2015-09-06, 19:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
det går tydligen ganska bra:

http://www.dalademokraten.se/allmant/inrikes/ditt-dna-avslojar-ditt-utseende
Men faktorer som längd och hårfärg kan väl påverkas av sjukdomar, undernäring etc utan att dna ändras?
Citera
2015-09-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Den svartklädda mannen bör ha varit högintressant för polisen att utreda. Man får en känsla av att mannen har svarta kläder som standardutstyrel. Har du uppgifter på om den kattletande, spinkiga mannen var svartklädd? I så fall ökar sannolikheten för att det kan vara samma man.

Om GM var sinnesförvirrad eller psykotisk vid överfallet, skulle Ida förmodligen ha blivit lämnad på platsen för överfallet. En psykotisk person tänker sällan i banorna att gömma kroppen. GM skulle i ett sånt läge ha sett Ida som ett hot, att det var hon som gick till attack mot honom, och att han försvarade sig mot henne. I hans hallucinatoriska värld kan angriparen anta vilka former och uttryck som helst. Ida kunde ha sett ut som ett monster eller värsta Hells Angels-snubben. Det finns ett känt gammalt knep som vårdpersonal kan ta till när de har med den här sortens patienter att göra, där mediciner inte biter: att slänga en bunt papper i luften framför den sjuke när han går till attack mot dem. Alla dessa fladdrande papper blir för mycket för hjärnan att hantera och det bryter den pågående hallucinationen. Den sjuke "kommer av sig" och avbryter attacken. Detta förutsätter förstås att vårdpersonalen har blivit vaksam och uppfattat signaler från den sjuke och insett att snart är det fara å färde.

En psykotisk person tex en person som har en obehandlad schizofreni skulle heller inte avvika från platsen utan vanka av och an.
Personen förstår inte att det han gjort är fel då han i sin verklighet (som saknar kontakt med vår) kämpar mot demoner och varelser från andra världar.

Jag tror inte att vår gärningsman är psykotisk men att han kanske självmedicinerar sin ADHD eller Asperger med alkohol eller droger.
Citera
2015-09-06, 21:34
Medlem
barnets avatar
Vad är sannolikheten för att GM inte längre befinner sig i Sverige? Rätt hög skulle jag säga.
Citera
2015-09-06, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Vad är sannolikheten för att GM inte längre befinner sig i Sverige? Rätt hög skulle jag säga.

Nu när polisen gått ut med att de ska försöka få fram detaljer om utseende osv via DNA tror jag att det börjar bli hett om öronen på GM om han bor i Stockholm.
Men om han har vänner och familj i sin stad så kan han inte bara ta sitt pick o pack och dra utan att väcka frågor. Samma gäller om han är en enstöring med psykiatriska problem så kan han troligtvis heller inte bara försvinna eftersom han behöver hålla kontakt med soc osv av ekonomiska skäl.
Lämna Sverige kan han väl i stort sett endast göra med enkelhet om han inte bodde här från första början och endast var här på besök.
En besökare som kände till området väl, säsongarbetare. Och ja, då lär han dra illa kvickt nu om han inte redan gjort det.
Citera
2015-09-06, 21:46
Medlem
Under Juni, Juli och början på Augusti såg jag en sjukt skum snubbe cykla fram och tillbaka hela dagarna längs med vallentunavägen i Väsby, han brukade även cykla ner till OK/Q8 och köpa en korv och läsk typ. Snubben såg ut att vara riktigt jävla sjuk. Hade varselbyxor på sig varenda gång jag såg honom. Men efter mordet på IJ hände så har jag bara sett honom en enda gång 7 Augusti och det var i Vallentuna. Då med andra kläder. Någon annan som sett honom?
Citera
2015-09-06, 21:47
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
En psykotisk person tex en person som har en obehandlad schizofreni skulle heller inte avvika från platsen utan vanka av och an.

Det var väl en grov förenkling? Självklart kan en sjuk GM bete sig lite hur som helst. Exempelvis fly hem efteråt.

Fast det här fallet utstrålar väl inte vansinnesdåd i den bemärkelsen som järnspettsmannen i Åkeshov eller iraniern som körde ihjäl folk i gamla stan gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av rattonsito
Under Juni, Juli och början på Augusti såg jag en sjukt skum snubbe cykla fram och tillbaka hela dagarna längs med vallentunavägen i Väsby, han brukade även cykla ner till OK/Q8 och köpa en korv och läsk typ. Snubben såg ut att vara riktigt jävla sjuk. Hade varselbyxor på sig varenda gång jag såg honom. Men efter mordet på IJ hände så har jag bara sett honom en enda gång 7 Augusti och det var i Vallentuna. Då med andra kläder. Någon annan som sett honom?

Det här ska du definitivt prata med den lokala polisen i UV om. Dom lär ju ha koll på vem du menar, så kan dom prata med polisen i Vallentuna så tar dom in gubben.
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-09-06 kl. 21:49.
Citera
2015-09-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattonsito

Tycker du ska tipsa polisen om honom. De har sagt flera gånger att de söker tips om avvikande personer i området.
De kan säkert få fram detaljer om honom om han handlat med kort på bensinmacken.

Blir nyfiken på vad du menar med att han såg ut att vara riktigt jävla sjuk ?
Vilken ålder var han ungefär ?
Hur såg cykeln ut ? Färg, modell ?
Citera
2015-09-06, 21:57
Medlem
Min sambo har pratat med polisen, det sjuka är att jag tog en bild av honom sista gången jag såg honom för att driva med min sambo då hon tycker att han är så jävla obehaglig.så polisen har fått bilden på honom. Var bara nyfiken på om någon annan sett honom eller så. Man får ju inte höra något av polisen. Om man ser honom igen ska man jaga den jävlen då?
Citera
2015-09-06, 22:02
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Nu när polisen gått ut med att de ska försöka få fram detaljer om utseende osv via DNA tror jag att det börjar bli hett om öronen på GM om han bor i Stockholm.
Men om han har vänner och familj i sin stad så kan han inte bara ta sitt pick o pack och dra utan att väcka frågor. Samma gäller om han är en enstöring med psykiatriska problem så kan han troligtvis heller inte bara försvinna eftersom han behöver hålla kontakt med soc osv av ekonomiska skäl.
Lämna Sverige kan han väl i stort sett endast göra med enkelhet om han inte bodde här från första början och endast var här på besök.
En besökare som kände till området väl, säsongarbetare. Och ja, då lär han dra illa kvickt nu om han inte redan gjort det.

Det är högst troligt att en säsongsarbetare varit i farten i det här fallet.
Citera
2015-09-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det var väl en grov förenkling? Självklart kan en sjuk GM bete sig lite hur som helst. Exempelvis fly hem efteråt.

Fast det här fallet utstrålar väl inte vansinnesdåd i den bemärkelsen som järnspettsmannen i Åkeshov eller iraniern som körde ihjäl folk i gamla stan gjorde.

Det här ska du definitivt prata med den lokala polisen i UV om. Dom lär ju ha koll på vem du menar, så kan dom prata med polisen i Vallentuna så tar dom in gubben.

Nu är jag ingen expert på psykoser men beteendet är vad man på engelska skulle säga erratic dvs irrationellt och iögonfallande.

Gällande varselklädde gubben verkar han högintressant. Varselkläder kan ju tyda på Samhall eller någon form av dagverksamhet.
Citera
2015-09-06, 22:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Den svartklädda mannen bör ha varit högintressant för polisen att utreda. Man får en känsla av att mannen har svarta kläder som standardutstyrel. Har du uppgifter på om den kattletande, spinkiga mannen var svartklädd? I så fall ökar sannolikheten för att det kan vara samma man.

Om GM var sinnesförvirrad eller psykotisk vid överfallet, skulle Ida förmodligen ha blivit lämnad på platsen för överfallet. En psykotisk person tänker sällan i banorna att gömma kroppen. GM skulle i ett sånt läge ha sett Ida som ett hot, att det var hon som gick till attack mot honom, och att han försvarade sig mot henne. I hans hallucinatoriska värld kan angriparen anta vilka former och uttryck som helst. Ida kunde ha sett ut som ett monster eller värsta Hells Angels-snubben. Det finns ett känt gammalt knep som vårdpersonal kan ta till när de har med den här sortens patienter att göra, där mediciner inte biter: att slänga en bunt papper i luften framför den sjuke när han går till attack mot dem. Alla dessa fladdrande papper blir för mycket för hjärnan att hantera och det bryter den pågående hallucinationen. Den sjuke "kommer av sig" och avbryter attacken. Detta förutsätter förstås att vårdpersonalen har blivit vaksam och uppfattat signaler från den sjuke och insett att snart är det fara å färde.
Intressant det du skriver om att en psykotisk person sannolikr skulle lämnat kroppen på spåret.

Nu har GM istället burit/släpat kroppen en ganska lång sträcka till vad som möjligen är områdets mest svårforcerade delområde där risken för upptäckt är minimal. Har den platsen valts avsiktligt tyder det ju både på god kännedom om området och visst planerande.

Kan tänka mig att polisen tror på ett sådant scenario eftersom de verkar fokusera rätt hårt på Runbybor.
Citera
2015-09-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag fortsätter att fråga om topsning verkligen är effektivt eftersom det är frivilligt. Om jag förstår JKs utlåtande rätt har polisen inte heller rätt att höja misstankegraden om någon vägrar topsas.

Jag vill självklart att grova brott skall lösas. Kanske polisen skall få rätt till tvångstopsning, det vet jag inte. Men det jag undrar över är om det som nu sker kan vara missriktat? Det kanske finns många som har vägrat undersökningen?
Igår skrev jag ett svar till dig om topsningen.
(FB) Ida Johansson försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05
Nu har vi två alternativ. 1) Topsningen är inte frivillig. 2) Polisen ljuger. Jag tror att 1) är sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in