Citat:
Ja, det är en helt otroligt galen takt de håller.
Det finns fler fall, bl a: Pernilla Hellgren. Dubbelmordet i Brattås. Saramordet i Örebro. M fl.
Av alla dessa är det väl bara serievåldtäktsmannen i Örebro som inte kan ses som ett fiasko. Men då är jag väldigt snäll. Väldigt, väldigt snäll.
I alla dessa fall är det så att antingen har GM ännu inte hittats efter många år eller så har GM lyckats slå till igen och där efter gripits. Enda undantaget är Saramordet, men det tog flera år att lösa.
Så det ser inte lovande ut för detta fall. Statistiken säger att om han inte slår till igen så kommer han inte att hittas.
Det finns fler fall, bl a: Pernilla Hellgren. Dubbelmordet i Brattås. Saramordet i Örebro. M fl.
Av alla dessa är det väl bara serievåldtäktsmannen i Örebro som inte kan ses som ett fiasko. Men då är jag väldigt snäll. Väldigt, väldigt snäll.
I alla dessa fall är det så att antingen har GM ännu inte hittats efter många år eller så har GM lyckats slå till igen och där efter gripits. Enda undantaget är Saramordet, men det tog flera år att lösa.
Så det ser inte lovande ut för detta fall. Statistiken säger att om han inte slår till igen så kommer han inte att hittas.
Jag kollade snabbt i medierna. Jag fick intrycket att det inte var topsningen som fick fast honom. Han bara ringde och bad om ny tid för topsning. Men jag läste bara snabbt, jag är inte insatt i fallet.
Citat:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=4099501
-Han tog kontakt med oss och meddelade att han inte kunde komma på måndagen. Han fick då beskedet av oss att han skulle kontaktas under måndagen och få en ny tid, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson.
Men istället för att boka in en ny tid med 23-åringen för att göra den så kallade topsning som närmare 600 örebroare redan gjort, så valde polisen att gripa mannen på måndagskvällen. Då hade ytterligare tre kvinnor blivit överfallna i Örebro under en dramatisk söndag.
Men istället för att boka in en ny tid med 23-åringen för att göra den så kallade topsning som närmare 600 örebroare redan gjort, så valde polisen att gripa mannen på måndagskvällen. Då hade ytterligare tre kvinnor blivit överfallna i Örebro under en dramatisk söndag.
Jag tror 23-åringen greps av annan anledning än att han bokade om en tid. Men jag är inte insatt i detalj. Kan ha missat något. Vad jag förstår har man inte rätt att gripa eller ens höja misstankegraden av den orsaken att någon vägrar topsas.
Jag fortsätter att fråga om topsning verkligen är effektivt eftersom det är frivilligt. Om jag förstår JKs utlåtande rätt har polisen inte heller rätt att höja misstankegraden om någon vägrar topsas.
Jag vill självklart att grova brott skall lösas. Kanske polisen skall få rätt till tvångstopsning, det vet jag inte. Men det jag undrar över är om det som nu sker kan vara missriktat? Det kanske finns många som har vägrat undersökningen?
Senast redigerad av wwr 2015-09-06 kl. 14:17.
Senast redigerad av wwr 2015-09-06 kl. 14:17.