2015-08-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag är inte för att kriminalisera sexsäljare. Jag är för att vi bibehåller den svenska lagen med kriminalisering av sexköpare. I Sverige med dubbelt så många invånare än Danmark där vi just har denna lag så har vi en estimering gjord av svenska socialstyrelsen till ca 300 st gatuprostituerade.
och enligt Euro 19 st funna sextraffickingfall år 2010 mot Danmarks 50 st samma år.

Håll ordning i huvudet.

Målet är att få ner efterfrågan så att de extremt äckliga typer som tycker det är supernice göra pengar på andras kroppar och liv via tvång, hot och våld skiter i det för det är för besvärligt.

Suck, vi har ju diskuterat detta tidigare, tittar du på ex. 2008 så hade Danmark 4 och Sverige 14. 2009 hade Sverige 27 och Danmark 20. Säg att Danska polisen gjort ett stor tillslag 2010 där de hittade 45 offer. Samtidigt i Sverige, vars polis tillhör de med sämst uppklarningsprocent i Europa, så gjorde man inte det. Vad mäter statistiken då? Antalet offer för trafficking eller hur bra polisen är på att hitta dem? Vidare hade Finland halva antalet offer mot Sverige och där är prostitution tillåtet...

Låt oss säga att det upptäcks fler fall av trafficking efter en avkriminalisering, det behöver inte betyda att det är fler offer för trafficking utan att ex. mer kunder rapporterar missförhållande till polisen vilket ökar gripandena. Är detta då i så fall något negativt? Knappast.

När det gäller antalet som går på gatan så betyder de inte att de "minskat" i antal, bara att de inte går lika synligt på gatan: "Research has shown that criminalisation of the street sector increases the vulnerability of sex workers by driving them underground, where fear of detection and arrest override concerns for health and safety (Davis and Shaffer, 1994 ; Jordan, 2005)[/i]"
Citera
2015-08-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nej, nej. Så lätt kommer du inte "off the hook".

Du sa att prostitution var sista utvägen. Varför då kriminalisera kunden i syfte att minska efterfrågan? Det slår ju direkt mot hennes "sista utväg"...

Du kan inte jämföra personrån och sexköp. Personrån är ett brott mot person, det är inte sexköp mellan samtyckande vuxna. Vi ska inte förbjuda sexköp för att det inte överensstämmer med din privatmoral. Den är totalt irrelevant.

Var har jag skrivit detta definitiva att prostitution för alla prostituerad i alla lägen är den sista utvägen?
citera mig tack.

Och om du nu anser detta själv, är det så du motiverar ditt eget sexköpande?
Att det är ett moraliskt bindande tvång för alla män att de måste köpa sex av alla kvinnor de ser på gatan för annars så svälter denna grupp som av en händelse just råkar vara en majoritet kvinnor och barn?

Försvinner all efterfrågan på sexuella tjänster i morgon dag, så skulle denna grupp människor inlemmas i andra områden i samhällsekonomin illa kvickt.
kan också lova att i den stora globala bilden så är det inte direkt de som säljer sex som håvar in pengarna.
Är alltså inget godtagbart skäl att avkriminalisera sexköpare eller köpa sex för den delen.
Även om jag förstår att det hade varit ett finfint halmstrå för dig som gillar att köpa fitta att sitta på.
Citera
2015-08-16, 18:57
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Suck, vi har ju diskuterat detta tidigare, tittar du på ex. 2008 så hade Danmark 4 och Sverige 14. 2009 hade Sverige 27 och Danmark 20. Säg att Danska polisen gjort ett stor tillslag 2010 där de hittade 45 offer. Samtidigt i Sverige, vars polis tillhör de med sämst uppklarningsprocent i Europa, så gjorde man inte det. Vad mäter statistiken då? Antalet offer för trafficking eller hur bra polisen är på att hitta dem? Vidare hade Finland halva antalet offer mot Sverige och där är prostitution tillåtet...

Låt oss säga att det upptäcks fler fall av trafficking efter en avkriminalisering, det behöver inte betyda att det är fler offer för trafficking utan att ex. mer kunder rapporterar missförhållande till polisen vilket ökar gripandena. Är detta då i så fall något negativt? Knappast.

När det gäller antalet som går på gatan så betyder de inte att de "minskat" i antal, bara att de inte går lika synligt på gatan: "Research has shown that criminalisation of the street sector increases the vulnerability of sex workers by driving them underground, where fear of detection and arrest override concerns for health and safety (Davis and Shaffer, 1994 ; Jordan, 2005)[/i]"

Exakt så.
Citera
2015-08-16, 18:58
Medlem
Citat:

Är du djupt religiös?
Citera
2015-08-16, 19:03
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Var har jag skrivit detta definitiva att prostitution för alla prostituerad i alla lägen är den sista utvägen?
citera mig tack.

Och om du nu anser detta själv, är det så du motiverar ditt eget sexköpande?
Att det är ett moraliskt bindande tvång för alla män att de måste köpa sex av alla kvinnor de ser på gatan för annars så svälter denna grupp som av en händelse just råkar vara en majoritet kvinnor och barn?

Försvinner all efterfrågan på sexuella tjänster i morgon dag, så skulle denna grupp människor inlemmas i andra områden i samhällsekonomin illa kvickt.
kan också lova att i den stora globala bilden så är det inte direkt de som säljer sex som håvar in pengarna.
Är alltså inget godtagbart skäl att avkriminalisera sexköpare eller köpa sex för den delen.
Även om jag förstår att det hade varit ett finfint halmstrå för dig som gillar att köpa fitta att sitta på.

Det har ju gått som en röd tråd i flera av dina inlägg att merparten av sexsäljare inte gör det frivilligt, utan av nödtvång. Sedan visade dig Babianen ett utdrag ur SFI-rapporten angående en gatuprostituerad kvinna som samtidigt uppbar socialbidrag i sitt hemland. Vad vi påpekar här är alltså din inkonsekvens. De flesta som säljer sex gör det för att höja sin ekonomiska standard, men det är inte samma sak som "sista utvägen" eller nödtvång.
Citera
2015-08-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Nej, det tycker jag inte. Det var ju du som resonerade så.

Nej jag likställde inte just fallet rån vid tunnelbanan med "enda möjligheten att försörja sig".
Jag diskuterade frågan på ett filosofiskt plan.
det kan finnas mycket goda anledningar till brottshandlingar som därför inte borde straffa just den individen. Självförsvar det tydligaste exemplet.

men vi kan ta ett annat exempel.

traffickingoffret som med våld och/eller hot om våld, brutits ner så mentalt så att hon säljer sig i en lägenhet nånstans. Om hon inte har sex med x antal kunder per dag och får ihop x antal stålar så får hon stryk. Hon är alltså livrädd och i en position där hon är desperat för att få ihop pengarna.
(=enda möjligheten)
Ska sexköpare förbarma sig över denna tös och glatt knulla på?
Ska myndigheterna avkriminalisera kunderna så vi är säkra på att hon m.fl verkligen är tillräckligt efterfrågade och kan få ihop sina slantar till de som hotar henne med våld?

Den kan du suga lite på.
Citera
2015-08-16, 19:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Varför ska det vara OK för kvinnor att vägra ha gratis sex med män så att män tvingas betala för det?

2) Att kvinnor vägrar ha gratis sex leder till enormt lidande för män.

Vad är ditt försvar till att kvinnor säljer sex istället för att ha det gratis?

Men kvinnor vill inte ha sex. Så det enda sättet för män att få sex är att betala.

Varför är det så viktigt för dig att kvinnor ska ha rätt att säga nej till sex istället för att ställa upp gratis?
Hur vet du att män som inte får sex lider, du är ju kvinna. Män som säger att de lider kan ju ljuga precis som att kvinnor ljuger. (Du brukar påstå att alla kvinnor ljuger)
Citera
2015-08-16, 19:11
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Nej jag likställde inte just fallet rån vid tunnelbanan med "enda möjligheten att försörja sig".
det kan finnas mycket goda anledningar till brottshandlingar som därför inte borde straffa just den individen. Självförsvar det tydligaste exemplet.

traffickingoffret som med våld och/eller hot om våld, brutits ner så mentalt så att hon säljer sig i en lägenhet nånstans. Om hon inte har sex med x antal kunder per dag och får ihop x antal stålar så får hon stryk. Hon är alltså livrädd och i en position där hon är desperat för att få ihop pengarna.
(=enda möjligheten)
Ska myndigheterna avkriminalisera kunderna så vi är säkra på att hon m.fl verkligen är tillräckligt efterfrågade och kan få ihop sina slantar till de som hotar henne med våld?

Den kan du suga lite på.

Fast ingen förespråkar att trafficking ska legaliseras.
Citera
2015-08-16, 19:14
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

(=enda möjligheten)

Den kan du suga lite på.

På en kriminaliserad marknad så finns det 100 % svartbordeller. Det är där övergrepp och tvång kan frodas bakom neddragna persinner i en sunkig lägenhet i Bagarmossen.

På en legal marknad så kan man köpa sex på legala bordeller som är kontinuerligt granskade av myndigheter och polis, och där det ställs krav på arbetsvillkor, id-kontroll, säkerhet, och hygien.

Den kan du suga lite på...
Senast redigerad av WordWarrior 2015-08-16 kl. 19:17.
Citera
2015-08-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Fast ingen förespråkar att trafficking ska legaliseras.

nej ni förespråkar att sexköp ska legaliseras så att efterfrågan på bl.a. just traffickingoffer höjs.
Citera
2015-08-16, 19:18
Medlem
Babianens avatar
Citat:
citera mig tack.

Here you go,

Citat:
Gatuprostitution utgör ca 20% av totala sexmarknaden i Danmark.
de 67% gällde eskort specifikt om jag inte missminner mig, möjligen bordeller, som i sig utgjorde nånstans kring ≈*30 % av hela marknaden.
Gällande gatuprostituerade så svarade 0% av dessa att de gjorde det av sexuell lust utan enkom för att försörja sig.
nästan 100% av dem var också utländska. Danska kvinnor med andra valmöjligheter står inte på gatan i Danmark. 41% hade varit våldsutsatta senaste året och om jag minns det rätt nu ca 70 % led av PTSD eller depression.
Så där har du din "frivillighet" och din "lyckliga hora" i ett nötskal. Känns det bra att köpa henne för ett knull?

du kan se i studien som du själv refererade till att kvinnor som gick på gatan a) fick socialbidrag i sina hemländer b) kunde få vanliga jobb i Danmark utan problem. Det betyder att de inte prostituerar sig för att försörja sig utan för att de tycker att det är spännande.

Citat:

Då skulle 90% av alla kvinnor inte ha relationer.

Citat:

I EU har de flesta kvinnor ett vanligt jobb/inkomst och har horandet som en sido-inkomst/hobby. Här är ett exempel,

Citat:
The 46-year-old had worked at the central bank of the Netherlands for eight years. However, for the past six of them, she has also been offering her sexual services at more than £300 an hour.

Citat:
She advises prospective clients: ‘I have a challenging career in international finance. It takes me to many places (mainly western Europe and America).

Citat:
‘Business meetings, elegant suits, lace stockings, garter belts, hold-ups, stiletto heels. If only my colleagues, clients or boss knew that at night I enjoy my hobby of being a hooker.’

Her online advert advises that she is a native Dutch blonde who is a ‘high-class nymphomaniac and prostitute’.

She describes her greatest passion as ‘raunchy kinky sex with wild strangers and naughty men’. Quote, a Dutch magazine, reported that van der Waal had a ‘supervisory’ role at her country’s central bank

vad är problemet med det här?

Citat:

Du är bara butthurt för att ingen vill köpa din fitta.
Citera
2015-08-16, 19:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
nej ni förespråkar att sexköp ska legaliseras så att efterfrågan på bl.a. just traffickingoffer höjs.

Det finns ingen evidens som validerar ett sådant samband. Det är samma sak som att påstå att det finns ett samband mellan antalet frivilliga samlag och antalet våldtäkter. Vill du förbjuda frivilliga samlag för att komma åt potentiella våldtäkter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in