2015-08-22, 21:41
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Sant, men det är ju därför vi inte ska acceptera att brottsoffren bestämmer och utför straffen här i landet. I en rättsstat är det staten som utför den hanteringen. På ett personligt plan är denna incident väldigt begriplig och rent av förståelig.

Nyktert och bra skrivet. Vi ska vara rädd om rättsstaten vi har.
Citera
2015-08-22, 21:41
Medlem
Om det hade varit en bankrånare som hade blivit nerslagen med golfklubba så hade säkert ingen nämnt det ens.
Eller ja, hade det nämnts hade det säkert varit för att folk tyckte brottet var avskyvärt.
Citera
2015-08-22, 21:43
Medlem
00Poliss avatar
Det var inte oväntat alls.
Citera
2015-08-22, 21:44
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
OK, så det jag läser in i ditt inlägg är att vi ska ha en rättskipning i form av pöbel och lynchning?

Naturligtvis skulle jag vara tokrasande/arg/förtvivlad om herr Lindgren hade våldtagit min dotter. Men det hör liksom inte hit. Varje person som har en anhörig som har varit utsatt för ett våldsbrott lär vara tokrasande.

Ska vi ha en lynch-mentalitet i Sverige? Vi är i och för sig på god väg, med arabinvandringen.

skulle du vara tokrasande/arg/förtvivlad
så storartat svenskt av dig.

själv skulle jag inte få ro föerän fanskapet vore kastrerad o död men svenskar värnar ju om alla så jag får väl hålla med dej
Citera
2015-08-22, 21:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Väldigt många våldtäkter ger inga eller ringa fysiska skador.
Fast inte Hagamannens ditt jävla pulver!
Citera
2015-08-22, 21:45
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma

Men rättsstaten måste agera så att förtroendet bibehålls. Alla vill ha en fungerande rättsstat.
Citera
2015-08-22, 21:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Väldigt många våldtäkter ger inga eller ringa fysiska skador.
Javisst, du har helt rätt.
Men tyvärr gäller det inte hagamannens två sista våldtäkter.
Våldet trappades upp från början inte ens direkt misshandel till att sluta med regerätt mordförsök efter ett grovt sadistiskt våld.

Våldtäkt är vanligast där gärningsman och offer är bekanta, från ytligt bekanta till sambos eller makar.
Regelrätt överfallsvåldtäkt är fortfarande relativt ovanligt i Sverige, men när det händer så är våldet oftast grövre, offret försöker försvara sig etc.
Citera
2015-08-22, 21:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Vilken rättsstat? Hade vi haft en rättsstat hade Hagamannen suttit bakom lås och bom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
skulle du vara tokrasande/arg/förtvivlad
så storartat svenskt av dig.

själv skulle jag inte få ro föerän fanskapet vore kastrerad o död men svenskar värnar ju om alla så jag får väl hålla med dej

Fast då har du ju ingen spärr heller om du skulle kunna gå slå ner någon med en golfklubba?
Normala människor gör inte det helt enkelt, du måste vara tidigare kriminell eller ha något slags fel,för är du normalt funtad slår du inte ner någon med en golfklubba.
särskilt inte mot huvudet, det är ytterst grovt våld.
Citera
Medlem
Jag tror att det går ganska så många bus på den där "Skolan" i Övertorneå. Jag vet själv ett antal personer som varit där under tidigare år som inte har rent mjöl i påsen om man säger så. Kriminella som blir less på att vara kriminella får arbetsförmedlingen att hjälpa dom dit för att till exempel utbilda sig till frystekniker eller svetsare (?)

Det är nog lätt för dom att få återfall när ett sådant tillfälle som att kunna puckla på Hagamannen uppenbarar sig. Det är ju inte precis så att någon kommer klandra dem. Dom skulle ju i princip kunna öppna upp en swish donation till sina konton för detta
Citera
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Snutarna prioriterar inte det här så högt, jag tror att de tycker som de flesta att det var hole in one.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är värre om någon formligen slår söder en så att man blir sittande i rullstol och kanske även får hjärnskador än om någon begår en våldtäkt utan att åsamka några fysiska skador. Om du inte tycker det bör du nog fundera på vad du egentligen tycker.

Jag tycker inte att det är okej med något av brotten, men brottet våldtäkt har fått oproportionellt högt straffvärde.

Nu är det Hagamannen vi diskuterar här. Han är dömd för mordförsök, vilket innebär att ena kvinnan skadades ordentligt av honom. Så ditt dravel om våldtäkt utan att få fysiska skador hör egentligen inte till denna diskussion.

Sen en fråga: Är du kvinna? Troligen inte nej. Så vad vet du om att bli penetrerad? Kom igen när du själv blivit våldtagen i röven av en av dig icke utvald person, så ska vi se vad du säger efter det. En våldtäkt kan inte jämföras med vanlig sexualitet, vilket du hade vetat om du hade mer än en ynklig liten hjärncell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in