2015-09-06, 07:40
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Helt enig med dig i det jag fetade.
Dom mördades med nästan exakt 2 månaders mellanrum, försvann på exakt samma tidpunkt på dagen och är väldigt lika, se länkarna :

https://pbs.twimg.com/media/CHEdP_-UAAACtiU.jpg
Lisa Holm, 17 år.
Försvann 7 Jun, 2015 kl ca. 18:30
Anmäld försvunnen av sina föräldrar 7 Jun ca kl.22
Hittades 5 dagar senare mördad 12 Jun 2015

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152391572167418&set=pb.759422417. -2207520000.1441254142.&type=3&theater

Ida Johansson, 21 år
Försvann den 5 Aug, 2015 kl ca 18:30
Anmäld försvunnen av sina föräldrar 5 Aug ca kl.21.30
Hittades 8 timmar senare den 6 Aug, 2015, kl ca 02

Foliehattvarning för ovanstående! Förstör inte tråden ytterligare med galna paralleller mellan två flickmord som begåtts 40 mil från varandra.
Citera
2015-09-06, 08:04
Medlem
MightyMaxs avatar
har det kommit fram om hon blev våldtagen eller bara mördad?
Citera
2015-09-06, 08:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Foliehattvarning för ovanstående! Förstör inte tråden ytterligare med galna paralleller mellan två flickmord som begåtts 40 mil från varandra.

Varför ljuger du?
Det är 337 km mellan Cafe på Klostret i Källby och Upplands Väsby, inte 400 km som du påstår.
Citera
2015-09-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Vet inte om vi har olika uppfattningar men jag åker förbi denna Antonias marker varje rätt ofta, förstår mig inte alls på vad du pratar om.
Almungevägen som går öster om E4 går inte ens i närheten av Lövsta som ligger väster om ån, det är minst ett par km fågelvägen, en bra bit till med bil.
Citera
2015-09-06, 09:07
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Iom ida studerade I Umeå och hade en stalker i Umeå så tycker jag att detta fall möjligtvis kunde vara av intresse:

Kvinna i 19-årsåldern överfölls i Umeå inatt 3 September, 2015
(FB) Kvinna i 19-årsåldern överfölls i Umeå inatt

Gärningsmannen i Umeå uppges vara ungefär 190 centimeter lång och var iklädd mörka byxor, mörk tröja och en svart eller blå keps. Eventuellt kan mannen ha fått skador i ansiktet när kvinnan slog sig loss.

Inlägg jag postad i nya Umeå fallet:

(FB) Kvinna i 19-årsåldern överfölls i Umeå inatt

Det har faktiskt varit TVÅ överfall på unga kvinnor i Umeå innom några dagar, det ena i ett skogsparti:

http://www.vk.se/1520755/tata-overfall-i-umea-vacker-oro

Täta överfall i Umeå väcker oro

Publicerad i torsdags kl 17.30
UMEÅ Två kvinnor har inom loppet av fyra dygn blivit överfallna i Umeå. Båda fallen rubriceras som försök till våldtäkt och har väckt oro. Polisen jobbar brett och varken utesluter eller jobbar utifrån att det finns en koppling mellan överfallen.

Om de hittat DNA vid något av de två överfallen i Umeå på okänd GM , körs det då i ett brotts matchnings register på andra okända GM ?
Citera
2015-09-06, 09:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Almungevägen som går öster om E4 går inte ens i närheten av Lövsta som ligger väster om ån, det är minst ett par km fågelvägen, en bra bit till med bil.

Men den passerar en annan av Antonias ägor. Torsåker och det kan vara så att denne person vet om den platsen, som ju faktiskt jobbar ihop med Lövsta Stuteri.
Citera
2015-09-06, 09:29
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men den passerar en annan av Antonias ägor. Torsåker och det kan vara så att denne person vet om den platsen, som ju faktiskt jobbar ihop med Lövsta Stuteri.

Precis, tack det var Torsåker jag menade, sen vet jag inte om det finns några gästarbetare där men
det finns generellt en hel del. Till och med i Rimbo där jag handlade på systemet i helgen var det
folk från Lettland eller Litauen i 25-30 års ålder, det är även många från Baltikum som hyr mindre hus numera i rimbo trakter då det är bostadsbrist och omöjligt att få ta tag i en lägenhet i Stockholm sedan är det väldigt dyrt så det är en del folk får tag i källarplan i Villor samt mindre hus på andras tomter för mindre pengar utanför stan.
Citera
2015-09-06, 09:34
Medlem
Tack till Pythiae som länkade till artikeln om cykelvittnet/vittnena. Ifall cyklisten inte ännu har anmält sig och avförts från utredningen verkar det än mer suspekt. Har inte sett nån dylik information men inte heller att polisen uttryckligen söker efter en cyklist.

Spekulation kring cykelspåret (http://postimg.org/image/6ik6y1iux/):

- Tycker det verkar som att spåret har uppkommit genom en inbromsning (se grästuvan till vänster i bild) som har gått relativt djupt ner i gräset och varit kort samt snabb. Upplever det som att en terräng- eller spårcyklist borde ha utvecklat just en sån bromsteknik.

- Eftersom bakre däcket förefaller ha tyngts ner djupt pekar det på en stor massa hos cyklisten, att lastmassan i övrigt varit stor eller en välutvecklad lårmuskulatur typisk för tränade cyklister. Även möjligt att det handlar om en underdimensionerad cykel sett till förarens vikt. Kanske är den då stulen.

- Synd att bilden inte ger någon uppfattning alls om den närmaste omgivningen. Han kan ha parerat något hinder eller kanske stannat upp för att hämta något som tappats.

Ifall vi antar att cykelspåret härstammar från GM tycks han ha tagit en risk genom att gena över tomten och riskera bli sedd av vittnen/registreras av potentiella övervakningskameror. På basen av vad vi vet nu är det i så fall åtminstone ett tredje risktagande eftersom han också lämnar DNA-spår och eftersom polisen har ansett att GM tog en risk genom att anfalla IJ på den plats där det gjordes. Att det enligt åklagaren även finns kopplingspunkter till Lkpg-fallet kan betyda att ett eventuellt mordvapen eller tillhygge kvarlämnats i terrängen. Antingen är han då slarvig eller räknar med att ändå inte bli fast. Det senare tyder på ett modus hos någon som inte är rädd för att ta risker. Med andra ord en hyfsat utåtagerande individ om vi ska skissa på en gärningsmannaprofil.
Senast redigerad av Tribunkommando 2015-09-06 kl. 10:22. Anledning: Rättstavning
Citera
2015-09-06, 12:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Ja, utegymmet ligger precis invid spåret, så det är snarare svårt att undgå att se vilka som springer förbi. (Om jag inte missminner mig!)
Däremot finns det ingen möjlighet att från gymmet se vem som springer upp på öglan, om man springer den normala riktningen, eller vägen.
Att stå uppe på öglan och "glo" är nog inte så osannolikt som det kanske låter.
Dels finns det gott om vegetation att gömma sig bakom, om man skulle vilja det.
Dels är det inget konstigt om en motionär står och tar igen sig lite på toppen av en brant stigning.
Och, till sist, så är heller inte öglan speciellt vältrafikerad, just pga att det är en så pass brant stigning.
Genomsnittsmotionären ger sig helt enkelt inte i kast med den.
Om "öglan" är glest trafikerad verkar det väl egentligen osannolikt att någon ställer sig och väntar. Är man specifikt ute efter en kvinna som springer ensam och som inte har någon annan löpare i närheten, kan man ju få vänta en lång stund. Och då löper man stor risk att bli iakttagen och ihågkommen av vittnen.

Inte heller varianten att GM sprang efter IJ verkar väl särskilt trolig; han kunde ju inte veta om hon skulle ta av upp på "öglan" (eller kan hon ha talat om det för någon?) och på det vanliga spåret var det väl för mycket folk?

Därför verkar det väl rimligt att anta, att om överfallet var välplanerat så har GM stått gömd nånstans i skogen. Eller också var det inget välplanerat överfall.
Citera
2015-09-06, 13:17
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin333
Jag har funderat på det här med att hon hittades mellan öglans högsta punkt och utegymmet. http://postimg.org/image/etd7tmlrj/ Är utegymmet placerat så att man ser de som kommer springande längs spåret? I så fall kan GM ha haft span på henne redan där och genat genom skogen till öglans högsta punkt innan hon nått dit? Det skulle i så fall stämma in med spårriktningarna http://www.skidspar.se/images/sparkartor/runby.pdf. Att stå länge och glo högst uppe på öglan oupptäckt känns osannolikt med så många i spåret men att stå vid ett gym är en annan sak ....
Tack för länken till kartan med markering av fyndplatsen.

Jag tittade litet på satellitbilder av området. Kanske litet osäker, men det ser ut att vara extremt många stenblock just i det området? Och oländigt? I så fall är väl det den plats i området där risken är minst för att möta någon? Och det kanske i sin tur tyder på att GM kände området extremt väl.

Samtidigt verkar platsen inte ligga längre från det vanliga spåret än att ett högt rop på hjälp skulle ha hörts av joggare? Litet motsägelsefullt i så fall.
Citera
2015-09-06, 13:43
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
http://www.svd.se/polisen-tar-fram-mordarens-profil/om/mordet-i-upplands-vasby

Men går det göra sånt? Har det gjorts nån gång och testats med nån brottsling. Jag kan ju förstå att man kan se kanske längd och ögonfräg och kanske hårfärg men vet man alla gener för olika delar i människors utesende? Bra men också lite läskigt.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-09-06, 13:49
Medlem
fernebos avatar
Det man säger är väl i princip att man nu via DNA försöker få fram etniciteten på GM. Att polisen har vissa misstankar om att det kan handla om en utländsk gärningsman är ju rätt uppenbart. Då pratar jag inte om invandrare utan om nån som varit här rätt kort tid.

Jag håller fast vid att det knappast handlar om en ens på ytan normal gärningsman. Tidpunkt, plats och förmodligen själva gärningen talar för att det handlar om en riktig dåre som tar stora risker. Som är hämningslöst brutal. Är han icke-svensk så är enda anledningen till varför polisen eller vården inte känner till honom att han är rätt nyanländ. Är det en svensk så borde han fan i mig vara känd. Jag får ju liksom känslan av att det handlar om en mentalpatient. Kanske en paranoid schizofren. Rimligtvis har man ju kollat upp kända såna, men det kan ju också vara en rätt ung person som fått sin första psykos och som inte hunnit begå några brott än.
Senast redigerad av fernebo 2015-09-06 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in