2015-09-04, 17:59
Medlem
De borde ha funnit GM nu va?
Citera
2015-09-04, 18:22
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
De borde ha funnit GM nu va?

Varför borde de ha gjort det? Har du läst tråden alls?
Citera
2015-09-04, 18:39
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
"Utländsk bakgrund" är förresten ett ganska luddigt begrepp. Inkluderar du exempelvis den som har en mamma född i Karlskoga 1950 och en pappa som kom som båtflykting från Finland som treåring år 1943?

Jag vet inte vilken norsk statistik du menar, men jag har inte sett statistik från BRÅ som visar att en majoritet av alla överfallsvåldtäkter har en GM av utländsk härkomst.
Det må vara ett luddigt begrepp. Min tolkning av begreppet är att en eller båda av ens biologiska föräldrar är utrikes född. Möjligen ett vidare begrepp än utländsk härkomst och definitivt ett vidare begrepp än invandrare, eller utlänning i juridisk mening, d v s icke svensk medborgare.

Nåväl, en av de myndigheter i Norge som har gått ut med statistik kring överfallsvåldtäkter är polisen i Oslo: http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/

Av 41 anmälda överfallsvåldtäkter under åren 2005-2008 var alla begångna av invandrare av icke-europeiskt ursprung, ofta asylsökande.

Eftersom BRÅ inte har någon statistik på överfallsvåldtäkter kontra "invandrare av icke-europeisk bakgrund", vad jag känner till iaf, får vi tyvärr hålla tillgodo med andra länders dito samt äldre svensk. Närmast till hands vårt närmaste och mest likartade nordiska land Norge.

I en undersökning 1996 (1996:2) konstaterar BRÅ att utrikes födda (enligt deras definition av begreppet) har fem gånger större representation vid våldtäktsbrott än icke utrikes födda. Nu är detta en gammal rapport iaf jag inte f.n. kan hitta på nätet i originalform. Ett diagram kan illustrera fördelningen: http://www.ladda-upp.se/bilder/njnysgdqbidcvi/

Överfallsvåldtäkter består av cirka 12% av anmälda våldtäkter enligt BRÅ:http://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800012829/1371914727944/2005_07_valdtakt_kartlaggning.pdf (sid 46). Lite kuriosa.

Knappt 60% av de som blir misstänkta för brott i Sverige är födda i Sverige av föräldrar som båda själva är födda i Sverige . Invandrare generellt har 2.5 gånger större representation som misstänkta för brott. Överrisken är större för invandrare från fattiga och krigshärjade länder. Vidare säger rapporten att utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som mord och dråp, våldtäkt och rån. Enligt undersökningar som avser förhållandena under 1990-talet var den brottstyp där överrepresentationen var högst våldtäkter, där cirka 40 procent av gärningsmännen var invandrare.(se BRÅ 2005:7).

Om vi då tittar på situationen i Oslo jämfört med den rapport BRÅ tråcklade ihop 1996 samt rapporten 2005 och tar hänsyn till att andelen personer som vistas i Sverige med utländsk bakgrund/utrikes födda har ökat sedan 80-talet ganska markant, vill jag drista mig till att påstå att personer med utländsk bakgrund enligt definitionen inledningsvis, är överrepresenterade i absoluta tal vid överfallsvåldtäkter.

Det går nog att fortsätta att botanisera i detta, och möjligen komma till en annan slutsats än vad jag gör.
Citera
2015-09-04, 18:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen har sagt att de är helt säkra på att DNA:t tillhör mördaren, så jag tror att det rör sig om blod eller sperma, och att få tag i en annan mans sperma eller blod är nog ganska svårt.

Eller dna i form av hud/skinn från GM under BO's naglar, som hamnat under hennes naglar från att hon klöst eller rivit GM (om hon hann försöka försvara sig).

Sådana dna-spår är nog inte heller lätta att få tag i från en annan man, bära med sig för att slutligen peta in under BO's naglar.
Citera
2015-09-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Varför borde de ha gjort det? Har du läst tråden alls?

yes det har jag gjort. Men det har gått så lång tid nu också.
Citera
2015-09-04, 19:32
Bannlyst
Känns som att GM inte kommer hittas, och det blir ett olöst fall
Jag tror iaf att gm är neger/blatte (är själv blatte så är ej rasist)
Citera
2015-09-04, 19:46
Medlem
Tyvärr är jag benägen att motvilligt och under stort samvetskval långsamt rulla in på det rasistiska spåret att gärningsmannen är en s.k. neger, efter att ha läst vissa detaljer om i vilket skick brottsofftret upphittades. Fördomar och rasism är det möjligen gällande gärningsmannens beskaffenhet. Det finns enstaka fall av vita stolpskott av värsta slaget också, så den möjligheten kan naturligtvis inte uteslutas helt och hållet.
Citera
2015-09-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Tyvärr är jag benägen att motvilligt och under stort samvetskval långsamt rulla in på det rasistiska spåret att gärningsmannen är en s.k. neger.
Det verkar inte polisen tro med tanke på vilka som topsas.
Citera
2015-09-04, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det verkar inte polisen tro med tanke på vilka som topsas.
? Jaha, jag skriver bar baserat på ren magkänsla, ingen statistik eller vetenskap bakom det hela.... poliser är mer erfarna inom området brottsutredning än undertecknad t.ex. så då får vi väl tro att de är inne på rätt spår. Iofs logiskt att topsa de som bor i närområdet först och främst och sedan arbeta sej utåt, om det nu var så det gick till. Inte lätt att bedriva brottsutredning i ett gränslöst land iofs heller kan man tänka, polisen vet inte vilka som befann sej i området den aktuella dagen/dygnet.
Citera
2015-09-04, 21:07
Medlem
hmmmmm... verkar skumt att dem inte hittat någonting mera konkret att gå på.. verkade ju vara en väldigt massiv uppståndelse ibörjan då hon dog iallafall.
Citera
2015-09-04, 21:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
I morgon har det gått en månad.

Hade GM varit förvirrad/helgalen eller påtänd kan man tycka att han borde hunnit väcka mer uppmärksamhet på ett eller annat sätt.

Men det verkar ju inte ha hänt något mer som kan ge ledtrådar. Så vad kan man då tänka sig för slags GM. Några funderingar:

- impulsbrott av en latent våldsam person som fick ett tillfälligt utbrott. Borde kanske redan finnas med DNA-profil i registret, men kan vara utlänning eller också var det första grövre brottet. Bor sannolikt i närområdet eller något bostadsområde på cykelavstånd.

- en kallt planerande person som hade detta som enda dåd eller som planerar fler. Lär inte finnas i några register. Behöver inte ha anknytning till området.

- en person som tillfälligt avvikit från särskilt boende eller annan slags vård. Finns kanske inte i några register men bor sannolikt i närheten.

Kanske ska man också lägga till möjligheten att detta var ett personligt dåd. Då blir det svårare att förstå vem som kan vara GM. Hon var själv inte från området och hennes bekantskapskrets lär väl vara ordentligt kollad, får man hoppas.
Citera
2015-09-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemvision
Fortsätter man även längst bort på runsavägen kan man via en grusväg passera en bom och ta sig till rosersberg. Strax efter bommen bor det (?) även vad som verkas vara en speciell typ med massa larm och militär-relaterade saker (om jag minns rätt, var ett par år sedan jag passerade). Men som sagt man får hålla sig inom rimliga gränser och detta är en troligtvis för lång bit att cykla för gm i detta fall.

han är den lugnaste personen nånsin.. dock om man fortsätter den vägen du menar så kommer man till ett behandlingshem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in