2015-08-24, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Det tillhör väl inte vanligheterna direkt att man verkligen försöker mörda sina offer efter en våldtäkt?
lägg väl märket till plural! Han försökte ta livet av flera offer

Återigen. det finns folk, bland annat i min kommun, som åkt fast för "MORD" och de är ute.

Ser du skillnaden här: mordförsök och mord?

En är redan en mördare, den andra kan bli.

Men den ena mannen, för media inte vill diskutera x och y, är inte farlig tydligen och vi bör inte få redskap om var han befinner sig. Likaså med brottsdömda pedofiler som SD ville varna barnfamiljer om. Oj vad hemskt det var, enligt debattstudion. Fascistiska och farliga förslag som leder till en mans liv i fara...obs! inget om barnens säkerhet, bara pedofilens
Citera
2015-08-24, 14:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Likaså med brottsdömda pedofiler som SD ville varna barnfamiljer om. Oj vad hemskt det var, enligt debattstudion. Fascistiska och farliga förslag som leder till en mans liv i fara...obs! inget om barnens säkerhet, bara pedofilens

Du snuddar aldrig vid tanken på att om man öppnar den dörren så är det inte långt mellan att påstådda pedofiler (som är oskyldiga) blir uthängda och att det till och med går att skapa ett samhälle där man genom elaka rykten och hot kan plantera pedofilstämpeln på människor.

Nej, jag kunde tro det.

Det finns all anledning i världen att inte sprida en massa information som bara kommer att ha två effekter, nämligen att skrämma upp folk och att skapa folkmobbar.
Citera
2015-08-24, 14:49
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Citat:
Återigen. det finns folk, bland annat i min kommun, som åkt fast för "MORD" och de är ute.

Men den ena mannen, för media inte vill diskutera x och y, är inte farlig tydligen och vi bör inte få redskap om var han befinner sig. Likaså med brottsdömda pedofiler som SD ville varna barnfamiljer om. Oj vad hemskt det var, enligt debattstudion. Fascistiska och farliga förslag som leder till en mans liv i fara...obs! inget om barnens säkerhet, bara pedofilens

Nu tycker jag det är förkastliga brott som du tar upp här, dock tror jag inte folket i din kommun som begått ett mord har smugit runt och plockat offer på måfå utan haft någon konflikt i sin närhet som tragiskt slutat med mord.

Du kan ju själv tänka dig om sprang på honom på stan och din mamma eller syster förs blivit brutalt våldtagen av honom och sedan har han försökt mörda henne?
Citera
2015-08-24, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du kan ju själv tänka dig om sprang på honom på stan och din mamma eller syster förs blivit brutalt våldtagen av honom och sedan har han försökt mörda henne?

Det är väl ingen skillnad om det skulle vara en far eller bror som blir brutalt misshandlad av någon. Det obehaget vore ju minst lika stort.
Citera
2015-08-24, 14:52
Medlem
"We sleep soundly in our beds because rough men stand ready in the night to visit violence on those who would do us harm."
Citera
2015-08-24, 14:53
Medlem
jimmychrists avatar
Om inte argumentet om rättsstatens grundläggande principer och samhällets umgängesregler biter så kan man ju stillsamt undra om anhängare av privat rättsskipning tror att vigilanter aldrig någonsin tar fel på person?
Citera
2015-08-24, 14:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nu tycker jag det är förkastliga brott som du tar upp här, dock tror jag inte folket i din kommun som begått ett mord har smugit runt och plockat offer på måfå utan haft någon konflikt i sin närhet som tragiskt slutat med mord.

Ja, faktum är ju att det finns en hel del som riskerar att springa på den som våldtagit och mördat deras dotter/mamma/syster osv .. på stan.

Även konflikter mellan parter som känner varandra och den ena skadar eller dödar den andra har liksom både offer och anhöriga till offret.
Citera
2015-08-24, 14:55
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Möjligen, men borde han inte fatta att risken för att stöta på både offer och dess anhöriga på stan är stor? Kan ju inte stå rätt till nån stans i skallen på honom.
Sen kan man ju undra hur det skulle vara att ha sådan man och pappa? verkar som frugan är lite tokig hon också? Undrar om det är mysigt i sänghalmen där hemma.... Fyfan mår illa bara jag tänker på det
Det kan man tycka, men man kan också tänka sig att han trodde att hatet hade svalnat av efter nio år i fängelse.

Nu valde han ju till slut att bo rätt långt från Umeå för sina studier så han kanske insåg det under den månad han var frigiven,vad vet jag.

Hursomhelst anser jag att om man tycker att grova brottslingar såsom Nicklas, pedofiler etc ska sitta inspärrade för livet, eller utsättas för tortyr, dödsstraff eller vad man nu förespråkar så ska man se till att lagar stiftas som stöder det.

Om vi börjar ta lagen i egna händer kommer det bli lika många lagtolkningar som människor och det kommer sluta i blodsfejder som under medeltiden, är det så vi vill ha det?

P. S
JAG TYCKER INTE SYND OM NICKLAS
Citera
2015-08-24, 14:57
Medlem
Citat:

Vi bodde granne med en senare dömd pedofil som hade småbarn som gick i en klass förut i min skola. han hade förgripit sig på elever hos hans dotters klass. Han var "etnisk svensk" om någon tror att jag vinklar saker. Likaså var det en man, som gav mig massa presenter - han bodde ensam och hade ingen familj och var jättesnäll mot alla barn. Alla mammorna tyckte om mannen och tyckte synd om honom, han hade förresten jobbat med ett "Elitserie lag i hockey" hur som helst, mannen arresterade för pedofili senare. Samma man hade erbjudit min mamma att jag kunde "hänga med honom" och mina syskon när min mamma och pappa var borta, så de kunde få en stund för sig. Jag fick t om julklappar av mannen och autografer.

Nu vet jag inte vad "aset" hade planerat.

men ser du här? 2 jävla pedofiler i närområdet som jagar barn och "SD´s förslag" om att dokumentera pedofiler är "galenskap". Men en våldtäktsman måste man veta var han befinner sig, å ja, t om kasta ut han ur vissa städer såsom Umeå.

Så säg aldrig till mig att pedofili är inget riktigt problem i Stockholm- eller t om större än våldtäktsmän. Än idag äcklas jag av över båda männen.
Senast redigerad av quezen 2015-08-24 kl. 14:59.
Citera
2015-08-24, 14:58
Medlem
HoAmAjs avatar
Citat:

Alla länder som har det som du vill ha det har dubbel eller i många fall tredubbel återfallsrisk än Sverige dock.

Anledningen till att det är säkrare här är att vi låter folk komma in i samhället utan att bli för utpekade efteråt, så var det förr även här i Sverige men i slutet på 60-talet så började det förändras, ungar upp till 25 förstår sällan sånt dock. Jag var likadan, men senare i livet så börjar man tänka på vad som ger färre brottsoffer och mer säkerhet... inte vad man kan göra mot en person.
Det gör man eftersom man har börjat förstå att ibland så orsakar saker som känns rätt omvänd effekt och som vuxen så är resultatet viktigare. Vi vill inte ha våra ungar eller medmänniskor våldtagna eller dödade, sämsta sättet att uppnå det är att trycka ut alla som avtjänat sina straff från samhället så då är det ganska klart vad man gör för att uppnå resultat i rätt riktning.

Straffa, släpp ut, ge ny chans. - alla andra sätt är värre. Dödsstraff ökar tex brottsligheten betydligt, det hände i varenda delstat i USA som införde det from 1970-talet. Där är hämnd viktigare än resultat och sen har det också gått som det har.

De här killarna får ordentliga straff.
Minimum 4½ för han som slog med golfklubban, kan bli 6. Går de på mordförsök så närmar han sig snabbt 8 år.
Senast redigerad av HoAmAj 2015-08-24 kl. 15:02.
Citera
2015-08-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoAmAj
Alla länder som har det som du vill ha det har dubbel eller i många fall tredubbel återfallsrisk än Sverige dock.

Anledningen till att det är säkrare här är att vi låter folk komma in i samhället utan att bli för utpekade efteråt, så var det förr även här i Sverige men i slutet på 60-talet så började det förändras, ungar upp till 25 förstår sällan sånt dock. Jag var likadan, men senare i livet så börjar man tänka på vad som ger färre brottsoffer och mer säkerhet... inte vad man kan göra mot en person.
Det gör man eftersom man har börjat förstå att ibland så orsakar saker som känns rätt omvänd effekt och som vuxen så är resultatet viktigare. Vi vill inte ha våra ungar eller medmänniskor våldtagna eller dödade, sämsta sättet att uppnå det är att trycka ut alla som avtjänat sina straff från samhället så då är det ganska klart vad man gör för att uppnå resultat i rätt riktning.

Straffa, släpp ut, ge ny chans. - alla andra sätt är värre. Dödsstraff ökar tex brottsligheten betydligt, hände i varenda delstat i USA som införde det from 1970-talet. Där är hämnd viktigare änresultat och sen har det också gått som det har.

Så, jag hoppas att de här killarna får ordentliga straff. Och det kommer de också.
Minimum 4½ för han som slog med golfklubban, kan bli 6. Går de på mordförsök så närmar han sig snabbt 8 år.

jag kan se något i rehabiliterinsprocessen. men när jag hör om en man, som våldtagit barn, så är jag inte intresserad att diskutera rehabilitering på många,många år.
nej, rehabilitering ska inte gå före straff. och vad är det för man som mördat som någonsin kommer kunna anpassas till ett samhälle? jag köper det inte. visst, när det berör rån,misshandel och hatbrott- fine. men mord och pedofili?
Jag kan gärna betala att mördaren sitter inne x antal fler år, än att regeringen sparar pengar och släpper ut fanskapet.
Citera
2015-08-24, 15:05
Medlem
MeanMEs avatar
Tycker på något sätt att det är ett sundhetstecken att detta händer.

Det är inte rimligt att folk som han skall få straffrabatt och så lågt straff för de brott han begått. När samhällets lagar förpassar sig för långt ifrån folks rättsmedvetande bubblar det över. Skall samhället ha ett vålds och rättsmonopol vill det sig att de upprätthåller detta med genom att gripa de skyldiga och att utdömt straff ligger i linje med folks rättsmedvetande.

Men idag straffas brottslingar för att inte tala om ekonomiska brottslingar väldigt milt medan vanligt folks småbrott / missar straffas grymt hårt.

En missad räkning pga till exempel sjukdom och en vanlig svenne är straffad ekonomiskt i tre år. Kan inte byta bostad, kan inte ta lån, kan inte ta telefonabonnemang.
Missa betala en trängselskatt på några kronor och samhället hade inga problem att plocka ut 500:- för det, nu sänkt som tur är.

Misshandla, råna en person och om du ens blir fast kan resultera i allt från böter till några månader i fängelse osv.

När det blir så jävla skevt är det bara sunt att folk reagerar.
Det bästa hade varit om någon rullat ansvariga politiker i tjära, NL har ju faktiskt ingen skuld i att han släppts så tidigt.
Senast redigerad av MeanME 2015-08-24 kl. 15:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in