2021-02-20, 02:33
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Varför måste man välja?

Jag börjar gärna fredagkvällen med en eller tre billiga, ljusa öl för att komma i lite fredagsstämning. Sen tar jag fram en eller två finöl som jag sitter och smuttar på länge.

Varför skulle man inte välja? Varför vill man dricka öl som inte är goda?
Citera
2021-02-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Varför skulle man inte välja? Varför vill man dricka öl som inte är goda?
Skulle aldrig dricka öl som inte är goda. Som tur är så är det väldigt ovanligt att stöta på öl som inte är goda, speciellt om vi pratar om vanliga ljusa lager-/exportöl. 99% av dessa på Systembolaget är goda.
Citera
2021-02-23, 03:21
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Skulle aldrig dricka öl som inte är goda. Som tur är så är det väldigt ovanligt att stöta på öl som inte är goda, speciellt om vi pratar om vanliga ljusa lager-/exportöl. 99% av dessa på Systembolaget är goda.

Där skiljer våran åsikt stort. Skulle säga att nånstans 90-95% är skräp, inom ljus lager-/exportöl.
Citera
2021-02-23, 10:23
Medlem
GusFrings avatar
Pfungstädter Edel-Pils Premium

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/pfungstadter-edel-pils-premium-135401/?

Bra tysk pils. Bästa i sin kategori på bolaget.
Citera
2021-02-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Där skiljer våran åsikt stort. Skulle säga att nånstans 90-95% är skräp, inom ljus lager-/exportöl.
99% var nog en överdrift från min sida, men jag skulle i alla fall klassa 75% av alla ljusa lager-/exportöl på Systembolaget som goda. Det är en öltyp som är svår att misslyckas med i mitt tycke.

Givetvis finns det en del skräp också. De mest framträdande är Millennium, Kung och Sofiero. Åbros billiga Ey’bro är snäppet bättre och faktiskt helt ok om den är rejält kall.

Min favorit bland lågprisöl av denna typ är Fem komma tvåan. Men som sagt, det mesta är helt ok. Då finns det betydligt större andel mörka öl som lämnar mycket övrigt att önska. För att inte tala om alla ofiltrerade mode-öl. Det finns en del bra även där, men mycket skräp som sagt.
Citera
2021-02-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Pfungstädter Edel-Pils Premium

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/pfungstadter-edel-pils-premium-135401/?

Bra tysk pils. Bästa i sin kategori på bolaget.
Provade den i helgen faktiskt. Helt ok, men inget jag kommer minnas som något extraordinärt. Påminde om Jever för 14,90. Föredrar nog vanliga Bitburger framför båda dessa om vi pratar pris/prestanda.
Citera
2021-02-23, 21:12
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Provade den i helgen faktiskt. Helt ok, men inget jag kommer minnas som något extraordinärt. Påminde om Jever för 14,90. Föredrar nog vanliga Bitburger framför båda dessa om vi pratar pris/prestanda.

Håller Jever som #2 i kategorin tysk pilsner. Rätt lika är de, möjligen att Jever har lite mer metallisk eftersmak.

Inte druckit Bitburger på säkert fem-sex år, men vill minnas att den var något vattnigare än båda dessa.

Håller ingen i kategorin pilsner som extraordinär utan som bäst sådär 3/3.5 av 5, men en god tysk pils brukar passa bra till mat eller om man skall hinka flertalet.
Senast redigerad av GusFring 2021-02-23 kl. 21:14.
Citera
2021-02-23, 23:17
Medlem
Om man pratar om större tyska pils så håller jag Krombacher högt, den är lite fylligare än Warsteiner som också är god och avsevärt fylligare än Bitburger som är ok. Sen finns det ju mängder med mindre bryggerier i Tyskland som gör god pils. Men det är roligare att botanisera bland de tyska bryggeriernas andra öl t ex kellerbieren, bockölen, schwarzbieren och olika dunkel/alt. Många bryggerier har liknande utbud dvs dom gör ca 10-15 olika öl och dom är inte så humleinriktade som våra svenska bryggerier. Våra bryggerier sneglar tyvärr lite för mycket mot de anglosaxiska traditionerna och missar de tyska.
Citera
2021-02-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Håller Jever som #2 i kategorin tysk pilsner. Rätt lika är de, möjligen att Jever har lite mer metallisk eftersmak.

Inte druckit Bitburger på säkert fem-sex år, men vill minnas att den var något vattnigare än båda dessa.

Håller ingen i kategorin pilsner som extraordinär utan som bäst sådär 3/3.5 av 5, men en god tysk pils brukar passa bra till mat eller om man skall hinka flertalet.
Håller med helt. Men om man ska hinna flertalet är 19,90 i dyraste laget. Köper ofta betydligt dyrare öl än så, men då handlar det mer om att dricka några få under en kväll.

Fem komma tvåan i långburk är inte att förakta om man vill bli full. 😀
Citera
2021-02-25, 16:58
Medlem
I kategorin billig ljus lager gäller numera:
Bryggmästarens premium gold
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/bryggmastarens-premium-gold-144512/?

Gillar även Karlovacko, Budvar, Bitburger, Norrlands guld.
Citera
2021-02-27, 16:52
Medlem
Någon som gillar rödöl?

Sitter i detta nu och smuttar på den utmärkta Rodenbach Vintage.
Citera
2021-03-03, 09:51
Medlem
Är det någon som har provat ölen Ace of Aces? https://www.systembolaget.se/produkt/ol/ace-of-aces-121815/?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in