2022-09-27, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
blir nog ny tv i vinter, lika bra att ha en 4k isåfall om den ändå funkar med den gamla.
Den nya TV du köper kommer garanterat vara en Smart-TV och då är det hög sannolikhet att du inte längre kommer vilja använda nån extern grunka som en AppleTV, då samtliga funktioner du skulle ha en AppleTV till redan finns inbyggda i TV:n och styrs mer naturligt med samma fjärr.

Det är bara om du då skulle ha nåt specialbehov som du skulle fortsätta använda en AppleTV på din TV.

Mina päron hade en AppleTV till sin urgamla TV, men så fort de köpte ny TV åkte AppleTV ut direkt och de sa "Ååååh vad skönt att kunna byta mellan vanlig TV och SVTPlay, Netflix etc med samma fjärr -och slippa en separat AppleTV-grunka"
Citera
2022-09-27, 22:12
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Den nya TV du köper kommer garanterat vara en Smart-TV och då är det hög sannolikhet att du inte längre kommer vilja använda nån extern grunka som en AppleTV, då samtliga funktioner du skulle ha en AppleTV till redan finns inbyggda i TV:n och styrs mer naturligt med samma fjärr.

Det är bara om du då skulle ha nåt specialbehov som du skulle fortsätta använda en AppleTV på din TV.

Mina päron hade en AppleTV till sin urgamla TV, men så fort de köpte ny TV åkte AppleTV ut direkt och de sa "Ååååh vad skönt att kunna byta mellan vanlig TV och SVTPlay, Netflix etc med samma fjärr -och slippa en separat AppleTV-grunka"

Tänkte också i de banorna onödigt att köpa om det redan är inbyggt. Är så segt som det är nu och hålla på med mobilen och chromecast.

Lutar åt denna teven och den verkar ju vara smart.

https://www.elgiganten.se/product/tv...tv-2021/293445
Citera
2022-09-27, 22:13
Medlem
Citat:
Tänkte också i de banorna onödigt att köpa om det redan är inbyggt. Är så segt som det är nu och hålla på med mobilen och chromecast.

Lutar åt denna teven och den verkar ju vara smart.

https://www.elgiganten.se/product/tv...tv-2021/293445
Du behöver inte ens fundera. Du kan i princip inte köpa en TV över 40 tum idag utan att den är smart. Alla är det..utom typ 30-tummare för 2000kr på Lidl.

Köper du valfri TV för över 9000kr kommer du bli nöjd.

Jag hör på dig direkt att för dig är det smidighet som gäller.
Du kommer bli helnöjd med valfri modern TV som redan har allt inbyggt.
Och då behöver du absolut ingen AppleTV till den, det skulle bara krångla till det.
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-09-27 kl. 22:17.
Citera
2022-09-27, 22:27
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Du behöver inte ens fundera. Du kan i princip inte köpa en TV över 40 tum idag utan att den är smart. Alla är det..utom typ 30-tummare för 2000kr på Lidl.

Och då behöver du absolut ingen AppleTV till den, det skulle bara krångla till det.

Grymt, tack.
Citera
2022-10-06, 23:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Grymt, tack.

Dock är det så som flera tidigare i tråden påpekat att smart tv inte automatiskt exkluderar Apple TV eftersom gränssnittet är undermåligt och långt ifrån alla strömningstjänster stöds.
Citera
2022-10-07, 08:27
Bannlyst
Kan vara bra och veta att TVn kör android, inte kör tillverkarens egna miffo OS som WebOS . Så det finns lite appar till TVn också. En del budget modeller hos t.ex Philips kör inte Android.

Citat:

Senast redigerad av PalmeKiller 2022-10-07 kl. 08:30.
Citera
2022-10-07, 09:47
Medlem
Neil.Bogarts avatar
Citat:

Fast!? Du behöver ju bara använda fjärren till AppleTV:n. Min fjärr till tv:n ligger i en låda .. har inte ens sett den på över ett år. Slår jag på AppleTV:n så startar tv.n. Ljudet har jag via separat förstärkare men det styrs också från Apple TV:ns fjärrkontroll. När jag stänger av Apple TV:n stängs tv:n av. Förstärkaren står en stund tills den fattar att ingen tittar längre och då går den ner i standby också.
Citera
2022-10-07, 09:53
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neil.Bogart
Fast!? Du behöver ju bara använda fjärren till AppleTV:n. Min fjärr till tv:n ligger i en låda .. har inte ens sett den på över ett år. Slår jag på AppleTV:n så startar tv.n. Ljudet har jag via separat förstärkare men det styrs också från Apple TV:ns fjärrkontroll. När jag stänger av Apple TV:n stängs tv:n av. Förstärkaren står en stund tills den fattar att ingen tittar längre och då går den ner i standby också.

Jag styr min Apple tv från min Iphone

Skönt när man skriver o söker program filmer. Kan skriva med tangentbord på skärmen i stället för att blippa höger-vänster o söka bokstäver.
Citera
2022-10-07, 10:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag styr min Apple tv från min Iphone

Skönt när man skriver o söker program filmer. Kan skriva med tangentbord på skärmen i stället för att blippa höger-vänster o söka bokstäver.

Själv har jag en smart-tv där fjärrkontrollen har ett Qwerty-tangentbord på baksidan.. Vanlig fjärrkontroll och ett tangentbord i ett.. Allt i ett, behöver ingen extra fjärrkontroll, ingen mobil (även om jag kan styra TVn med en app också!)

Allt handlar bara om att köra RÄTT tv, som har alla appar och övriga funktioner du behöver..
Citera
2022-10-07, 10:45
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neil.Bogart

Du behöver alltså en extra liten "lådda" för att använda din tv på samma sätt som alla andra använder en vanlig modern tv, fast utan denna extra lilla "lådda"..

Och det skulle vara bättre?? Hur då??

(Alla med en modern smart-tv har endast EN fjärrkontroll, och när de startar TVn så startar även t.ex. soundbaren.. soundbaren styrs av TVn, och stängs av när TVn stängs av!)
Citera
2022-10-07, 10:50
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Tycker vad man vill om det, men Apples produkter bygger mycket på deras ekosystem, att allt är snorenkelt för oss tekniska idioter.. Vet inte hur många gånger jag suttit med min nya TV och inte kommit in, inloggade på olika Wi-Fi etc.

Hittills har jag haft råd att göra det enkelt för mig, allt blir så snuskigt smidigt med genomgående Apple produkter.

Däremot är det ju överflödigt lyx, det första som nedprioriterad kommande skit tider
Citera
2022-10-07, 11:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Kan vara bra och veta att TVn kör android, inte kör tillverkarens egna miffo OS som WebOS . Så det finns lite appar till TVn också. En del budget modeller hos t.ex Philips kör inte Android.

Stämmer inte alls, nästan alla budget-TV kör Android.
Du verkar dessutom tro att det skulle vara någon fördel med det, så är det inte.
Android är uruselt för allting annat än smartphones. Ingenting på den är optimerat för TV vilket gör att det blir en värdelös användarupplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in