Citat:
Ursprungligen postat av
Pejjninthuess
Har ju inte läst hela denna tråd, men lyssnade idag på en intervju med hennes mamma. Och hon kunde inte förstå varför Ida hade sagt att hon ville träna själv, för att inte behöva känna att hon skulle bli frånsprungen. (av sin mamma).
Alltså det kan ju vara sånt som man säger för att hitta på en ursäkt för att få springa själv. (en dålig ursäkt). Så då kvarstår frågan varför ville hon i så fall, springa själv?
När var hon ute senast och löpte? Finns det något mönster i hennes träning?
Bara en tanke.
Varför hon ville springa själv finns det inga säkra uppgifter om, men rent generellt så tror jag att en kvinna i 20-årsåldern föredrar att springa själv framför att springa med sin mamma – hålla sin egen takt, lyssna på musik eller pod, och vara för sig själv. Det behöver inte ens vara något mot att springa med just mamman, utan kan vara just för att springa själv.
Att mamman nämner det i intervjun har förmodligen att göra med att hon skuldbelägger sig själv –
varför följde jag inte med?.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Kör man bara standardiserade metoder lär sig många kriminella snart hur de ska bära sig åt för att undgå upptäckt ( I detta fall kan ju t ex GM ha lärt sig att polisen tömmer mobilmaster i området och därför lämnat mobilen hemma. Och han kan ha lärt sig att polisen mest topsar de som haft sin mobil i närheten eller som bor i närheten och därför begett sig till en plats som ligger rätt långt från hans hem).
Och alla nya metoder och tekniker som successivt introduceras i polisarbetet har en gång börjat som outside-the-box-projekt.
Blir kanske litet ot för denna tråd så jag slutar där.
Utan att gå in på detaljerna så tror jag att du överskattar gärningsmannen. Ägnar man sig åt sånt här så är man en stolle, och antagligen inte särskilt förmögen till riksreducering. Så jag menar nog att man bör
koncentrera sig på ett systematiskt polisarbete. Men visst kan det finns anledningar att avvika från det.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Mass-topsningen är naturligtvis en bra metod.
Men jag är litet undrande över att den bara (eller i huvudsak?) verkar appliceras på män från Upplands Väsby. Som jag tidigare nämnt så tar det mindre än en timme att per mountainbike/terränggående cykel nå området från flera närliggande kommuner.
Man får hoppas att polisen har detta i bakhuvudet.
Någonstans ska man väl börja. Antar man att GM har lokalkännedom så är det mer sannolikt, allt annat lika, att GM bor i Upplands Väsby kommun än i Sigtuna, Vallentuna eller Sollentuna kommun. Masstopsningen är nog till stor del ganska planlös, så när som på ålder, ort, civilstatus och kanske inkomst.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/
Jag envisas med att jag tror man kan vägra topsning. Vad stod det i polisens SMS?
Men den som lämnar DNA-prov här hamnar inte i spår-, utrednings- eller DNA-registret. Det handlar bara om att jämföra mot ett specifikt brott.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Gissningsvis ett ganska brett åldersspann. Hur skulle polisen kunna säga att det rör sig om - säg - en person mellan 20 och 30?
Jag tror att yngre personer är överrepresenterade vad gäller överfallsvåldäkter. Kanske runt 20-30, sedan planar det ute. Det finns antagligen inget konkret i omständigheterna i just det här fallet som tyder på att GM har en viss ålder, utan de utgår enbart från statistik.