• 3
  • 4
2005-11-03, 13:44
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Jag vågar sätta pengar på att polisen använt m45, kanske mer än 10-20 år sedan? Jag vågar nog också säga att de aldrig använt m45 med rödpunktssikte.

Insatsen i Kopps gav mig nästan magsår av ren pinsamhetsångest för hur konstig och undermålig taktik de använde. Misstänker att alla inom NI och piketen skrattade gott åt filmatiseringen...

precis. hur många insatsstyrkor springer fram till ett hus med gisslan i och börjar meja ner huset med kpistar
Citera
2005-11-03, 14:48
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
precis. hur många insatsstyrkor springer fram till ett hus med gisslan i och börjar meja ner huset med kpistar

Har ni fortfarande inte fattat att det är en KOMEDI ! Det är deras mening att göra parodi på polisen . En liten ledtråd hade ju kunnat vara scenen där Benny the Cop slänger upp sina kollegors pistoler i träna och sedan skjuter på dem för att få till "vinkelskott" .

Snart kommer ni väl säga " Vad alla kriminalinspektörer och mordutredare måste skrattat när de såg Frank Drebin i " Nakna pistolen 33 1/3 ".

Skall ni håna ngt så kan ni ju håna ngt som är tänkt att vara seriöst .
Citera
2005-11-03, 14:51
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Vet någon vad hans promillehalt var? Lite alkohol gör ju att man blir stadigare på handen men jag antar att han hade bäljat i sig lite mer än så....

Flink hade druckit, men han var väl samtidigt i någon sorts psykotiskt svartsjukerus så det skärpte kanske sinnena? Har för mig att han faktiskt blev diagnostiserad som psykiskt sjuk, även om han i slutändan dämdes till fängesle.
Citera
2005-11-03, 15:57
Bannlyst
Kommer ej ihåg modellbeteckning just nu men polisen använde en version av M45b, med en annorlunda variant av axelstödet och, tror jag, modifierad så att bara patronvis eld kunde avges. Det är möjligt att både den här polisversionen och vanliga M45b användes om vartannat, men det fanns/finns iaf en speciell polisversion. Det var inte så många år sedan man kunde se den i aktion på bilder heller.
Citera
2005-11-03, 16:06
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Kommer ej ihåg modellbeteckning just nu men polisen använde en version av M45b, med en annorlunda variant av axelstödet och, tror jag, modifierad så att bara patronvis eld kunde avges. Det är möjligt att både den här polisversionen och vanliga M45b användes om vartannat, men det fanns/finns iaf en speciell polisversion. Det var inte så många år sedan man kunde se den i aktion på bilder heller.

Polisen har aldrig brukat "b" modellen av k-pist då de aldrig får skjuta automateld . Tror deras hette "d" eller ngt . Den skjuter patronvis eld samt kunde utrustas för att skjuta tårgasgranater . Annars så är det samma vapen .
Citera
2005-11-03, 16:12
Bannlyst
Det låter vettigt, dock så har beredskapspoliser tydligen brukat vanliga M45B i vissa sammanhang, något som ledde till att hemvärnsmän av misstag sköt ner ett par poliser, då de var övertygade om att alla äkta poliser använde just polismodellen! Möjligt att det inte gick till exakt så, men det var vad som sas på den tiden i alla fall. Detta var ett antal år sedan, någon som minns/vet mer om denna incident? Jag har för mig att hemvärnsmännens kommentar var nåt i stil med "vi är hemvärnet, och oss leker man inte med", vilket vi skrattade gott åt när det begav sig i början på 90-talet. Poliserna klarade sig men fick ett antal kulor i sig.
Citera
2005-11-03, 17:58
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Fan - era obildade jävlar. Lyssnar ni aldrig på radio?
Video killed the radio star, med automateld dessutom...
Citera
2005-11-03, 20:39
Medlem
Domen mot Mattias Flink är offentlig och går att få ut från Faluns tingrätt. Jag har vid ett sammanhang haft tillfälle att bläddra igenom den. En sak som bör beaktas är att en av kvinnorna som sköts ihjäl vid den första träffades skjutningen av mer än 15 skott (tror det var 18) framifrån. Detta borde tyda på att Flink inte sköt några korta skurar, utan drog på rejält på mycket kort avstånd med tanke på stegring och liknande.
Citera
2005-11-04, 20:33
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitaire
Någon som verkligen VET när kpistm45b försvann? Eller finns den kanske fortfarande kvar här och där? Kommer ihåg att poliserna sprang omkring med dem under Malexanderincidenten för typ sex år sen.

Jag hade en M45B när jag gjorde lumpen för tio år sedan. Ett av våra befäl berättade att amerikanarna använt M45B i Vietnam för att den nästan aldrig ballade ur.

Min M45B ballade ur en gång. Det var under en övning i skärgården mitt i natten, då vi fick fyra fulla magasin, som vi skulle släppa av på diverse pappdockor. Vi hade riggat diverse sprängladdningar vid dockorna, samt använde ljusbloss (eller vad det heter. Man skjuter iaf. upp dem mha. pistol och sedan lyses slagfältet upp.) Jag var så extremt trött, då vi varit ute i fält en vecka, så jag körde automateld hela tiden. Vid tredje magasinet hakade k-pisten upp sig. Efteråt blev Kapten sur för att jag hade 1.5 magasin kvar.

Vid detta tillfälle yttrade kapten frasen: "Krig är fint!".
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in