• 1
  • 2
2005-10-20, 20:59
Bannlyst
En (antagligen) ganska dum fråga, men inte har väl svensk polis någonsin vart utrustade med Kpist (m45) med rödpunktsikte, som man ser i filmen Kopps? Tycker enbart det verkar fånigt.
Citera
2005-10-20, 21:00
Bannlyst
Dom har väl inte alltid kört med mp5 men om dom hade rp på den tiden låter jag vara osagt.
Citera
2005-10-20, 22:59
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Cop
En (antagligen) ganska dum fråga, men inte har väl svensk polis någonsin vart utrustade med Kpist (m45) med rödpunktsikte, som man ser i filmen Kopps? Tycker enbart det verkar fånigt.
Jag vågar sätta pengar på att polisen använt m45, kanske mer än 10-20 år sedan? Jag vågar nog också säga att de aldrig använt m45 med rödpunktssikte.

Insatsen i Kopps gav mig nästan magsår av ren pinsamhetsångest för hur konstig och undermålig taktik de använde. Misstänker att alla inom NI och piketen skrattade gott åt filmatiseringen...
Citera
2005-10-21, 02:01
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Jag vågar sätta pengar på att polisen använt m45, kanske mer än 10-20 år sedan?

Det stämmer, man ser det ibland i gamla filmer (typ 'Mannen på taket' och liknande) och det var på den tiden då polisbilarna (Volvo 240) var svarta och vita med 'POLIS' skrivet i vitt på svart bakgrund på dörrarna . Rödpunktssikte tror inte jag heller de haft på den dock, precis som du skriver.
Citera
2005-10-21, 14:40
Bannlyst
Citat:
Jag vågar sätta pengar på att polisen använt m45, kanske mer än 10-20 år sedan? Jag vågar nog också säga att de aldrig använt m45 med rödpunktssikte.

Insatsen i Kopps gav mig nästan magsår av ren pinsamhetsångest för hur konstig och undermålig taktik de använde. Misstänker att alla inom NI och piketen skrattade gott åt filmatiseringen...

Jo, jag minns (trots min ringa ålder) att polisen hade tillgång till m45. Användes fortfarande i Småland för 6-7 år sedan.

Sen måste man ju fråga sig vad det var för dåre som spenderade en massa tid och pengar på att bygga dessa varianter till filmen. Filmindustrin måste ju ha tillgång till MP5or i polisutförande. Ta "livvakterna" t.ex, där förekommer MP5 med rödpunktssikte (och en massa annan bråte).
Citera
2005-10-21, 14:44
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det stämmer, man ser det ibland i gamla filmer (typ 'Mannen på taket' och liknande) och det var på den tiden då polisbilarna (Volvo 240) var svarta och vita med 'POLIS' skrivet i vitt på svart bakgrund på dörrarna .

Mannen på taket. Den enda svenska polis-eller actionfilm som förtjänar respekt.
Citera
2005-10-21, 15:49
Medlem
Richaards avatar
Citat:
helt offtopic men nu kanske inte Kopps är den mest seriösa polisfilmen genom tiderna?
Citera
2005-10-21, 17:23
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Cop
Jo, jag minns (trots min ringa ålder) att polisen hade tillgång till m45. Användes fortfarande i Småland för 6-7 år sedan.

Helt korrekt. Jag blir förvånad när ni beskriver m45 som något avlägset i polishistorien. Minns hur Örebropolisen nervöst fingrade på sina m45or (som de antagligen hittat under drickabackarna i polishusets förråd) under gisslandramat i Hallsberg för tio år sedan. Jag jobbade på häktet i GBG då och det var rena Beck-pekoralen när man såg GBG-piketen i sina svarta overaller och MP5or sida vid sida med Örebropolisen klädda i urtvättade blå grötoveraller med utsvängda byxben, olles brorsa och just m45or. Stor humor! När de väl sköt av låret på Sonny så var det iaf inte Örebroarna som gjorde det... Och inte var det 9X19 heller för den delen.
Citera
2005-10-21, 17:48
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Helt korrekt. Jag blir förvånad när ni beskriver m45 som något avlägset i polishistorien.
Jojo, men så har man inte blivit införtrodd i prostataguerillans hemliga cirkel ännu heller. Du upplevde väl din första vapensprängning innan jag ens var påtänkt och allt det där...
Citera
2005-10-22, 18:20
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richaard
helt offtopic men nu kanske inte Kopps är den mest seriösa polisfilmen genom tiderna?

Tänkte precis samma sak.
Citera
2005-10-24, 10:35
Medlem
Cobra Styles avatar
Får en känsla av att många här inte tycker K-pist m.45b är ngt att ha , men den är ju i stort sett exakt samma sak som MP5:an bara lite äldre .
M45b är väldigt effektiv och praktisk i många lägen och har anv rätt flitigt av US Navy Seals då de är så lätta att hantera , plocka isär/ihop, lätt mekanik.
Citera
2005-10-24, 10:41
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Style
Får en känsla av att många här inte tycker K-pist m.45b är ngt att ha , men den är ju i stort sett exakt samma sak som MP5:an bara lite äldre .
M45b är väldigt effektiv och praktisk i många lägen och har anv rätt flitigt av US Navy Seals då de är så lätta att hantera , plocka isär/ihop, lätt mekanik.
M/45 är helt olik MP5 konstruktionsmässigt. M45 är en kpist av första generationen, som använder sig av tungt slutstycke och avfyras från öppet slutstycke.

MP5 låser slutstycket m.h.a. rull-låsning på samma sätt som G3, och avfyras från stängt slutstycke. Det enda vapnen har gemensamt är kalibern...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in