• 1
  • 2
2015-08-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det gr det nog inte, men visst lr det finnas en hel del anvndbara mineraler i asteroiderna. Problemet r att det inte ens r i nrheten av lnsamt att utvinna dem, tminstone inte frrn vi brjar bo i rymden permanent.

Fr allting i rymden br det dock vara lnsamt eftersom det finns gott om asteroider vars delta-v visavi lgomloppsbana r lgre n delta-v frn jordytan till omloppsbana. Problemet r givetvis att rvarorna mste processas p plats i rymden, vilket krver en storskalighet vi inte r i nrheten av n. Men frr eller senare s.
Citera
2015-08-20, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Det gr det nog inte, men visst lr det finnas en hel del anvndbara mineraler i asteroiderna. Problemet r att det inte ens r i nrheten av lnsamt att utvinna dem, tminstone inte frrn vi brjar bo i rymden permanent.

Citat:
Ursprungligen postat av nexin
Fr allting i rymden br det dock vara lnsamt eftersom det finns gott om asteroider vars delta-v visavi lgomloppsbana r lgre n delta-v frn jordytan till omloppsbana. Problemet r givetvis att rvarorna mste processas p plats i rymden, vilket krver en storskalighet vi inte r i nrheten av n. Men frr eller senare s.

Tnk er fljande scenario - att du r en dykare i havet och ska borra i en bit kork som ligger och flyter i havet och det underifrn (!!) Skulle vilja sga att det r nnu svrare att kunna borra i en asteroid, du har ingen som helst hjlp av gravitationen, den r ytterst svag. Ngot slags krossverk kan du heller inte ha i rymden, det blir otroligt svrt att greppa asteroiden och fnga upp allt damm som blir, som annars skulle frdrva instrumenten p ditt rymdskepp. Dammet flyter omkring som ett moln och fastnar s smningom verallt pga statisk elektricitet.

Att tex med en laser eller accelerator "brnna loss" vrdefulla grundmnen blir bde sanslst dyrt, otroligt lngsamt och svrt att fnga upp partiklarna.

Vtskor fr att lsa upp mineralerna kan man inte heller anvnda i rymdens vakuum tyvrr - vtskorna kokar bort gonblickligen.

Att ta prov p asteroider r dock synnerligen intressant ur ett vetenskapligt perspektiv, och skulle bli en synnerligen stor bedrift.

Vi har nog s det rcker och blir ver med grundmnen p Jorden, vi lr dock behva frbttra metoderna fr utvinning av de som vi tycker r vrdefulla. Tex de vtkemiska metoderna kan frmodligen frbttras ytterligare. Sedan finns det stora omrden p Jorden som inte alls r utforskade nnsin, och betydligt mera insatser behver gras p att prospektera efter olika viktiga mineraler.

Och det behvs nya enklare, frbttrade och framfrallt billigare metoder att ta djupa borrprover p Jorden etc.

Men en sak har asteriod-fresprkarna glmt och det r den om miljmupparna skulle f fr sig att hvda att asteroider och rymden mm utgr ett miljskyddsvrt omrde. Miljmuppar har ibland ett synnerligen irrationellt tnkande, tex trden om chemtrails mm se tex :
(FB) Trden om Chemtrails (sammanslagen trd)

Det r bara beklagligt i att de kan s lite vanlig fysik och naturvetenskap, jag knner sjlv en del miljmuppar. Bla r de flesta av dem emot vargjakten, Men nu frra ret har ett par av dem drabbats av vargattacker emot sina fr, Gissa om det blev ndring p deras instllning ? De gick omgende ut ur MP - ja deras ideologiska kompass fick vl sig en trn kan tro ?

Sjlv tror jag att de flesta ifrn MP r sammhllsvetare och dylikt och kan inte ett endaste skit naturvetenskap och frmodligen inte s mycket matematik det heller, s de kan inte jmfra olika storleksordningar p mngder/kvantiteter av tex froreningar. En del kan inte skilja alls p promille, ppm, ppb, ppt tex

Ngon som hade PMat mig i ett annat forum hade blandat ihop begreppen och till och med missuppfattat att frkortningen "ppt" handlade om namnet/frkortningen p ett extra giftigt mne. Jag menar om de ska lsa komplexa rapporter i vilket omrde som helst s mste de vara infrstdda med terminologin annars blir ju kommunikationen helt t h-e, och de gr omkring och inbillar sig en massa nonsens. "ppt" str fr vrigt fr parts per trillion, vilket p svenska blir parts per biljon 10^(-12)

De kanske r duktiga p att googla men det r inte detsamma som att skaffa sig riktiga kunskaper ?

En vrre kategori av okunnigt folk (som faktiskt rtt ofta r MP) r de som r hypokondriker som hittar p den ena sjukdomen vrre n den andra, ofta genom att googla sig fram, Och dessutom kan de ofta hela FASS utantill, och dividerar om n den ena biverkningen efter den andra, till en plga fr omgivningen...

Skulle man kunna drastiskt minska kostnaden fr att skicka astronauter och utrustning ut i rymden och asteroid/mn-grus tillbaks till Jorden ifrn 10 000 - 50 000 US $ dollar per kilogram s visst kan det p lng sikt bli lnsamt
Citera
2015-08-20, 12:03
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:

Ja, jag menar att det r olnsamt att utvinna mineraler ur asteroider fr att skicka tillbaka dem till jorden. tminstone n s lnge r det mycket billigare att helt enkelt grva lite till hrnere. Men i framtiden kan man ju tnka sig att vi fr brist p vissa mineraler, och d blir ju lget ett annat. Likas om man kan anvnda dem direkt, i fabriker i omloppsbana t ex.
Citera
2015-08-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tnk er fljande scenario - att du r en dykare i havet och ska borra i en bit kork som ligger och flyter i havet och det underifrn (!!) Skulle vilja sga att det r nnu svrare att kunna borra i en asteroid, du har ingen som helst hjlp av gravitationen, den r ytterst svag. Ngot slags krossverk kan du heller inte ha i rymden, det blir otroligt svrt att greppa asteroiden och fnga upp allt damm som blir, som annars skulle frdrva instrumenten p ditt rymdskepp. Dammet flyter omkring som ett moln och fastnar s smningom verallt pga statisk elektricitet.

Det dr r ett intressant problem som jag inte kan minnas att jag lst om tidigare (vilket iofs kan bero p att man inte lser s mycket om asteroid mining verhuvudtaget.

Men gr det inte bara att frankra, med jordankare, ngon form av borr eller hammare som bearbetar asteroiden till grus som sedan skyfflas ihop och slungas ut till ett rymdbaserat krossverk med valsar eller motsvarande? r sjlva krossmomentet svrt att gra i tyngdlshet kan man ju bara stta snurr p valsverket och skapa lite konstgjord tyngdkraft.
Citera
2015-08-24, 15:48
Medlem
Citat:
Det dr r ett intressant problem som jag inte kan minnas att jag lst om tidigare (vilket iofs kan bero p att man inte lser s mycket om asteroid mining verhuvudtaget.

Men gr det inte bara att frankra, med jordankare, ngon form av borr eller hammare som bearbetar asteroiden till grus som sedan skyfflas ihop och slungas ut till ett rymdbaserat krossverk med valsar eller motsvarande? r sjlva krossmomentet svrt att gra i tyngdlshet kan man ju bara stta snurr p valsverket och skapa lite konstgjord tyngdkraft.

Just det faktum att gravitationen r s svag dr s kan man inte f ett tryck p sjlva borren, Mjligen att man kan borra med en typ av tandlkarborr som snurrar mycket fort, men d mste det inne i satelliten/sonden finnas en motroterande massa som tar ut vridmomenten annars brjar sonden sjlv att snurra runt.

Om man ska stadkomma ngot sdant gr man klokt i att ha en gripklo som kan omsluta hela asteroiden och klmma fast den som i ett skruvstd. Eller att ha ett nt runt asteroiden och spnna t det. Det finns en Discovery dokumentr om ngra ide'er man jag tycker inte att de r s bra.

Verkar som att de inte tnkt p den lga kraft som gravitationen str fr gr att spelutrymmet fr olika metoder blir mycket litet. Ett nt skulle ju vara uteslutet om det inte r styvt p ngot stt, - det blir ju annars vansinnigt svrt att lgga ett nt runt en asteroid, helst mste det vara i sfall flera sonder och till slut trasslar de vl in sig sjlva i ntet tro ? Mjligen ett nt i form av en trl i s fall....

Harpun metoden kan ju bara fungera p vissa material - r asteroiden tex fr hrd s studsar den ju bara. h, jag tror att det r ett skitsvrt omrde faktiskt. Lt vara att det hade varit frckt att anvnda ngot slags superlim att limma fast med, men dr r ocks det problemet att f tillrckligt med tryck att f det att hfta vid.

Angende krossverk s fungerar de allihopa hr p Jorden genom att vi har en nedtriktad kraft som heter gravitationen som hjlper till. En liknelse - anta att du skulle ha en sk kulkvarn uppe i rymden och stoppade in asteroiden i en sdan - men stlkulorna i den skulle nd knnas lika ltta som pingisbollar, s man kan ju tnka sig det samma hr att frska mala snder en sten med hjlp av en massa pingisbollar ? Det r ungefr samma sak.

Strsta nackdelen tycker jag r att man kan inte anvnda vtkemiska metoder, och de r de mest etablerade i att utvinna olika sllsynta grundmnen - De ger den strsta spnnvidden i tillgngliga metoder. I rymdens vakuum kan man allts inte anvnda vtskor alls, tyvrr. De kokar bort gonblickligen. - Nej jag tror det r fr knepigt att utvinna asteroid-material, Mars r nog ett bttre val, det finns skert mycket mineraler dr - ytan r ju helt naken - Fast jag tror det blir ganska drygt att vara dr i ett habitat, Solen har bara cirka 25 % av sin vrmeenergi dr och det kommer att knnas kallt, Habitatet br vara rtt stort skulle jag tro fr att man ska trivas dr - s att man kan g omkring drinne och knna sig ledig. Att flytta ifrn Jorden till Mars ett helt stort habitat med materialindustri-verktyg kommer att kosta multum och ta mnga uppskjutningar fr att f till stnd.

Kolla om du kan se om den r nedladdningsbar Discovery Asteroids, elr p YouTuben
Citera
2015-08-24, 16:04
Medlem
Citat:
Tnk er fljande scenario - att du r en dykare i havet och ska borra i en bit kork som ligger och flyter i havet och det underifrn (!!) Skulle vilja sga att det r nnu svrare att kunna borra i en asteroid, du har ingen som helst hjlp av gravitationen, den r ytterst svag.....

Vrst vad jag pladdrade p i frra inlgget om MP o allt mjligt annat trams...

Citat:

Men gr det inte bara att frankra, med jordankare, ngon form av borr...

Prova tex fljande - fyll diskhon med vatten s lgger du en liten frigolit-bit att flyta p vattnet sen tar du skruvdragaren att frska antingen borra eller frska dra i en skruv i den flytande frigoliten s ser du hur ltt det gr.

Det r ungefr detsamma i rymden - det finns inget som hller emot, allting fljer med. Frmodligen r det nnu svrare i rymden att f borren/skruven att fsta.

Det r mycket som vi tar fr sjlvklart hr p Jorden men det blir ganska knepigt utan att ha hjlp av gravitationen
Citera
2015-08-24, 17:52
Medlem
Citat:
Prova tex fljande - fyll diskhon med vatten s lgger du en liten frigolit-bit att flyta p vattnet sen tar du skruvdragaren att frska antingen borra eller frska dra i en skruv i den flytande frigoliten s ser du hur ltt det gr.

Det r ungefr detsamma i rymden - det finns inget som hller emot, allting fljer med. Frmodligen r det nnu svrare i rymden att f borren/skruven att fsta.

Det r mycket som vi tar fr sjlvklart hr p Jorden men det blir ganska knepigt utan att ha hjlp av gravitationen

Du fr det att lta vldigt problematiskt, vilket det skert r med absoluta mtt mtt.

Men Rosetta lyckades ju landa med hjlp av ngon sorts harpuner. Jag tnker mig ngot liknande. Anslagsenergin frn landningen kr ner ngra harpuner ordentligt i asteroidytan. Drefter har man sitt mothll nr man ska brja borra/sprcka/skyffla eller hur man nu lmpligast tar sig an asteroidmassan.

Krossdelen vet jag fr lite av fr att ha ngon bra lsning. Men kanske rcker krossningen som materialinsamlingen stadkommer ganska lngt. Den slutliga behandlingen mste rimligtvis ske med kemiska metoder, rimligtvis i slutna behllare med eller utan vakuum. Det man borde kunna utnyttja till fullo r den nrmast fria energin som finns tillgnglig i rymden. Ett par reflektorer och sedan har man ett rejlt smltverk till sitt frfogande.
Citera
2015-08-25, 16:51
Medlem
Citat:
Du fr det att lta vldigt problematiskt, vilket det skert r med absoluta mtt mtt.
Men Rosetta lyckades ju landa med hjlp av ngon sorts harpuner. Jag tnker mig ngot liknande. Anslagsenergin frn landningen kr ner ngra harpuner ordentligt i asteroidytan. Drefter har man sitt mothll nr man ska brja borra/sprcka/skyffla eller hur man nu lmpligast tar sig an asteroidmassan....

Ja, jag r ultrapessismistisk av mig - Jag r sk PK - dvs Pessimist-Konsult i alla renden - haha

Rosettas landare Philea lyckades inte fsta sin harpun i asteroiden/kometen, den studsade tv ggr innan den lade sig till rtta vid ngon slags klippvgg.

Nej det r naturligtvis ett allt svrbemstrat problem med harpuntekniken, antingen r materialet fr mjukt eller fr hrt - i vilket fall som helst s fster den inte. Strsta nackdelen r att man har i stort sett bara ett frsk p sig sen r det frkylt och landaren kan brja tumla runt. Prova tex fljande - fst din skruvdragare i ett snre och lt hnga fritt ifrn tex en stege, drp stter du dit en skruv p skruvdragaren och stter igng den att snurra, drp slpper du skruvdragaren s att den i snret svnger mot en lodrt trvgg, hur pass stor sannolikhet r det att den hugger tag och drar i skruven ? Det r ungefr samma sak med att f fast ngot p en asteroid ?

Nja jag vet faktiskt inte hur man ska lsa problemet - mjligen r att man kan ha ngon slags kopia av dleftter, tex som geckodlan som binder sig med statisk elektricitet mot ytan, men det behver vara en stor dyna som fster. Statisk elektricitet kan faktiskt fungera bra i rymdens vakuum, ja till och med bttre n hr p Jorden. En nackdel r dock att man mste gra massor av frsk fr att testa detta. Och en nackdel till r att man m veta om hur plan ytan r - ngot som man inte kan veta innan man r framme vid den.

En sdan statisk elektricitet dyna liknande kardborreband, kan frmodligen fsta s hrt att man kan borra i asteroiden, men man br ju veta p ett ungefr innan hur ytan r beskaffad. En frdel r att sonden kan nrma sig ytan mycket lngsamt och nd fsta.

Att f ett vtkemiskt lab att fungera ute i rymden i tyngdlst tillstnd det tror jag r att bara be om problem, det blir nog vldigt vldigt svrt, - lckage av dessa korrosiva vtskor frdrvar hela sonden mm. Pplus att ha med sig vtskor brukar vara dumt pga att tyngdpunkten i sonden flyttar sig hela tiden, den blir mycket svr att styra.

ja det var mnga negativa ide'er kring det hr vi har ju nd alla grundmnen p Jorden nd fram till Plutonium (utom Teknetium som nd r instabil), men onekligen skulle det vara ett vetenskapligt genombrott att kunna ta prover p asteroider o kometer och helst kunna ta dem tillbaks till Jorden fr analys, hr har vi en ziljon mjligheter och metoder att analysera det. I rymden kanske vi bara har ett tiotal.

Men p strre asteroider har vi naturligtvis fler mjligheter, i det att man kan dra nytta av den lilla gravitation som nd finns.
Citera
2025-05-09, 15:19
Medlem
Sllsynta mineralen Iridium behvs ju p jorden fr prod. av vtgas. Finns det p mnen och hur svrt r det att frakta till jorden?
Citera
2025-05-09, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Sllsynta mineralen Iridium behvs ju p jorden fr prod. av vtgas. Finns det p mnen och hur svrt r det att frakta till jorden?
Kort svar, nej. Glm det. Iridium finns bland platina p jorden men i extremt lga volymer.

Gllande mnen, s vnta dig inte mer n 0.1 parts *per billion* vilket r extremt lgt. Och d gller det inte dammet p ytan heller.
Citera
2025-05-09, 18:56
Medlem
Kinesiska forskare skall ha funnit oknda jordartsmetaller i de hemtagna proverna frn mnen. ven sm frekomster av platina.

Men vervgande bestr mnens regolit av kisel, jrn, magnesium. Om mnen r intressant br det vara fr vattenfrekomster nra polerna och vid kratervggar.

Vad gller asteroiderna vet vi inte mycket idag. Vi har kunnat konstatera jrn men bland tusentals asteroider kan mycket vl finnas intressantare metaller. Vi borde lgga mycket strre kraft p att underska asteroiderna, ven med bemannade expeditioner.

P Mars hittar vi en massa kisel och jrnoxid. Men vi har inte grvt djupare. Vi ser vattenfrekomster men tyvrr under ytan, svrtkomligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in