2015-08-16, 17:55
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och varför inte bara titta på frågan rätt uppifrån och ner och fråga sig varför det ska vara ok att köpa sex av någon annan part, i en värld där denna handel bevisligen på alla de sätt som detta går att bevisas på leder till fruktansvärt lidande för miljoner av människor? Främst kvinnor och barn

1) Varför ska det vara OK för kvinnor att vägra ha gratis sex med män så att män tvingas betala för det?

2) Att kvinnor vägrar ha gratis sex leder till enormt lidande för män.

Citat:
Vad är ditt försvar till att du köper sex?

Vad är ditt försvar till att kvinnor säljer sex istället för att ha det gratis?

Citat:
När sex faktiskt är något som du som alla andra kan söka på fullt normalt vis som alla andra.

Men kvinnor vill inte ha sex. Så det enda sättet för män att få sex är att betala.

Citat:
Så? varför känns det så väldigt viktigt för dig att ha laglig rätt köpa sex.
Vad är ditt argument för detta?

Varför är det så viktigt för dig att kvinnor ska ha rätt att säga nej till sex istället för att ställa upp gratis?
Citera
2015-08-16, 17:59
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
du sänder alltså en tråd och kan inte svara på den mest självklara av frågor som jag ställde?

Hur tycker du det framställer din hederlighet i debatten?

Det var det här du ville ha svar på?

Citat:
Och varför inte bara titta på frågan rätt uppifrån och ner och fråga sig varför det ska vara ok att köpa sex av någon annan part, i en värld där denna handel bevisligen på alla de sätt som detta går att bevisas på leder till fruktansvärt lidande för miljoner av människor?

För det första så är dina påståenden i frågan inte korrekta. Du generaliserar och svartmålar. Prostitution är ett mångfacetterat fenomen.

Det är klart det är okey att köpa och sälja sex som två vuxna personer i samtycke. Hon har något jag vill ha, och jag har något hon vill ha. Båda är nöjda, så vad är problemet? Det kallas marknadsekonomi.
Citera
2015-08-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Du påstår återigen att det är deras enda valmöjlighet samtidigt som du aktivt arbetar för att ta den möjligheten ifrån dem. Inser du inte hur dumt det verkar när du samtidigt påstår att du värnar om dem? Hur ska de då försörja sig enligt dig?

Jag är inte för att kriminalisera sexsäljare. Jag är för att vi bibehåller den svenska lagen med kriminalisering av sexköpare. I Sverige med dubbelt så många invånare än Danmark där vi just har denna lag så har vi en estimering gjord av svenska socialstyrelsen till ca 300 st gatuprostituerade.
och enligt Euro 19 st funna sextraffickingfall år 2010 mot Danmarks 50 st samma år.

Håll ordning i huvudet.

Målet är att få ner efterfrågan så att de extremt äckliga typer som tycker det är supernice göra pengar på andras kroppar och liv via tvång, hot och våld skiter i det för det är för besvärligt.
Citera
2015-08-16, 18:07
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Jag är inte för att kriminalisera sexsäljare. Jag är för att vi bibehåller den svenska lagen med kriminalisering av sexköpare. I Sverige med dubbelt så många invånare än Danmark där vi just har denna lag så har vi en estimering gjord av svenska socialstyrelsen till ca 300 st gatuprostituerade.
och enligt Euro 19 st funna sextraffickingfall år 2010 mot Danmarks 50 st samma år.

Håll ordning i huvudet.

Målet är att få ner efterfrågan så att de extremt äckliga typer som tycker det är supernice göra pengar på andras kroppar och liv via tvång, hot och våld skiter i det för det är för besvärligt.

Det ju som Zverker säger. Du motsäger dig själv. Om det nu är kvinnors sista val att sälja sex som du påstår (vilket det nästan aldrig är), hur kan du då vilja försöka ta bort denna sista möjlighet till försörjning genom att kriminalisera deras kunder?

Du har trasslat in dig rejält i dina egna lögner här...
Citera
2015-08-16, 18:13
Medlem
Zverkers avatar
Citat:

Håll ordning i huvudet.

Mitt huvud fungerar alldeles utmärkt tack. Varför svarar du inte på frågan? Är det deras enda möjlighet att sälja sex eller ej? Om det är så, vad ska de göra när efterfrågan sjunker och de inte längre kan försörja sig?

Ditt svar utgår hela tiden från en vision och inte från verkligheten. Men tyvärr är det i verkligheten vi lever.
Citera
2015-08-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Imponerande trams kring min person, jag antar att det är för svårt att formulera några nya argument. Rätt rapport är alltså statens offentliga utredning 2010:49.

Konstaterade bara fakta, behöver inte hitta på något nytt.

Du verkar fortfarande leva i villfarelsen att det är den Svenska versionen de citerar. Det är det givetvis inte utan den som de har hänvisat till i källhänvisningen: "Skarhed A. (2010) Selected extracts of the Swedish Government Report SOU 2010:49, The ban against the purchase of sexual services: An evaluation 1999-2008, Swedish Institute."

Så försök åtminstone citera relevant stycke från rätt källa så kan vi ta diskussionen därifrån.

https://ec.europa.eu/anti-trafficking/sites/antitrafficking/files/the_ban_against_the_purchase_of_sexual_services._a n_evaluation_1999-2008_1.pdf
Citera
2015-08-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zverker
Mitt huvud fungerar alldeles utmärkt tack. Varför svarar du inte på frågan? Är det deras enda möjlighet att sälja sex eller ej? Om det är så, vad ska de göra när efterfrågan sjunker och de inte längre kan försörja sig?

Ditt svar utgår hela tiden från en vision och inte från verkligheten. Men tyvärr är det i verkligheten vi lever.

jag svarade ju på frågan.

Jag är inte för att kriminalisera prostituerade, eller hur? alltså är jag för att det ska vara fullt lagligt för dem att sälja sex. Att kriminalisera sexsäljare är direkt förödande.

Om efterfrågan minskar för dem så är det ju samma som med alla andra jobb och försörjnignsmöjligheter, eller som WW svarar: marknadsekonomi!

Jag kan ju vända på steken igen och fråga samma sak till dig. Om nu rån vid tunnelbanan vore enda möjligheten för vissa att försörja sig, borde vi egentligen inte då öka utbudet av rånoffer/ öppna tunnelbanestationer/ mindre polis till denne?

Frågan är en absurd sådan. Finns inget skäl till att man ska gynna en starkt negativ aktivitet bara för att "offren" till detta inte kan försörja sig annars. Det är självklart att de kan och de ev. anledningarna till att de inte kan detta är ofta inbyggda i systemet.
Citera
2015-08-16, 18:33
Medlem
Citat:
Jag kan ju vända på steken igen och fråga samma sak till dig. Om nu rån vid tunnelbanan vore enda möjligheten för vissa att försörja sig, borde vi egentligen inte då öka utbudet av rånoffer/ öppna tunnelbanestationer/ mindre polis till denne?

Vilken bra liknelse. Frivilla sexsäljare med rånoffer. Briljant.
Citera
2015-08-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Vilken bra liknelse. Frivilla sexsäljare med rånoffer. Briljant.

I know!

men inte mig du ska berömma utan Zverker. ( och i det sammanhanget vi diskuterar kring frågan just nu så är det en väldigt bra liknelse vilket du hade fattat om du följt med/ läst på i diskussionen iannan du hoppar på mig.)
Citera
2015-08-16, 18:43
Medlem
Babianens avatar
Citat:

Jag är inte för att kriminalisera prostituerade, eller hur? alltså är jag för att det ska vara fullt lagligt för dem att sälja sex. Att kriminalisera sexsäljare är direkt förödande.

Om efterfrågan minskar för dem så är det ju samma som med alla andra jobb och försörjnignsmöjligheter, eller som WW svarar: marknadsekonomi!

Frågan är en absurd sådan. Finns inget skäl till att man ska gynna en starkt negativ aktivitet bara för att "offren" till detta inte kan försörja sig annars. Det är självklart att de kan och de ev. anledningarna till att de inte kan detta är ofta inbyggda i systemet.

1) Hur är det marknadsekonomi om det är staffbart att köpa produkten?

2) Hur är det en starkt negativ aktivitet att folk har sex?

3) Posta belägg för att kvinnor som horar inte kan försörja sig annars. Normen är att kvinnor har andra jobb/inkomster och horar på sidan av.
Senast redigerad av Babianen 2015-08-16 kl. 18:46.
Citera
2015-08-16, 18:44
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:

Nej, nej. Så lätt kommer du inte "off the hook".

Du sa att prostitution var sista utvägen. Varför då kriminalisera kunden i syfte att minska efterfrågan? Det slår ju direkt mot hennes "sista utväg"...

Du kan inte jämföra personrån och sexköp. Personrån är ett brott mot person och sker inte i samtycke, det är däremot inte sexköp mellan samtyckande vuxna. Vi ska inte förbjuda sexköp för att det inte överensstämmer med din eller andras privatmoral. Den är totalt irrelevant.
Senast redigerad av WordWarrior 2015-08-16 kl. 18:48.
Citera
2015-08-16, 18:45
Medlem
Zverkers avatar
Citat:
Nej, det tycker jag inte. Det var ju du som resonerade så.
Citat:
I min värld, så nej, människor som tvingas i desperation att begå brott för att få sina nödvändiga behov tillfredsställda borde inte göras ansvariga för handlingen, så länge handlingen står i paritet till behovet.
Lite samma som självförsvar. Är du tvungen att för att rädda dig själv begå ett brott mot någon annan så ska du inte åka dit för det.

Nu ser dock våra lagar ut så att berättigat självförsvar inte anses som kriminellt, men all stöld gör det trots omständigheterna, mig veterligen.
Förmodligen för att man anser att folk har möjligheten vända sig till soss för att få sina nödvändiga behov tillgodosedda, eller tigga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in