2015-09-02, 18:37
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Tragiskt fall på det hela taget och tyvärr tror jag att gärningsmannen är ett gammalt ex utifrån vad som har framkommit in tråden med att hon själv skrivit att hon hade en efterhängsen typ som ville vara tillsammans med henne trots att hon inte ville samt artikeln där mamman talar om kärleksbekymmer. Det kan ha varit orsaker till att hon valde att läsa på socionomprogrammet i Umeå och inte i sina hemtrakter.

Under veckan har det hållits en minnesstund för henne i Umeå.
Då hade fallet redan varit uppklarat, de har DNA. Hur dum kan man bli?
Citera
2015-09-02, 18:49
Medlem
Oavsett om Ida hade bestämt hemlig "träff" m ngn eller inte, oavsett om hon umgåtts med ngn som inte var bra för henne, oavsett om hon hade fått kontakt med ngn som inte hennes familj kände till- so what??!! Hur många av oss har inte hamnat där genom åren??!
Vem är bättre själv o aldrig träffat, dejtat, pratat, flirtat, varit kompis med,el tom legat med, - en person som man ångrar efteråt?!
Det spelar ingen roll!
Ida är DÖD- hon hade inget känt missbruk, en stabil familj, vänner, engagerad i Vmu, syskon hon älskade- hon hade inte förtjänat detta även om hon snattat på ICA som barn,eller pallat äpplen el blivit kär i "fel" person, el om hon kommit hem för sent, om hon druckit alkohol innan hon fyllt 18 osv osv..
Det här har berört mig lika djupt som LH fallet- eftersom skepsisen är extremt stor här på FB så förväntar jag mig inget varmt välkomnande av min fråga - men jag vill starta en insamling till familjen och till andra familjer som hastigt mist sina barn- Elin, Ida, Lisa- en insamling för att familjen och anhöriga ska få hjälp att hantera sorgen.
Är någon intresserad av HUR man gör detta?!, och att HJÄLPA till så svara gärna i ett PM- den här sommaren har tagit priset i tragik när d gäller unga tjejers död.
Jag har beklagat sorgen till Idas mamma, men d räcker inte-d hjälper inte dem särskilt långt.
Vi måste kunna göra mer.
Känns förjävligt att bara stå vid sidan om i all sorg o tragedi och brutaliteter.
Citera
2015-09-02, 19:01
Medlem
Jag har följt det här fallet från första början och känner mig i jämförelser till andra hemska fall extra påverkad utav det. Kanske för att jag ofta tillbringar tid i löparspår. Kanske för att jag har systrar i samma ålder som BO som också gör detsamma.

En tanke jag fick när jag och en vän till mig besökte spåret för två veckor sedan är att det verkar vara den "perfekta" platsen att slå till på. Utan att för den delen ha rannsakat hela spåret så fick jag en känsla av att någon har legat och lurat däruppe vid öglan. Bra översikt och ett troligtvis utmattat BO efter den långa uppförsbacken.

Men samtidigt så talar tidpunkten för brottet emot att det var planerat. Vem planerar något sånt här utförande av dåd en ljus, tidig sommarkväll i ett populärt löparspår?

Dagarna går och utredningen verkar gå trögt. Jag hoppas innerligt att det här mysteriet löses upp snart.
Citera
2015-09-02, 19:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
En "bekant" från Umeå skulle göra detta mot henne i Upplands-Väsby, dessutom med bra kondis och god lokalkännedom
Sluta läs serietidningar eller sök hjälp för dina fantasier.
GM är med största sannolikhet helt obekant med Ida, ett svenskt psykfall eller en utlänning som det allt som oftast är vid den här typen av brott.
En störd svensk man eller en MENA invandrare (afrikan eller arab) ute på grönbete är det som gäller.
Om man ska vara lite petig, MENA = Middle East and North Africa. MEA passar bättre för "(afrikan eller arab)"

F.ö. så tycker jag att man i de flesta fall har en känsla för vilken typ av GM det rör sig och det stämmer nästan alltid men i det här fallet har jag ingen känsla alls men kanske delvis på bristande information från polisen. De vet hur hon dog och om det var våldtäkt eller inte men de håller inne med informationen. Att de har DNA gör ju att det på inget vis kan störa utredningen.
Citera
2015-09-02, 19:19
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Oavsett om Ida hade bestämt hemlig "träff" m ngn eller inte, oavsett om hon umgåtts med ngn som inte var bra för henne, oavsett om hon hade fått kontakt med ngn som inte hennes familj kände till- so what??!! Hur många av oss har inte hamnat där genom åren??!
Vem är bättre själv o aldrig träffat, dejtat, pratat, flirtat, varit kompis med,el tom legat med, - en person som man ångrar efteråt?!
Det spelar ingen roll!
Ida är DÖD- hon hade inget känt missbruk, en stabil familj, vänner, engagerad i Vmu, syskon hon älskade- hon hade inte förtjänat detta även om hon snattat på ICA som barn,eller pallat äpplen el blivit kär i "fel" person, el om hon kommit hem för sent, om hon druckit alkohol innan hon fyllt 18 osv osv..
Det här har berört mig lika djupt som LH fallet- eftersom skepsisen är extremt stor här på FB så förväntar jag mig inget varmt välkomnande av min fråga - men jag vill starta en insamling till familjen och till andra familjer som hastigt mist sina barn- Elin, Ida, Lisa- en insamling för att familjen och anhöriga ska få hjälp att hantera sorgen.
Är någon intresserad av HUR man gör detta?!, och att HJÄLPA till så svara gärna i ett PM- den här sommaren har tagit priset i tragik när d gäller unga tjejers död.
Jag har beklagat sorgen till Idas mamma, men d räcker inte-d hjälper inte dem särskilt långt.
Vi måste kunna göra mer.
Känns förjävligt att bara stå vid sidan om i all sorg o tragedi och brutaliteter.

Med tanke på vad hon sa till sin mamma innan hon begav sig iväg för att jogga så kan hon mycket väl haft en "date" med någon.
Ida sa att hon ville springa själv för då slapp hon känna sig dålig om hennes mamma sprang fortare.
Låter som en riktigt dålig bortförklaringen och hennes mor verkar också undra varför hon sa så.
Citera
2015-09-02, 19:20
Medlem
kan det kanske vara killen som dödade harriet ochdavid i skarpnäck -98 ,
Citera
2015-09-02, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hon skulle ut och springa, inte knulla.

Yes, hon skulle ut och jogga men passade kanske på att träffa KK:n (på grund av valfri anledning, inte nödvändigtvis sex) och då gick det som det gick. Det är ju ingen absolut omöjlighet. För som sagt väldigt många svenska tjejer nämner inte ett ord för sina nära-kära/vänner när de har en KK för att inte få slampa-stämpeln.
Citera
Medlem
Tammers avatar
Såg just ett inslag på Nyheterna om detta. Polisen vill gärna ha in tips från allmänheten, men det lär bli magert med sånt. Polisen lämnar nämligen inte ifrån sig nån som helst information om brottet, ingenting som skulle kunna hjälpa allmänheten att ringa in gärningsmannen. Ingen gärningsmannaprofil, ingenting. Man vill att folk ska hålla utkik efter nån som "betett sig annorlunda" tiden efter mordet. Ja, ja...

Vi som ser CSI och liknande kriminalserier på TV vet att man kan få fram massor med information från mordplatsen och offret.
Hur har hon mördats, strypning, kniv, skjutvapen, trubbigt våld? Man kan få fram längden på gärningsmannen genom att mäta vinkel på skadorna, om han var höger- eller vänsterhänt, vilken typ av vapen (t ex var kniven kan ha köpts). Finns mördarens dna på offret? Hur gammal är i så fall mördaren? Finns övervakningskameror som visar vilka som passerat området? Finns mördarens skoavtryck, storlek på dessa? Fabrikat/typ av skor etc.
Det är massor med information som polisen inte lämnar ut, men hjälp vill man ha!
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Göra en gärningsmannaprofil, topsa en masse, hoppas på att tips kommer in och att GM eventuellt slår till igen är nog det enda att göra.

Visst kan det vara någon som inte alls har koppling till Väsby och tältat där, men för att topsa en sådan så krävs det nog lik förbannat att tips kommer in. Ser inte hur man ska kunna utreda det på mer avancerat sätt.

Edit: Tillfälliga boenden i närheten kan vara intressanta förstås. HVB- och LVU-hem och allt vad det heter, och även flyktingboenden. Vet inte om det finns någon campingplats eller hotell som det är värt att kolla med.
Känns som att du har en bra lista. Dock borde man kunna utöka den med en kontroll med polismyndigheter i närliggande länder för att se om det finns några dåd med liknande MO där. Så bands väl t ex en polsk medborgare nyligen till ett länge olöst mord på en äldre man på västkusten.

Sen vill jag också slå ett slag för att man som - i fall som dessa - tillsätter en liten men vass grupp med uppgift att tänka outside-the-box. Jag har själv en hel del erfarenhet av att lägga avancerade pussel och använda okonventionella metoder i jakt på diverse saker och personer. Och jag kan försäkra att sådant ibland kan ge ytterst god utdelning.
Citera
2015-09-02, 19:26
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Afrikaner brukar ha naturlig fallenhet för löpning, kan det vara en sådan från ett närliggande asylboende eller någon invandrad afrikan som löpt ikapp svenska Ida och gjort detta förfärliga?
Jag anar vissa likheter med Elin Krantz tragiska öde i Göteborg i sept. 2010, där var ju en afrikan GM.
Jag tippar på att Ida mördats på ett liknande sätt med mycket grovt våld.
Tragiskt att svenska liv spills helt i onödan.

Det är möjligt att du har rätt i din spekulation men jag finner det tröttsamt att du alltid ska dra afrikan/invandrar/neger-kortet i alla sammanhang. Det händer väl ändå någon gång då och då att en helt vit person har ihjäl en annan människa också?

För övrigt är det hemskt när liv spills helt i onödan oavsett de är svenska eller inte.
Citera
2015-09-02, 19:26
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Med tanke på vad hon sa till sin mamma innan hon begav sig iväg för att jogga så kan hon mycket väl haft en "date" med någon.
Ida sa att hon ville springa själv för då slapp hon känna sig dålig om hennes mamma sprang fortare.
Låter som en riktigt dålig bortförklaringen och hennes mor verkar också undra varför hon sa så.
Då skulle den personen sannolikt finnas i hennes telefonbok, gå att spåra i hennes dator etc.
Personen skulle ha kartlagts och undersökts vid det här laget, topsats osv.
En "date" finns det spår av någonstans.
Inte troligt att hon kände GM.
Ett drogpåverkat svenskt psykfall som dyker upp eller en invandrare som lurpassar på en svensk kvinna är mer troligt.
Citera
2015-09-02, 19:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Det spelar ingen roll!
Vi måste kunna göra mer.

Ja, håller med - den här sommaren har varit ett riktigt sorgligt kapitel när det gäller levnadsglada tjejer som borde fått uppleva den framtid och de drömmar som de hade framför sig. Jag kan inte ens föreställa mig vad deras anhöriga och vänner tvingas gå igenom när sådana här oerhört tragiska brott begås.

Ett sätt att hjälpa till kan ju vara att stötta den fond eller stiftelse som Lisa Holms mamma pratar om i en intervju, se http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in