2023-05-11, 21:11
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Sitter med en gammal hederlig Crocodile här och tänkte skriva en litet hyllningsinlägg till denna klassiska, svenska fulöl!

Det var oftast detta eller Åbro original man köpte när man var ung och i sin krafts dagar på 90-talet och drack som en häst med pöjkarna.
Ja det är en vanlig jävla billig ful-lager och inget speciellt, men jag tycker det är lite roligt att det funnits så länge som det gjort och fortfarande hänger kvar som varumärke. Själva plojen verkar vara att ge ett lite exotiskt intryck genom att utnyttja australiensisk symbolik och fauna, något som säkert var tokfräscht under sent 80-tal när alla svenskar hade sett Crocodile Dundee och kunde ordagrant citera "you call that a knife"-scenen.

På något vis har det genom decennierna bara fortsatt existera vid sidan av explosionen av mikrobryggerier och lanseringar av tusentals hipsteröl som smakar harts, gräsklipparbensin och destillerade granbarr. Det har också kommit och gått många internationella lagers genom åren (humlan, gorilla, fat cat, Åbro river, 1857 etc. ) men just Crocodile har stått kvar när de andra fallit. Det tycker jag är lite roligt, faktiskt.

Slutligen var Crocodile tydligen "beer of choice" under inspelningen av denna fantastiska, glädjefyllda musikvideo till Svullos "Öl-låten":
https://www.youtube.com/watch?v=e9L5VltDuPs

Leve Crocodile!
Senast redigerad av Banzai-Perkele 2023-05-11 kl. 21:23.
Citera
2023-08-04, 21:02
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Det blev ett testköp av Svijany denna fredag. En lite starkare (6,5%) tjeckisk ljus lager som nyligen adderats till systemets sortiment. Priset är en tjuga minus en tioöring och jag får säga att den kändes överraskande fruktig och drickbar. Jag brukar tycka att ljus lager ska hålla runt 5% för att inte bli alltför busgroggig i karaktären, men den här var helt ok. De kan sina saker de där tjeckerna.

Bolaget verkar ha chansat på att den ska sälja, för det fanns en rejäl hög med plattor av den i butiken.
Citera
2023-08-11, 20:42
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Har alla flashbackare gått och blivit vinbögar eller vad är det frågan om? Det verkar ha fallit på min lott att ensam bära öltråden framåt på mina axlar.

I alla fall så blev fredagens testköp The Taddy Porter från Samuel Smith. Stadig och mustig som en porter ska vara. Choklad, kaffe och lite känsla av rököl/charkuterier. Lämpade sig utmärkt som "cigarr-öl".
Citera
2023-08-18, 14:17
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Noterade idag att den klassiska svenska ful-lagern Millennium får ny design.
Lite synd tycker jag då jag alltid gillat burken för dess totala avsaknad av glamour och den retrodoftande imitationen av etikettremsor från gamla märkmaskiner. Ett stuk som ropar att här har vi ett BILLIGT öl utan några jävla krusiduller.
Citera
2023-08-19, 20:23
Medlem
Hej alla ölvänner,

Kan rekommendera att Sigtuna brygghus har återlancerat Black Soil IPA. En svart IPA. Högsta betyg, mycket god, 10/10, köp genast.
Citera
2023-08-20, 14:09
Medlem
Loxuss avatar
Tråkigt att Eskilstuna Ölkultur har konkat
Citera
2023-08-20, 16:04
Medlem
Zepars avatar
Någon som har tips på god folköl? Hade ett häng nyligen då jag bestämde mig för att endast dricka 3.5r. Blev en mycket bättre kväll än om jag hade druckit starköl, då jag har ett riskbruk och alkoholism i släkten. Då blev det Norrlands Guld, men vad dricker ni på forumet om man ska dricka folköl?

Tycker att smaken generellt är bättre än starköl.
Citera
2023-08-20, 17:58
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zepar
Någon som har tips på god folköl? Hade ett häng nyligen då jag bestämde mig för att endast dricka 3.5r. Blev en mycket bättre kväll än om jag hade druckit starköl, då jag har ett riskbruk och alkoholism i släkten. Då blev det Norrlands Guld, men vad dricker ni på forumet om man ska dricka folköl?

Falcon Bayerskt, Pripps och Sir Taste a Lot är mina favoriter.
Citera
2023-08-21, 18:17
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Lidl brukar ju faktiskt ha ett rätt roligt utbud av lite udda folköl. Du får gå dit och botanisera
Citera
2023-08-21, 18:36
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Falcon Bayerskt, Pripps och Sir Taste a Lot är mina favoriter.

Pripps smakar ju vatten även när det är starköl. Får testa de andra två.

Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Lidl brukar ju faktiskt ha ett rätt roligt utbud av lite udda folköl. Du får gå dit och botanisera

Lidl alltså, importöl? Vet om en Ica som har ett väldigt stort utbud av folkis, ska kolla runt lite och se vad jag hittar.
Citera
2023-08-21, 18:39
Medlem
prominentens avatar
Lidl har flera från bla Finns Brygghus inkl. två surisar som är ganska bra.
Citera
2023-08-21, 21:54
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:

Håller med ovanstående om Falcon Bayerskt. Det är en riktig trotjänare.

Melleruds utmärkta pilsner är riktigt bra, men ligger hutlöst nog på runt en femtiolapp för 4x33 cl.

Om du gillar mörkt öl så kan jag slå en slag för Carnegie Porter, en riktig svensk klassiker. Sveriges äldsta registrerade varumärke som fortfarande är bruk, säger google.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in