Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Tack för tipset. Testade en Schlenkerla Eiche Doppelbock och herrejävlar vilken öl! Röksmaken är balanserad och ölen som helhet är mycket smakrik utan att vara spritig trots 8 % alkoholhalt. Inget man dricker till grillfesten precis men passar bra en mörk vinterkväll.
Det är ett riktigt toppenöl, en unik delikatess som alla borde prova, (kanske inte faller alla i smaken, dock).
Och det är nästan lite synd att Schlenkerla framhåller den kraftfulla Märzen som sitt standardöl, då det avskräcker många från rököl . Det blir en för kraftig introduktion. T.ex. var det bara Märzen som fanns året runt i bolagets standardsortiment. Nu verkar den ha försvunnit, och istället dyker det upp en variant kring påsk och Eiche dyker upp i december.
Hade de promotat någon av de mildare varianterna lite bredare tror jag rökölen hade haft bättre rykte överlag och inte bara en marginell företeelse för de mest hängivna entusiasterna.
Pratade med bartendern på Zum Franziskaner i Sthlm, som ofta besökt Bamberg. Han berättade att de på Schlenkerla nästan skäms lite för deras ljusa lager med blå etikett då den inte är ett rent rököl utan bryggs på resterna av vörten från deras mer kraftfulla varianter. Den ljusa lagern med blå etikett tycker jag är ett utmärkt öl med tydlig rökighet och ett betydligt bättre instegsöl till Rauchbier som stil än den kraftfulla Märzen.
Förresten, vet du snabbaste vägen från Sverige till Bamberg? Är det ens möjligt att ta sig dit för t.ex. en snabb weekend? Om man bortser från corona. Jag har sett att man kan t.ex. flyga till Frankfurt eller Munchen och sen ta tåg. Men det verkar ta påtagligt lång tid att en weekend fredag till söndag känns ogörlig. Finns det andra snabbare alternativ? Från Arlanda?