2015-09-14, 21:12
Medlem
Soxis avatar
Ditt medvetande är väl du?
Citera
2015-09-14, 21:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Ditt medvetande är väl du?

Om jag skulle beskriva det så skulle jag inte använda formulering "jag är mitt medvetande", för det säger ju samtidigt att jag är något som har ett medvetande istället för är ett medvetande. Det är lite samma argument som religiösa använder när de säger "jag har en själ", vilket man kan ifrågasätta på följande vis: Vad är det som har en själ?

Ordet ditt antyder alltså att medvetande är en tillhörighet av det som du (eller jag) är, istället för att vara det som du (eller jag) är.

Jag skulle ställa frågan såhär: Du är väl medvetande?
Citera
2015-09-15, 07:39
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Om jag skulle beskriva det så skulle jag inte använda formulering "jag är mitt medvetande", för det säger ju samtidigt att jag är något som har ett medvetande istället för är ett medvetande. Det är lite samma argument som religiösa använder när de säger "jag har en själ", vilket man kan ifrågasätta på följande vis: Vad är det som har en själ?

Ordet ditt antyder alltså att medvetande är en tillhörighet av det som du (eller jag) är, istället för att vara det som du (eller jag) är.

Jag skulle ställa frågan såhär: Du är väl medvetande?

Formulera mig slarvigt. Syftar på det du beskrev. Tack för rättelsen
Citera
2015-09-15, 08:02
Bannlyst
jag tror att en människa föds ganska opersonlig och att den person du blir speglar vad du har för erfarenheter i livet som fostrat dej , ju äldre du blir ju mer personlig blir du på både gott och ont , hjärnan är bara ett organ som håller dina minnen vid liv , finns de som råkat ut för svår olycka och fått hjärnan nollad och då blivit helt andra personer mot vad de va innan olyckan när de vaknat upp och börjat leva sitt nya liv , snacka om att återfödas !!!!
Citera
2015-09-15, 23:37
Medlem
Jonblunds avatar
En annan aspekt :

Vem tilldelas personstatus? I lagens mening är människor med tillräckligt låg IQ inte att betrakta som personer. De kan inte hållas ansvariga för sina handlingar och tilldelas en förmyndare.

Utifrån detta skulle man kunna svara ja på ts fråga. Hjärnan är då det som konstituerar personen.
Citera
2015-09-16, 00:04
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Hjärnan är en organisk dator ,du fyller den med info hela livet och det är vad du fyller den med som gör dig till den du är , så JA du är din hjärna och din hjärna är du!

Vem vet ? den dagen då nån kommer på ett tillräckligt snabbt/smart interface så kan du kanske ladda ner all din info och installera den i nästa kropp
Citera
2015-09-20, 21:37
Medlem
Handikappadmuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Hjärnan är inte personen. Man har skurit av vissa delar av möss hjärnor och upptäckt att de fungerar o minns som vanligt. Det är kopplingarna som gör att vi minns inte beståndsdelarna.

Även människor som misst en del av hjärnan, högra eller vänstra, brukar fungera 99% efter en viss tid då hjärnan "återkopplat" sig.
Vandrande zombies finns ju menm är det verkligen personen som styr och inte hjärnan? En biologisk dator, javist men inte en personlighet, unik varelse..
Citera
2015-09-20, 22:22
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Fick en tanke.

Man kan byta ut det mesta i kroppen så vad är egentligen personen? Du kan återfästa ben armar händer etc som på ett eller annat sätt lossnat. Du kan få en ny lever hjärta lungor etc från donator. Säg om din arm lossnar så kan du få en donator arm också. Så det mesta i kroppen från hud till hår är utbytbart. Förutom hjärnan?

Jag vet att de tänker inom 10-20 år försöka transplantera ett huvud till en ny kropp. Men min tanke är som sagt du kan byta ut det mesta. Men ditt jag sitter i hjärnan alltså är personen hjärnan. Din personlighet tankar minnen m.m. är kopplade till hjärnan.

Så är hjärnan personen?

Fråga dig själv om du kan byta ut dina tankar, och i sådant fall mot vems eller vilka?
Citera
2015-09-20, 23:07
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Jag tror att vi är en psykedelisk upplevelse som vi finner i hjärnan. Hjärnan i sig är bara en biologisk dator.

Ganska bra teori. Haller med i stora drag
Citera
2015-09-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
En annan aspekt :

Vem tilldelas personstatus? I lagens mening är människor med tillräckligt låg IQ inte att betrakta som personer. De kan inte hållas ansvariga för sina handlingar och tilldelas en förmyndare.

Utifrån detta skulle man kunna svara ja på ts fråga. Hjärnan är då det som konstituerar personen.

Låter som att klumpar ihop en del, att det är mer din definition av person än direkt lagens.

I lagens mening, var finns detta som säger ... en med lägre IQ än genomsnittet inte är en person (människa)?

En förmyndare (god man) är med sin erfarenhet och lämplighet för personens behov och förutsättningar, en företrädare för just den personen. Med andra ord, finns en personstatus.

Ställer mig frågande var exakt i lagen du har fått "inte att betrakta som personer" ifrån.
Citera
2015-09-21, 16:46
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag tror inte att hjärnan är personen. Däremot tror jag att personen är en upplevelse i hjärnan. Den person som du identifierar dig med upplever bara du. Då upplevelsen bygger på respektive människas erfarenhet och ingen människa har erfarit precis samma sak så upplever två skilda hjärnor aldrig samma sak. Ingen person är den andra lik på samma sätt som ingen upplevelse i olika hjärnor är den andra lik.

Vad en person är för en hjärna är inte vad samma person är för en annan hjärna.
Citera
2015-09-22, 00:43
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7una
Låter som att klumpar ihop en del, att det är mer din definition av person än direkt lagens.

I lagens mening, var finns detta som säger ... en med lägre IQ än genomsnittet inte är en person (människa)?

En förmyndare (god man) är med sin erfarenhet och lämplighet för personens behov och förutsättningar, en företrädare för just den personen. Med andra ord, finns en personstatus.

Ställer mig frågande var exakt i lagen du har fått "inte att betrakta som personer" ifrån.

Jag utgår från att en människa som lever under förmyndare inte är att betrakta som en person i filosofisk mening. Detta är, medger jag, kontroversiellt. Men för denna tråden tror jag att mitt påstående kan användas.
Jag påstår inte att människor med IQ under 100 inte är personer, ännu mindre att lagen har en sådan uppfattning. Det finns lagregler för vem staten kan tvinga in under förmyndarskap. Det var vad jag avsåg.
Observera skillnaden mellan en god man och en förmyndare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in