2015-09-03, 12:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Det måste begränsa utredningen på något sätt. Då går de på det som är mest troligt först.
Jo, så är det ju.

Man får dock hoppas att de har någon som sneglar åt grannkommunerna; gör man inte det samtidigt som man inte får topsningsträff i Väsby har man tappat tempo.

T ex kan man säkert med rimlig insats få en uppfattning om hur vanligt det är att män i det aktuella åldersspannet tar sig på cykel från olika grannkommuner till det aktuella området, och även vilka vägar/stigar som brukar användas. Får man bra kontakt med folk som har svar kanske man även kan få ett hum om huruvida det finns några udda personer som brukar göra sådana turer. Mountain-bikare har ofta rätt bra hum om vilka likasinnade som rör sig i det egna "territoriet".
Citera
2015-09-03, 12:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det där låter ju ändå ganska positivt. Det kan betyda att det finns vittnesuppgifter som är intressanta och som polisen nu har ringat in. Olika personer kan ha lämnat uppgifter på att de sett en kille i ungefär den här åldern röra sig i spåret vid tiden för händelsen.

Min gissning bara. Skulle vara intressant att veta i vilket åldersspann det rör sig om. Men det är nog ingen uppgift som man ska skriva om här i tråden förrän topsningen är färdig. GM läser säkert här, om han kan svenska tillräckligt.
Gissningsvis ett ganska brett åldersspann. Hur skulle polisen kunna säga att det rör sig om - säg - en person mellan 20 och 30?
Citera
2015-09-03, 12:22
Medlem
Skurtrasans avatar
Har lite frågor till er som är hemma i trakterna.
1. Var är start/mål i Runbyspåret? Är det vid skolan? Det går inte zooma in så långt på google maps.
2. Var parkerade Ida bilen?
3. Hur långt är det mellan hemmet och spåret?
4. Vilka bilvägar antas hon ha tagit till spåret?
5. Hur ser terrängen ut där spåret går? Är det småstigar utanför själva spåret?
6, Var exakt hittades Ida?
Tacksam för detaljerade svar.
Citera
2015-09-03, 12:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men det måste väl ligga med bakom än så? Nog finns det andra sätt att få ha sex än att cykla några mil, lägga sig i bakhåll i ett motionsspår, och sedan våldta och mörda en ung kvinna. Det kan ju innebära flera dagars väntade till ett lämpligt offer dyker upp.
Undrar om polisen undersökt skoavtryck på platsen, och om dessa leder därifrån? Kanske till en parkeringsplats där man kan hitta däcksavtryck, sånt kan leda framåt i utredningen. En spårhund borde väl kunna hitta nåt.
Gissar att G.W. Persson har lite åsikter om polisarbetet idet här fallet...
Nja, det kan ju handla om en förvirrad person som ofta är ute och cyklar på måfå och så dyker iden upp efter hand. Och när det dyker upp en ensam kvinna på ett passande ställe så blir det en impulshandling.
Citera
2015-09-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det verkar lite osannolikt, tycker du inte?
Det var länge sen jag tyckte samma sak. Med så mycket info om div mord borde arbetsplats vara självklar...
Citera
2015-09-03, 12:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det kan ju också vara så att det i första hand var rejält övervåld som karakteriserade detta fall och att en eventuell våldtäkt så att säga kom i skymundan.

Polisens uttalande om att man utifrån fyndplatsen kunde ana vad det var för typ av GM tyder kanske på det. Liksom det faktum (om det nu stämmer) att den person som fann kroppen fick tas ut tjänst.

GM går igång på att väcka skräck och rädsla i offret. Det är en maktdemonstration av en mycket liten människa. Det handlar inte om att vara kåt, för då kan han ju köra en handtralla. Det är vanligare att GM inte ejakulerar vid våldtäkten, än att han får utlösning. GM njuter av att slå sitt offer. Ibland dör hon tragiskt nog. Som i det här fallet.
Citera
2015-09-03, 12:32
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Gissningsvis ett ganska brett åldersspann. Hur skulle polisen kunna säga att det rör sig om - säg - en person mellan 20 och 30?

Ingen aning. Jag gissar att de har bestämt åldersspannet utifrån vittnesuppgifter. Vilket är intressant om jag skulle ha rätt.
Citera
2015-09-03, 12:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
GM går igång på att väcka skräck och rädsla i offret. Det är en maktdemonstration av en mycket liten människa. Det handlar inte om att vara kåt, för då kan han ju köra en handtralla. Det är vanligare att GM inte ejakulerar vid våldtäkten, än att han får utlösning. GM njuter av att slå sitt offer. Ibland dör hon tragiskt nog. Som i det här fallet.
Kan ju också handla om en person som fått ett okontrollerat vredesutbrott/blackout och gått bananas. Närheten till motionsspåret och risken för upptäckt talar väl inte direkt för en välplanerad maktdemonstration?
Citera
2015-09-03, 12:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Kan ju också handla om en person som fått ett okontrollerat vredesutbrott/blackout och gått bananas. Närheten till motionsspåret och risken för upptäckt talar väl inte direkt för en välplanerad maktdemonstration?

Tyvärr har jag 100 mil tur och retur till motionsspåret. Det skulle ha varit intressant att se hur det ser ut där. Uppgifterna i tråden har ju varierat när det gäller hur bra/dålig platsen är för ett överfall. Jag tittade på Nya efterlyst i går. Men den där förbaskade klanten till kameraman zoomade ju in grankvistar hela tiden. Det var vansinnigt irriterande.
Citera
2015-09-03, 12:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Jag vet inte hur det skulle underlätta att få fast en tänkbar GM.
De flesta anar nog att detta som i de flesta liknande fall är sexualrelaterat.
I det fall det är ett försök till våldtäkt eller en fullbordad våldtäkt är väl i princip skitsamma för sökandet.
Kan vara mamman eller anhöriga som inte vill att smaskiga detaljer om ev. övergrepp ska publiceras på löpsedlar, de har det säkert otroligt jobbigt som det är.
Du kanske dock går igång av sådana detaljer då du efterfrågar dem och hänger som en igel i alla trådar av den här karaktären.
Respekt för anhöriga och BO.

Försök till våldtäkt eller fullbordad våldtäkt har mindre betydelse sett till utredningsarbetet, absolut. Jag anar också att det rör sig om något av det, men tycker inte att det är helt självklart. Även ett icke sexuellt motiv är fullt rimligt.

Vad som möjligen skulle kunna vara positivt för utredningen med att bekräfta att det rör sig om en våldtäkt/våldtäktsförsök ("sexualrelaterat" räcker kanske) är att det kan leda till att de får in tips om personer som är sexuellt fucked up – det vill säga att det folk är lite uppmärksamma på sådant, och kanske hör av sig till polisen.
Senast redigerad av Troian 2015-09-03 kl. 13:12.
Citera
2015-09-03, 13:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Har ju inte läst hela denna tråd, men lyssnade idag på en intervju med hennes mamma. Och hon kunde inte förstå varför Ida hade sagt att hon ville träna själv, för att inte behöva känna att hon skulle bli frånsprungen. (av sin mamma).
Alltså det kan ju vara sånt som man säger för att hitta på en ursäkt för att få springa själv. (en dålig ursäkt). Så då kvarstår frågan varför ville hon i så fall, springa själv?
När var hon ute senast och löpte? Finns det något mönster i hennes träning?
Bara en tanke.

Varför hon ville springa själv finns det inga säkra uppgifter om, men rent generellt så tror jag att en kvinna i 20-årsåldern föredrar att springa själv framför att springa med sin mamma – hålla sin egen takt, lyssna på musik eller pod, och vara för sig själv. Det behöver inte ens vara något mot att springa med just mamman, utan kan vara just för att springa själv.

Att mamman nämner det i intervjun har förmodligen att göra med att hon skuldbelägger sig själv – varför följde jag inte med?.

Citat:
Kör man bara standardiserade metoder lär sig många kriminella snart hur de ska bära sig åt för att undgå upptäckt ( I detta fall kan ju t ex GM ha lärt sig att polisen tömmer mobilmaster i området och därför lämnat mobilen hemma. Och han kan ha lärt sig att polisen mest topsar de som haft sin mobil i närheten eller som bor i närheten och därför begett sig till en plats som ligger rätt långt från hans hem).

Och alla nya metoder och tekniker som successivt introduceras i polisarbetet har en gång börjat som outside-the-box-projekt.

Blir kanske litet ot för denna tråd så jag slutar där.

Utan att gå in på detaljerna så tror jag att du överskattar gärningsmannen. Ägnar man sig åt sånt här så är man en stolle, och antagligen inte särskilt förmögen till riksreducering. Så jag menar nog att man bör koncentrera sig på ett systematiskt polisarbete. Men visst kan det finns anledningar att avvika från det.

Citat:
Mass-topsningen är naturligtvis en bra metod.

Men jag är litet undrande över att den bara (eller i huvudsak?) verkar appliceras på män från Upplands Väsby. Som jag tidigare nämnt så tar det mindre än en timme att per mountainbike/terränggående cykel nå området från flera närliggande kommuner.

Man får hoppas att polisen har detta i bakhuvudet.

Någonstans ska man väl börja. Antar man att GM har lokalkännedom så är det mer sannolikt, allt annat lika, att GM bor i Upplands Väsby kommun än i Sigtuna, Vallentuna eller Sollentuna kommun. Masstopsningen är nog till stor del ganska planlös, så när som på ålder, ort, civilstatus och kanske inkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-register/

Jag envisas med att jag tror man kan vägra topsning. Vad stod det i polisens SMS?

Men den som lämnar DNA-prov här hamnar inte i spår-, utrednings- eller DNA-registret. Det handlar bara om att jämföra mot ett specifikt brott.

Citat:

Jag tror att yngre personer är överrepresenterade vad gäller överfallsvåldäkter. Kanske runt 20-30, sedan planar det ute. Det finns antagligen inget konkret i omständigheterna i just det här fallet som tyder på att GM har en viss ålder, utan de utgår enbart från statistik.
Citera
2015-09-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Polisen har gått ut och sagt att de utgår från att GM och IJ inte var bekanta för varandra.

Hur har de kommit till den slutsatsen? Att Ida och GM sannolikt inte haft sällskap, eller hade bestämt möte, det kan jag gå med på. Men att de inte kände varandra, är inte det lite väl långtgående slutatser? Menar de att alla Idas bekanta från skoltid och uppväxt skulle vara avförda från utredningen?
Senast redigerad av Piggekott 2015-09-03 kl. 13:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in