2015-08-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, vi ska inte överdriva det som hänt. Han har inte blivit lynchad!

Är det ingen som ser framför sig, två avskräden; äckel-Anders och våldtäkts-Niklas på samma anstalt. där de umgås och kommer bra överens?

I stället för vård, kan dessa två, de vidrigaste av brottslingar umgås och bekräfta varandra under många år, normalisera sina brott och frossa i porr?

Jag tyvärr kan jag tänka mig de kom bra överens. Hagamannen är mer misslyckad mördare som gillar att våldta än ren våldtäktsman om man ska döma från de två våldtäkter där han försökte ta död på kvinnorna. Tyvärr tror jag inte han misslyckas om han försöker en gång till. Eklund är ju mördare som också hade sexuella motiv så de hade säkert en del att prata om. Jag hatar att tänka att Eklund gav honom lite tips om hur man sköter mordbiten på bästa sätt...
Citera
2015-08-26, 10:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är sant. Och då går vi ett steg till och analyserar de personer du kallar lynchmobb. Och kommer till slutsatsen att de är äldre medborgare, vanligt folk där kvinnorna är i majoritet. Folk som är så förbannade över våldet mot kvinnor att de tycker det är i sin ordning att våldtäkts-Niklas får ett kok stryk.

Det säger mer om Hagamannen och rättsväsendet, än om de människor du kallar lynchmobb.

Nej, det säger snarare att även mobben som fördömer vissa brott hyllar andra brott och således drivs av de primitiva drifter som man med säkerhet annars kritiserar.

Jag tror inte att det du säger att jag kallar »lynchmobben« består av dem du utpekar. Jag tror att det är betydlig fler yngre män än du tycks tro som ingår där. Det är förmodligen ganska få kvinnor.

Sedan är ju ett »kok stryk« en felaktig omskrivning för en klubba i huvudet och för stryk i allmänhet också. Ett »kok stryk« är egentligen ett straff där dömda tvangs stå vid skampålen för att allmänheten skulle kunna spotta på brottslingen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-08-26 kl. 10:50.
Citera
2015-08-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12148
KARMA säger jag. Lås in honom o kasta bort nyckeln!!! El Svenska folket kommer "ta hand" om idioten.

Karma is a bitch!

Det är uppenbart att våldtäkts-Niklas släpptes från kriminalvården utan att ha fått vård. Det märkliga är att det är brottslingen som bestämmer. En vägran att ta emot vård visar på vårdbehovet.
Citera
2015-08-26, 11:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Karma is a bitch!

Det är uppenbart att våldtäkts-Niklas släpptes från kriminalvården utan att ha fått vård. Det märkliga är att det är brottslingen som bestämmer. En vägran att ta emot vård visar på vårdbehovet.

På vilket sätt är det uppenbart att han släppt utan att få vård?

Du menar att klubban i huvudet visade att han var i behov av vård?

Se saken som det är. Ett fegt kräk, och halvkriminell dessutom, har slagit en klubba i huvudet på en person som i den situationen inte kunde försvara sig. Sedan rymmer kräket utan att våga stå för sin handling. Om det hade varit något krut i nollan hade han i stället skjutit Hagamannen och tagit sitt straff för det. Nu gjorde han ju i stället som Hagamannen, anföll och försvann.

Om man ska gå utanför lagen på något meningsfullt sätt ska man göra som Jack Ruby när han sköt Lee Harvey Oswald inför TV-kamerorna. Då tar man lagen i egna händer och vågar sedan stå för det.
Citera
2015-08-26, 12:18
Medlem
Det dröjer inte länge innan den ryggradslösa våldsverkaren sitter bakom lås och bom. Det är inte begåvningsreserven det handlar om här utan en person av samma slag som den så kallade "Hagamannen", En människa som utfört en mimetisk handling i syfte att visa sig lika "duglig" som den han gett sig på.
Citera
2015-08-26, 12:18
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjarnfall
Då har du inte läst mycket i dina dar ;-). Vilken sten har du krupit fram ur? Det råder ingen som helst tvekan om att vi i Sverige "daltar" med brottslingarna, straffen är på tok för klena i förhållande till brotten. Maten för de som sitter inne får kosta mer än skolelevernas mat. Allt fler fällda mördare får straff på tio år – i stället för livstid. Det betyder frigivning i normalfallet efter sju år. Kriminalvården skönmålar även rehabiliteringsprogrammen bland interner inne på anstalterna, ändå ser vi idag många allvarligare brott än tidigare. I Sverige finns det en utopisk idé om att personen ska bli en bättre människa inne i fängelset. Verkligheten visar på motsatsen. Vad är det som du inte fattar? Kan ge dig hur många exempel som helst.

Det du inte förstår är att det inte bara handlar om att ge en brottsling ett så högt straff som möjligt. Det handlar om att brottslingen skall avtjäna sitt straff, men samtidigt kunna komma ut i samhället efter straffet och assimilera sig genom att inte begå nya brott.

Vad är det du förespråkar egentligen? Högre fängelsestraff? Dödsstraff? Det kostar oerhörda stora summor pengar. Jag har förtroende för Sveriges rättsystem och att både Tingsrätten, Hovrätten och Högsta Domstolen utfärdar den påföljd de tycker är rimlig.

Vill du ge mig exempel kan du länka till adekvata undersökningar och rapporter som antyder att högre straff minskar sannolikheten för en brottsling att begå brott. Du kan även klargöra vad det är för typ av fängelsestraff du eftersträvar. Min gissning är att du tycker att USA och Kinas rättsystem fungerar utomordentligt.
Citera
2015-08-26, 13:59
Medlem
rabuldats avatar
En av dom som misshandlade är nu annhållen, han var från gävle enligt

http://www.arbetarbladet.se/blaljus/...-av-hagamannen
Citera
2015-08-26, 15:47
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabuldat
En av dom som misshandlade är nu annhållen, han var från gävle enligt

http://www.arbetarbladet.se/blaljus/...-av-hagamannen

Gammalt. Finns redan i tråden sedan länge.
Citera
2015-08-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tycker att det är moraliskt försvarbart att Hagamannen fick en golfklubba i huvudet - för det är det som har hänt

Hagamannen har inte blivit lynchad=mördad - han har fått ett kok stryk och det är det enda språk han förstår

Han fattar förmodligen fortfarande inte att han har gjort något fel när han våldtog och misshandlade kvinnor och skapade skräck i ett helt samhälle

Det är litegrand som när man uppfostrar barn - det går inte att resonera med en treåring

Den här mannen har inte visat någon respekt eller ånger och då får han stå sitt kast

Det är också märkligt att en person som håller på att gå i konkurs kan inte skriva över sina tillgångar till sina föräldrar/andra släktingar, men en person som precis har erkänt x-antal brott som kommer att betyda skadeståndsanspråk KAN tydligen skriva sin egendom på sin egen far och därmed "sakna möjlighet" att betala skadestånd till brottsoffren..

Jag förstår inte hur lagstiftaren kan tillåta detta mygel.

Pappan tycks också anse att det är helt i sin ordning att skattebetalarna betalar ersättningen och sonen betalar sin skuld inom 345år..
Citera
2015-08-26, 16:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är också märkligt att en person som håller på att gå i konkurs kan inte skriva över sina tillgångar till sina föräldrar/andra släktingar, men en person som precis har erkänt x-antal brott som kommer att betyda skadeståndsanspråk KAN tydligen skriva sin egendom på sin egen far och därmed "sakna möjlighet" att betala skadestånd till brottsoffren..

Jag förstår inte hur lagstiftaren kan tillåta detta mygel.

Pappan tycks också anse att det är helt i sin ordning att skattebetalarna betalar ersättningen och sonen betalar sin skuld inom 345år..

Den är nog så att detta ytterst sällan är ett problem av ekonomisk art och därför har lagstiftaren ingen anledning att upprätta någon särskild lag (om förmånsrätt, regressrätt eller återvinningsrätt). Huvuddelen av de personer som döms till skadestånd och inte betalar saknar tillgångar. Det här är nog mer att se som en ovanlig situation. Alla brottsoffer fick ju ersättning. Alla utom ett via sin hemförsäkring och vederbörande fick det via Brottsofferjouren. Tycker inte att det finns någon anledning att hacka på lagstiftaren. Det går inte att jämföra detta med vad som händer ett företag på obestånd som sedermera går i konkurs.

Däremot kan man naturligtvis ha synpunkter på det moraliska i själva förfarandet. Jag tycker å andra sidan att det är en blek och ointressant fråga i jämförelse med själva dåden som sådana.
Citera
2015-08-26, 17:02
Medlem
Killyourselfs avatar
Han var anhållen, misstänkt för att ha misshandlat Niklas Lindgren, Hagamannen. Nu släpps 30-åringen av åklagaren.

http://mobil.kuriren.nu/Nyheter/miss...s-8438750.aspx
Citera
2015-08-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killyourself
Han var anhållen, misstänkt för att ha misshandlat Niklas Lindgren, Hagamannen. Nu släpps 30-åringen av åklagaren.

http://mobil.kuriren.nu/Nyheter/miss...s-8438750.aspx

Han "virka" sig ut anhållanden bokstavligt talat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in