inte ha tillräckligt med kunskap för att hitta var medvetandet sitter? Om medvetandet är en del av hjärnan, vad är det som gör att medvetandet inte skulle fungera på datorn?
Det du säger är att medvetandet är något mer än bara datakod, som kan köras på annan plats. Vad är det i så fall? Jag håller med dig om att jag tror att medvetandet hänger ihop med individen, och inte kan köras "externt" på en dator, dvs att två separata medvetanden skulle uppstå. Men varför kommer det inte att gå? Jag har inget svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in