2015-09-06, 23:58
Medlem
Statistisk sett borde det väl inte vara en familjefar men visst är det möjligt. Jag skulle söka bland ensamboende män i Upplands Väsby och fortsätta att topsa i hög takt.

Hoppas även att man kollar vilka personer som flyttat från Lidingö till Upplands Väsby senaste åren. Det var ju flera kvinnoöverfall på Lidingö med våld inblandat för några år sedan som sedan upphörde Kan ju ev vara samma gärningsman som fått återfall.
Citera
2015-09-07, 00:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
För annars hade han hittats nu. Om han hade varit en riktig skummis alltså.
Inte nödvändigtvis. Kan t ex vara en person som bott i Runby som liten/ung och då lärt sig området utan och innan. Nu bor han i någon grannkommun eller litet längre bort.

En sådan person lär ha flugit under radarn hittills alldeles oavsett hur prydlig eller skum han är.
Citera
2015-09-07, 00:13
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Inte nödvändigtvis. Kan t ex vara en person som bott i Runby som liten/ung och då lärt sig området utan och innan. Nu bor han i någon grannkommun eller litet längre bort.

En sådan person lär ha flugit under radarn hittills alldeles oavsett hur prydlig eller skum han är.

Exakt vad jag tänkte skriva nu! Det är mycket troligt att det är så. Speciellt om GM har tänkt igenom detta lite.

1) Han kan omgivningarna utan och innan.
2) Han har ingen koppling dit i dagsläget. Men bodde där som barn.
3) Profit!

Men jag tror inte att en riktig skummis klarar av denna tankegång.
Citera
2015-09-07, 00:25
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Exakt vad jag tänkte skriva nu! Det är mycket troligt att det är så. Speciellt om GM har tänkt igenom detta lite.

1) Han kan omgivningarna utan och innan.
2) Han har ingen koppling dit i dagsläget. Men bodde där som barn.
3) Profit!

Men jag tror inte att en riktig skummis klarar av denna tankegång.

Tycker man borde ändra lite lite metoder samt ändra lite i lagen så att poliser kan köra lite mer provocerande metoder samt locka in våldtäktsmän, ha en vältränad och polistjej samt några rappa andra poliser som inte är långt därifrån samt ha radiokontakt samt promenera ensam på såna ödliga spår här och där och provocera fram ett överfall samt ta skiten på direkten, behöver inte vara poliser. Men vill fan ta fast denna jävel själv. Tyvärr får jag väldigt starka känslor då någon idiot gör en sån här grej. Dessa ska fan inte klara sig undan!
Citera
2015-09-07, 01:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfundering
Igår skrev jag ett svar till dig om topsningen.
(FB) Ida Johansson försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05
Nu har vi två alternativ. 1) Topsningen är inte frivillig. 2) Polisen ljuger. Jag tror att 1) är sann.
Tack för svaret.

En polisman säger alltså till en kvällstidning att man även topsar de som vägrar. Jag undrar om det kan stämma. Att t.ex. med våld tvinga upp munnen på någon kan ju ge kroppsskada.(Jag hade gissat att man t.ex tar blodprov eller hår i de fall man har rätt att ta DNA-prov och personen inte medverkar.) Jag känner mig fortfarande inte säker på att polisen har rätt att tvinga fram DNA-prov vid dessa screeningar.

Här en som vägrade, i ett annnat fall. Han blev inte topsad utan JO-anmälde istället.
http://www.exponerat.net/vagrade-lata-sig-topsas/
Senast redigerad av wwr 2015-09-07 kl. 01:24.
Citera
2015-09-07, 01:23
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för svaret.

En polisman säger alltså till en kvällstidning att man även topsar de som vägrar. Jag undrar om det kan stämma. Att t.ex. med våld tvinga upp munnen på någon kan ju ge kroppsskada.(Jag hade gissat att man t.ex tar blodprov eller hår i de fall man har rätt att ta DNA-prov och personen inte medverkar.) Jag känner mig fortfarande inte säker på att polisen har rätt att tvinga fram DNA-prov vid dessa screeningar.

Härr en som vägrade i ett annnat fall. Han blev inte tvingad utan JO-anmälde istället.
http://www.exponerat.net/vagrade-lata-sig-topsas/

Som jag skrev tidigare: polisen behöver inte tvinga, de kan ta DNA av en släkting istället.
Citera
2015-09-07, 01:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare: polisen behöver inte tvinga, de kan ta DNA av en släkting istället.
Du instämmer alltså i att man har rätt att vägra?
Självklart kan de fråga släktingar. Frågan är vad som sker i praktiken.
Citera
2015-09-07, 01:28
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Du instämmer alltså i att man har rätt att vägra?
Självklart kan de fråga släktingar. Frågan är vad som sker i praktiken.

Självklart har man rätt att vägra. Samtidigt har polisen rätt att vända upp-och-ner på ditt liv för att hitta något som gör att de kan topsa med tvång.
Citera
2015-09-07, 01:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Självklart har man rätt att vägra. Samtidigt har polisen rätt att vända upp-och-ner på ditt liv för att hitta något som gör att de kan topsa med tvång.
Polisen har inte rätt att vända upp och ned på en persons liv. Det känner jag inte till att det har hänt, i alla fall inte för att vägra topsning.

Jag kan inte hitta utlåtandet nu. Men jag tror JK har skrivit ett utlåtande. Att vägra DNA-screening får inte leda till att misstankegraden höjs.
Citera
2015-09-07, 01:41
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Polisen har inte rätt att vända upp och ned på en persons liv. Det känner jag inte till att det har hänt, i alla fall inte för att vägra topsning.

Jag kan inte hitta utlåtandet nu. Men jag tror JK har skrivit ett utlåtande. Att vägra DNA-screening får inte leda till att misstankegraden höjs.

Polisen behöver ingen "misstankegrad" för att prata med alla människor runt omkring och för att allmänt snoka.
Citera
2015-09-07, 09:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Statistisk sett borde det väl inte vara en familjefar men visst är det möjligt. Jag skulle söka bland ensamboende män i Upplands Väsby och fortsätta att topsa i hög takt.

Ja, och dessutom fyller ju topsningen en indirekt funktion: Det bidrar till att låta mordet vara en "snackis". Skulle tro att det på arbetsplatserna och i kompiskretsarna kan snackas lite "Fan vet du vad, jag var och topsades igår! För det där mordet."

Den som hör det, och kanske har en bekant som betett sig lite udda i samband med mordet, blir kanske mer benägen att vända sig till polisen. "Äh, det är väl inte han. Men i och med att polisen ändå topsar alla möjliga folk, även min schyssta och genomsnälle kollega, så kan de väl lika gärna topsa den där skumme grannen med."
Citera
2015-09-07, 09:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, och dessutom fyller ju topsningen en indirekt funktion: Det bidrar till att låta mordet vara en "snackis". Skulle tro att det på arbetsplatserna och i kompiskretsarna kan snackas lite "Fan vet du vad, jag var och topsades igår! För det där mordet."

Den som hör det, och kanske har en bekant som betett sig lite udda i samband med mordet, blir kanske mer benägen att vända sig till polisen. "Äh, det är väl inte han. Men i och med att polisen ändå topsar alla möjliga folk, även min schyssta och genomsnälle kollega, så kan de väl lika gärna topsa den där skumme grannen med."

Jag håller med i det du skriver. Men jag är intresserad av frågor där integritet ställs mot allmännytta. Jag tycket inte heller vi ännu klargjort vad som händer om man vägrar topsas. Det är ju en viktig fråga för trådens topic. Självklart skall polisen ha bästa möjligheter att lösa svåra brott. Men vi medborgare skall veta vad som gäller.

För att försöka få bättre klarhet i juridiken (och det praktiska) bakom denna topsning av stora grupper, finns det något forum eller annan instans som någon känner till, som vore lämplig att tillfråga?

Här kommer lite om PKU-blod-banken. Men den vågar de nog inte använda (en gång till)
Citat:
Vid PKU-laboratoriet på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge finns blodprover från över tre miljoner nyfödda barn. Blodbanken, som inrättades 1975, har byggts upp för att kunna upptäcka sjukdomar och för medicinsk forskning.

Registret blev rikskänt för fem år sedan när Mijailo Mijailovics prov, som togs när han var spädbarn, lämnades ut till polisen i jakten på utrikesminister Anna Lindhs mördare. Ett brott mot biobankslagen, ansåg experter, och fler än 1500 personer begärde då att få sina blodprov förstörda.

Rättsläget är oklart, konstaterar Socialstyrelsen. Å ena sidan säger rättegångsbalken att föremål som kan ha betydelse för en brottsutredning får tas i beslag. Å andra sidan säger biobankslagen att en biobank bara får användas till vård och behandling, utbildning, forskning och klinisk prövning.
SvD
Senast redigerad av wwr 2015-09-07 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in