2022-10-07, 12:30
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Tycker vad man vill om det, men Apples produkter bygger mycket på deras ekosystem, att allt är snorenkelt för oss tekniska idioter.. Vet inte hur många gånger jag suttit med min nya TV och inte kommit in, inloggade på olika Wi-Fi etc.

Hittills har jag haft råd att göra det enkelt för mig, allt blir så snuskigt smidigt med genomgående Apple produkter.

Däremot är det ju överflödigt lyx, det första som nedprioriterad kommande skit tider

Ehhh... NÄ!

Hur "lätt" det är att t.ex. komma igång med en apparat är helt beroende av dina tidigare erfarenheter..

För en som t.ex. byter från en smart-tv till en annan så kommer dessa troligen aldrig att uppleva större krångel.. Man läser bara noggrant vad som anges på skärmen, så förstår man vad som förväntas av en.. Svårare än så är det inte!

Hur man än vrider och vänder på det så är det dag helt hjärndött att använda apple-tv till din tv om den redan stöder alla tjänster du använt i din apple-tv..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-10-07 kl. 12:33.
Citera
2022-10-07, 15:44
Medlem
GamleJans avatar
Apparna som är inbyggda i tv'n går inte att jämföra med Apple TV.
Har man en OLED t.ex så är Apple TV mycket bättre då man kör en kalibrerad signal (HDR Dolby Vision).
Och nej, din tv's "bioläge" är inte en panelkalibrerad signal.
Dessutom är systemet nå helvete snabbare än rackiga Android-system som är inbyggda i tv'n.
Apple har alltid hatare och alla fanboys klankar ner t.o.m på fruktavdelningen på ICA där äpplen råkar ligga..
Töntigt.
Citera
2022-10-07, 17:48
Medlem
Neil.Bogarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du behöver alltså en extra liten "lådda" för att använda din tv på samma sätt som alla andra använder en vanlig modern tv, fast utan denna extra lilla "lådda"..

Och det skulle vara bättre?? Hur då??

(Alla med en modern smart-tv har endast EN fjärrkontroll, och när de startar TVn så startar även t.ex. soundbaren.. soundbaren styrs av TVn, och stängs av när TVn stängs av!)

Nej, jag "behöver" inte en extra "lådda". Jag VILL HA en extra "lådda" om denna lådda är en Apple TV. Sjukt snabb, intuitiv, massor med appar och fullkomligt bulletproof. Jag har testat de sk "smarta funktionerna" i min tv ... sega, buggiga, plastig fjärrkontroll blaha blaha, varför skulle jag vilja använda det möget som någon tillverkare licensierat på billigast möjliga sätt utan minsta tanke på ett vettigt UI, bara för att få sätta etiketten "smart" på sin tv?
Citera
2022-10-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Tycker vad man vill om det, men Apples produkter bygger mycket på deras ekosystem, att allt är snorenkelt för oss tekniska idioter.. Vet inte hur många gånger jag suttit med min nya TV och inte kommit in, inloggade på olika Wi-Fi etc.

Hittills har jag haft råd att göra det enkelt för mig, allt blir så snuskigt smidigt med genomgående Apple produkter.

Däremot är det ju överflödigt lyx, det första som nedprioriterad kommande skit tider
Hmm..nog för att Apples ekosystem är smidigt, men spontant låter det som dina problem är sånt som de flesta skulle råka ut för när man sätter upp ett nytt system första gången - oavsett system - och sen blir man av med det. Aldrig hört förut att det skulle va problem med wifi eller dylikt på Android-TV eller WebOS eller Chromecast eller annat.

För många är största möjliga smidighetsförbättringen att styra allt med samma fjärr.
Så va det åtminstone för mina päron som ofta byter mellan linjärTV och appar. De körde tidigare en gammal TV med äldre AppleTV-enhet - bytte till att bara köra TV:s inbyggda AndroidTV-OS.
De har inte saknat något utan tyckte snarare det va smidigt att bara kunna styra allt med TV-fjärren.
De tyckte det va en aning störigt att behöva byta HDMI-input, sen ta fram AppleTV-fjärren och styra där, och stänga av AppleTV separat osv.
(Fast det kan ha ändrats i nyare generationer av apparater)
Citat:
Ursprungligen postat av GamleJan
Apparna som är inbyggda i tv'n går inte att jämföra med Apple TV.
Har man en OLED t.ex så är Apple TV mycket bättre då man kör en kalibrerad signal (HDR Dolby Vision).
Och nej, din tv's "bioläge" är inte en panelkalibrerad signal.
Dessutom är systemet nå helvete snabbare än rackiga Android-system som är inbyggda i tv'n.
Visst, om man vill ha optimal kvalité så är det ofta bättre att köra en extern enhet. Även hört folk som kör extern Chromecast, trots att den har samma features som SmartTV, för att den i vissa fall har bättre prestanda än TV:ns inbyggda hårdvara.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-10-07 kl. 19:23.
Citera
2022-10-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neil.Bogart
Fast!? Du behöver ju bara använda fjärren till AppleTV:n. Min fjärr till tv:n ligger i en låda .. har inte ens sett den på över ett år. Slår jag på AppleTV:n så startar tv.n. Ljudet har jag via separat förstärkare men det styrs också från Apple TV:ns fjärrkontroll. När jag stänger av Apple TV:n stängs tv:n av. Förstärkaren står en stund tills den fattar att ingen tittar längre och då går den ner i standby också.
Aha, jag har missat det.
Jag utgick mest från att jag tidigare kört gamla TV-apparater med gamla generationer av AppleTV.
Men påminns nu om att det ofta med moderna apparater går att styra den ena från den andra (precis som att man kan konfa så att förstärkare och aktiva högtalare kan stängas av/på automatiskt när man stänger av/på sin TV)

Isåfall försvinner ju en stor del av mitt argumentet ja.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-10-07 kl. 19:50.
Citera
2022-10-07, 20:00
Medlem
Citat:
Du behöver alltså en extra liten "lådda" för att använda din tv på samma sätt som alla andra använder en vanlig modern tv, fast utan denna extra lilla "lådda"..

Och det skulle vara bättre?? Hur då??

(Alla med en modern smart-tv har endast EN fjärrkontroll, och när de startar TVn så startar även t.ex. soundbaren.. soundbaren styrs av TVn, och stängs av när TVn stängs av!)

Citat:
Ehhh... NÄ!

Hur "lätt" det är att t.ex. komma igång med en apparat är helt beroende av dina tidigare erfarenheter..

För en som t.ex. byter från en smart-tv till en annan så kommer dessa troligen aldrig att uppleva större krångel.. Man läser bara noggrant vad som anges på skärmen, så förstår man vad som förväntas av en.. Svårare än så är det inte!

Hur man än vrider och vänder på det så är det dag helt hjärndött att använda apple-tv till din tv om den redan stöder alla tjänster du använt i din apple-tv..

Du har tyvärr lite kass koll och för mycket anti-Apple-bias….

Det är faktiskt så att det kan finnas ett gäng fördelar med att ha en separat ATV även om ens egna TV är en smartTV med ett gäng appar med sådant som finns separat ATV och även inbyggd ATV som app.

Många (inte alla) smartTV, synnerligen de billigare, är oftast rätt usla vad gäller UI och långt ifrån lika rapp och smidig som en separat ATV, och den senare kan vanligen en hel del mer.

Samtidigt så kan ofta mer påkostade TV styra ATV med sin vanliga fjärr, så man inte måste fibbla med två olika fjärrar. Dessutom kan oftast ATVs fjärr styra det väsentligaste på de flesta moderna TV

Själv har jag lev rätt länge med båda dessa värdar, jag har nämligen två 65” Samsung QLED i den högre prisklassen. Den i vardagsrummet den nyaste och dyrare modellen som jag har en extern ATV4K till. På den kan jag alltså jämföra skillnaderna mellan den i TVn inbyggda ATV-appen med den externa ATV4K. Det hela funkar bra men det är flera fördelar med att han den externa ATV4K. T ex så kan jag via den köra AirPlay med musik till min stereo som är ansluten till denna externa ATV4K.

Ni har båda dessa dyra Samsung QLED skapligt rappa och smidiga UI, men har bekanta som har billigare enklare modeller av TV och där har vissa gått över till att köra det mesta via just extern ATV för den är så mycket rappare och smidigare än TVn i sig själv.
Citera
2022-10-07, 23:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ehhh... NÄ!

Lik förbannat är vi många som gör det utan att vara hjärndöda. Varför gör vi det?
Användarupplevelsen. Som många andra har jag en stor Smart-TV men kör ATV4K och använder aldrig "Smart-fuktionen" på TV:n. Den är helt enkelt sämre. Jag använder inte ens TV-fjärren överhuvudtaget. Allt styrs med den lilla ATV-fjärren eller mobilen/padda.
Citera
2022-10-11, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?

Körde chromecast i ca 10 år samt även smart tv innan jag gick över till Apple-tv och ångrar mig inte en sekund. Chromecast tycker jag var helt ok förutom att det var ganska lagligt och sämre bild, smart tv en ganska ny Samsung slutade bara efter ett par år att uppdatera apparna så jag inte kunde använda smart tv, (du måste ladda ner senaste uppdateringen till appen för att kunna använda appen, men samsung tog bort stödet för uppdatering av appen) de ville jag skulle köpa ny tv istället. Haft Apple-tv ungefär lite mer än ett halvår och super nöjd, bra bild inget lagg super snabbt att navigera sig, appar som uppdaterar sig och inte tvingar mig till köpa helt ny tv. Kan även ta med mig dosan vart jag vill och koppla in i valfri tv och bara direkt titta förutsatt att de är uppkopplat mot Wi-Fi. Kort och gott ångrar mig inte en sekund att jag köpte Apple TV.
Citera
2022-10-11, 11:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har tyvärr lite kass koll och för mycket anti-Apple-bias….

Men det är väl ändå ett jävligt dåligt argument. Fattar man bara hur bra en apple-tv, om man är tillräckligt positivt inställd till apple-produkter?
Citera
2022-10-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men det är väl ändå ett jävligt dåligt argument. Fattar man bara hur bra en apple-tv, om man är tillräckligt positivt inställd till apple-produkter?

Handlar inte om det utan att många har förutfattade meningar fast de inte ens har koll på det de pratar om, oavsett negativt eller positivt, och oavsett märke/produkt.

Argumenten att det skulle vara korkat med ATV för att smartTV har många funktioner inbyggda håller ju inte om du kollar vad som skrivs i flera inlägg från de som faktiskt har erfarenhet av båda varianterna.

Sen är det självklart upp till var och en att välja hur de vill göra och köpa eller inte
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2022-10-11 kl. 13:07.
Citera
2022-10-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?

Synd bara att Smart TV-interfacen är värdelösa, att du inte kan parkoppla enheterna mot dessa på samma sätt som en Apple-TV, att du inte kan köra telefon som fjärrkontroll etc. Extra spännande blir det när man gör som mig och fimpar laptop till förmån för en rejäl stationär maskin - som står på en annan våning, och att man då med enkelhet ändå streamar trådlöst.

Nej. Apple TV är grymt på många vis, och med både mer och bättre funktionalitet än t.ex. Chromecast.
Citera
2022-10-29, 18:58
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Du behöver inte ens fundera. Du kan i princip inte köpa en TV över 40 tum idag utan att den är smart. Alla är det..utom typ 30-tummare för 2000kr på Lidl.

Köper du valfri TV för över 9000kr kommer du bli nöjd.

Jag hör på dig direkt att för dig är det smidighet som gäller.
Du kommer bli helnöjd med valfri modern TV som redan har allt inbyggt.
Och då behöver du absolut ingen AppleTV till den, det skulle bara krångla till det.

Blev denna till slut, är helnöjd. Alla appar finns ju i teven eller att ladda ner så apple tv hade ju varit totalt onödigt.

https://www.elgiganten.se/product/tv...tv-2021/293512
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in