2020-12-23, 23:55
Medlem
Sitter här och värmer in julen med några öl. Efter ett händelserikt halvår och ett glatt besked från jobbet som gör att jag kan slappna av något.

Då tror ni förstås att jag kommer prova årets julöl från de svenska industrilagerbryggerierna? Så blir det inte, de bästa mörka lagern för tillfället är Aldersbacher Kloster Dunkel och med stor överaskning Göteborgs Bryggeri Dunkel. Har tidigare varit besviken på Göteborgsbryggeri med Starkpilsnern och Go' Ipan men med Dunkeln visar de vart skåpet ska stå. Det är ett förstklassigt öl som visar att de faktiskt kan brygga öl.

Imorgon kommer jag roa mig själv med att testa om Norrlands Guld och Mariestads Export är samma öl eller inte. Det har länge florerat rykten på internet att dessa öl är exakt samma öl eller att de är omöjliga att skilja från varandra men jag känner mig manad bringa klarhet i dessa rykten. Har funderat på detta länge och känner mig nu kapabel att avgöra det en gång för alla. Har köpt två st 33cl av varje som nu ligger på kylning. 24h kylning har jag som braxis för lageröl, ale klarar sig med ett par timmar, ibland dricker jag dem vid rumstemperatur. Älskar handpumpad caskale vid rumstemperatur eller strax under. Men det hittar man endast på särskilda dedikerade ölpubbar.

Just nu sitter jag och smuttar på Brewdogs Mr. President, nån hyllning presidentvalet i USA antar jag. Bra öl! De hittar tillbaka till sina rebelliska punkdagar när de ville brygga öl med mycket smak och sket i ultrakommerciella försäljningsrekord.På 9,2 ABV är detta en potent bryggd som man inte skojar bort.
Citera
2020-12-24, 01:18
Medlem
En heads-up till alla där ute som sitter på en Nynäshamns Ångbryggeri Mysingen Midvinterbryggd 2020: det är en påtaglig karaktär från rökmalt från Bamberg i detta öl!

Så för alla suckers där ute för rököl och för alla andra, ni behöver inte oroa er, det är rökmalt ni känner i detta öl, en överaskning, mycket trevligt!

Och som kurriosa så la jag rabarber på två flaskor Eich Doppel Bock från Schlenkarle, ett mycket gott öl från Bamberg som brukar släppas på Bolaget i december varje år. För övrigt säljs den året runt tillsammans med Schlenkarles övriga sortiment på den utomordentliga restaurangen och puben Zum Franziskaner i Stockholm.
Citera
2020-12-24, 01:36
Medlem
En annan överaskning som jag kan släppa är att Brooklyn East India Ale licensbryggs hos Carlsberg i Falkenberg. Jag anade en diskrepans i den blygsamma humlekaraktären och började läsa på flaskan. I myllret av olika språk, engelska, grekiska, italienska etc. så kunde jag utläsa att ölet inte var bryggt i Brooklyn utan i Falkenberg. Det ni... Jag har alltid gillat Brooklyn som bryggeri, nödvändigtvis inte alla öl, men jag kommer definitivt vara mer upomärksam innan jag köper öl från Brooklyn i fortsättningen.
Citera
2020-12-24, 21:33
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ

Och som kurriosa så la jag rabarber på två flaskor Eich Doppel Bock från Schlenkarle, ett mycket gott öl från Bamberg som brukar släppas på Bolaget i december varje år. För övrigt säljs den året runt tillsammans med Schlenkarles övriga sortiment på den utomordentliga restaurangen och puben Zum Franziskaner i Stockholm.
Udda men bra bryggeri. Tycker att deras "standard" rököl är lite väl häftig men den rökiga veteölen är perfekt.

Kan varmt rekommendera ett besök i deras Biergarten som ligger i anslutning till bryggeriet i Bamberg. Trevlig stämning och god hemgjord potatissallad.
Citera
2020-12-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Udda men bra bryggeri. Tycker att deras "standard" rököl är lite väl häftig men den rökiga veteölen är perfekt.

Kan varmt rekommendera ett besök i deras Biergarten som ligger i anslutning till bryggeriet i Bamberg. Trevlig stämning och god hemgjord potatissallad.
Trevligt. Ja, Schlenkarle kan nog beskrivas som udda men på ett positivt sätt. De gör sin traditionella rauchbier på samma sätt som den gjorts i århundraden och skiter i moderna trender och nycker. Det känns stabilt och förtroendeingivande. Deras standardöl tror jag är Märzen och ja, den är kraftig. Annars gillar jag Kräusen som är mildare och även deras ljusa lager med blå etikett. Och Eich Doppel Bock är en favorit. Veteöl är inte riktigt min grej, men det är bara en personlig preferens.

Skulle jättegärna åka till Bamberg och besöka Schlenkarle och andra bryggerier. Har hört mycket gott om Bamberg och Franken och har länge drömt om att åka dit och åka runt mellan olika orter och frossa i självrunnen Kellerbier från en liten kagge. Men det har inte blivit av än, men nån gång kommer jag åka, det är säkert.
Citera
2020-12-24, 23:07
Medlem
Kan också passa på att skriva att det går att skilja på Norrlands Guld Export och Mariestads Export och det är inte samma öl i burkarna.

Det första man märker är att Mariestads doftar ganska mycket, och det doftar ÖL! Norrlands doftar nästan ingenting, inga oangenäma dofter, och bara en svag antydan av öldoft.

Norrlands är tunnare och något beskare än Mariestads. Mariestads har ganska låg beska men mer maltig sötma och fyllighet i smakbilden. Det smakar mer helt enkelt.

Färgen är näst intill identisk. Om man ska vara petig är Norrlands ett uns ljusare i färgen.

Dessa är mycket subtila skillnader och jag undrar om någon ens bryr sig. Båda är helt OK och godkända öl som jag dricker då och då, främst när jag är ute på restauranger som har en begränsad ölkyl.

Mariestads är dyrare än Norrlands och marknadsförs mer som ett premiumöl för finsmakare. Norrlands har alltid marknadsförts som ett enkelt öl utan krussiduller för folk som bor i den Norrländska vildmarken eller som bor i storstan men vill känna en anknytning till den okomplicerade vilda landsbyggden i Norrland.

Den här ölprovningen är mitt bidrag som kan betraktas som en julklapp till alla ölintresserade flashbackare. God Jul! Hoppas ni fått fina julklappar.
Citera
2020-12-27, 04:11
Medlem
prominentens avatar
Aldersbacher är riktigt bra ja

Tur att man har garderat på Brewdog, och kallat ölet för Mr President

Citat:
Sitter här och värmer in julen med några öl. Efter ett händelserikt halvår och ett glatt besked från jobbet som gör att jag kan slappna av något.

Då tror ni förstås att jag kommer prova årets julöl från de svenska industrilagerbryggerierna? Så blir det inte, de bästa mörka lagern för tillfället är Aldersbacher Kloster Dunkel och med stor överaskning Göteborgs Bryggeri Dunkel. Har tidigare varit besviken på Göteborgsbryggeri med Starkpilsnern och Go' Ipan men med Dunkeln visar de vart skåpet ska stå. Det är ett förstklassigt öl som visar att de faktiskt kan brygga öl.

Imorgon kommer jag roa mig själv med att testa om Norrlands Guld och Mariestads Export är samma öl eller inte. Det har länge florerat rykten på internet att dessa öl är exakt samma öl eller att de är omöjliga att skilja från varandra men jag känner mig manad bringa klarhet i dessa rykten. Har funderat på detta länge och känner mig nu kapabel att avgöra det en gång för alla. Har köpt två st 33cl av varje som nu ligger på kylning. 24h kylning har jag som braxis för lageröl, ale klarar sig med ett par timmar, ibland dricker jag dem vid rumstemperatur. Älskar handpumpad caskale vid rumstemperatur eller strax under. Men det hittar man endast på särskilda dedikerade ölpubbar.

Just nu sitter jag och smuttar på Brewdogs Mr. President, nån hyllning presidentvalet i USA antar jag. Bra öl! De hittar tillbaka till sina rebelliska punkdagar när de ville brygga öl med mycket smak och sket i ultrakommerciella försäljningsrekord.På 9,2 ABV är detta en potent bryggd som man inte skojar bort.
Citera
2020-12-27, 11:59
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Kan också passa på att skriva att det går att skilja på Norrlands Guld Export och Mariestads Export och det är inte samma öl i burkarna.

Det första man märker är att Mariestads doftar ganska mycket, och det doftar ÖL! Norrlands doftar nästan ingenting, inga oangenäma dofter, och bara en svag antydan av öldoft.

Norrlands är tunnare och något beskare än Mariestads. Mariestads har ganska låg beska men mer maltig sötma och fyllighet i smakbilden. Det smakar mer helt enkelt.

Färgen är näst intill identisk. Om man ska vara petig är Norrlands ett uns ljusare i färgen.

Dessa är mycket subtila skillnader och jag undrar om någon ens bryr sig. Båda är helt OK och godkända öl som jag dricker då och då, främst när jag är ute på restauranger som har en begränsad ölkyl.

Mariestads är dyrare än Norrlands och marknadsförs mer som ett premiumöl för finsmakare. Norrlands har alltid marknadsförts som ett enkelt öl utan krussiduller för folk som bor i den Norrländska vildmarken eller som bor i storstan men vill känna en anknytning till den okomplicerade vilda landsbyggden i Norrland.

Den här ölprovningen är mitt bidrag som kan betraktas som en julklapp till alla ölintresserade flashbackare. God Jul! Hoppas ni fått fina julklappar.

Rickard Bengtsson, som är bryggaren på Spendrups bakom både Norrlands Guld och Mariestad har för länge sedan bemött anklagelsen att det är samma öl och berättat vad skillnaden är.

"Ursprungligen postat av Bryggmästaren
Hej,

Som bryggmästare på Spendrups skulle jag vilja bringa klarhet kring brygderna Norrlands Guld och Mariestads. Så här ligger det till:

Mariestads Export och Norrlands Guld är Spendrups två största ölvarumärken. Det är två olika brygder med olika recept med sina egna malt- och humleblandningar. Eftersom vi på Spendrups enbart brygger efter de tyska renhetslagarna så är det naturligtvis ingenting annat än helmaltsöl. Norrlands Guld bryggs med 100 % pilsnermalt, 2 humlegivor; en med extrakt och Magnum pellets, den andra med Perle pellets.

Mariestads Export bryggs med Pilsnermalt och en relativt stor del Münchnermalt. Humlesorterna är Extrakt, Magnum, Perle och Spalter Select. Även här uppdelat på två givor. Den samlade humlegivan i Mariestads Export är drygt 8 g Alfa-syra /hl och i Norrlands Export ligger vi under 8 g Alfasyra /hl. Münchnermalten i Mariestads Export gör att brygden känns fylligare och elegantare än i Norrlands Guld. Men eftersom alkoholhalten och restextraktet är på samma nivå i bägge brygderna så ligger också båda två på samma stamvörtsnivå, d v s 12ºP. Det vill säga att de jäser ut lika mycket, restextraktet ligger runt 2 %.

Brygderna hålls naturligtvis helt separata och blandas aldrig med varandra.

Hälsningar Richard Bengtsson, stolt bryggmästare på Spendrups

gm

Katarina Jansson, stolt informatör på Spendrups"

Om man är en van och kunnig ölbedömmare, kan man känna den tydliga smaken av munchnermalten (typ brödig sötma) och se den aningen mörkare färgen på Mariestad. Att smaka skillnad på olika typer av ljus lager är något av det svåraste man kan göra som ölbedömmare och det är inte konstigt om man missar de små nyanserna som skillnaden kan bestå av om man inte är van att smaka och bedömma öl.
Citera
2021-01-02, 00:35
Medlem
BlondinBalles avatar
Král lev Pivo / Krallev

Citat:
Ursprungligen postat av partajjare
Jag såg att bolaget har lanserat en ny öl från 1 december ifrån Tjeckien för 7,90kr (+pant), är det någon som hunnit prova på den nya "fulölen" Král lev Pivo?

Citat:
Ursprungligen postat av 2666
Inne på min andra platta.

Ganska smaklös, lite vattnig. Men absolut inte äcklig. Väl värd 214:- för 24 bärs.

Håller med, den är smaklös och vattning för den smak som finns försvinner snabbt. Blev förvånad hur mycket citrus den smakar, upplever det är enda distinkta smaken.

Prisvärd och kan bli något jag köper mer av om den finns kvar i sommar.

Vill man mest bli full och ha något lättdrucket är det här perfekt.
Senast redigerad av BlondinBalle 2021-01-02 kl. 00:38.
Citera
2021-01-03, 16:54
Medlem
Svinuss avatar
Drack three hearts extra strong

mycket god öl på lågnhylls
billig och god

En öl för äkta ölkännare
Citera
2021-01-03, 17:53
Medlem
Svinuss avatar
Vad är det med vuxna män och sukta efter barn öl som "morgondagens hockeyfrilla"?
Disktuerade med nån jävla ste**n på FB som höll på o böga sig med suröl och racka ner på all bra öl.
Vem fan betalar flera hundra för en flaska "kantijong" eller vad fan dom heter.

Man ser på SB hur folk trängs för att komma till exklusiva släpp hyllan.
Varför bara köpa en öl du aldrig mer får köpa någon gång? För 34 spänn?

Alla jävla new england IPA som smakar precis likadant allihopa, jävla proviva mangojuice.

Nästa inhandling blir ett gäng Arboga 7,3 som är en jävligt god öl.
Ocksp three harts som nämnt ovan och såklart ARboga 10.2 som är en äkta öl.

Hålla på o fjanta med mango lassi öl. Ha ha ha vem har tid för de.t

Skål allihopa måtte måndagen gå fort.
Citera
2021-01-14, 21:18
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Skaffade några testburkar av nykomligen Král lev Pivo under dagens räd på den gröna butiken. Bra budgetöl, måste jag säga. Vanlig, lättdrucken lager utan bismak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in