2015-09-06, 14:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ja, det är en helt otroligt galen takt de håller.

Det finns fler fall, bl a: Pernilla Hellgren. Dubbelmordet i Brattås. Saramordet i Örebro. M fl.

Av alla dessa är det väl bara serievåldtäktsmannen i Örebro som inte kan ses som ett fiasko. Men då är jag väldigt snäll. Väldigt, väldigt snäll.

I alla dessa fall är det så att antingen har GM ännu inte hittats efter många år eller så har GM lyckats slå till igen och där efter gripits. Enda undantaget är Saramordet, men det tog flera år att lösa.

Så det ser inte lovande ut för detta fall. Statistiken säger att om han inte slår till igen så kommer han inte att hittas.

Jag kollade snabbt i medierna. Jag fick intrycket att det inte var topsningen som fick fast honom. Han bara ringde och bad om ny tid för topsning. Men jag läste bara snabbt, jag är inte insatt i fallet.

Citat:
-Han tog kontakt med oss och meddelade att han inte kunde komma på måndagen. Han fick då beskedet av oss att han skulle kontaktas under måndagen och få en ny tid, säger Örebropolisens informationschef Torbjörn Carlson.

Men istället för att boka in en ny tid med 23-åringen för att göra den så kallade topsning som närmare 600 örebroare redan gjort, så valde polisen att gripa mannen på måndagskvällen. Då hade ytterligare tre kvinnor blivit överfallna i Örebro under en dramatisk söndag.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=4099501

Jag tror 23-åringen greps av annan anledning än att han bokade om en tid. Men jag är inte insatt i detalj. Kan ha missat något. Vad jag förstår har man inte rätt att gripa eller ens höja misstankegraden av den orsaken att någon vägrar topsas.

Jag fortsätter att fråga om topsning verkligen är effektivt eftersom det är frivilligt. Om jag förstår JKs utlåtande rätt har polisen inte heller rätt att höja misstankegraden om någon vägrar topsas.

Jag vill självklart att grova brott skall lösas. Kanske polisen skall få rätt till tvångstopsning, det vet jag inte. Men det jag undrar över är om det som nu sker kan vara missriktat? Det kanske finns många som har vägrat undersökningen?
Senast redigerad av wwr 2015-09-06 kl. 14:17.
Citera
2015-09-06, 14:26
Medlem
Utegym? Lokal dopingfjolla som fått ett psykbryt?

Tror fanken inte detta löses om ingen erkänner själv. Finns det några mentalpatienter på permission i området månntro?
Citera
2015-09-06, 15:11
Medlem
Jag har nu kollat in området med Google maps och det är väldigt isolerat om man kommer från väster. Ingen bebyggelse. I öster finns en skola och några hyreskåkar och villor. Så en dåre kan ligga länge och vänta på sitt offer i skogarna väster om Runby.

Om topsningskampanjen inte ger något resultat återstår att skicka DNA till någon som kan analysera etnicitet. Haplogrupper som nedärvs på y kromosomen och mitokondrie DNA som nedärvs från mor till dotter. Men eftersom det här är en man faller det sistnämnda bort.

Om en gärningsman står i krysset av Prästtorpsvägen och cykelstigen som leder norrut kan han genom den glesa tallskogen se uppåt mot åsen om någon kommer på motionsspåret.

Att kroppen hamnar i slänten beror nog på att den ligger i GM:s reträttväg som leder antigen norrut eller västerut. Norrut finns en stort område med kolonistugor. Jag vet inte om polisen finkammat detta område.

Jag tycker också polisen borde kolla hundägare i området. En hund kan vara ett camouflage för en våldtäktsman att nå fram till sitt offer. Att stanna någon för att start upp en konversation. Det kan vara en stor och lurvig hund som godmodigt travar på. Han kan med hunden som alibi vara i området utan att någon anar oråd.
Citera
2015-09-06, 15:55
Medlem
Citat:
Med hjälp av dna tar polisen fram en profil på den man som misstänks ha mördat kvinnan i motionsspåret i Upplands Väsby. Förhoppningen är att få fram en bild av hans utseende.

Citat:
Dna, som säkrats på platsen och som tros komma från gärningsmannen, har sänts till NFC, Nationellt forensiskt centrum, i Linköping. Förhoppningen är att få veta mer om mannen.
– Med hjälp av dna kan man få fram utseendedrag som bland annat hårfärg, ögonfärg och hudfärg. Vi pratar här om sannolikhetsnivåer men man kan få fram någon form av gärningsmannaprofilbild, säger Martina Nilsson, handläggare för polisen i Stockholms forensiska analysteam.

Citat:
Dna-profilen har körts i både svenska och utländska register utan att det gett någon matchning. Dessutom har omkring 500 män topsats i jakten på gärningsmannen, och fler topsas i takt med att tipsen kommer in.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21371288.ab
Citera
2015-09-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om "öglan" är glest trafikerad verkar det väl egentligen osannolikt att någon ställer sig och väntar. Är man specifikt ute efter en kvinna som springer ensam och som inte har någon annan löpare i närheten, kan man ju få vänta en lång stund. Och då löper man stor risk att bli iakttagen och ihågkommen av vittnen.

Inte heller varianten att GM sprang efter IJ verkar väl särskilt trolig; han kunde ju inte veta om hon skulle ta av upp på "öglan" (eller kan hon ha talat om det för någon?) och på det vanliga spåret var det väl för mycket folk?

Därför verkar det väl rimligt att anta, att om överfallet var välplanerat så har GM stått gömd nånstans i skogen. Eller också var det inget välplanerat överfall.

Tallskogen ser inte ut att vara urgammal snarare planterad på 20-talet. Innan dess användes möjligen området för naturbete.

Skogen är så gles att man nog inte kan gömma sig i den. I.a.f inte i dagsljus.

Återstår att gärningsmannen i realtid kan följa Ida antingen genom att han själv joggar i spåret eller cyklar eller rastar en hund.

Om gärningsmannen kommer från Umeå och har Idas telefonnummer kanske han kan sätta på platstjänster på sin mobil och på det sättet följa Ida i realtid om hon har iphone.
Citera
2015-09-06, 17:12
Medlem
Citat:
Tack för länken till kartan med markering av fyndplatsen.

Jag tittade litet på satellitbilder av området. Kanske litet osäker, men det ser ut att vara extremt många stenblock just i det området? Och oländigt? I så fall är väl det den plats i området där risken är minst för att möta någon? Och det kanske i sin tur tyder på att GM kände området extremt väl.

Samtidigt verkar platsen inte ligga längre från det vanliga spåret än att ett högt rop på hjälp skulle ha hörts av joggare? Litet motsägelsefullt i så fall.

Håller med, tror på följande om GM

1) Känner området mycket väl
2) Psykiskt sjuk
3) Har attackerat BO så snabbt att hon inte ens hunnit/kunnat skrika.

Men ändå nåt fattas, vad är det som gör att denna GM inte dragit blickarna till sig mer än då han sprang ut från skogen (om det nu var han), svartklädd enligt vittne tidigare i tråden ...

Citat:
Ursprungligen postat av Bomastoman
Min vän pratade med min kollega på jobbet idag, han är tydligen huvudvittne i det här fallet.

Han var ute och joggade med sin fru vid 19.00 samma kväll som det hände, och någon gång mellan 19.10-19.25 så såg han en svartklädd man komma springande ut ur skogen, rakt över spåret precis innan gångtunneln nedanför "slingan". (Där BO hittades). Sprang ut längs med bilvägen (Mot det hållet är polisen hittat cykelspår. )Hans fru sprang ca 100 meter bakom och såg ingenting.

Det ska tydligen röra sig om en äldre man 30+, alltså ingen i samma ålder som BO.
Helt klädd i svart, såg ut att ha mycket varmare kläder på sig än vad vädret krävde.

om det inte handlar om denne man med katten ...

Citat:
Ursprungligen postat av thebountyhunter
Jag fick nys om ett tips som lämnats in av en kvinna som bor i runby backar. Hon var ute å plockade blåbär för två veckor sedan. Brevid samma motionsspår men på andra sidan skogen. När hon reser sig upp för att byta plats så upptäcker hon att det står en man bakom henne, några meter ifrån dock.
Han ber om ursäkt när han märker att hon hajar till och säger att han letar efter sin katt.
Hon är själv kattägare och börjar fråga hur katten ser ut. Han svarar förvirrat, som om han inte visste hur katten såg ut.
Hon upplever att han ljög men reflekterade inte mer över det och killen gick.
Det jag tänkte på när hon berättade det var att killen inte lockade efter katten han letade efter.
Om du letar efter ett djur så ropar du namnet. Han måste ha varit knäpptyst eftersom han lyckades komma så nära att hon inte upptäckte honom förrän hon reste sig upp?
Han var spinkig, hade "dåliga tänder", svenskt utseende och i 25-30års åldern.
Någon i runby som känner igen det "utseendet"?
Han sa att han bodde i runby men hon har aldrig sett honom.

Någon sa att han kanske rekade, om det skulle vara GM, det känns lite långsökt men å andra sidan trodde jag själv att jag såg Ida samma natt så jag ska va tyst om den saken.
Kan detta vara något av värde eller inte?
(Sorry för dålig grammatik, skriv från luren)
Citera
2015-09-06, 17:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin333

2) Psykiskt sjuk

Men ändå nåt fattas, vad är det som gör att denna GM inte dragit blickarna till sig mer än då han sprang ut från skogen (om det nu var han), svartklädd enligt vittne tidigare i tråden ...

Om den helt svartklädde med för mycket kläder på sig har med saken att göra, och om polisens uttalande om att den som ser fyndplatsen snabbt får en uppfattning om vilken typ av person GM är så kan man ju fråga sig om det är någon slags satanist eller liknande.
Citera
2015-09-06, 17:59
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Om den helt svartklädde med för mycket kläder på sig har med saken att göra, och om polisens uttalande om att den som ser fyndplatsen snabbt får en uppfattning om vilken typ av person GM är så kan man ju fråga sig om det är någon slags satanist eller liknande.

Intressant info, var hittade du den upplysningen ?
Citera
2015-09-06, 18:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Intressant info, var hittade du den upplysningen ?
Finns i (eller möjligen länkad i) flera inlägg tidigare i tråden. Pröva att söka (hinner tyvärr inte själv just nu).
Citera
2015-09-06, 18:39
Medlem
Citat:

Att ha för mycket kläder på överkroppen används också av rånare med flera i ett försök att att förvränga vittnessignalement.

Cykelvittnet på Prästtorpsvägen sa att hon iakttog cyklisten i spåret "mycket väl". Vore intressant att veta om det så kallade huvudvittnets iakttagelse matchar med vad C-vittnet sett i spåret. Den senare sa i och för sig i intervjun med Expressen att det väl inte var något speciellt med spårcyklisten. Hade cyklistens klädstil uppfattats som bylsig och "överklädd" hade vittnet säkerligen lagt märke till det. Fast då är det intressant att hon formulerar sig med orden "mycket väl" - precis som om det var något speciellt med cyklisten.

Å andra sidan kan vittnena ha instruerats av polisen att inte uttala sig väldigt detaljerat i media.
Citera
2015-09-06, 18:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin333

2) Psykiskt sjuk

Den svartklädda mannen bör ha varit högintressant för polisen att utreda. Man får en känsla av att mannen har svarta kläder som standardutstyrel. Har du uppgifter på om den kattletande, spinkiga mannen var svartklädd? I så fall ökar sannolikheten för att det kan vara samma man.

Om GM var sinnesförvirrad eller psykotisk vid överfallet, skulle Ida förmodligen ha blivit lämnad på platsen för överfallet. En psykotisk person tänker sällan i banorna att gömma kroppen. GM skulle i ett sånt läge ha sett Ida som ett hot, att det var hon som gick till attack mot honom, och att han försvarade sig mot henne. I hans hallucinatoriska värld kan angriparen anta vilka former och uttryck som helst. Ida kunde ha sett ut som ett monster eller värsta Hells Angels-snubben. Det finns ett känt gammalt knep som vårdpersonal kan ta till när de har med den här sortens patienter att göra, där mediciner inte biter: att slänga en bunt papper i luften framför den sjuke när han går till attack mot dem. Alla dessa fladdrande papper blir för mycket för hjärnan att hantera och det bryter den pågående hallucinationen. Den sjuke "kommer av sig" och avbryter attacken. Detta förutsätter förstås att vårdpersonalen har blivit vaksam och uppfattat signaler från den sjuke och insett att snart är det fara å färde.
Citera
2015-09-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
http://www.svd.se/polisen-tar-fram-mordarens-profil/om/mordet-i-upplands-vasby

Men går det göra sånt? Har det gjorts nån gång och testats med nån brottsling. Jag kan ju förstå att man kan se kanske längd och ögonfräg och kanske hårfärg men vet man alla gener för olika delar i människors utesende? Bra men också lite läskigt.

/ Cykel-Ingemar

det går tydligen ganska bra:

http://www.dalademokraten.se/allmant/inrikes/ditt-dna-avslojar-ditt-utseende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in