2015-07-28, 22:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Man kom dock inte undan det. Det kom senare en lagändring pga att det utnyttjades och numer får man inte äga bil om man är under 18.
Tidigare minderåriga ägare är dock fortfarande skuldsatta.
Jag är högst medveten om rättsläget avseende bilar och huruvida ägaren skrev bilen på annan person, vilket innebär att du inte behöver ödsla tid på att föreläsa om detta. Var du medveten om att en bil var skriven på dig, trots att du inte var den egentliga ägaren, var det emellertid möjligt att igångsätta en utredning avseende detta för att framverka ett mer gynnsamt slut.
Citera
2015-07-28, 23:01
Medlem
Withasmiles avatar
Fick både pengar och andra presenter när jag fyllde 18 men pengarna höll mina föräldrar på tills jag skulle flytta hemifrån, allt plöjdes ner i en bostadsrätt.
Citera
2015-07-28, 23:03
Medlem
Kluffs avatar
Alkohol, mat, gräs och onödiga materiella ting. Det är nog det enda jag riktigt ångrar i mitt liv. Det var pengar som skulle gå till möbler och insats till en lägenhet, och så brände jag det på skit.
Citera
2015-07-28, 23:08
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag är högst medveten om rättsläget avseende bilar och huruvida ägaren skrev bilen på annan person, vilket innebär att du inte behöver ödsla tid på att föreläsa om detta. Var du medveten om att en bil var skriven på dig, trots att du inte var den egentliga ägaren, var det emellertid möjligt att igångsätta en utredning avseende detta för att framverka ett mer gynnsamt slut.
Aldrig haft någon annans bil skriven på mig utan det var bara svar på "att man inte kan ärva skulder" och du tog för givet att han trollade.

Dom barn som råkade illa ut var till stor del inte medvetna om det. Fanns bland annat en 8åring som var skyldig nästan 2,5 miljoner. Den pojken som exempel var knappast medveten om det och kunde inte göra något även om han var det. Lär ha blivit en fin överraskning för honom när han fyllde 18 och fogden ville börja ha pengar.
Citera
2015-07-28, 23:13
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Långt från alla föräldrar kan lägga en 1000 lapp och det har knappast något med egoism/snålt att göra. Att ens tro det är hyffsat arrogant.

En bra uppfostran kommer man långt med och det behövs inga extrapengar för.
Håller med. Att ens tro något annat är ju... Ja, jag vet inte vad.

Jag kräver och fick inte ett skit. Eller jo; mamma betalade min bilförsäkring när jag pluggade i ett år eller så.
Citera
2015-07-28, 23:19
Medlem
Jag fick inga pengar när jag fyllde 18 eller när jag flyttade hemifrån, jag skulle aldrig förvänta mig det heller. Jag har klarat mig gott och insett värdet av att spara mina egna pengar.
Citera
2015-07-28, 23:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag har aldrig fått en jävla krona av mina föräldrar eller någon annan. Men det har gått rätt bra ändå.
Citera
2015-07-28, 23:33
Medlem
AlfaQhards avatar
Fick likt majoriteten inga pengar.
Citera
2015-07-28, 23:38
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Jag fick inga pengar men jag fick lite begagnade tallrikar och bestick när jag flyttad ehemifrån.
Det är ju nästan bättre än pengar.
Citera
2015-07-28, 23:53
Medlem
Fick kantstötta och udda tallrikar o glas samt ett konto där 100kr vuxit några tior på alla år. Köpte en telefon på Myrorna för pengarna.
Citera
2015-07-29, 00:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Aldrig haft någon annans bil skriven på mig utan det var bara svar på "att man inte kan ärva skulder" och du tog för givet att han trollade.

Dom barn som råkade illa ut var till stor del inte medvetna om det. Fanns bland annat en 8åring som var skyldig nästan 2,5 miljoner. Den pojken som exempel var knappast medveten om det och kunde inte göra något även om han var det. Lär ha blivit en fin överraskning för honom när han fyllde 18 och fogden ville börja ha pengar.
Nej, man kan inte ärva skulder. Om någon skriver en bil på dig så ärver du inte skulder.
Citera
2015-07-29, 00:09
Medlem
Elementarts avatar
Jag fick inte särskilt mycket pengar när jag fyllde 18/tog studenten. Men det jag hade gick väl åt att köpa något tv-spel och ute-käk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in