2022-10-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Synd bara att Smart TV-interfacen är värdelösa, att du inte kan parkoppla enheterna mot dessa på samma sätt som en Apple-TV, att du inte kan köra telefon som fjärrkontroll etc. Extra spännande blir det när man gör som mig och fimpar laptop till förmån för en rejäl stationär maskin - som står på en annan våning, och att man då med enkelhet ändå streamar trådlöst.

Nej. Apple TV är grymt på många vis, och med både mer och bättre funktionalitet än t.ex. Chromecast.

Jag har inget problem att köra min androidtelefon som fjärrkontroll till min TV som kör android.
Citera
2022-11-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har inget problem att köra min androidtelefon som fjärrkontroll till min TV som kör android.

Skrev jag någonstans att det inte är möjligt?
Citera
2022-11-20, 10:32
Medlem
jhww82s avatar
Jag har använt ett flertal Google lösningar tidigare men det var så mycket trassel med dem att jag blev tokig. Jag är en stor filmnörd och är extremt kräsen när det kommer till bildkvalité och där levererade inte Google/Androids/HTPC lösningar på mina problem.

Så jag köpte en Apple TV för cirka 5 år sen och det är nog den smidigaste Apple produkt jag äger. Slipper hålla på att lägga ner tid på massa inställningar för att få det som jag vill. Har ett Apple utvecklarkonto så jag kör både Emulatorer och Kodi vilket fungerar klockrent.

Det enda jag saknar enormt är 3D stöd för de filmer jag har och köra via Kodi. Tror dock det aldrig kommer komma stöd för det tyvärr.
Citera
2022-11-21, 09:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Chromecast har ju fjärrkontroll, smart-tv menyer, röststyrning, mobiltelefonstöd, oändligt antal appar man kan installera och 4k så ser inte AppleTV som någon större ide att skaffa, men finns säkert saker som är bra med det systemet också. Chromecast kostar dessutom bara hälften så mycket...
Citera
2022-11-21, 09:38
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Chromecast har ju fjärrkontroll, smart-tv menyer, röststyrning, mobiltelefonstöd, oändligt antal appar man kan installera och 4k så ser inte AppleTV som någon större ide att skaffa, men finns säkert saker som är bra med det systemet också.

Nej äntligen har Google fått fram en värdig utmanare.

Bra pris, definitivt.
Citera
2022-11-21, 11:06
Medlem
Citat:
Chromecast har ju fjärrkontroll, smart-tv menyer, röststyrning, mobiltelefonstöd, oändligt antal appar man kan installera och 4k så ser inte AppleTV som någon större ide att skaffa, men finns säkert saker som är bra med det systemet också. Chromecast kostar dessutom bara hälften så mycket...

Svagheten är att Chromecasten bara har 8gb lagringutrymme, så det blir riktigt tight om du vill unyttja alla dessa mängder av appar.
Citera
2022-11-21, 11:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Svagheten är att Chromecasten bara har 8gb lagringutrymme, så det blir riktigt tight om du vill unyttja alla dessa mängder av appar.
Ja jo om man är en app junkie och installerar allt man ser kan det bli tight det håller jag med om. Dock är jag inte i närheten av det än :-)
Citera
2022-11-21, 11:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ja jo om man är en app junkie och installerar allt man ser kan det bli tight det håller jag med om. Dock är jag inte i närheten av det än :-)

Min ATV har 128Gb. Då kan jag ha några filmer liggandes på den.
Sedan sägs det att Chroemcast med GoogleTV är lite slö och laggig, det är inte ATV.

Chromecast har väl inte stöd för HDMI-CEC eller spatial Audio. Jag styr både Tvn
Och min Denon receiver från ATVns fjärr via HDMI-CEC

Jag tycker det är värt att lägga på en tusenlapp för en ATV, men jag ser Chromcast med GoogleTV som ett bra budgetalternativ.
Citera
2022-11-21, 11:46
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Min ATV har 128Gb. Då kan jag ha några filmer liggandes på den.
Sedan sägs det att Chroemcast med GoogleTV är lite slö och laggig, det är inte ATV.

Chromecast har väl inte stöd för HDMI-CEC eller spatial Audio. Jag styr både Tvn
Och min Denon receiver från ATVns fjärr via HDMI-CEC

Jag tycker det är värt att lägga på en tusenlapp för en ATV, men jag ser Chromcast med GoogleTV som ett bra budgetalternativ.
Ja det finns säkert fall där den ena är bättre än den andra. Nya Chromecast HD/4K är betydlig snabbare än tidigare. Finner dock inget behov i att ha film lagrad på den, det går lika bra att streama från nas'en eller datorn...
Citera
2023-09-25, 19:09
Medlem
Behöver man ens Apple TV i dag? Jag köpte en Chromecast med Google TV och den har inbyggd Apple TV.
Citera
2023-09-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
Behöver man ens Apple TV i dag? Jag köpte en Chromecast med Google TV och den har inbyggd Apple TV.

Behöver och behöver…. Det beror på…

Det är såklart extra smidigt med AppleTV inbyggt i en smartTV, typ som en ”app” i själva TVn, och antagligen är det även så i en Chromecast. Men dessa lösningar klarar inte allt och har inte allt som en dedikerad extern AppleTV kan och klarar. Så det handlar mest om vad man har för behov och intresse, typ.
Citera
2023-09-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Behöver och behöver…. Det beror på…

Det är såklart extra smidigt med AppleTV inbyggt i en smartTV, typ som en ”app” i själva TVn, och antagligen är det även så i en Chromecast. Men dessa lösningar klarar inte allt och har inte allt som en dedikerad extern AppleTV kan och klarar. Så det handlar mest om vad man har för behov och intresse, typ.

Det skulle vara intressant att veta fördelarna med en fysisk Apple TV Box. Kan det handla om lagringsutrymme?

Jag har inte hunnit kolla min Chromecast, men man ska tydligen kunna ansluta ett externt lagringsmedia via USB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in