2015-09-01, 20:28
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, brottsplatsen pekar på Runby.

Samtidigt känner nästan alltid GM och BO varandra, vilket gör att man bör topsa alla som varit engagerade i samma föreningar som BO. Inget konstigt.

I det här fallet bör man topsa "Väsby mot våld" bara för att de drar till sig konstigt typer. De kan tycka att det är en bra "täckmantel".

Varför blev detta så jobbigt för dig?
Citera
2015-09-01, 20:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Att hon, under sin löprunda, fått syn på någon längs spåret. Någon person som haft kontakt med genom sitt arbete i Väsby Mot Våld (alltså inte någon kollega utan en stökig typ). Och att de börjat tala med varandra och hon lämnat spåret frivilligt (i alla fall till en början).

Alternativt att denna någon fått syn på henne, känt igen henne och agerat av den orsaken.

Okej. Ja så skulle det väl kunna vara... Men i praktiken omöjligt att utreda.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag håller med om att sannolikheten är låg för att hennes engagemang i VMV skulle vara motivet. Men när man nu ändå verkar stå och stampa så får man hoppas att de ändå kollar upp möjligheten.

Persone. Ifråga behöver ju inte nödvändigtvis vara dömd.

VMV verkar vara en väldigt aktiv förening med kontakter år en mängd olika håll. Är väl inte otänkbart att det kan reta upp en och annan. Och som kommunikationsansvarig kanske man har viss visibilitet utåt.

Mja, typ. Alltså GM kan ju mycket väl vara någon som kände igen BO, från skolan (låg-, mellan-, hög- och gymnasium), grannskapet, hennes engagemang i Väsby Mot Våld och eventuellt annat föreningsliv, från gymet, eventuella syskons kompisar, kompisars syskon, från affären, kompisar föräldrar, föräldrars kompisar, grannar, tidigare grannar.

Det rör sig säkert om ett par tusen personer bara det, och det spretar åt alla möjliga håll – de allra flesta är förmodligen inte ens möjliga att kartlägga.

Rent krasst så vet jag inte om det är så stor idé för polisen att engagera sig vidare i det. De i hennes närhet har antagligen redan topsats, och är det en annan person, så som en bror till en kompis från högstadiet, så är denne i alla fall så perifär att i praktiken är svårt att ta in honom för topsing på basis av det.

Nu handlar det om att någon form av gärningsmannaprofil definierar en i och för sig trubbig men ändå gärningsmannaprofil, och topsa sådana personer tills man kanske får en träff, och vänta på att man får in tips.
Citera
2015-09-01, 20:31
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det verkligen tillåtet att göra så? Det vill säga att helt och hållet "tömma" en mast mellan vissa tidpunkter?

Edit: Ja, det verkar vara tillåtet vid grövre brott.

http://www.vk.se/943099/kan-spara-all-mobiltrafik
Om det handlar om brott med minimum två års fängelse i straffskalan så kan polisen begära ut rätt mycket mobildata.

Men sen är det så att operatörerna i många fall begär tämligen hög ersättning för att lämna ut data. Det medför att polisen ibland drar sig för att begära ut data. Dessutom är det inte alltid man kan få ut data på dagen.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Håller med, CP.

Alla organisationer drar till sig olämpliga figurer. Det finns ingen anledning att topsa alla inom en organisation som ett BO tillhör, oavsett om det är SSU, Pingstkyrkan, Väsby mot våld eller ett fotbollslag, så länge inget pekar mot organisationen i fråga.

Om man topsat 300 personer så verkar det ju ändå som man topsar ganska brett. Är hon med i en förening med ett dussintal aktiva personer så tycker jag nog ändå det kan finnas anledning att topsa henne, liksom de flesta andra män i hennes närhet och boende i Väsby.
Citera
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.aftonbladet.se/nyheter/brottscentralen/article21346120.ab

Expressen går även ut med samma information:
http://www.expressen.se/nyheter/ida-21-mordades-i-joggingsparet/

Låt det gå en månad först så att folk glömmer bara.
Citera
2015-09-01, 20:32
Medlem
Jag tycker nu man bör topsa alla otopsade män mellan 18-45 i Upplands Väsby som är skrivna ensamma på en adress för att minska urvalet för topsning. Tror det är större chans att en gärningsman är en enstöringsstyp än någon som lever i ett förhållande. Dessutom är det större chans att det är en man och det borde också vara en större chans att han är yngre än äldre.
Citera
2015-09-01, 20:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Samtidigt känner nästan alltid GM och BO varandra, vilket gör att man bör topsa alla som varit engagerade i samma föreningar som BO. Inget konstigt.

I det här fallet bör man topsa "Väsby mot våld" bara för att de drar till sig konstigt typer. De kan tycka att det är en bra "täckmantel".

Citat:
Om man topsat 300 personer så verkar det ju ändå som man topsar ganska brett. Är hon med i en förening med ett dussintal aktiva personer så tycker jag nog ändå det kan finnas anledning att topsa henne, liksom de flesta andra män i hennes närhet och boende i Väsby.
Att de känner varandra och/eller är med i samma organisation är ett skäl, men det här är inget skäl.
Citat:
För övrigt bör alla i "Väsby mot våld" topsas! Sådana där sammanslutningar drar alltid tills en och annan knäppgök. Kommer även att tänka på Snälle-Bengt igen, som var en seriemördare samtidigt smo han var nattvandrare för att hålla Kristianstad tryggt.
Att det fanns knäppgökar i alla organisationer är inget skäl att gå in och titta på en som BO är med i.
Citera
2015-09-01, 20:33
Medlem
Nu först går media ut med BOSs namn och bild..... måste ju tyda på att det inte finns någon MGM... eller?
Citera
2015-09-01, 20:34
Medlem
Troians avatar
Citat:

"Nästan alltid" är väl ändå kanske inte helt sant. I alla fall inte vad det gäller den här typen av mord.

I det fallet så tycker jag inte att det verkar som att de kände varandra. Polisen har nu topsat 300, en del av dem är antagligen killkompisar etc., kanske rent utav Väsby mot våld-gänget.
Citera
2015-09-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Det pratas om detta fall i brottscentralen. Polisen har topsat 350 MÄN men dom vill inte gå ut med vilken typ av dna

Män? Sperma eller möjligtvis skägg eller punghår alltså.

Polisen i Brottscentralen säger att de kommer analysera DNA efter bl a hår och ögonfärg mm.....
Citera
2015-09-01, 20:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Mja, typ. Alltså GM kan ju mycket väl vara någon som kände igen BO, från skolan (låg-, mellan-, hög- och gymnasium), grannskapet, hennes engagemang i Väsby Mot Våld och eventuellt annat föreningsliv, från gymet, eventuella syskons kompisar, kompisars syskon, från affären, kompisar föräldrar, föräldrars kompisar, grannar, tidigare grannar.

Det rör sig säkert om ett par tusen personer bara det, och det spretar åt alla möjliga håll – de allra flesta är förmodligen inte ens möjliga att kartlägga.
Jag kanske uttryckte mig litet oklart; vad jag menar är att man skulle ta reda på om IJ möjligen kan ha hamnat i delo på något sätt med någon stökig person under sitt arbete i VMV.

Har det skett så lär det handla om enstaka personer och inte tusentals. Och då kan man kolla upp dessa personer och kanske deras närmaste.

Och om det finns några personer som har ett känt horn i sidan till VMV som förening så bör man givetvis kolla upp dem också. Även i detta fall lär det handla om enstaka personer.

Edit: pga de missförstånd som härjar i tråden bör jag väl även förtydliga med att jag inte avser andra medlemmar i VMV utan kriminella/stökiga individer som ogillar VMVs verksamhet i allmänhet eller IJ i synnerhet.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-01 kl. 20:39.
Citera
2015-09-01, 20:37
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Att de känner varandra och/eller är med i samma organisation är ett skäl, men det här är inget skäl.
Att det fanns knäppgökar i alla organisationer är inget skäl att gå in och titta på en som BO är med i.

Den här typen av föreningar drar till sig mer än andra. De som drabbas av våld och de som utför våld är ofta samma människor.

Citat:
"Nästan alltid" är väl ändå kanske inte helt sant. I alla fall inte vad det gäller den här typen av mord.

I det fallet så tycker jag inte att det verkar som att de kände varandra. Polisen har nu topsat 300, en del av dem är antagligen killkompisar etc., kanske rent utav Väsby mot våld-gänget.

Jag tror inte heller hon känner GM. Däremot är det ändå inte omöjligt att VMV har en gemensam koppling utan att BO och GM själva vet det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in