2015-09-09, 01:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Med tanke på de fall som relaterats till på de senaste sidorna ska man kanske vara beredd på att sänka åldersspannet så lågt som till 15 eller så.

Någon kanske tycker det verkar osannolikt att någon så ung ska orka förflytta en kropp så långt. Men då drar jag mig till minnes när jag var ung och under en period prövade att spela basket. I laget fanns en 14-åring som var 192 cm lång och rejält krallig. Han kunde bära omkring mig (ca 175 och 60 kg på den tiden) under armen utan större problem.
Citera
2015-09-09, 01:11
Medlem
Steff83s avatar
Hur har gått här då? Inget framsteg?

Känns tyvärr som det blir mycket svårt att lösa detta.
Citera
2015-09-09, 01:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med tanke på de fall som relaterats till på de senaste sidorna ska man kanske vara beredd på att sänka åldersspannet så lågt som till 15 eller så.

Någon kanske tycker det verkar osannolikt att någon så ung ska orka förflytta en kropp så långt. Men då drar jag mig till minnes när jag var ung och under en period prövade att spela basket. I laget fanns en 14-åring som var 192 cm lång och rejält krallig. Han kunde bära omkring mig (ca 175 och 60 kg på den tiden) under armen utan större problem.
Var 14-åringen född i ett land med säker folkbokföring? En del västafrikanska ungdomar kommer ju till Sverige med falska pass som visar för låg ålder.
Citera
2015-09-09, 01:45
Medlem
AAA1s avatar
Citat:
Håller med om att det inte känns troligt att en älg skulle släpa iväg med en vuxen kvinna en bra bit i svår terräng. Och det finns DNA-spår och sannolikt fotavtryck.

Sen kan det änå vara värt att komma ihåg, att i det älg-fall du citerar så var polisen bergsäker på att maken var skyldig. Han satt häktad lång tid. Och var det inte tom så att han anlitade någon som rotade i fallet och bl a upptäckte att det fanns älghår på den döda fruns kläder. Något som rimligtvis borde upptäckts långt tidigare och lett till att han friats från alla misstankar.

Sens moral: även den bästa polis kan missa rejält och även ta ordentligt fel.
Ja, dessutom sade snuten i det fallet att fyndplatsen inte var densamma som brottsplatsen. Den döda kroppen hade dumpats där den hittades, det var ett av de första konstateranden de gjorde enligt intervju med den polis som ledde utredningen. Nu anser man i stället att det var en älg. Kvinnan hade slagits blodig av älgen, hon såg hemsk ut. Det var fråga om ett massivt skärande/roterande våld.

Med detta så vill jag säga att det är principiellt fel att inte hålla sinnet öppet.

Hade Ida släpats in i skogen alltså? Vet vi hur långt? Jag läste något om att det hade gjorts försök att dölja henne, stämmer det?

Förresten: den amerikanske författaren Michael Peterson som blev dömd till fängelse på livstid i USA för mordet på sin fru har nu blivit beviljad en ny rättegång efter många år i finkan. Han har tidigare hävdat att det i själva verket kan ha varit en uggla som tog hans fru av daga.

Från wikipedia: "Dr. Patrick T. Redig, a professor of veterinary medicine at the University of Minnesota wrote: In my professional opinion, the hypothesized attack to the face and back of the head resulting in the various punctures and lacerations visible in the autopsy photographs is entirely within the behavioral repertoire of large owls."

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Peterson_(murder_suspect)
Senast redigerad av AAA1 2015-09-09 kl. 01:52.
Citera
2015-09-09, 03:58
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Håller med om att det inte känns troligt att en älg skulle släpa iväg med en vuxen kvinna en bra bit i svår terräng. Och det finns DNA-spår och sannolikt fotavtryck.

Sen kan det änå vara värt att komma ihåg, att i det älg-fall du citerar så var polisen bergsäker på att maken var skyldig. Han satt häktad lång tid. Och var det inte tom så att han anlitade någon som rotade i fallet och bl a upptäckte att det fanns älghår på den döda fruns kläder. Något som rimligtvis borde upptäckts långt tidigare och lett till att han friats från alla misstankar.

Sens moral: även den bästa polis kan missa rejält och även ta ordentligt fel.
Det älg-fallet visade även hur svårt det var för grannar, dvs almänheten, att släppa misstankarna. HAn var väl tvungen att flytta från samhället har jag för mig.
Så på samma sätt som allmänheten helt och hållet lät sig förtrollas av deras utsprungliga tro att han var skyldig, lika definitivt bestämde sig poliserna för att bara tro på den första misstanken.

En älg-teori är ju inget som någon räknar med eftersom det är så otroligt sällsynt. Därför kan poliserna ju helt blunda för tillomed tydliga bevis rakt framför deras ögon.
Särskilt i oupplösta fall blir det lätt att fastna, få tunnelseende. Och man borde byta ut hela personalen. Få nytt blod som förutsättningslöst kan ta tag i det.

Det behöver alltså inte bara handla om en älg som dödat och sprungit bort emd Ida. Men där kan finnas spår och bevis som är osynliga för de inkopplade poliserna. Som bara en ny deltagare kan tolka rätt.

Därför finns det en poäng med att hålla "djurspåret" vid liv. Det är ehlt enkelt en bra gräns. Och man bör strukturera varje granskning, varje analys. Det gör det lättare att få överblick och kanske förståelse.

Ju fler alternativ som granskas - och efter granskning, analys, kan avfärdas - ju tydligare gränser, ju tydligare ramverk kan man börja skymta.
Och där, i mitten av ramen, det är där bilden av sanningen ska börja träda fram.

Det är synd att polisen inte publicerar och offentliggör allt hopsamlat material de fått. Och låtit den stora detektiven Allmänheten få möjlighet att titta på det.
Åtminstone publicera tillräckligt mycket.
Olösta fall borde egentligen av princip bli presenterade för den intresserade allmänheten.
Citera
2015-09-09, 04:19
Medlem
wwrs avatar
Verkar som man fann Hagamannen med hjälp av fantombilden men polisen "tvingade fram DNA-prov enligt en ny lag", efter förhör. Han matchade även andra kroppskarakteristika i signalement.

Wikipedia
Citat:
In response to a tip from the public regarding Lindgren’s resemblance to the facial composite, the police approached him for a voluntary DNA sample. Lindgren refused, but was compelled to provide the sample in accordance with a new law after being interviewed by police.

Är det någon som vet vilken ny lag Wikipedia talar om?
Senast redigerad av wwr 2015-09-09 kl. 04:57.
Citera
2015-09-09, 05:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAA1

Förresten: den amerikanske författaren Michael Peterson som blev dömd till fängelse på livstid i USA för mordet på sin fru har nu blivit beviljad en ny rättegång efter många år i finkan. Han har tidigare hävdat att det i själva verket kan ha varit en uggla som tog hans fru av daga.

Från wikipedia: "Dr. Patrick T. Redig, a professor of veterinary medicine at the University of Minnesota wrote: In my professional opinion, the hypothesized attack to the face and back of the head resulting in the various punctures and lacerations visible in the autopsy photographs is entirely within the behavioral repertoire of large owls."

https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Peterson_(murder_suspect)

Jag såg det. Det måste väl vara den första dödliga uggleattacken mot människa, inomhus dessutom.
Senast redigerad av wwr 2015-09-09 kl. 05:12.
Citera
2015-09-09, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rochstein
Varför ska du slösa på polisens tid om du vet att du är oskyldig?

Handlar inte om att slösa deras tid utan är mer en principsak i sin helhet, om jag nån gång i livet får för mig att göra något riktigt galet så ska jag fan i mig torska och stå tillsvars för det.
Tror knappast hela Sveriges poliskår arbetar med just det här fallet, dom har ju fortfarande tid att lasra folk osv.
Citera
2015-09-09, 07:25
Medlem
takethefifths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag såg det. Det måste väl vara den första dödliga uggleattacken mot människa, inomhus dessutom.

Men kom igen!! Javisst det begicks misstag i ett tidigare mordfall och det var en älg som orsakade dödsfallet men i det fallet så gick inte Polisen ut med att de hade ett säkert DNA från GM och inte heller att de hade en hyfsat bra bild över vad för GM de letade efter.
Kan vi nu sluta att dra upp älgar ,Ugglor och annat skit som hypoteser?
Sedan frågar sig några varför Polisen inte går ut och ger mer ledtrådar?
Jag kan tycka att det är ganska uppenbart när man ser vad en del skriver här,Man vill helt enkelt inte ha mer skruvade teorier,Det kan absolut betyda att man missar tips från allmänheten men för att försöka ha koll på utredningen så finns det säkert flera skäl.
Är ganska säker på att vi har ett rättsväsende som inte skulle topsat 500 pers eller mer om det kunde vara en älg,uggla eller fjäril.
Citera
2015-09-09, 07:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takethefifth
Men kom igen!!
Jag var ironisk. (Ibland är man väl det I forum utan att tillfoga emoticon.) Jag tror inte "ugglan gjorde det".
Citera
2015-09-09, 08:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Tas och lagras det alltid DNA-prov vid brott som begås av 15-åringar och som her ungdomsvård som straff?

Man är straffmyndig vid 15 i Sverige.

En 15-åring har ju samma rätt till bevisprövning i en rättegång som en vuxen. Även om det fanns vittnen till den här händelsen och killen erkände brottet, så såg man säkert till att matcha DNA:t på exempelvis kniven. Mordförsöket låg ju så högt som på 10 år på straffskalan.

Killen anses lida av lindrig aspberger, och jag har skrivit tidigare i den här tråden att jag misstänker att vår GM kan ha en liknande störning. Jag hoppas verkligen att de får fast honom snart. Inte bara för Idas anhörigas skull, utan även för alla som bor i området. Det måste vara en oerhört jobbig situation för alla. Kvinnorna känner sig otrygga och männen misstänkliggjorda.
Citera
2015-09-09, 08:43
Medlem
Citat:

Jag tycker att många hänger upp sig på att ha ska ha burit henne. Han kan ha lyft överkroppen och släpat benen, det är inte alls lika tungt, jag har testat detta på en brandsäkerhetskurs med en vuxen man 80+ kg. Med lagom mycket adrenalin går det nog att dra någon ganska långt. Alternativt kan han genom hot ha tvingat henne att gå själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in