2015-11-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Appletv är kass för film om man har någon som helst form av kvalitetskrav eftersom den bara klarar 50/60hz (gäller väl även chromecast).

Uppskattningsvis 95% av alla filmer är inspelade med 23.976 eller 24hz och då 50 inte är jämt delbart med det blir det antingen ett hack varje sekund (50hz) eller får man stå ut med 12fps som är jämt delbart med 60 (usch, oacceptabelt).

Bästa mediaspelaren idag enligt mig är en raspberry för 400kr med xbmc/kodi som klarar 50/60, 23.976 och 24hz. Iaf om man har någon form av kvalitetskrav när man kollar film.

Om man vill betala lika mycket som för en ATV så bör man köpa en MINIX fina grejer. Man får betydligt mera för pengarna -

Kör KODI/XBMC och ett lurigt program som klarar X. 265 4K.

http://www.minix.se/home/minix-neo-x8-h-plus
Senast redigerad av Krutoman 2015-11-08 kl. 22:10.
Citera
2015-11-08, 22:09
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Antar att du är sarkastisk nu men okomprimerad 1080p finns det väl inte många burkar som klarar.
Nätverksbandbredden på en raspberry maxar runt 20-25mb/sek (1,5gig/min om jag inte räknar fel)
så blueray bandbredd är inga problem där. Jag tycker dock 4-8gb h264 releaser ligger så pass nära blueray att jag inte ser någon skillnad.

Raspberryn har ju en riktigt klen processor men har ju hårdvarubaserad h264 uppspelning och det är därför den funkar så bra med 1080p h264.
Jag gillar Raspberry och framförallt KODI tillsammans med en sådan, men ser inte direkt cineaster med krav på perfekt bild efterfråga "rellar" liksom
Steget till en Blueray är nog inte så stort om man är en verklig cineast som också betalar för sig och vill ha filmerna fysiskt med extramaterial. Som för övrigt iTunes Store kan stå för till ATV. Jus' sayin'.
Citera
2015-11-08, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Steget till en Blueray är nog inte så stort om man är en verklig cineast som också betalar för sig och vill ha filmerna fysiskt med extramaterial. Som för övrigt iTunes Store kan stå för till ATV. Jus' sayin'.

Jag har en stationär blurayspelare också, men irritationsmoment som sega laddningstider samt reklam som inte går att skippa har fått mig att köpa färre filmer numera. Web-dl varianter av releaserna är väl förövrigt 1:1 kopior av itunes filmer va? (ingen reencoding alltså) som dessutom är 23.976, synd bara att atvn inte klarar att spela upp itunesfilmerna i dess originalformat :-)
Citera
2015-11-09, 01:03
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?
Och priset som det sämsta argumentet någonsin går till...

Jag har apple tv (har ingen smartTV) och älskar det. 700kr är en piss i havet. Orka dra datorn till tvn och koppla ihop hela tiden när man kan klicka på en knapp och starta appletv. Sen är det sjukt smidigt att spegla skärmen via appletv, skicka ljud till sina högtalare via appletv från datorn osv osv.
Senast redigerad av Colosso 2015-11-09 kl. 01:11.
Citera
2015-11-09, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Chromecast må vara både billig och bra, men den kan definitivt inte göra eller erbjuda allt som en ATV4 kan.
Nej, chromecast kan göra väldigt mycket mer och har störst utvecklingspotential och kompatibilitet. Apple kör sitt eget race och lirar inte med andra. Spelar ingen roll att deras produkter är coola och trendiga, när de är så kassa.
Citera
2015-11-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8-bit
Hade inte en adapter varit mer bekvämt och smidigt?
Nej. Det finns få saker jag avskyr mer än sladdar och kablar, och därför vill jag inte ha det så. Jag vill ha det bekvämt hemma, och då spelar det ingen roll om jag slängt ut 800 kronor extra på någonting. Det ska vara snabbt och smidigt, och det är det med Apple TV.
Citera
2015-11-09, 09:51
Medlem
ATV kostar 1700 inte 700

Kostar 1700 SEK
Citera
2015-11-09, 09:58
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
ATV kostar 1700 inte 700

Kostar 1700 SEK
Jo, Apple TV 3gen kostar 699 som jag har som räcker oändligt. Knappt någon skillnad förutom att man nu på senaste kan ladda ner appar och spela spel. Men för de ändamålen jag beskrev så är en ATV 3 utmärkt.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_...l=external:ref
Citera
2015-11-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Nej, chromecast kan göra väldigt mycket mer och har störst utvecklingspotential och kompatibilitet. Apple kör sitt eget race och lirar inte med andra. Spelar ingen roll att deras produkter är coola och trendiga, när de är så kassa.

Men du.... läs på.... Chromecast kan INTE göra allt som ATV4 kan göra, det är stenhårda fakta. Men givetvis finns det sne saker som Chromecast kan men inte ATV.

om inte Apple kör sitt eget race och inte lirar med andra så kan man ju fundera på varför det går utmärkt bra att använda många Apple-prylar med många andra tillverkares prylar så som spelkontroller, PC, olika mobiltelefoner, TV-apparater, nätverksprylar, hårddiskar och fan vet allt... Eller att Apple varit med och drivit utvecklingen ensamma eller tillsammans med andra på områden som t ex Webkit, Firewire, USB-C etc etc.

Du uppför dig bara som random okunnig hater...
Citera
2015-11-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
ATV kostar 1700 inte 700

Kostar 1700 SEK

Varför inte kolla upp fakta innan du bankar på trumman....?

Apple säljer fortfarande två olika modeller av ATV, nämligen...

ATV 3 som de tar 799kr för.

ATV 4 som kostar 1695kr för 32GB och 2295kr för 64GB
Citera
2015-11-09, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men du.... läs på.... Chromecast kan INTE göra allt som ATV4 kan göra, det är stenhårda fakta. Men givetvis finns det sne saker som Chromecast kan men inte ATV.

om inte Apple kör sitt eget race och inte lirar med andra så kan man ju fundera på varför det går utmärkt bra att använda många Apple-prylar med många andra tillverkares prylar så som spelkontroller, PC, olika mobiltelefoner, TV-apparater, nätverksprylar, hårddiskar och fan vet allt... Eller att Apple varit med och drivit utvecklingen ensamma eller tillsammans med andra på områden som t ex Webkit, Firewire, USB-C etc etc.

Du uppför dig bara som random okunnig hater...

och du har lagt ut så mycket pengar på lyxiga appleprodukter att du känner dig tvingad att ta dem i försvar nu. Tvångsmässig hyllning låter det som.

Det du betalar för när du köper apple är design och utseende. thats it. yta och flashighet och inte nödvändigtvis bättre kvalitet. tvärtom blir du låst till apples egna hitte-på-grejer och kan slänga alla mp3or och nedladdade filmer som man har.

Jag föredrar frihet att kunna välja.
Citera
2015-11-09, 11:19
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
och du har lagt ut så mycket pengar på lyxiga appleprodukter att du känner dig tvingad att ta dem i försvar nu. Tvångsmässig hyllning låter det som.

Det du betalar för när du köper apple är design och utseende. thats it. yta och flashighet och inte nödvändigtvis bättre kvalitet. tvärtom blir du låst till apples egna hitte-på-grejer och kan slänga alla mp3or och nedladdade filmer som man har.

Jag föredrar frihet att kunna välja.
Det stämmer ju inte alls, men ignorans måste också få ha en röst. Vi hör att du är avundsjuk och okunnig, och det är helt OK. Vi söker inte upp dig i någon Chromcast-tråd och öser skit. Varför skulle vi göra det? Vi är så nöjda med våra produkter så. Det är nog inte du eftersom du av någon anledning finner det mycket viktigt att lämna konsumentupplysning som låter som den kommer från ett gruppboende eller pensionärshem. Vill du berätta varför? Vill du rädda oss så vi inte gör av med för mycket pengar?

Jag har 790 kanaler och all musik, TV och film i världen på min ATV. Vad har du på din chromecast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in