2015-09-03, 12:00
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tänka utanför boxen...tja, jag vet inte. Är nog mer en anhängare av systematiska och standardiserade metoder.
Kör man bara standardiserade metoder lär sig många kriminella snart hur de ska bära sig åt för att undgå upptäckt ( I detta fall kan ju t ex GM ha lärt sig att polisen tömmer mobilmaster i området och därför lämnat mobilen hemma. Och han kan ha lärt sig att polisen mest topsar de som haft sin mobil i närheten eller som bor i närheten och därför begett sig till en plats som ligger rätt långt från hans hem).

Och alla nya metoder och tekniker som successivt introduceras i polisarbetet har en gång börjat som outside-the-box-projekt.

Blir kanske litet ot för denna tråd så jag slutar där.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-09-03 kl. 12:10.
Citera
2015-09-03, 12:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan det bero på att journalisterna inte vill skrämma upp kvinnor mer än nödvändigt? Kanske?
I många andra fall har man dock skrivit ut att våldtäkt förekommit. Man får en känsla av att det är något speciellt och ovanligt med detta fall.
Citera
2015-09-03, 12:03
Medlem
Bor i runby och fick precis ett SMS från polisen. De vill topsa alla killar i ett visst åldersspann i Runbyområdet.
Citera
2015-09-03, 12:05
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimpie
Bor i runby och fick precis ett SMS från polisen. De vill topsa alla killar i ett visst åldersspann i Runbyområdet.

Vilket åldersspann?
Citera
2015-09-03, 12:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pejjninthuess
Har ju inte läst hela denna tråd, men lyssnade idag på en intervju med hennes mamma. Och hon kunde inte förstå varför Ida hade sagt att hon ville träna själv, för att inte behöva känna att hon skulle bli frånsprungen. (av sin mamma).
Alltså det kan ju vara sånt som man säger för att hitta på en ursäkt för att få springa själv. (en dålig ursäkt). Så då kvarstår frågan varför ville hon i så fall, springa själv?
När var hon ute senast och löpte? Finns det något mönster i hennes träning?
Bara en tanke.

(förövrigt - Inte klokt med alla övergrepp på flickor i Sverige. Finns det någon koppling till sexköpslagen)?

Det där var nog bara ett svepskäl till morsan för att få springa ensam. Det framgår ju att Ida begav sig till motionssåret för att köra ett riktigt tufft pass. Med morsan i släptåg hade hon nog knappt ens blivit svettig. Hon ville träna hårt. Hon begav sig ju upp i "öglan".
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Är det inte lite underligt att ingen från officiellt håll ens nämnt ordet "våldtäkt" i samband med det här? Jag förstår att det är känsligt och så, men borde inte medierna åtminstone ställa frågan, sedan kan polisen säga att de inte kommenterar det?
Jag vet inte hur det skulle underlätta att få fast en tänkbar GM.
De flesta anar nog att detta som i de flesta liknande fall är sexualrelaterat.
I det fall det är ett försök till våldtäkt eller en fullbordad våldtäkt är väl i princip skitsamma för sökandet.
Kan vara mamman eller anhöriga som inte vill att smaskiga detaljer om ev. övergrepp ska publiceras på löpsedlar, de har det säkert otroligt jobbigt som det är.
Du kanske dock går igång av sådana detaljer då du efterfrågar dem och hänger som en igel i alla trådar av den här karaktären.
Respekt för anhöriga och BO.
Citera
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan det bero på att journalisterna inte vill skrämma upp kvinnor mer än nödvändigt? Kanske?

Typiskt dagens journalistik.

Journalister ska rapportera. Inte lägga någon värdering i det.

Vidare tror jag det är polisen som är tyst. De berättar knappast så mycket så att någon blir rädd. Däremot så visar deras agerande ändå på hur desperat läget är.
Citera
2015-09-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Vilket åldersspann?
Det framgick inte när jag ringde upp tyvärr.
Citera
2015-09-03, 12:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Mass-topsningen är naturligtvis en bra metod.

Men jag är litet undrande över att den bara (eller i huvudsak?) verkar appliceras på män från Upplands Väsby. Som jag tidigare nämnt så tar det mindre än en timme att per mountainbike/terränggående cykel nå området från flera närliggande kommuner.

Man får hoppas att polisen har detta i bakhuvudet.
Citera
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Jag vet inte hur det skulle underlätta att få fast en tänkbar GM.
De flesta anar nog att detta som i de flesta liknande fall är sexualrelaterat.
I det fall det är ett försök till våldtäkt eller en fullbordad våldtäkt är väl i princip skitsamma för sökandet.
Kan vara mamman eller anhöriga som inte vill att smaskiga detaljer om ev. övergrepp ska publiceras på löpsedlar, de har det säkert otroligt jobbigt som det är.
Du kanske dock går igång av sådana detaljer då du efterfrågar dem och hänger som en igel i alla trådar av den här karaktären.
Respekt för anhöriga och BO.

Det kommer komma ut förr eller senare. Är det inte viktigare för anhöriga att GM grips?
Citera
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Mass-topsningen är naturligtvis en bra metod.

Men jag är litet undrande över att den bara (eller i huvudsak?) verkar appliceras på män från Upplands Väsby. Som jag tidigare nämnt så tar det mindre än en timme att per mountainbike/terränggående cykel nå området från flera närliggande kommuner.

Man får hoppas att polisen har detta i bakhuvudet.

Det måste begränsa utredningen på något sätt. Då går de på det som är mest troligt först.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I många andra fall har man dock skrivit ut att våldtäkt förekommit. Man får en känsla av att det är något speciellt och ovanligt med detta fall.

Ja, det rör ju sig förmodligen om en överfallsvåldtäkt där offret dog. Vilket är ovanligt. Om man betänker att det begås mellan 3-400 överfallsvåldtäkter per år i vårt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in