2015-09-05, 23:56
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seadwarf
Det är en ganska bra bit till Lunda Livs från Lövsta dock... och ännu längre från platsen i spåret.. känns inte som de borde känna till vägarna inom så stort område..

https://www.google.se/maps/dir/L%C3%B6vsta+g%C3%A5rd/ICA+N%C3%A4ra+Lunda+Livs,+M%C3%A4rsta/@59.6280652,17.9107933,10z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x465fa4d4361da367:0xc9e 7a6dbd92767c9!2m2!1d17.7015042!2d59.5643238!1m5!1m 1!1s0x465feaa5c9e8a2cb:0xc3c39ea480ade44!2m2!1d18. 0486187!2d59.6694024!3e1

Men känns ju aldrig bra att stöta på obehagliga typer :/

Ja det är en bra bit och troligtvis borde dom inte känna till Runby, men vem vet var dom jobbar och var dom bor.
Citera
2015-09-06, 00:06
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Nej, gamla Stockholmsvägen går inte till Lunda Livs, det gör Almungevägen.
Det finns heller ingen bilväg som leder direkt från Lövsta till Stockholmsvägen, utan det blir en omväg på c:a en halvmil.
Och det är i runda slängar två mil Från Lunda Livs till centrala Väsby.
Detta alldeles oavsett att vi pratar om ett litet obskyrt motionsspår i Runby, inte någon allmänt känd träningsanläggning.

Dina slutsatser, och din lokalkännedom, lämnar visst övrigt att önska...

Jag har ingen aning vad den vägen heter, men åker man från Odenslunda samt förbi Mc Donalds i Väsby samt vidare samt svänger till höger i en korsning där på andra sidan av korsningen finns en tunnel som går till Väsby, så visst prata för dig själv även om jag nämnde fel gatunamn, men den bilvägen jag tänker går genom skogen hela vägen mot Almunge/Uppsala, kanske heter Almungevägen det är ju den vägen som går förbi Antonias marker och gårdar, så allt är nära. Visst är det en höftkast men det jag vill poängtera är att det pratas här i tråden om gästarbetare som kan vara konstiga och jag har varit lite skeptiskt till det själv men då jag mött själv väldigt konstiga typer trots att jag är själv inte svensk samt har mött en del folk i mitt liv samt varit med om saker så jag vet vad jag pratar om. Så mina inlägg är inga slutsatser och min lokalkännedom är inget att hänga upp sig på, såvida du inte är en stavningspolis.
Citera
2015-09-06, 00:07
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Riktningen kanske kan förklaras av att han placerat en terrängcykel i närheten av den plats där kroppen dumpades? Ett vittne har ju observerat ett ovanligt cykelspår på sin gräsmatta som finns på Prästtorpssvägen.

Rapportera gärna till tråden ifall du åker ut och tar dig en titt.

Absolut, men då tycker man att han kunde kunde parkerat sin cykel på ett mer svårupptäckt ställe från första början? Om han ändå tänkt dra kroppen dit han ställt cykeln, menar jag.

Om jag tar mig ut, så kommer jag naturligtvis att rapportera eventuella insikter!

Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Hm. Jag förstår inte riktigt hur du menar ?
Om du tittar på den här kartan: http://www.ladda-upp.se/bilder/kswiawofforqby/
Som jag förstått det är backen i Öglan ungefär där de två spåren möts ?
Kroppen blev funnen där det är utmarkerat på kartan. Dvs bort från civilisationen och Prästorpsvägen, ej närmare.
GM har alltså rört sig bort från Prästorpsvägen och in i terrängen mellan de två spåren.

Såg dock i ett annat inlägg att en person skrivit att man klart och tydligt ser fyndplatsen från båda motionsspåren. Det känns ju lite underligt.
Ja, håller med om att det vore intressant att se bilder från platsen.

Backen börjar ungefär där spåren möts, och fortsätter uppåt mot "böjen". Sedan är det även en backe ned mot spåret där de möts i söder, om än något flackare, men fortfarande brant.
Om BO sprang den normala sträckningen och riktningen, så var det sistnämnda backe hon sprungit uppför när hon överfölls.

Om kroppen hittades mitt i det rödmarkerade området, så har du helt rätt, och mina funderingar skulle därmed vara grundlösa!
Men, pga de uppgifter som du också nämner, att fyndplatsen syns från spåret, så har jag tolkat det som att den var någonstans inom markeringen, men inte mitt i. Alltså rakt till vänster, eller nedåt till vänster i den röda cirkeln.
Men det kan naturligtvis vara fullständigt fel!
Citera
2015-09-06, 00:26
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Jag har ingen aning vad den vägen heter, men åker man från Odenslunda samt förbi Mc Donalds i Väsby samt vidare samt svänger till höger i en korsning där på andra sidan av korsningen finns en tunnel som går till Väsby, så visst prata för dig själv även om jag nämnde fel gatunamn, men den bilvägen jag tänker går genom skogen hela vägen mot Almunge/Uppsala, kanske heter Almungevägen det är ju den vägen som går förbi Antonias marker och gårdar, så allt är nära. Visst är det en höftkast men det jag vill poängtera är att det pratas här i tråden om gästarbetare som kan vara konstiga och jag har varit lite skeptiskt till det själv men då jag mött själv väldigt konstiga typer trots att jag är själv inte svensk samt har mött en del folk i mitt liv samt varit med om saker så jag vet vad jag pratar om. Så mina inlägg är inga slutsatser och min lokalkännedom är inget att hänga upp sig på, såvida du inte är en stavningspolis.

Jag vet vilken väg du pratar om, men den vägen går inte till "Antonias marker", åtminstone inte om man vill ta sig dit med bil.
Det är helt enkelt en jäkla omväg att ta sig till Lövsta, finns bara en väg som leder dit för de boende (Lövstavägen, passande nog!), och den når man inte direkt därifrån.

Jag är förvisso en språkpolis, och det beror till stor del på att all kommunikation tenderar att bli meningslös om man inte kallar saker vid dess rätta namn.
Vill du att folk skall ta dig på allvar, så krävs det att du visar att du vet vad du pratar om.
Gör du inte det, så får du räkna med att folk avfärdar dig.
(Detta sagt i all välmening)
Citera
2015-09-06, 00:44
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Jag vet vilken väg du pratar om, men den vägen går inte till "Antonias marker", åtminstone inte om man vill ta sig dit med bil.
Det är helt enkelt en jäkla omväg att ta sig till Lövsta, finns bara en väg som leder dit för de boende (Lövstavägen, passande nog!), och den når man inte direkt därifrån.

Jag är förvisso en språkpolis, och det beror till stor del på att all kommunikation tenderar att bli meningslös om man inte kallar saker vid dess rätta namn.
Vill du att folk skall ta dig på allvar, så krävs det att du visar att du vet vad du pratar om.
Gör du inte det, så får du räkna med att folk avfärdar dig.
(Detta sagt i all välmening)

Folk som dig eller är alla folket är som dig ? Vet inte om vi har olika uppfattningar men jag åker förbi denna Antonias marker varje rätt ofta, förstår mig inte alls på vad du pratar om. Det finns inget att ta på allvar här än det jag skrev så om du har problem att ta in huvudmeningen i det jag skrev så har du ett problem att jobba på i all välmening! Det är ingen som avfärdar mig men jag blir störd på personer som dig, hoppas du blivit topsad i detta fall!
Citera
2015-09-06, 03:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Jag undrar om polisen har begärt ut dna-analyserna från Lisa Holm.fallet. Åtminstone bara för att vara säkra på att ingen seriemördare är ute och härjar.
Bara för att båda flickor var unga behöver det inte finnas något samband. Bara för att båda flickor var blonda, hade långt blont hår, behöver det inte vara något samband.
Bara för att båda flickor blev gömda efter mordet behöver det inte vara något samband.
Men tänk om?
För en seriemördare är sådana samband viktiga, helt centrala kan man kanske säga.
Det är inte alls ovanligt för seriemördare att ha "fått smak på" en viss typ av offer.
Det finns många exempel på seriemördare där man från början inte riktigt kopplat. Pga tex ett stort avstånd, inte samma län/delstat etc.
Men där någon med överblick råkar se bilderna på de mördade tillsammans - och då plötsligt se hur Lika offren är varandra.
Då upphör tvivel och man ser istället det överensstämmande, och man inser att man har en seriemördare lös.

Det fanns tex en dokumentär om en amerikansk seriemördare på TV10 för några veckor sedan. Han tyckte om unga flickor i ca 10-årsåldern. Med mörkt långt hår. Han reste runt över långa avstånd ända tills han lyckades hitta någon som passade sitt tycke.
Och inte förrän en utomstående av en slump såg foton på flera offer tillsammans så förstod polisen att det kunde finnas en koppling.

Här har vi alltså två mord som Kanske har en koppling?
Båda flickor är för en betraktare i ungefär samma ålder.
Båda flickor är vackra på ungefär samma sätt
Båda flickor är blonda
Båda flickor har långt rakt hår

Båda flickor gömdes efter mordet

Den ena mer noggrant än den andra förvisso - men både Gömdes i vilket fall som helst. Och de flesta som mördar av en slump/ingivelse/misstag/olyckshändelse/passion etc låter offret ligga och flyr istället själv.

Men både Lisa och Ida blev gömda, och de var Väldigt lika.

Dvs - polisen borde begära ut Lisa-mordets DNA-analyser och jämföra.
För att åtminstone kunna avfärda kopplingen.
Men Om det finns en koppling.
Ska då polisen gå ut med en varning? Eller ska de utreda i tystnad. Hoppas de fångar innan nytt offer?
Citera
2015-09-06, 04:28
Medlem
Det kan inte vara så att GM tog IJ från det stora spåret och förde henne innåt i terrängen mot öglan, istället för från öglan ned mot stora spåret? Gm kan ha haft ev cykel ståendes uppe i öglan då den delen av spåret sällan används, cyklat ned för backen och vänt om, cyklat upp och genat över prästtorpsvägen 5 tomt för att sedan ta sig vidare mot ev runsavägen. Är det bekräftat att IJ sprang upp i öglan?

Eftersom öglan sällan används av vanliga vardagsmotionärer har jag svårt att tänka mig GM sitta väntades där. Det borde isåfall öka chansen att GM varit där tidigare och väntat men inte hittat "lämpligt" offer.

Hänvisar er till kartbilden där det är uppmärkt vart hon hittades ifall ni har svårt att se detta framför er.
Citera
2015-09-06, 04:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Jag undrar om polisen har begärt ut dna-analyserna från Lisa Holm.fallet. Åtminstone bara för att vara säkra på att ingen seriemördare är ute och härjar.
Bara för att båda flickor var unga behöver det inte finnas något samband. Bara för att båda flickor var blonda, hade långt blont hår, behöver det inte vara något samband.
Bara för att båda flickor blev gömda efter mordet behöver det inte vara något samband.
Men tänk om?
För en seriemördare är sådana samband viktiga, helt centrala kan man kanske säga.
Det är inte alls ovanligt för seriemördare att ha "fått smak på" en viss typ av offer.
Det finns många exempel på seriemördare där man från början inte riktigt kopplat. Pga tex ett stort avstånd, inte samma län/delstat etc.
Men där någon med överblick råkar se bilderna på de mördade tillsammans - och då plötsligt se hur Lika offren är varandra.
Då upphör tvivel och man ser istället det överensstämmande, och man inser att man har en seriemördare lös.

Det fanns tex en dokumentär om en amerikansk seriemördare på TV10 för några veckor sedan. Han tyckte om unga flickor i ca 10-årsåldern. Med mörkt långt hår. Han reste runt över långa avstånd ända tills han lyckades hitta någon som passade sitt tycke.
Och inte förrän en utomstående av en slump såg foton på flera offer tillsammans så förstod polisen att det kunde finnas en koppling.

Här har vi alltså två mord som Kanske har en koppling?
Båda flickor är för en betraktare i ungefär samma ålder.
Båda flickor är vackra på ungefär samma sätt
Båda flickor är blonda
Båda flickor har långt rakt hår

Båda flickor gömdes efter mordet

Den ena mer noggrant än den andra förvisso - men både Gömdes i vilket fall som helst. Och de flesta som mördar av en slump/ingivelse/misstag/olyckshändelse/passion etc låter offret ligga och flyr istället själv.

Men både Lisa och Ida blev gömda, och de var Väldigt lika.

Dvs - polisen borde begära ut Lisa-mordets DNA-analyser och jämföra.
För att åtminstone kunna avfärda kopplingen.

Men Om det finns en koppling.
Ska då polisen gå ut med en varning? Eller ska de utreda i tystnad. Hoppas de fångar innan nytt offer?

Mit fetande.

Helt enig med dig i det jag fetade.
Dom mördades med nästan exakt 2 månaders mellanrum, försvann på exakt samma tidpunkt på dagen och är väldigt lika, se länkarna :

https://pbs.twimg.com/media/CHEdP_-UAAACtiU.jpg
Lisa Holm, 17 år.
Försvann 7 Jun, 2015 kl ca. 18:30
Anmäld försvunnen av sina föräldrar 7 Jun ca kl.22
Hittades 5 dagar senare mördad 12 Jun 2015

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152391572167418&set=pb.759422417. -2207520000.1441254142.&type=3&theater

Ida Johansson, 21 år
Försvann den 5 Aug, 2015 kl ca 18:30
Anmäld försvunnen av sina föräldrar 5 Aug ca kl.21.30
Hittades 8 timmar senare den 6 Aug, 2015, kl ca 02
Citera
2015-09-06, 05:10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Helt enig med dig i det jag fetade.
Dom mördades med nästan exakt 2 månaders mellanrum, försvann på exakt samma tidpunkt på dagen och är väldigt lika, se länkarna :

https://pbs.twimg.com/media/CHEdP_-UAAACtiU.jpg
Lisa Holm, 17 år.
Försvann 7 Jun, 2015 kl ca. 18:30
Anmäld försvunnen av sina föräldrar 7 Jun ca kl.22
Hittades 5 dagar senare mördad 12 Jun 2015

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152391572167418&set=pb.759422417. -2207520000.1441254142.&type=3&theater

Ida Johansson, 21 år
Försvann den 5 Aug, 2015 kl ca 18:30
Anmäld försvunnen av sina föräldrar 5 Aug ca kl.21.30
Hittades 8 timmar senare den 6 Aug, 2015, kl ca 02
Ja, de är lika på så sätt att de har samma utseende-typ. De båda tillhör samma kategori.
För en seriemördare med smak på tjejer ur denna kategori så hade valet varit enkelt.

Och det är inte bara utseende-kategorin som är likadan.

Även själva brotten har likheter.
- Dvs båda offer, båda flickor var ensamma vid mord-tillfället.
- Båda befann sig på sk enlig plats (utan risk för upptäckt)
- Båda flickor gömdes efter mordet

Visst är det otäcka sammanträffanden.

Det kan finnas fler sammanträffanden, som vi inte vet pga sekretessen.

Båda kan tex ha blivit våldtagna.
Båda kan tex ha blivit mördade på samma sätt, tex strypning?
Eller med kniv? Kniv i hjärtat, kniv i halsen?

Men i vilket fall som helst så innebär varje sammanträffande en ökad risk för en koppling. Och denna koppling är då seriemördare-kopplingen.
En möjlig seriemördare som alltså härjar i Mellansverige.

Kanske flickor som tillhör ovanstående kategori ska börja se sig för noga när de befinner sig på sk enslig plats?
Citera
2015-09-06, 05:32
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Som jag skrev tidigare, från Lövsta och Antonias marker går gamla Stockholmsvägen till Lunda Livs, en liten ICA butik, mötte av en slumt ett gäng polacker, några i 17-18 års ålder med tatueringar samt såg ut som fotbollshuliganer en av dom var run 25-30, sammanbiten och väldigt obehaglig, detta var i torsdags c.a 18:00- 19:00, alla köpte varsit sex pack öl och var redan lite påverkade, så gästarbetare finns det gott om här och där och det stämmer nog mycket väl att dessa slutar jobba och super till sedan varje dag.

Själv har jag alltid tagit Almungevägen till Lunda Livs när jag bodde i de krokarna.

Det är långt från Antonias marker till Lunda livs och Antonia använde sig av en svensk elektriker, egenföretagare och en svensk byggkille, egen företagare när jag var där för ett par år sedan. Jag har svårt att tro att hon bytt. Antonia skulle med stor sannolikhet inte ta in vem som helst på sitt område det kan jag lova. Hon har stuteri på Lövsta och för er som inte varit där kan ju bilda er en uppfattning om vad det är för slags folk som rör sig här :

http://www.lovstastuteri.com/
Citera
2015-09-06, 05:37
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:

du har både rätt och fel här. Antonia har köpt upp Torsåker som man passerar via Almungevägen och det hör naturligtvis till samma företag som Lövsta stuteri. Nu är det emellertid inte DET som du passerar på Almungevägen som ligger i Runby utan det andra.
Citera
2015-09-06, 06:08
Medlem
Theforeigners avatar
Iom ida studerade I Umeå och hade en stalker i Umeå så tycker jag att detta fall möjligtvis kunde vara av intresse:

Kvinna i 19-årsåldern överfölls i Umeå inatt 3 September, 2015
(FB) Kvinna i 19-årsåldern överfölls i Umeå inatt

Gärningsmannen i Umeå uppges vara ungefär 190 centimeter lång och var iklädd mörka byxor, mörk tröja och en svart eller blå keps. Eventuellt kan mannen ha fått skador i ansiktet när kvinnan slog sig loss.

Inlägg jag postad i nya Umeå fallet:

(FB) Kvinna i 19-årsåldern överfölls i Umeå inatt

Citat:
Långsökt ja, men för en säkerhets skull påpekar jag detta:

Ida Johansson, 21 år, överfölls och mördades vid motionsspår i Upplands Väsby den 5 Augusti, 2015:

Ida var hemma på lov men studerade på Umeå Universitet

Ida hade en stalker i Umeå

Två vittne såg en misstänksam man vid tiden då Ida mördades.

Ena vittnet såg en man på en mountainbike nära brotts och fynd platsen, signalament: mørka kläder

Andra vittnet såg en man spring ut från skogen nära brotts och fynd platsen, signalament: Helt klädd i svart.

Polisen borde i alla fall kolla om DNA från gärningsmännen är samma.

Länk till Ida Johansson fallet:

(FB) Ida Johansson försvunnen, hittad död vid motionsspår *Upplands-Väsby* 2015-08-05

Det har faktiskt varit TVÅ överfall på unga kvinnor i Umeå innom några dagar, det ena i ett skogsparti:

http://www.vk.se/1520755/tata-overfall-i-umea-vacker-oro

Täta överfall i Umeå väcker oro

Publicerad i torsdags kl 17.30
UMEÅ Två kvinnor har inom loppet av fyra dygn blivit överfallna i Umeå. Båda fallen rubriceras som försök till våldtäkt och har väckt oro. Polisen jobbar brett och varken utesluter eller jobbar utifrån att det finns en koppling mellan överfallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in