2015-09-03, 08:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemvision
Känns bara för slumpmässigt att just när Ida är tillbaka i U-V så händer detta. Kan GM ha varit någon hon haft kontakt med som hade svårt för att hon flyttade till umeå för att plugga? Kan de ha bestämt träff?

Det mest logiska om hon bestämt träff med någon hade ju varit om de träffades vid parkeringen och stod och pratade där, inte mitt i spåret. GM kanske följde efter henne upp mot spåret när de pratat klart?

Det är så jävla vanligt att man har kontakt med folk utan att ens en närmaste vet om det.

Om det är en total främling som inväntade första bästa offer;
Då borde GM absolut känna till området alt. ha någon speciell koppling till området. Troligtvis lär GM då ha befunnit sig i spåret flera gånger tiden innan mordet på IJ. Kan GM träna regelbundet själv vid spåret? Kan GM ha något att göra med närliggande verksamheter som gör att han/hon känner sig "hemma" i området (skolan, edshemmet)
Kan personer som varit i området dagarna innan ha sett någon?

Finns oändligt med teorier, men personligen tror jag att IJ har träffat på/bestämt träff med någon hon har träffat tidigare.

Hur som helst följer jag tråden och lider med IJ's familj något oerhört. Så jävla tragiskt och jag hoppas innerligt att GM kommer hittas så familjen kan tänkas få lite frid efter detta.

Polisen har gått ut och sagt att de utgår från att GM och IJ inte var bekanta för varandra. Mobiltelefon, internetkonton och annat lär i det här läget vara undersökt. Jag säger inte att polisen har rätt i att de inte tror att de kände varandra, men av den information som vi fått anser jag inte att det finns skäl att påstå att polisen har fel. Tycker det är uppseendeväckande hur du och många andra går ut och hävdar det.

Sedan vet jag inte om det är helt rätt att säga ”just när Ida är tillbaka i U-V”. Uppskattningsvis hade hon vistats i Umeå runt fem månader, och i Upplands Väsby omkring två månader, att åka till föräldrahemmet över loven när man pluggar är vanligt. Så det var inte som att hon var hemma över en weekend.

Jag ser det inte alls som en besynnerlig omständighet.

[b]Ingenting tyder på bekantskap mellan GM och IJ. Att det hela ännu inte lösts är inte en anledning att börja fundera i orimliga banor. Tvärtom bekräftar det var många länge hävdat: avsaknaden av relation mellan GM och IJ.[b]

Citat:
Ursprungligen postat av VirginiaW
Polisen har varit tydliga med att de tror att GM är någon som Ida inte känner. Vi vet ju inte vad de vet, men något lär de veta som pekar mot detta. Men...OM det är någon hon känner så tror jag att hon har nämnt till den personen att hon ska springa slingan och sedan ta öglan. På så sätt kunde den personen vänta på henne uppe vid toppen av öglan och överraska henne. Kanske träffade hon på någon under löpturen om bara för en kort stund. Och jag tror som du att GM löper regelbundet i spåret och har god områdeskännedom. Något annat som ingen verkat prata om här är att det kan vara en GM från Umeå som under den dagen befann sig i Stockholm. En man från Umeå som hon känner och som på något sätt har en koppling till Väsby. Hoppas polisen kollar upp hennes Umeå-bekanta också. Speciellt starka män med bra kondis.

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Tragiskt fall på det hela taget och tyvärr tror jag att gärningsmannen är ett gammalt ex utifrån vad som har framkommit in tråden med att hon själv skrivit att hon hade en efterhängsen typ som ville vara tillsammans med henne trots att hon inte ville samt artikeln där mamman talar om kärleksbekymmer. Det kan ha varit orsaker till att hon valde att läsa på socionomprogrammet i Umeå och inte i sina hemtrakter.

Under veckan har det hållits en minnesstund för henne i Umeå.

Om vi bortser från att polisen sagt att de inte tror att IJ och GM kände varandra.

Om vi bortser från att hon sagt till sina föräldrar att hon skulle ut och springa, vilket mycket väl begränsar tiden hon rimligen är borta. Hade hon bestämt möte med någon så skulle hon antagligen sagt något i stil med ”Jag ska träffa Malin (eller nåt), sedan ska jag ut och springa. Hemma om några timmar.”

Om vi bortser från att polisen sagt att man bör undvika att springa med hörlurar, och vad det tydligt antyder.

Hur rimligt är det då, allt ovanstående obeaktat, att stämma någon form av möte med någon i en avlägsen del av ett joggingspår?

Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Med tanke på vad hon sa till sin mamma innan hon begav sig iväg för att jogga så kan hon mycket väl haft en "date" med någon.
Ida sa att hon ville springa själv för då slapp hon känna sig dålig om hennes mamma sprang fortare.
Låter som en riktigt dålig bortförklaringen och hennes mor verkar också undra varför hon sa så.

Ja, antagligen ville hon inte springa med sin mamma. Det är ju väldigt konstigt att en tjej i tjugoårsåldern inte ville det, den mest rimliga förklaringen är förstås att hon hade bestämt träff med någon – på ett joggingspår.

Citat:
Ursprungligen postat av DelusionGrandieure
Yes, hon skulle ut och jogga men passade kanske på att träffa KK:n (på grund av valfri anledning, inte nödvändigtvis sex) och då gick det som det gick. Det är ju ingen absolut omöjlighet. För som sagt väldigt många svenska tjejer nämner inte ett ord för sina nära-kära/vänner när de har en KK för att inte få slampa-stämpeln.

Vad är det för mening med att diskutera allt som inte är en ”absoluta omöjlighet”? Jag diskuterar utifrån vad vi vet, och vad det finns skäl att anta. Det här är inte en film där vi tillsammans försöker skapa det mest spännande manuset, det här är ett verkligt mord.
Citera
2015-09-03, 08:31
Medlem
Citat:
Känns bara för slumpmässigt att just när Ida är tillbaka i U-V så händer detta. Kan GM ha varit någon hon haft kontakt med som hade svårt för att hon flyttade till umeå för att plugga?

Min gissning har hela tiden varit att GM var ute efter att våldta slumpmässig okänd flicka/kvinna utan att ha för avsikt att mörda. Han ger sig på vad han tror är en okänd men som visar sig vara Ida, som känner honom, åtminstone till namnet. Ida kände han inte igen eftersom hon har flyttat från stan, har träningskläder, ev. annorlunda frisyr etc. När han inser att han är igenkänd står han inför valet att få det hela till ett dåligt skämt, och kanske åka dit för ofredande. Men eftersom han har annat kriminellt i bagaget som skulle uppdagas vid en eventuell utredning och DNA-prov i samband med en sådan anmälan återstår som enda möjligt att röja vittnet ur vägen. Det är som jag ser det ett av få möjliga motiv såvida vi inte har att göra med en riktigt sjuk psykopat som mördar för nöjes skull.
Citera
2015-09-03, 08:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Känns som att du har en bra lista. Dock borde man kunna utöka den med en kontroll med polismyndigheter i närliggande länder för att se om det finns några dåd med liknande MO där. Så bands väl t ex en polsk medborgare nyligen till ett länge olöst mord på en äldre man på västkusten.

Sen vill jag också slå ett slag för att man som - i fall som dessa - tillsätter en liten men vass grupp med uppgift att tänka outside-the-box. Jag har själv en hel del erfarenhet av att lägga avancerade pussel och använda okonventionella metoder i jakt på diverse saker och personer. Och jag kan försäkra att sådant ibland kan ge ytterst god utdelning.

Jag har för mig att jag läst att polisen skickat DNA-uppgifter till andra länder. Vet inte i vilken omfattning.

Tänka utanför boxen...tja, jag vet inte. Är nog mer en anhängare av systematiska och standardiserade metoder.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om Ida kände personen, så behöver hans namn inte finnas i hennes telefonbok, dator osv. Hon skulle ha kunnat springa på en gammal skolkompis som hon inte haft kontakt med/träffat på sedan flera år tillbaka. Ett möte i mataffären tex, där de börjar prata. Ida kanske säger att hon brukar jogga då och då, och han kanske säger att det brukar han också göra. Sedan kanske de bestämmer att de ska jogga tillsammans samma kväll, och bestämmer tid och plats. För det Ida sagt till sin mor, det låter som en bortförklaring. Hon ville helt enkelt springa själv. Varför?

Men det är bara en tanke. Det kan också vara en gm som var okänd för henne, och som passat i skogen på ett lämpligt (för honom) offer.

Men är det så jävla konstigt? Att man inte vill springa med sin mamma? Personligen föredrar jag att springa själv, inte med min mamma, inte med min kompis och inte med min flickvän. Jag vill hålla min egen takt, och lyssna på musik eller pod i fred. Jag ser inte springande som en på något vis social aktivitet.

Ta en titt själv på vilka du ser som är ute och springer idag, tror att en majoritet av dem är ensamma. Jag tror att det är en ovanlig syn att en tjej i 20-årsåldern är ute och springer med sin mamma.

Att modern funderar på varför IJ ville springa själv har förmodligen med att skuldbelägga sig själv att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Son jag sagt från början och som GW säger så kan det vara en bekant och med högst sannolikhet en hemlig förälskelse med tanke på att hon hade pojkvän. Nämnde detta direkt i samband med mordet men någon hör på forumet vid namn Trojan motade bort det direkt och dumförklarade mig. Hur känner du nu Trojan? Vill du fortsätta med vilda spekulationer och leka Poirot?

Nu är det väl inte så att Leif GW Persson nödvändigtvis drar rätt slutsatser, han kan mycket väl ha fel och han har inte mer insyn än vad vi andra har. (Antagligen faktiskt lite mindre.)

Men att det med ”högst sannolikhet en hemlig förälskelse” är faktiskt inget som Leif GW Persson sagt, och om han hade sagt så så hade han förmodligen haft fel. Däremot håller jag med honom när han säger så här:

Citat:
– En ensam tjej i en motionsslinga talar för att det förmodligen är ett överfall. Statistiskt ska gärningsmannen då vara någon hon inte känner. Sannolikt har han då varit i området tidigare och spanat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21222896.ab

Välkommen tillbaka till tråden om två veckor igen. Hej då.
Citera
2015-09-03, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen har gått ut och sagt att de utgår från att GM och IJ inte var bekanta för varandra. Mobiltelefon, internetkonton och annat lär i det här läget vara undersökt. Jag säger inte att polisen har rätt i att de inte tror att de kände varandra, men av den information som vi fått anser jag inte att det finns skäl att påstå att polisen har fel. Tycker det är uppseendeväckande hur du och många andra går ut och hävdar det.

Sedan vet jag inte om det är helt rätt att säga ”just när Ida är tillbaka i U-V”. Uppskattningsvis hade hon vistats i Umeå runt fem månader, och i Upplands Väsby omkring två månader, att åka till föräldrahemmet över loven när man pluggar är vanligt. Så det var inte som att hon var hemma över en weekend.

Jag ser det inte alls som en besynnerlig omständighet.

[b]Ingenting tyder på bekantskap mellan GM och IJ. Att det hela ännu inte lösts är inte en anledning att börja fundera i orimliga banor. Tvärtom bekräftar det var många länge hävdat: avsaknaden av relation mellan GM och IJ.[b]

Om vi bortser från att polisen sagt att de inte tror att IJ och GM kände varandra.

Om vi bortser från att hon sagt till sina föräldrar att hon skulle ut och springa, vilket mycket väl begränsar tiden hon rimligen är borta. Hade hon bestämt möte med någon så skulle hon antagligen sagt något i stil med ”Jag ska träffa Malin (eller nåt), sedan ska jag ut och springa. Hemma om några timmar.”

Om vi bortser från att polisen sagt att man bör undvika att springa med hörlurar, och vad det tydligt antyder.

Hur rimligt är det då, allt ovanstående obeaktat, att stämma någon form av möte med någon i en avlägsen del av ett joggingspår?

Ja, antagligen ville hon inte springa med sin mamma. Det är ju väldigt konstigt att en tjej i tjugoårsåldern inte ville det, den mest rimliga förklaringen är förstås att hon hade bestämt träff med någon – på ett joggingspår.

Vad är det för mening med att diskutera allt som inte är en ”absoluta omöjlighet”? Jag diskuterar utifrån vad vi vet, och vad det finns skäl att anta. Det här är inte en film där vi tillsammans försöker skapa det mest spännande manuset, det här är ett verkligt mord.

Jag tror precis som du och polisen att hon inte kände GM. Allt tyder på det, absolut. Men samtidigt kan man inte stänga alla andra dörrar. Och det lär inte polisen heller göra. När man har levt ett tag inser man att verkligheten ofta är värre än fiktionen och än mer förvånande. Personligen har jag varit med om saker som jag inte ens hade kunnat hitta på. Det som först tycks lättförklarligt är inte alltid det. Och att folk publicerar teorier är väl helt normalt. Det enda jag vill är att se detta mord löst.
Citera
2015-09-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtrasan
Rykten? Från vem/vilka? Är det sant så är det en mycket mycket sjuk gm, är det inte sant så är det tragiskt att sådana rykten sprids.
Enligt bekanta i Väsby. Jag hoppas att det bara är falska rykten, vilket grymt öde annars.
Citera
2015-09-03, 09:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirginiaW
Jag tror precis som du och polisen att hon inte kände GM. Allt tyder på det, absolut. Men samtidigt kan man inte stänga alla andra dörrar. Och det lär inte polisen heller göra. När man har levt ett tag inser man att verkligheten ofta är värre än fiktionen och än mer förvånande. Personligen har jag varit med om saker som jag inte ens hade kunnat hitta på. Det som först tycks lättförklarligt är inte alltid det. Och att folk publicerar teorier är väl helt normalt. Det enda jag vill är att se detta mord löst.

Jag tror att polisen är klar med att kartlägga hennes umgängeskrets, ärligt talat. Hennes telefon och internetkonton har kontrollerats, och män i hennes närhet har topsats. Men absolut, om nya uppgifter skulle tillkomma så är det klart att det undersöks – en okänd bekant kan inte uteslutas men inget tyder på det och jag tror ärligt talat inte att det spåret kan utredas så mycket mer.

Polisutredningen har kört fast totalt. De topsar antagligen folk ganska på måfå (om man har en rimlig ålder och bor i Upplands Väsby så löper man stor risk), och i stort sett alla de får in tips om. En utredning som polisledningen antagligen känner stor frustration kring, då det inte finns särskilt mycket sofistikerade åtgärder att vidta. Det handlar främst om kvantitet, inte kvalitet.

Någon skrev i tråden att det kan vara idé att tömma masterna från dagarna innan. Det tycker jag låter som en mycket bra idé, och jag vet inte om polisen gjort det än. En annan åtgärd att vidta är att topsa tillfälligt boende i närheten, på olika typer av hem och vårdinrättningar – som kanske inte alltid är skrivna i kommunen och det således finns en risk att de flyger under radarn.

- Polisen gick den 17 augusti ut med att man hade DNA. (Källa)

- Den 20 augusti hade man testat 120. (Källa)

- Den 25 augusti var det närmare 200. (Källa)

- Den 28 augusti var det över 300. (Källa)

– Den 1 september var det upp mot 350. (Källa)

– Den 2 september var det omkring 400. (Källa)

Så, mellan tummen och pekfingret ungefär 150 topsningar per vecka. Det är en rätt anmärkningsvärd takt, och jag tror den kommer hålla i sig ett tag till - några tusen att topsa bara i Upplands Väsby finns det nog.

Dubbelmordet i Linköping, serievåldtäktsmannen i Örebro, Hagamannen – har vi några fler fall där polisen använder masstopsning som huvudsaklig metod?
Citera
2015-09-03, 09:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Med tanke på vad hon sa till sin mamma innan hon begav sig iväg för att jogga så kan hon mycket väl haft en "date" med någon.
Ida sa att hon ville springa själv för då slapp hon känna sig dålig om hennes mamma sprang fortare.
Låter som en riktigt dålig bortförklaringen och hennes mor verkar också undra varför hon sa så.

Och mamman sa ju i intervju att Ida just hade varit på bio innan hon skulle ut och springa, så kan Ida ha mött en man där på bion, en man som stött på henne och frågat om ville med någon stans, men Ida tycker att han är skum och nobbar honom. Han följer efter henne till hemmet och vidare till löpspåret där han överfaller henne, möjligtvis våldtar henne och till sist dödar henne.

Undrar om Ida var ensam på bio eller om någon var med henne, någon som vet?

Om polisen inte redan har så tycker jag att dom ska kolla de manliga bio gästerna, de flesta betalar väl med kort eller telefon numera.
Citera
2015-09-03, 09:46
Medlem
Theforeigners avatar
GM kan väl också vara en som Ida inte kände, men som kände henne.

Jag tänker på Ida's starka arrangement som informationsansvarig
i föreningen "Visby mot Våld", är det möjligt att någon kille/man känt sig utpekad som våldsman och tyckt att det var Ida's fel ?
Citera
2015-09-03, 10:43
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror att polisen är klar med att kartlägga hennes umgängeskrets, ärligt talat. Hennes telefon och internetkonton har kontrollerats, och män i hennes närhet har topsats. Men absolut, om nya uppgifter skulle tillkomma så är det klart att det undersöks – en okänd bekant kan inte uteslutas men inget tyder på det och jag tror ärligt talat inte att det spåret kan utredas så mycket mer.

Polisutredningen har kört fast totalt. De topsar antagligen folk ganska på måfå (om man har en rimlig ålder och bor i Upplands Väsby så löper man stor risk), och i stort sett alla de får in tips om. En utredning som polisledningen antagligen känner stor frustration kring, då det inte finns särskilt mycket sofistikerade åtgärder att vidta. Det handlar främst om kvantitet, inte kvalitet.

Någon skrev i tråden att det kan vara idé att tömma masterna från dagarna innan. Det tycker jag låter som en mycket bra idé, och jag vet inte om polisen gjort det än. En annan åtgärd att vidta är att topsa tillfälligt boende i närheten, på olika typer av hem och vårdinrättningar – som kanske inte alltid är skrivna i kommunen och det således finns en risk att de flyger under radarn.

- Polisen gick den 17 augusti ut med att man hade DNA. (Källa)

- Den 20 augusti hade man testat 120. (Källa)

- Den 25 augusti var det närmare 200. (Källa)

- Den 28 augusti var det över 300. (Källa)

– Den 1 september var det upp mot 350. (Källa)

– Den 2 september var det omkring 400. (Källa)

Så, mellan tummen och pekfingret ungefär 150 topsningar per vecka. Det är en rätt anmärkningsvärd takt, och jag tror den kommer hålla i sig ett tag till - några tusen att topsa bara i Upplands Väsby finns det nog.

Dubbelmordet i Linköping, serievåldtäktsmannen i Örebro, Hagamannen – har vi några fler fall där polisen använder masstopsning som huvudsaklig metod?

Ja, det är en helt otroligt galen takt de håller.

Det finns fler fall, bl a: Pernilla Hellgren. Dubbelmordet i Brattås. Saramordet i Örebro. M fl.

Av alla dessa är det väl bara serievåldtäktsmannen i Örebro som inte kan ses som ett fiasko. Men då är jag väldigt snäll. Väldigt, väldigt snäll.

I alla dessa fall är det så att antingen har GM ännu inte hittats efter många år eller så har GM lyckats slå till igen och där efter gripits. Enda undantaget är Saramordet, men det tog flera år att lösa.

Så det ser inte lovande ut för detta fall. Statistiken säger att om han inte slår till igen så kommer han inte att hittas.
Citera
2015-09-03, 10:54
Medlem
wwrs avatar
Arbetsmetoden skiljer sig ju från traditionellt polisarbete. Privatpersoner kan ringa och ange de de tycker verkar skumma/inte gillar så åker någon av de 6 heltidsarbetande patrullerna och testar dem. Det finns ingen övre gräns för hur många som testas. Hur man gör med de som vägrar säger man inte klart. Jag antar att proverna måste makuleras om de inte matchar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21351494.ab
Citera
2015-09-03, 10:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och mamman sa ju i intervju att Ida just hade varit på bio innan hon skulle ut och springa, så kan Ida ha mött en man där på bion, en man som stött på henne och frågat om ville med någon stans, men Ida tycker att han är skum och nobbar honom. Han följer efter henne till hemmet och vidare till löpspåret där han överfaller henne, möjligtvis våldtar henne och till sist dödar henne.

Undrar om Ida var ensam på bio eller om någon var med henne, någon som vet?

Om polisen inte redan har så tycker jag att dom ska kolla de manliga bio gästerna, de flesta betalar väl med kort eller telefon numera.

Just vad offret gjort timmarna/dagarna innan det dör, brukar polisen utreda mycket noga. Jag gissar att de lagt mycket tid på att undersöka biobesökarna och hört personer som var där. Ida hade ett ovanligt långt, blont hår som man lätt lägger märke till. Och det är ju förstås till hjälp för polisen.

Om GM skulle förföljt henne på det vis du beskriver, så är det en mycket ovanlig GM ifall det rör sig om en överfallsvåldtäkt. Dessa män förföljer i regel inte sitt offer under några längre sträckor. De är män som "tar tillfället i akt".
Senast redigerad av ReedMe 2015-09-03 kl. 11:02.
Citera
2015-09-03, 11:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Arbetsmetoden skiljer sig ju från traditionellt polisarbete. Privatpersoner kan ringa och ange de de tycker verkar skumma/inte gillar så åker någon av de 6 heltidsarbetande patrullerna och testar dem. Det finns ingen övre gräns för hur många som testas. Hur man gör med de som vägrar säger man inte klart. Jag antar att proverna måste makuleras om de inte matchar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21351494.ab

Ja, det stämmer att provet förstörs efteråt. Det är just det som gör att polisen kan "tvångstopsa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in