2015-08-29, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-net
Vadå gissar? Du påstår att det är "moraliskt korrekt" så säg för helvete vad det fanns för syfte mer än hat?

Jag vet inte vilket syfte de hade.
Till skillnad mot dig så vill jag inte spekulera, gissa, hitta på eller ljuga i hop saker.
Citera
2015-08-29, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Ingen människa är objektiv.

Nej, du kan inte veta vad jag bryr mig om eller inte.
Du kan som vanligt bara gissa.

Så nu har det gått från att ingen känner dem till att 90% inte känner dem.

Och du verkar vara bra på att ordbajsa. Det är det enda du gör.

Och, vad ska du göra åt saken horunge?

Citat:
Jag vet inte vilket syfte de hade.
Till skillnad mot dig så vill jag inte spekulera, gissa, hitta på eller ljuga i hop saker.

Så hur kan du påstå att det är "moraliskt korrekt" utan att veta syftet?
Citera
2015-08-29, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-net
Så hur kan du påstå att det är "moraliskt korrekt" utan att veta syftet?

Första delen väljer jag att ta bort då det inte ens är värt en kommentar.

För att jag anser att det är moraliskt korrekt att misshandla haga-aset.
Förför tycker jag det? Han förtjänar det anser jag.
Jag bryr mig inte vilket deras syfte var, det är helt oviktigt för mig.
Det enda nagativa jag kan känna kring detta är att jag tycker att han kom för lindrigt undan.
Citera
2015-08-29, 02:02
Medlem
Citat:
Första delen väljer jag att ta bort då det inte ens är värt en kommentar.

För att jag anser att det är moraliskt korrekt att misshandla haga-aset.
Förför tycker jag det? Han förtjänar det anser jag.
Jag bryr mig inte vilket deras syfte var, det är helt oviktigt för mig.
Det enda nagativa jag kan känna kring detta är att jag tycker att han kom för lindrigt undan.

Jag frågar: Så hur kan du påstå att det är "moraliskt korrekt" ..... ?

Du svarar: För att jag anser att det är moraliskt korrekt att misshandla haga-aset. Förför tycker jag det? Han förtjänar det anser jag.

"För jag tycker det" ....Låter som något en 5 åring skulle svarat.
Du bryr dig inte om syftet, men är ändå helt säker på att han "förtjänade" det. Mår du bättre nu för han blev misshandlad eller ...jag är förvirrad.
Citera
2015-08-29, 02:22
Medlem
Jag kan inte känna vare sig empati eller medkänsla gentemot den onde Lindgren. Han sköt sig själv i foten, nu får han allt stå sitt kast, och det är rätt åt honom. Nu har det blivit hans tur att vara rädd, nu har det blivit hans tur att få känna på hur det är att vara utsatt och själv bli ett brottsoffer. Skillnaden är att få känner medkänsla och empati gentemot honom.
Citera
2015-08-29, 06:58
Medlem
Citat:
Det är ingen ide att försöka förklara för dig för du förstår ju inte i alla fall.
Det är som att försöka förklara en dikt för en gris. Helt poänglöst.

Sista försöket:

Moral är inte samma för alla.
Alla har sin egen moral.
Ingen moral är "rätt" eller "fel".
Hänger du med?
Du kan ha en moral, jag en annan, Pelle en tredje och Olle råkar ha en som liknar din men inte till 100%.
Fattar du? Nähä...

Enligt mig är det moraliskt korrekt att misshandla haga-aset.
Varför?
För att enligt mig har han förtjänat det.
För enligt mig bör han lida resten av sitt liv. Alternativt dö fortast möjligast.

Vad i hela helvete är det du inte förstår?
Känns som man pratar med en förståndshandikappad gorilla...

Ehhhhhh, bara en sak: "Ingen moral är ´rätt eller fel´". Jo definitivt. Det är det denna tråd handlar om. Hagamannens moral var heeeelt fel. Det gör det inte rätt att göra fel igen . . . . .

Men det är egentligen ett annat underforum. (Filosofi.)
Citera
2015-08-29, 07:28
Medlem
[quote=Senjinone|54499579]http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12087766.ab

http://www.hd.se/lokalt/landskrona/2...rkeringsboter/

Herregud....
MP får parkeringsböter och killen som avbröt våldtäkten döms till fängelse medans våldtäktsmannen kommer lindrigt undan?

Idag debatteras det mycket om varför folk står som fågelholkar vid olycksfall och överfall - kanske t o m filmar eländet utan att ingripa

Och den starkaste teorin är att om en person tar ledningen och agerar - då följer resten av "mobben" också med

Men den här teorin tror jag inte ett skit på

Jag tror att det handlar om det som ovanstående artiklar handlar om dvs den som bestämmer sig för att gå på sin instinkt och avbryta ett överfall måste tänka sig noga för innan

Killen med domkraften borde ha tänkt till och inte slagit mot huvudet?

MP borde ha skaffat p-tillstånd innan dom började leta efter den försvunna pojken?

Men då kan det vara för sent att ingripa när alla planerat och tänkt klart - så då kan man väl lika gärna ta upp mobilen och filma istället, eller...?

Nej - jag tycker att man har fokuserat länge nog på gärningsmännen
Nu är det dags att tänka på brottsoffren och jag återkommer till min åsikt att GM:en måste börja ta ett eget ansvar

Om dom vet med sig att "ikväll ska jag ut och visa snoppen eller våldta eller...då måste hjälmen på
Annars kan jag råka illa ut

Både Hagamannen och GM i artikeln hade ju klarat sig från huvudskador av golfklubban och domkraften - bara dom hade haft hjälmen på
Citera
2015-08-29, 09:04
Medlem
...och Hagamannen borde naturligtvis tänkt på att respektera kvinnorna som han gett sig på i Umeå
Då menar jag att han borde inte ens tänkt tanken att återvända till Umeå när han kom ut från fängelset

Inte heller överklaga beslutet att han inte får sätta sin fot - i Umeå

Är han så jävla korkad att han inte fattar det då får han skylla sig själv

Arkelöf, Eklund, Zethreus och compani - samma grupp av sopor kommer inte att göra en fluga illa när/om dom kommer ut i frihet

Arkelöf kommer inte att kunna släppa en prutt i närheten av en polis utan att han åker in igen

Eklund's åkeri? Tror inte på den iden - möjligtvis i Koalalompour

Zethreus gick omkring och sköt på våra mörkhåriga medborgare - gissar att många med mörk hårfärg väntar på den dagen han blir fri?

Vad gäller Flinck så tror jag att han har sonat sitt brott och är dessutom ångerfull
Citera
2015-08-29, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas-martins
Intressant att du skriver att Lindgrens brott är avskyvärda. Det antyder att du inte tycker att personen Lindgren är avskyvärd. Men en individs handlingar kan inte separeras från personen på det sätt som mången förespråkare av silkesvantar mot grova våldsbrottslingar försöker göra. Lindgrens avskyvärda brott är inte något som bara hände av sig själv utan de är ett resultat av hans medvetna vilja som i sin tur beror på hans personlighet.

Det är våra handlingar som definierar oss. Man är vad man gör, enkelt uttryckt. Att jämställa någon som försvarar en misshandel av en serievåldtäktsman med samme serievåldtäktsman är därför att förneka logiken. Juridiskt sett är den ståndpunkt du för fram helt och hållet felaktigt och moraliskt sett är den nonsens. För det första var Lindgrens offer oskyldiga. Det är inte han. För det andra så har den som försvarar en kriminell gärning inte på långa vägar lika stort moraliskt ansvar som den som utför en sådan gärning. Detta är så självklart att det inte ens borde behöva påpekas.

Jag antar att du också anser att de israeler som kidnappade, dömde och avrättade Adolf Eichmann är lika kriminella som Eichmann själv? Och givetvis är även de som bara försvarar den avrättningen lika kriminella som den avrättade nazistiska massmördaren?

Vissa i tråden har påstått att männen som misshandlade Lindgren är fega. Det håller jag inte med om. De ville av ett eller annat skäl bestraffa en våldtäktsman och de tog den risk det innebär att handla. Är det några som är fega så är det de rabiata feminister som orerar om hur mycket de hatar män men som aldrig skulle våga ta risken att gå från ord till handling.

Detta innebär inte att jag försvarar misshandeln. Som jag skrev i ett annat inlägg i den här tråden så riskerar det att leda till våldsam anarki om folk tar lagen i egna händer. Men det är också den enda anledningen till att jag inte applåderar det som hände Lindgren.

Ett av de bästa inlägg jag läst om dessa frågor för det strukturerar logiskt det känslokaos jag och många har.

Vi vill inte ha anarki. Men vi vill ha en stat som sköter sina åtaganden mot de medborgare som inte är kriminella! En stat som inte följer det sociala kontraktet kommer få mer våld på gatorna som konsekvens. Det spelar ingen roll om det är rätt eller fel, det bara är så.

De senaste åren har det varit en utveckling där man inte kan lita på staten om man råkar bli ett brottsoffer. Det saknas förutsägbarhet i det mesta som rör rättsväsendet. I bland så funkar det; det blir polisutredning åtal och ett straff som motsvarar gärningen. I andra fall bryr sig inte ens polisen om att ta en anmälan, eller åklagaren vägrar göra något trots att en person varit utsatt för brott och fått sitt liv förstört.

I detta fall var det ett slafsigt åtal, med en idiotisk dom, och där en våldtäktsman kommer ut och är provocerande.

Det är mycket i Sverige som förfaller och de medborgare som orkar, tar egna initiativ. Det som är på gott är organisationer som Missing People som visar att folk bryr sig när folk mördas och försvinner. Det som påstås vara på ont är att folk tar ut hämnd när gärningar blir ostraffade av rättsväsendet. Jag har inga problem med det om det görs intelligent och med finess.

Det är grundläggande att vi alla vill se rättvisa och inte brottslingar som flinar. Våldtäkts-Niklas har förstört många liv och han ser inte det. Det betyder att kriminalvården fallerat. Det var ingen vård för våldtäkts-Niklas, bara en placering under viss tid där en massa likasinnade äckel som äckel-Anders som kunde gotta sig åt sina illdåd och se fram emot nästa Pizza på permissionen.

Det är svåra frågor, för det handlar lika mycket om den stat som beskattar medborgarna och inte ger tillbaka det skydd medborgarna betalat för. Det känsliga i saken är inte att Hagamannen får ett kok stryk. Det som uppenbarar sig är att befolkningen inte alls har samma åsikt som de som har tagit makten i Sverige. För i Sverige röstar vi inte längre fram den regering vi vill ha, vi får skit oavsett hur vi röstar.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-08-29 kl. 09:54.
Citera
2015-08-29, 10:09
Medlem
Killyourselfs avatar
"Forskaren Urban Karlsson är inte förvånad över utvecklingen kring Hagamannen. Inte över misshandeln, och inte över den lynchmobb som jagar honom. Han tycker att medierna bär ett stort ansvar - att medierna skapat ett monster."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ll-lynchmobben
Citera
2015-08-29, 10:25
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Precis! Det skrev jag så fort jag såg att dom gripit tre nya. Jimpa sjöng ut som en näktergal Nu åker vissa på grov misshandel och gissningsvis medhjälp till grov misshandel!

Konstigt att en som slänger sig med uttryck från kåken aldrig har hört att golare har inga polare. Typisk misslyckad jävel!
Vad heter svinet som tjallat på de tre hjältarna?
Citera
2015-08-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
"Forskaren Urban Karlsson är inte förvånad över utvecklingen kring Hagamannen. Inte över misshandeln, och inte över den lynchmobb som jagar honom. Han tycker att medierna bär ett stort ansvar - att medierna skapat ett monster."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ll-lynchmobben

Än en gång en "forskare" som går ut i media, och talar om att media skapat ett monster!

Våldtäkts-Niklas är ett monster. Som forskare borde Urban Karlssons fokus vara på dessa monster som växer upp i svenska myllan, har ett bra liv, men ändå blir kriminella och förstör andra människors liv.

Eller forska på varför denna acceptens från rättsväsendet och kriminalvården.

Men det är för "känsligt" för det är konsensus i la la land om att inhemska och importerade kriminella våldtäktsmän blir snälla om vi öser förståelse och pengar över dem. We shall overcome...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in