2021-01-15, 04:20
Medlem
CoZeCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinus
Vad är det med vuxna män och sukta efter barn öl som "morgondagens hockeyfrilla"?
Disktuerade med nån jävla ste**n på FB som höll på o böga sig med suröl och racka ner på all bra öl.
Vem fan betalar flera hundra för en flaska "kantijong" eller vad fan dom heter.

Man ser på SB hur folk trängs för att komma till exklusiva släpp hyllan.
Varför bara köpa en öl du aldrig mer får köpa någon gång? För 34 spänn?

Alla jävla new england IPA som smakar precis likadant allihopa, jävla proviva mangojuice.

Nästa inhandling blir ett gäng Arboga 7,3 som är en jävligt god öl.
Ocksp three harts som nämnt ovan och såklart ARboga 10.2 som är en äkta öl.

Hålla på o fjanta med mango lassi öl. Ha ha ha vem har tid för de.t

Skål allihopa måtte måndagen gå fort.

Vi som sysslar med untappd
Citera
2021-01-17, 01:05
Medlem
Chippar in här istället:

Nils Oscar Baltic Porter visar att gammal är äldst 5/5. Sätter alla smaker i perfekt balans och harmoni.
Har inget mer att tillägga. Fan vad glad jag blir!
Citera
2021-01-17, 22:00
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Trevligt. Ja, Schlenkarle kan nog beskrivas som udda men på ett positivt sätt. De gör sin traditionella rauchbier på samma sätt som den gjorts i århundraden och skiter i moderna trender och nycker. Det känns stabilt och förtroendeingivande. Deras standardöl tror jag är Märzen och ja, den är kraftig. Annars gillar jag Kräusen som är mildare och även deras ljusa lager med blå etikett. Och Eich Doppel Bock är en favorit. Veteöl är inte riktigt min grej, men det är bara en personlig preferens.

Skulle jättegärna åka till Bamberg och besöka Schlenkarle och andra bryggerier. Har hört mycket gott om Bamberg och Franken och har länge drömt om att åka dit och åka runt mellan olika orter och frossa i självrunnen Kellerbier från en liten kagge. Men det har inte blivit av än, men nån gång kommer jag åka, det är säkert.
Tack för tipset. Testade en Schlenkerla Eiche Doppelbock och herrejävlar vilken öl! Röksmaken är balanserad och ölen som helhet är mycket smakrik utan att vara spritig trots 8 % alkoholhalt. Inget man dricker till grillfesten precis men passar bra en mörk vinterkväll.
Citera
2021-01-18, 12:07
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinus
Vad är det med vuxna män och sukta efter barn öl som "morgondagens hockeyfrilla"?
Disktuerade med nån jävla ste**n på FB som höll på o böga sig med suröl och racka ner på all bra öl.
Vem fan betalar flera hundra för en flaska "kantijong" eller vad fan dom heter.

Man ser på SB hur folk trängs för att komma till exklusiva släpp hyllan.
Varför bara köpa en öl du aldrig mer får köpa någon gång? För 34 spänn?

Alla jävla new england IPA som smakar precis likadant allihopa, jävla proviva mangojuice.

Nästa inhandling blir ett gäng Arboga 7,3 som är en jävligt god öl.
Ocksp three harts som nämnt ovan och såklart ARboga 10.2 som är en äkta öl.

Hålla på o fjanta med mango lassi öl. Ha ha ha vem har tid för de.t

Skål allihopa måtte måndagen gå fort.

Köper hellre en god öl för 70 kr än 7 dåliga.
Citera
2021-01-19, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Tack för tipset. Testade en Schlenkerla Eiche Doppelbock och herrejävlar vilken öl! Röksmaken är balanserad och ölen som helhet är mycket smakrik utan att vara spritig trots 8 % alkoholhalt. Inget man dricker till grillfesten precis men passar bra en mörk vinterkväll.
Det är ett riktigt toppenöl, en unik delikatess som alla borde prova, (kanske inte faller alla i smaken, dock).

Och det är nästan lite synd att Schlenkerla framhåller den kraftfulla Märzen som sitt standardöl, då det avskräcker många från rököl . Det blir en för kraftig introduktion. T.ex. var det bara Märzen som fanns året runt i bolagets standardsortiment. Nu verkar den ha försvunnit, och istället dyker det upp en variant kring påsk och Eiche dyker upp i december.

Hade de promotat någon av de mildare varianterna lite bredare tror jag rökölen hade haft bättre rykte överlag och inte bara en marginell företeelse för de mest hängivna entusiasterna.

Pratade med bartendern på Zum Franziskaner i Sthlm, som ofta besökt Bamberg. Han berättade att de på Schlenkerla nästan skäms lite för deras ljusa lager med blå etikett då den inte är ett rent rököl utan bryggs på resterna av vörten från deras mer kraftfulla varianter. Den ljusa lagern med blå etikett tycker jag är ett utmärkt öl med tydlig rökighet och ett betydligt bättre instegsöl till Rauchbier som stil än den kraftfulla Märzen.

Förresten, vet du snabbaste vägen från Sverige till Bamberg? Är det ens möjligt att ta sig dit för t.ex. en snabb weekend? Om man bortser från corona. Jag har sett att man kan t.ex. flyga till Frankfurt eller Munchen och sen ta tåg. Men det verkar ta påtagligt lång tid att en weekend fredag till söndag känns ogörlig. Finns det andra snabbare alternativ? Från Arlanda?
Citera
2021-01-19, 04:26
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Riktigt bra grejer. All deras öl är bra.
Drick och njut och använd även i matlagningen.
Citera
2021-01-19, 06:29
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det är ett riktigt toppenöl, en unik delikatess som alla borde prova, (kanske inte faller alla i smaken, dock).

Och det är nästan lite synd att Schlenkerla framhåller den kraftfulla Märzen som sitt standardöl, då det avskräcker många från rököl . Det blir en för kraftig introduktion. T.ex. var det bara Märzen som fanns året runt i bolagets standardsortiment. Nu verkar den ha försvunnit, och istället dyker det upp en variant kring påsk och Eiche dyker upp i december.

Hade de promotat någon av de mildare varianterna lite bredare tror jag rökölen hade haft bättre rykte överlag och inte bara en marginell företeelse för de mest hängivna entusiasterna.

Pratade med bartendern på Zum Franziskaner i Sthlm, som ofta besökt Bamberg. Han berättade att de på Schlenkerla nästan skäms lite för deras ljusa lager med blå etikett då den inte är ett rent rököl utan bryggs på resterna av vörten från deras mer kraftfulla varianter. Den ljusa lagern med blå etikett tycker jag är ett utmärkt öl med tydlig rökighet och ett betydligt bättre instegsöl till Rauchbier som stil än den kraftfulla Märzen.

Förresten, vet du snabbaste vägen från Sverige till Bamberg? Är det ens möjligt att ta sig dit för t.ex. en snabb weekend? Om man bortser från corona. Jag har sett att man kan t.ex. flyga till Frankfurt eller Munchen och sen ta tåg. Men det verkar ta påtagligt lång tid att en weekend fredag till söndag känns ogörlig. Finns det andra snabbare alternativ? Från Arlanda?
Finns direktflyg Arlanda-München. Från flygplatsen är det sedan tre timmar med tåg för att nå Bamberg.

Testade även deras lager. Den var väl okej men inget jag kommer att köpa igen. Tycker inte att röksmaken passar bra till en sådan "lätt" öl (4,2 procent alkohol). Men det är som sagt min personliga åsikt.
Citera
2021-01-19, 10:05
Medlem
Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Riktigt bra grejer. All deras öl är bra.
Drick och njut och använd även i matlagningen.
Hur kan det komma sig att deras märzen inte ingår i det ordinarie sortimentet? Var ju det i många herrans år.
Citera
2021-01-19, 11:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putler
Hur kan det komma sig att deras märzen inte ingår i det ordinarie sortimentet? Var ju det i många herrans år.
Ingen aning. Sortimentet förändras ju.

Hursomhelt rekommenderas deras öl starkt i olika typer av grytor, stuvningar, soppor mm. Fläsk eller kycklinggryta med olika rotfrukter, nån god fond och rököl blir fantastiskt gott.
Citera
2021-02-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av partajjare
Jag såg att bolaget har lanserat en ny öl från 1 december ifrån Tjeckien för 7,90kr (+pant), är det någon som hunnit prova på den nya "fulölen" Král lev Pivo?
Helt ok, men ingen sensation. Föredrar denna framför Ey’Bro, även om den också helt klart är drickbar.

Favoriten bland lågprisöl är fortfarande femkommatvåan.
Citera
2021-02-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Köper hellre en god öl för 70 kr än 7 dåliga.
Varför måste man välja?

Jag börjar gärna fredagkvällen med en eller tre billiga, ljusa öl för att komma i lite fredagsstämning. Sen tar jag fram en eller två finöl som jag sitter och smuttar på länge.
Citera
2021-02-19, 17:24
Medlem
Tänkte tipsa om de tre stycken mest typriktiga engelska ale/stout just nu på bolaget (som finns på i stort sätt alla bolag) :

Mest typriktiga bitter: Nääs Eko Ale
Mest typriktiga ipan: S:t Eriks IPA
Mest typriktiga stouten: Little Valley Stoodley Stout

Mycket goda öl som alla borde testa. Tummen upp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in