2005-10-24, 14:42
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
M/45 är helt olik MP5 konstruktionsmässigt. M45 är en kpist av första generationen, som använder sig av tungt slutstycke och avfyras från öppet slutstycke.

MP5 låser slutstycket m.h.a. rull-låsning på samma sätt som G3, och avfyras från stängt slutstycke. Det enda vapnen har gemensamt är kalibern...

Vad jag syftade på var att de flesta brukar dissa m45b (säga att en tjock jacka räcker som skydd mm) medans de tycker MP5an är sååååå cool o bra .

Vad de flesta inte verkar fatta är att det är samma effekt i vapnen men att den modernare MP5an kanske ser lite häftigare ut .
Och vad gäller mekaniken så finns det väl fler saker som kan gå sönder/bli fel på MP5an än på m45b ?

Det var därför Seals anv den för kom det skit/sand/vatten i lådan så var det
bara att skaka ut det alt. ta isär vapnet/rensa lådan (tar ca 5 sekunder).

Så min mening var att du dör minst lika mycket av gamle m45b som av MP5an.
Citera
2005-10-24, 15:14
Medlem
Opinions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Insatsen i Kopps gav mig nästan magsår av ren pinsamhetsångest för hur konstig och undermålig taktik de använde. Misstänker att alla inom NI och piketen skrattade gott åt filmatiseringen...

Kom ihåg att hela 'insatsen' i Kopps bara är något som Benny fantiserar ihop som sitt alter ego 'Benny the Cop'. Dvs det kan vara fullt medvetet som Josef Fares på det sättet illustrerar att Benny kanske inte är sådär överdrivet insatt i hur det i verkligheten går till, utan han verkar mest vara inspirerad av diverse action- och ninjafilmer.
Citera
2005-10-24, 16:00
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opinion
Kom ihåg att hela 'insatsen' i Kopps bara är något som Benny fantiserar ihop som sitt alter ego 'Benny the Cop'. Dvs det kan vara fullt medvetet som Josef Fares på det sättet illustrerar att Benny kanske inte är sådär överdrivet insatt i hur det i verkligheten går till, utan han verkar mest vara inspirerad av diverse action- och ninjafilmer.

jag tror dom syftar på poliserna i slutet när dom tagit gisslan i jaktstugan.
Citera
2005-10-24, 16:05
Medlem
skinner5000s avatar
Polisen har AK5 idag samt under kalla kriget så hade man även AK4. K-pist M/45 förekom under Norrmalmstorgsdramat bland polisen. Mer vet jag inte.

Nationella insatsstyrkan har Mp5 mf (troligtvis även PSG90).
Citera
2005-10-24, 16:43
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
samt under kalla kriget så hade man även AK4.

Hade de verkligen det? De AK4or med kikarsikte som användes av polisens "skarpskyttar" under norrmalmstorgsdramat var inte polisens utan inlånade vapen från armén. Därmed inte sagt att de inte hade AK4 men jag har aldrig hört det förut.

NI har även haft Steyr AUG (kanske någon redan skrivit?).
Citera
2005-10-24, 16:54
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
K-pist M/45 förekom under Norrmalmstorgsdramat bland polisen. Mer vet jag inte.

Tog man inte Mattias Flink med M/45?!? En konstapel tömde ett mag. med sin M/45, den andre tömde sin Sig Sauer mot en Flink som fått eldavbrott. Ngn träffade flink med ett (1) skott...i benet.
Citera
2005-10-24, 17:05
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Hade de verkligen det? De AK4or med kikarsikte som användes av polisens "skarpskyttar" under norrmalmstorgsdramat var inte polisens utan inlånade vapen från armén. Därmed inte sagt att de inte hade AK4 men jag har aldrig hört det förut.

NI har även haft Steyr AUG (kanske någon redan skrivit?).
Jo man hade Ak4:or för att kunna hjälpa till om Ryssen skulle komma.
Citera
2005-10-24, 18:44
Bannlyst
Angående Flinck

Är inte hundraprocentigt säker men jag har för mig polisen sänkte herr Flinck med ett skott från en AK4, från 50-100 meters avstånd. Träffade ganska högt upp på benet, slog av lårbenet varpå herr Flinck slängde ifrån sig vapnet och började gråta.
Citera
2005-10-24, 19:03
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Cop
Är inte hundraprocentigt säker men jag har för mig polisen sänkte herr Flinck med ett skott från en AK4, från 50-100 meters avstånd. Träffade ganska högt upp på benet, slog av lårbenet varpå herr Flinck slängde ifrån sig vapnet och började gråta.

Fel. De två poliserna som grep Flink hade en k-pist respektive en Sig Sauer P225.
Citera
2005-10-24, 21:02
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Fel. De två poliserna som grep Flink hade en k-pist respektive en Sig Sauer P225.

Japp det stämmer. Jag köpte Nordisk Kriminalkrönika årgång 1995 på Hötorget för 10:- nyligen, och där avhandlas Flink-fallet tämligen noggrannt. Jag kommer dock inte ihåg om Flink blev träffad av pistolen eller Kpisten.
Flink verkade aldrig ha förstått att bilen och personerna han stötte på var poliser...

Intressanta detaljer i artikeln var bl.a. en redogörelse över hur många tomhylsor som hittades respektive hur många skott som träffade offren. Flink verkar faktiskt ha varit ganska träffsäker.
Citera
2005-10-27, 11:04
Medlem
Mr Blås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Intressanta detaljer i artikeln var bl.a. en redogörelse över hur många tomhylsor som hittades respektive hur många skott som träffade offren. Flink verkar faktiskt ha varit ganska träffsäker.

Till skillnad från poliserna som sagt... Å andra sidan är ju AK5 i alla fall på det avståndet bättre än både M/45 och P225/P226.

Det verkade förresten som om poliserna tycker att händelsen är lite pinsamt. Har för mig att i stort sett bara de två (och rättsläkaren) vet vem som träffade och att man "bara därför" håller det för sig själva...
Citera
2005-10-27, 13:12
Medlem
trötts avatar
Missminner jag mig eller fick Flink eldavbrott på AKn vid skottväxlingen med polisen?

Vill minnas en bild på den med slutstycket upphakat som vid dubbelmatning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in