2005-10-27, 13:19
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trött
Missminner jag mig eller fick Flink eldavbrott på AKn vid skottväxlingen med polisen?

Vill minnas en bild på den med slutstycket upphakat som vid dubbelmatning.
Jag antar att du tänker på bilden där AK5:an ligger mot ett järnvägsspår med upphakad mekanism samt magasin i vapnet?

Jag har för mig versionen om eldavbrott enbart var spekulationer som spreds i pressen vid den tiden.

Flink förstod aldrig att han mötte en civil polisbil innan poliserna öppnade eld. Polisbilen träffades av ett skott under eldstriden innan Flink träffades och föll ner på marken.

Polisen berättade senare att de hade hakat upp mekanismen på AK5:an för att göra patron ur, men varför de inte tog ut magasinet begriper jag inte.
Citera
2005-10-27, 13:56
Medlem
trötts avatar
Visst, den bilden med rälsen var det. Men en polis om nån måste veta hur man gör patron ur, samt att jag har för mig att manöverhandtaget inte befinner sig i läge för upphak utan aningen längre fram.
Ingen som vet var man kan hitta bilden?

Vart lite nyfiken, läste en beskrivning om brottet nyss, och mycket riktigt, av 47 avlossade skott hade alla träffat målet, allt detta under kraftig berusning.
Citera
2005-10-27, 18:46
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Intressanta detaljer i artikeln var bl.a. en redogörelse över hur många tomhylsor som hittades respektive hur många skott som träffade offren. Flink verkar faktiskt ha varit ganska träffsäker.
Om jag kan träffa en kaffekopp på 25 meter och en människa på 50 meter med varje skott från en automatpistol så borde det nog gå att göra med en AK4, speciellt som jag inte på något sätt är "elit".

Ni som har läst mer om honom, stod han upp och avlossade, låg han ner eller hur betedde han sig?
Citera
2005-10-27, 18:57
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Om jag kan träffa en kaffekopp på 25 meter och en människa på 50 meter med varje skott från en automatpistol så borde det nog gå att göra med en AK4, speciellt som jag inte på något sätt är "elit".

Ni som har läst mer om honom, stod han upp och avlossade, låg han ner eller hur betedde han sig?

Jag vet faktiskt inte exakt hur han betedde sig när ha sköt, men jag har fått intrycket att han gick omkring planlöst och sköt de han stötte på.

Flink sköt ju även en cyklist i rörelse samt en person i bil som råkade åka förbi, dock vet jag inte på vilket avstånd.

Dessutom förskansade han sig högt uppe i en lyftkran för att vänta ut en eldstrid med polisen. Polisen kom inte, och då tröttnade han och klättrade ner...
Citera
2005-10-27, 19:43
Medlem
Solitaires avatar
Någon som verkligen VET när kpistm45b försvann? Eller finns den kanske fortfarande kvar här och där? Kommer ihåg att poliserna sprang omkring med dem under Malexanderincidenten för typ sex år sen.
Citera
2005-10-27, 19:45
Medlem
Azraels avatar
Fan - era obildade jävlar. Lyssnar ni aldrig på radio? P1 sände en utmärkt dokumentär om Flinkfallet för inte så länge sedan. De båda poliserna intervjuades ingående och vallades runt i Falun och berättade hela historien.
Citera
2005-10-27, 21:06
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Fan - era obildade jävlar. Lyssnar ni aldrig på radio? P1 sände en utmärkt dokumentär om Flinkfallet för inte så länge sedan. De båda poliserna intervjuades ingående och vallades runt i Falun och berättade hela historien.
Men då får du ju för böfvelen hosta upp ett kortfattat referat!
Jag har inte "Nordisk kriminalkrönika" hemma just nu...

OT så brukar sådana där radiodokumentärer vara riktigt intressanta och inte alls så torra som man skulle kunna tro. Jag kommer ihåg att jag lyssnade på en mycket intressant dokumentär om Norrmalmstorgsdramat i bilen under en långkörning i somras...
Citera
2005-10-27, 23:53
Medlem
trötts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum

Gör du den bedriften efter att ha konsumerat alkohol under en längre period en kväll?

Nu var ju bössan en AK5 men rätt ska va rätt.
Citera
2005-10-28, 00:55
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trött
Gör du den bedriften efter att ha konsumerat alkohol under en längre period en kväll?

Ja för fan. Inga problem. Det underliga med Flink var att han nästan uteslutande sköt automateld (i kortare eldskurar). Det försvårar saken ytterligare. Inte att träffa alltså, utan att ha en så fenomenal hitrate.
Citera
2005-10-28, 01:02
Medlem
trötts avatar
Ja då kan man konstatera att alkohol tar olika. Förlåt ordvalet, men bra skjutet var det iaf. Jag är hyffsat bevandrad med AK5an och med hög promillehalt vet jag inte om jag träffar en vägg ens.
Citera
2005-10-28, 02:08
Moderator
Oddballs avatar
Vet någon vad hans promillehalt var? Lite alkohol gör ju att man blir stadigare på handen men jag antar att han hade bäljat i sig lite mer än så....
Citera
2005-10-28, 09:43
Medlem
Ronaldinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Men då får du ju för böfvelen hosta upp ett kortfattat referat!
Jag har inte "Nordisk kriminalkrönika" hemma just nu...

OT så brukar sådana där radiodokumentärer vara riktigt intressanta och inte alls så torra som man skulle kunna tro. Jag kommer ihåg att jag lyssnade på en mycket intressant dokumentär om Norrmalmstorgsdramat i bilen under en långkörning i somras...

Här finns programmet:

http://sr.se/cgi-bin/P1/program/arti...artikel=468635

men är det någon som får RM-filen att funka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in