2015-08-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Tog det bara som exempel. I Kalix ska du på samma buss som i Haparanda. Ungefär lika långt till bägge orterna och sista Expressbussen (Norrlandskusten) söderut går 12.30 vardagar.

Du har vääääldigt dålig koll på Norrland du.

Kanske dags att börja läsa busstidtabellen på : ltnb.se

Sista bussen mot Umeå går kl 16:10 från Haparanda vardagar och 1 timme senare från Kalix.

Nåväl han är inte kvar på orten längre utan förflyttad enligt artikeln i NSD. Oklart vart men förmodligen får nån annan ort i Norrbotten en boende de inte vill ha, om han nu inte flyttar hem till sin övervakare akut. Väldigt lägligt iofs att media var på plats när han kom och drog från orten igår. Sedan var han tydligen omplåstrad i panna och på näsan så swingen tog tydligen.

Sedan tror jag det var många år sedan det gick att flyga direkt mellan Luleå och Umeå men jag är osäker ??
Senast redigerad av OLDDEAR 2015-08-24 kl. 10:53.
Citera
2015-08-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har någon sagt att du ska umgås med honom?

Har golfklubban i skallen har förändrat din syn på honom? Tror du att de med det slaget har förändrat honom så att han inte är som du tror att han är? Det är nämligen det tråden handlar om. Tråden handlar inte om dig och vilka du inte vill bo nära eller umgås med.

Och jag som trodde att tråden handlade om ifall detta var oväntat eller ej. Så skrev i alla fall TS..

Men nu har du som självutnämnd trådpolis definierat om vad tråden handlar om..

Så förutom att du kan läsa andras tankar kan du också bestämma vad vi ska snacka om så att det faller dig i smaken..

Själv anser jag att detta inte var oväntat. Tvärtom skulle jag ha blivit förvånad om ingen hade markerat åt honom när nu samhället inte kunde göra det och ingen av hans släktingar/kompisar klarade av det.

Nu återstår att se ifall han har fattat budskapet..
Citera
2015-08-24, 10:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu återstår att se ifall han har fattat budskapet..

...och vilket är budskapet?
Citera
2015-08-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiproton
är ju lite pest eller kolera men om jag tvingats välja mellan å bli knullad i röven eller skjuten i skallen hade jag valt det första. tveklöst

Hade jag fått välja mellan att bli knullad i röven eller till medvetslöshet slagen i huvudet med en golfklubba så skulle jag ha dragit ner byxorna. Men jag har ju iofs några hjärnceller att vara rädd om.

I övrigt tycker jag ju det är lite naivt och tro att en liten håla som Övertorneå ska var säkrare plats för Hagamannen än Umeå.
Senast redigerad av L.D. 2015-08-24 kl. 10:56.
Citera
2015-08-24, 10:55
Medlem
ljudkellgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKaos
Ad Hominem tyder på intelligent argumentation... Som någon redan påpekat så blir det förhoppningsvis mer sådant här tills samhället (läs politikerna) anser att brottsoffer är mer skyddsvärda är gärningsmän. Hårdare straff för vettvillingar och psykopater.

Fast det är ju det tankesättet som lett fram till just den här situationen. Pöbeln ville att människor skulle sitta i fängelse istället för på psykiatrisk anstallt med särskild utskrivningsprövning (för det var inte ett riktigt straff enligt samma pöbel). Då inträffar det också att gärningsmän blir frisläppta fast de inte borde.
Om ni tänker lite längre om vilka konsekvenserna blir när ni röstar i nästa val, i stället för att bara sitta och klaga på allt på FB, så hade Hagamannen fortfarande suttit inlåst. Det är exakt samma människor som klagade på att folk inte sattes i fängelse som klagar på att Hagamannen är frisläppt, att invandrare är barbariska och som berömmer de som barbariskt misshandlade Hagamannen.
Citera
2015-08-24, 11:00
Medlem
Citat:
Aldrig hört om någon folkmobb mot mord. Det är precis som du säger. »Vanligt« folk tycker att det är värre att begå en våldtäkt än att begå ett mord. Många mördare idealiseras till och med.

Det är nog så illa att »vanligt« folk skulle sätta våldtäkt som värre än pedofili.

Tänk om »vanligt« folk reagerade och agerade lika kraftigt mot mobbning i skolan som de gör mot våldtäkt. Då kanske vi inte haft några våldtäkter.

Hur som helst, när folk tar sig rätten att använda lagen eller lagens upplevda brister som stöd för att angripa andra, då har vi tagit första steget mot något som inte kommer att stanna där. När »vanligt« folk applåderar folkmobbar, då har förståndet runnit iväg.

Inte så säker på det. Personlighetsstörningar uppstår tidigt i livet. Innan skolåldern. Så det är nog snarare generna tillsammans med uppväxtmiljön som har format Hagamannen.

Det skulle vara intressant att få veta vilken sorts inställning hans pappa har till kvinnorna.
Citera
2015-08-24, 11:03
Medlem
Citat:
...och vilket är budskapet?

Han kan betrakta klubbningen ungefär som en välkomstdrink från orten..
Senast redigerad av sno 2015-08-24 kl. 11:09.
Citera
2015-08-24, 11:09
Medlem
Citat:
Samhället kunde ju inte skydda Hagamannens offer heller, så vilken är är din poäng?

Min poäng är att ganska många tydligen tycker att det Klänning gjorde inte var så farligt och att de offer han lade under sig får skylla sig själva.

Jag tycker att såväl Hagamannen som Klänning och Arklöv och Svartenbrandt med flera borde få brinna i helvetet. Däremot tycker jag inte att enskilda människor ska ta sig an den uppgiften och när de gör det ska det inte applåderas.

Det är just det som är poängen. Ingen går säker. Inte ens Hagamannen själv - även om att han tycks ha trott det..

Han pratade om SINA rättigheter. Inte en tanke på offrens rättigheter.

När man inte visste hur Hagamannen såg ut kunde man inte skydda sina anhöriga. Nu kan man åtminstone försöka.. Det kan Hagamannen också - dvs. försöka. Återstår att se om han lyckas.

Hans offer försökte säkert också skydda sig - men de misslyckades.

Ingen har förresten sagt att det som Kapten klänning gjorde inte var så farligt. Men samtidigt kan man ju inte hindra någon att vara i kontakt med honom ifall hon själv vill..

Själv tror jag att Hagamannen är uppfostrad på det sättet att vanligt prat inte går i huvudet på honom. Annars skulle han ju ha accepterat terapin och låtit psykologen förklara för honom hur hotbilden gentemot honom själv kan se ut.

Nu ansåg han väl veta bättre själv..
Citera
2015-08-24, 11:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Han har betrakta klubbningen ungefär som en välkomstdrink till orten..

Fast vad ska han göra med det budskapet?
Citera
2015-08-24, 11:10
Medlem
Citat:
Fast vad ska han göra med det budskapet?

Lära sig en läxa och lyssna utåt - inte tro sig veta bäst själv..
Citera
2015-08-24, 11:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Lära sig en läxa och lyssna utåt - inte tro sig veta bäst själv..

På vilket sätt skulle det förändra något och vad är det han har gjort utöver brotten han lagförts för och avtjänat enligt gällande lagstiftning, vilka ju inte går att göra ogjorda, som föranleder en klubba i huvudet?

Du verkar hitta på egna tolkningar av både samband och konsekvenser.

Hur skulle han ha lyssnat »utåt« och vad hade det berättat?
Citera
2015-08-24, 11:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är just det som är poängen. Ingen går säker. Inte ens Hagamannen själv - även om att han tycks ha trott det..

Vad menar du med »ingen går säker«...säker från vad?

klart att ingen går säker. Det ser vi ju hela tiden att oprovocerat våld förekommer. Är du på fel plats vid fel tidpunkt så kan det värsta hända.

Citat:
Han pratade om SINA rättigheter. Inte en tanke på offrens rättigheter.

Har du hört honom säga det?

Citat:
När man inte visste hur Hagamannen såg ut kunde man inte skydda sina anhöriga. Nu kan man åtminstone försöka.. Det kan Hagamannen också - dvs. försöka. Återstår att se om han lyckas.

Genom att slå honom i huvudet, som hämnd?

Citat:
Hans offer försökte säkert också skydda sig - men de misslyckades.

Det gäller ju alla offer, annars hade de inte varit offer.

Citat:
Ingen har förresten sagt att det som Kapten klänning gjorde inte var så farligt. Men samtidigt kan man ju inte hindra någon att vara i kontakt med honom ifall hon själv vill..

Man kan inte skydda någon.

Citat:
Själv tror jag att Hagamannen är uppfostrad på det sättet att vanligt prat inte går i huvudet på honom. Annars skulle han ju ha accepterat terapin och låtit psykologen förklara för honom hur hotbilden gentemot honom själv kan se ut.

Att det är något fel på honom är vi överens om.

Citat:
Nu ansåg han väl veta bättre själv..

Jag vet inte vad han anser sig veta eller vad han trott och det vet inte du heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in