Citat:
Ursprungligen postat av
JDod
Appletv är kass för film om man har någon som helst form av kvalitetskrav eftersom den bara klarar 50/60hz (gäller väl även chromecast).
Uppskattningsvis 95% av alla filmer är inspelade med 23.976 eller 24hz och då 50 inte är jämt delbart med det blir det antingen ett hack varje sekund (50hz) eller får man stå ut med 12fps som är jämt delbart med 60 (usch, oacceptabelt).
Bästa mediaspelaren idag enligt mig är en raspberry för 400kr med xbmc/kodi som klarar 50/60, 23.976 och 24hz. Iaf om man har någon form av kvalitetskrav när man kollar film.
Citat:
Ursprungligen postat av
Torvio
Apple TV kan mig veterligen inte skicka ut 23.976 fps till TV:n, vilket är att betrakta som en brist för den krävande cineasten. Men det är å andra sidan inte han som är den primära målgruppen.
Jag intresserar mig för hur man får ordentlig bandbredd i filmen om man kör KODI på en Raspberry. Komprimerat material är väl inte något att efterstäva om man är en krävande cineast. Nej, då använder man ju faktiskt BlueRay med 23.976, eller vad säger du
JDod?
Att ATV hårdvaruaccelererar h264-material är något som kommer bli (och är) fantastiskt när källmaterialet är inspelat i h264 såsom många presentationsvideos är för min del. Bättre än så blir det nästan inte om man har video som källa.
När Apple nu släppt App Store är det fullt möjligt för vem som helst att spela in egna produktioner och sälja i sin app - med 100% av reklamintäkterna rakt ner i fickan. Det kommer driva en utveckling bort från/i konjunktion med YouTube och Vimeo till exempel. Och i kristallklar kvalité.