Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Ja, och dessutom fyller ju topsningen en indirekt funktion: Det bidrar till att låta mordet vara en "snackis". Skulle tro att det på arbetsplatserna och i kompiskretsarna kan snackas lite "Fan vet du vad, jag var och topsades igår! För det där mordet."
Den som hör det, och kanske har en bekant som betett sig lite udda i samband med mordet, blir kanske mer benägen att vända sig till polisen. "Äh, det är väl inte han. Men i och med att polisen ändå topsar alla möjliga folk, även min schyssta och genomsnälle kollega, så kan de väl lika gärna topsa den där skumme grannen med."
Jag håller med i det du skriver. Men jag är intresserad av frågor där integritet ställs mot allmännytta. Jag tycket inte heller vi ännu klargjort vad som händer om man vägrar topsas. Det är ju en viktig fråga för trådens topic. Självklart skall polisen ha bästa möjligheter att lösa svåra brott. Men vi medborgare skall veta vad som gäller.
För att försöka få bättre klarhet i juridiken (och det praktiska) bakom denna topsning av stora grupper, finns det något forum eller annan instans som någon känner till, som vore lämplig att tillfråga?
Här kommer lite om PKU-blod-banken. Men den vågar de nog inte använda (en gång till)
Citat:
Vid PKU-laboratoriet på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge finns blodprover från över tre miljoner nyfödda barn. Blodbanken, som inrättades 1975, har byggts upp för att kunna upptäcka sjukdomar och för medicinsk forskning.
Registret blev rikskänt för fem år sedan när Mijailo Mijailovics prov, som togs när han var spädbarn, lämnades ut till polisen i jakten på utrikesminister Anna Lindhs mördare. Ett brott mot biobankslagen, ansåg experter, och fler än 1500 personer begärde då att få sina blodprov förstörda.
Rättsläget är oklart, konstaterar Socialstyrelsen. Å ena sidan säger rättegångsbalken att föremål som kan ha betydelse för en brottsutredning får tas i beslag. Å andra sidan säger biobankslagen att en biobank bara får användas till vård och behandling, utbildning, forskning och klinisk prövning.
SvD