2015-09-05, 22:58
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Tror polisen gärna tar emot tips på ställen i området där det finns gästarbetande unga/medelålders män som inte är skrivna i upplands väsby.
Sen får de själva lösa hur de ska gå tillväga för att förhöra dom.

Tycker faktiskt att ditt tips är intressant eftersom du säger att det går stigar från Lövsta till Runbyskogen.
Säg att en gästarbetare tar en hoj efter arbetsdagen ca kl.18.30 för att "cykla ner till väsby centrum o handla lite". Cyklar via stigar och motionslingor.
Eftersom han gjort det flera gånger förr under sommaren, känner han till området.
Han gör dådet och cyklar sen därifrån tillbaka till det provisoriska boendet.
Ingen av hans kollegor lär ju märka nåt, såvida hans kläder inte blivit förstörda.
Han är stark eftersom han jobbar med fysiskt arbete, och kan föra kroppen från backen i öglan till fyndplatsen utan större problem. Och eftersom han endast säsongarbetar i området finns inte hans DNA reggad hos polisen.

Som jag skrev tidigare, från Lövsta och Antonias marker går gamla Stockholmsvägen till Lunda Livs, en liten ICA butik, mötte av en slumt ett gäng polacker, några i 17-18 års ålder med tatueringar samt såg ut som fotbollshuliganer en av dom var run 25-30, sammanbiten och väldigt obehaglig, detta var i torsdags c.a 18:00- 19:00, alla köpte varsit sex pack öl och var redan lite påverkade, så gästarbetare finns det gott om här och där och det stämmer nog mycket väl att dessa slutar jobba och super till sedan varje dag.
Citera
2015-09-05, 23:00
Medlem
Jag har funderat på det här med att hon hittades mellan öglans högsta punkt och utegymmet. http://postimg.org/image/etd7tmlrj/ Är utegymmet placerat så att man ser de som kommer springande längs spåret? I så fall kan GM ha haft span på henne redan där och genat genom skogen till öglans högsta punkt innan hon nått dit? Det skulle i så fall stämma in med spårriktningarna http://www.skidspar.se/images/sparkartor/runby.pdf. Att stå länge och glo högst uppe på öglan oupptäckt känns osannolikt med så många i spåret men att stå vid ett gym är en annan sak ....
Senast redigerad av Carolin333 2015-09-05 kl. 23:27.
Citera
2015-09-05, 23:01
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Som jag skrev tidigare, från Lövsta och Antonias marker går gamla Stockholmsvägen till Lunda Livs, en liten ICA butik, mötte av en slumt ett gäng polacker, några i 17-18 års ålder med tatueringar samt såg ut som fotbollshuliganer en av dom var run 25-30, sammanbiten och väldigt obehaglig, detta var i torsdags c.a 18:00- 19:00, alla köpte varsit sex pack öl och var redan lite påverkade, så gästarbetare finns det gott om här och där och det stämmer nog mycket väl att dessa slutar jobba och super till sedan varje dag.

Behöver inte vara någon som jobbar åt Antonia men dessa typer skulle jag som kille inte vilja möta ensam på en öde plats.
Citera
2015-09-05, 23:19
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Tror inte det fanns många som trodde att hon skulle bli mördad heller. Att det ändå hände just i Runbyspåret öppnar upp för möjligheten att mördaren släpade eller bar iväg med henne i terrängen, oavsett hur den ser ut.

Det osannolika i sammanhanget jag syftade på var avståndet mellan mordplats och fyndplats, med tanke på svårigheterna att förflytta en livlös kropp, inget annat.

Citat:
Han kan ha haft lokalkännedom och tagit ut den riktningen eftersom den kanske är mindre besvärlig att ta sig fram på i jämförelse med andra riktningar. Vi vet inte om han använt sig av stigar.

Det är möjligt att han inte ville lämna kroppen vid mordplatsen för att få tillräckligt med tid att avlägsna sig hemåt innan kroppen upptäcks och polisen larmas. Om kroppen hade lämnats vid vad som framstår som mordplatsen hade ankommande motionärer i spåret kanske upptäckt den inom ett kort tidsintervall. Nu hann han uppenbarligen ta sig hem med god marginal innan polis larmades.

Att han lämnar kroppen på den plats där hon hittas kan bero på att han inte orkade bära eller släpa henne längre än så. Markvegetationen verkar på platsen bestå av mossa (?) (http://postimg.org/image/66ikklxex/) vilket kanske gett mjölksyrekänning. Alternativt ville han kanske spara på krafterna inför flykten hem. (Hur lång den resan var tänkt att bli är det nog bara han som vet.)

Tycker att mordet är det mest underliga av allt. Vad som händer sedan, i anknytning till avvikandet från mordplatsen, behöver inte vara underligt ur GM:s perspektiv. Om GM har en relativt lång väg hem från spåret och inte vill finnas kvar i området när pådraget går tycker jag att det vore klart underligare att lämna kroppen vid mordplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Enda anledningen jag kan komma på till att röra sig bortåt från Öglan och längre in i terrängen är för att dölja kroppen längre in i skogen, och att röra sig bortåt från husen på Prästtorpsvägen.
Kanske skedde själva överfallet/mordet i närheten av där snöret/repet hittades och sedan ville GM förlänga tiden för ev upptäckt av kroppen (och hinna förflytta sig utan att någon som sett honom i området misstänker honom) genom att gömma kroppen långt ifrån mordplatsen.
Han försökte kanske helt enkelt dölja sina spår genom att förflytta kroppen så långt ?

Det jag ifrågasätter är inte att GM ville få kroppen bort från spåret, det är tvärtom logiskt.
Vad som inte förefaller logiskt, för mig, är riktningen han flyttat/tvingat BO till.
Alltså, inte längre bort från spåret, utan närmare en anan del av spåret.
Det logiska här, borde ju vara att få kroppen så långt bort från någon del av spåret som möjligt, inte bara just den del där överfallet inträffade.
Dvs, hade han fortsatt norrut, istället för att vika av västerut, så borde kroppen blivit ännu svårare att hitta.
Och som det nu blev, så hamnade ju kroppen närmare husen på Prästorpsvägen, inte längre bort.
Ni får säga vad ni vill, men jag tycker fortfarande att det är underligt.

Det är nästan så man borde ta sig dit för att studera terrängen på plats.
Citera
2015-09-05, 23:20
Medlem
Citat:
Behöver inte vara någon som jobbar åt Antonia men dessa typer skulle jag som kille inte vilja möta ensam på en öde plats.

Det är en ganska bra bit till Lunda Livs från Lövsta dock... och ännu längre från platsen i spåret.. känns inte som de borde känna till vägarna inom så stort område..

https://www.google.se/maps/dir/L%C3%B6vsta+g%C3%A5rd/ICA+N%C3%A4ra+Lunda+Livs,+M%C3%A4rsta/@59.6280652,17.9107933,10z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x465fa4d4361da367:0xc9e 7a6dbd92767c9!2m2!1d17.7015042!2d59.5643238!1m5!1m 1!1s0x465feaa5c9e8a2cb:0xc3c39ea480ade44!2m2!1d18. 0486187!2d59.6694024!3e1

Men känns ju aldrig bra att stöta på obehagliga typer :/
Citera
2015-09-05, 23:31
Medlem
Godlesss avatar
Citat:

Nej, gamla Stockholmsvägen går inte till Lunda Livs, det gör Almungevägen.
Det finns heller ingen bilväg som leder direkt från Lövsta till Stockholmsvägen, utan det blir en omväg på c:a en halvmil.
Och det är i runda slängar två mil Från Lunda Livs till centrala Väsby.
Detta alldeles oavsett att vi pratar om ett litet obskyrt motionsspår i Runby, inte någon allmänt känd träningsanläggning.

Dina slutsatser, och din lokalkännedom, lämnar visst övrigt att önska...
Citera
2015-09-05, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Det jag ifrågasätter är inte att GM ville få kroppen bort från spåret, det är tvärtom logiskt.
Vad som inte förefaller logiskt, för mig, är riktningen han flyttat/tvingat BO till.
Det logiska här, borde ju vara att få kroppen så långt bort från någon del av spåret som möjligt, inte bara just den del där överfallet inträffade.
Dvs, hade han fortsatt norrut, istället för att vika av västerut, så borde kroppen blivit ännu svårare att hitta.
Och som det nu blev, så hamnade ju kroppen närmare husen på Prästorpsvägen, inte längre bort.

Riktningen kanske kan förklaras av att han placerat en terrängcykel i närheten av den plats där kroppen dumpades? Ett vittne har ju observerat ett ovanligt cykelspår på sin gräsmatta som finns på Prästtorpssvägen.

Citat:

Rapportera gärna till tråden ifall du åker ut och tar dig en titt.
Senast redigerad av Tribunkommando 2015-09-05 kl. 23:45. Anledning: Bytte plats på Prästtorpsvägen i resonemanget
Citera
2015-09-05, 23:37
Medlem
Citat:
Det osannolika i sammanhanget jag syftade på var avståndet mellan mordplats och fyndplats, med tanke på svårigheterna att förflytta en livlös kropp, inget annat.

Hm. Jag förstår inte riktigt hur du menar ?
Om du tittar på den här kartan: http://www.ladda-upp.se/bilder/kswiawofforqby/
Som jag förstått det är backen i Öglan ungefär där de två spåren möts ?
Kroppen blev funnen där det är utmarkerat på kartan. Dvs bort från civilisationen och Prästorpsvägen, ej närmare.
GM har alltså rört sig bort från Prästorpsvägen och in i terrängen mellan de två spåren.

Såg dock i ett annat inlägg att en person skrivit att man klart och tydligt ser fyndplatsen från båda motionsspåren. Det känns ju lite underligt.
Ja, håller med om att det vore intressant att se bilder från platsen.
Citera
2015-09-05, 23:44
Medlem
Citat:
Riktningen kanske kan förklaras av att han placerat en terrängcykel i närheten av Prästtorpsvägen? Ett vittne har ju observerat ett ovanligt cykelspår på sin gräsmatta däromkring.

Ja, både på kvällen då IJ befann sig i motionsslingan och morgonen efteråt.

Citat:
Efter mordnatten vaknade grannarna Lars Åkerlind och Marianne Apelgren upp med hjulspår på sina hustomter.
Kvällen innan hade de båda noterat en mystisk man på mountainbike vid samma tidpunkt som den mördade kvinnan befann sig i löparspåret.
I går eftermiddag lämnade de sina uppgifter till polisen som fotograferade spåren.
http://www.expressen.se/nyheter/polisens-spar-en-mystisk-man-pa-cykel/
Citera
2015-09-05, 23:46
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolin333
Jag har funderat på det här med att hon hittades mellan öglans högsta punkt och utegymmet. Är utegymmet placerat så att man ser de som kommer springande längs spåret? I så fall kan GM ha haft span på henne redan där och genat genom skogen till öglans högsta punkt innan hon nått dit? Det skulle i så fall stämma in med spårriktningarna http://www.skidspar.se/images/sparkartor/runby.pdf. Att stå länge och glo högst uppe på öglan oupptäckt känns osannolikt med så många i spåret men att stå vid ett gym är en annan sak ....

Ja, utegymmet ligger precis invid spåret, så det är snarare svårt att undgå att se vilka som springer förbi. (Om jag inte missminner mig!)
Däremot finns det ingen möjlighet att från gymmet se vem som springer upp på öglan, om man springer den normala riktningen, eller vägen.
Att stå uppe på öglan och "glo" är nog inte så osannolikt som det kanske låter.
Dels finns det gott om vegetation att gömma sig bakom, om man skulle vilja det.
Dels är det inget konstigt om en motionär står och tar igen sig lite på toppen av en brant stigning.
Och, till sist, så är heller inte öglan speciellt vältrafikerad, just pga att det är en så pass brant stigning.
Genomsnittsmotionären ger sig helt enkelt inte i kast med den.
Citera
2015-09-05, 23:49
Medlem
Citat:

Han tänker nog bara att kroppen måste in i skogen. Att det råkar bli närmare det andra spåret är nog bara slumpen. Inte helt lätt att orientera sig exakt i en skog.
Citera
2015-09-05, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Han tänker nog bara att kroppen måste in i skogen. Att det råkar bli närmare det andra spåret är nog bara slumpen. Inte helt lätt att orientera sig exakt i en skog.

Det kanske har att göra med hur själva överfallet utvecklade sig ?
Om de slogs/brottades och han i all hast drog in henne vid sidan av spåret åt det håll som fyndplatsen låg så lär han inte ha velat korsa spåret med henne igen för att komma till en "smartare" del av skogen. Utan han fick jobba med det han hade, den del av skogen han hade hamnat i.
Senast redigerad av Pythiae 2015-09-05 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in