2015-11-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Apple Tv fungerar nog smidigast om man kör med en massa i-Produkter, medans exempelvis ChromeCast fungerar bäst med Pc och Android. Frugans iMac vill inte fungera ihop med ChromeCasten här hemma.

Så kan det vara ibland och det är inget fel i sig.

Fast ATV och många andra Appleprodukter funkar ju bra även tillsammans med annat än just Appleprodukter.
Citera
2015-11-08, 12:48
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så kan det vara ibland och det är inget fel i sig.

Fast ATV och många andra Appleprodukter funkar ju bra även tillsammans med annat än just Appleprodukter.
Kan så vara, men frugan har inte lyckats få sina Appleprodukter att kommunicera med ChromeCasten, och jag fattar nada utav Apple, eller så är det att jag inte orkar engagera mig i hennes grejer...
Citera
2015-11-08, 13:38
Medlem
Appletv är kass för film om man har någon som helst form av kvalitetskrav eftersom den bara klarar 50/60hz (gäller väl även chromecast).

Uppskattningsvis 95% av alla filmer är inspelade med 23.976 eller 24hz och då 50 inte är jämt delbart med det blir det antingen ett hack varje sekund (50hz) eller får man stå ut med 12fps som är jämt delbart med 60 (usch, oacceptabelt).

Bästa mediaspelaren idag enligt mig är en raspberry för 400kr med xbmc/kodi som klarar 50/60, 23.976 och 24hz. Iaf om man har någon form av kvalitetskrav när man kollar film.
Citera
2015-11-08, 16:31
Bannlyst
Så folk köper de möget ännu ?
Citera
2015-11-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDod
Appletv är kass för film om man har någon som helst form av kvalitetskrav eftersom den bara klarar 50/60hz (gäller väl även chromecast).

Uppskattningsvis 95% av alla filmer är inspelade med 23.976 eller 24hz och då 50 inte är jämt delbart med det blir det antingen ett hack varje sekund (50hz) eller får man stå ut med 12fps som är jämt delbart med 60 (usch, oacceptabelt).

Bästa mediaspelaren idag enligt mig är en raspberry för 400kr med xbmc/kodi som klarar 50/60, 23.976 och 24hz. Iaf om man har någon form av kvalitetskrav när man kollar film.

Tja, då det är väldigt många som inte ens märker nåt av detta fenomen, ja de gånger det verkligen existerar, så är ditt påstående ytterligt överdrivet.... "om man har någon som helst form av kvalitetskrav..." Jojo... Som om just det du nu tog upp är det enda som är viktigt menar du? Det fin s ju en hel hög med andra saker som kan vara viktiga med återgivningen och som man mycket väl kan ha kvalitetskrav på men kanske ändå inte störs av det du talar om. Man kan ju se hur det ser ut när detta diskuteras på div hembioforum, där många inte ens där är särskilt medvetna om detta, eller ens märker det.
Citera
2015-11-08, 17:51
Medlem
Rassas avatar
Citat:

Detta har jag aldrig märkt av. Kör massor av filmer från Plex media server via Apple TV och det flyter skarpt och fint. Jag kanske gör fel
Citera
2015-11-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Utom att köra appar direkt på boxen med fjärrkontroll.....blir inte mycket media spelare utan detta.
Chromecast är ett alternativ till airplay. Ska du jämföra med AppleTV så får du titta på nexus player, shield eller möjligen fire TV.
Den stora bristen med ATV3 är att man inte kan spela lokal media på ett vettigt sätt och ingen jailbrak finns. Jag vet inte var ATV4 är med detta men med en app store så kommer väl ialla fall en plex client.
Håller med om den bristen, men iom ett litet hack som lurar Trailersappen att visa Plexmaterial istället är behovet av Jailbreak borta i alla fall för min del.

Jag körde en HTPC i flera år, men efter ATV:ns intåg i vardagsrummet degraderades PC:n till en Plex-medieserver i garderoben. Dottern på sex år, som inte kan läsa än, tycker det är fantastiskt med ikoner att klicka på istället för att be pappa läsa vad det står. Och att slippa behöva förklara för pappa vad "den där filmen med hon tjejen som hade en tiara och slogs med..." egentligen syftar på.

Men jag är riktigt sugen på ATV4...
Citera
2015-11-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Detta har jag aldrig märkt av. Kör massor av filmer från Plex media server via Apple TV och det flyter skarpt och fint. Jag kanske gör fel
Apple TV kan mig veterligen inte skicka ut 23.976 fps till TV:n, vilket är att betrakta som en brist för den krävande cineasten. Men det är å andra sidan inte han som är den primära målgruppen.
Citera
2015-11-08, 21:15
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Torvio
Apple TV kan mig veterligen inte skicka ut 23.976 fps till TV:n, vilket är att betrakta som en brist för den krävande cineasten. Men det är å andra sidan inte han som är den primära målgruppen.
Jag intresserar mig för hur man får ordentlig bandbredd i filmen om man kör KODI på en Raspberry. Komprimerat material är väl inte något att efterstäva om man är en krävande cineast. Nej, då använder man ju faktiskt BlueRay med 23.976, eller vad säger du JDod?

Att ATV hårdvaruaccelererar h264-material är något som kommer bli (och är) fantastiskt när källmaterialet är inspelat i h264 såsom många presentationsvideos är för min del. Bättre än så blir det nästan inte om man har video som källa.

När Apple nu släppt App Store är det fullt möjligt för vem som helst att spela in egna produktioner och sälja i sin app - med 100% av reklamintäkterna rakt ner i fickan. Det kommer driva en utveckling bort från/i konjunktion med YouTube och Vimeo till exempel. Och i kristallklar kvalité.
Citera
2015-11-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k4
Stör mig sjukt mycket på denna typ av circlejerking. Fatta att olika personer uppskattar olika saker.

För vissa räcker en smart-TV med dess funktioner. Personligen skulle jag inte rekommendera
någon person utan tekniskt intresse att använda en smart-TV dock eftersom interfacet enligt erfarenhet är på en sån låg nivå att dessa personer ger upp då användarvänligheten är i stil med att resonera med en dement person. Min kompis äger en smart-TV och hatar den över allt annat, och han är då en väldigt praktiskt lagd person som istället använder funktioner från PS3 och streama över datorn när det går.

Till min syster rekommenderar jag att köpa en chromecast då det är ett prisvärt alternativ och jag kan hjälpa henne med funktioner som att streama filmer från datorn med tillägget videostream (en tekniskt okunning person hade troligen inte letat upp tillägget). Med det sagt hade jag utan vidare rekommenderat äldre personer som inte laddar ner filmer att skaffa sig en Apple TV då de extra pengarna är värt det. Du slipper ha en dator vid tv:n eller leta upp filmer från en mobils lilla gui. Du slipper känslan av att stampa sönder din tv o dränka den i en sjö när du går igenom interfacet eller starta om den för 666:e gången när den hänger sig. Vissa personer uppskattar saker som funkar utan trassel och gör det den ska bra, även om det betyder en reduktion av funktioner och lite extra pröjs

Varit med om en smart tv som inte sparade nätverkslösenord.. idioti!
Citera
2015-11-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, då det är väldigt många som inte ens märker nåt av detta fenomen, ja de gånger det verkligen existerar, så är ditt påstående ytterligt överdrivet.... "om man har någon som helst form av kvalitetskrav..." Jojo... Som om just det du nu tog upp är det enda som är viktigt menar du? Det fin s ju en hel hög med andra saker som kan vara viktiga med återgivningen och som man mycket väl kan ha kvalitetskrav på men kanske ändå inte störs av det du talar om. Man kan ju se hur det ser ut när detta diskuteras på div hembioforum, där många inte ens där är särskilt medvetna om detta, eller ens märker det.

Visst, medger att jag kanske tog i lite väl hårt där men just osynkad framerate är något jag stör mig enormt mycket på. Det är som en droppande kran, det är jävligt svårt att ignorera när man blivit medveten om det :-)
Citera
2015-11-08, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Jag intresserar mig för hur man får ordentlig bandbredd i filmen om man kör KODI på en Raspberry. Komprimerat material är väl inte något att efterstäva om man är en krävande cineast. Nej, då använder man ju faktiskt BlueRay med 23.976, eller vad säger du JDod?

Antar att du är sarkastisk nu men okomprimerad 1080p finns det väl inte många burkar som klarar.
Nätverksbandbredden på en raspberry maxar runt 20-25mb/sek (1,5gig/min om jag inte räknar fel)
så blueray bandbredd är inga problem där. Jag tycker dock 4-8gb h264 releaser ligger så pass nära blueray att jag inte ser någon skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Att ATV hårdvaruaccelererar h264-material är något som kommer bli (och är) fantastiskt när källmaterialet är inspelat i h264 såsom många presentationsvideos är för min del. Bättre än så blir det nästan inte om man har video som källa.

Raspberryn har ju en riktigt klen processor men har ju hårdvarubaserad h264 uppspelning och det är därför den funkar så bra med 1080p h264.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in