2015-07-31, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
skriv adressen får du se.
Det funkade!!

Citat:
Ursprungligen postat av WardenBerret
Jadå, det är fullt lagligt om din mamma laddar upp filmerna istället för dig, eftersom om du inte gör det som är olagligt så är det längre inte olagligt...
Klantskalle! Det är för fan olagligt oberoende av vem som laddar upp den utan tillstånd, detsamma gäller för dig, din mamma och swefilmer
Men jag tänkte om man bara gör adressen, och någon annan, t.ex. min mamma laddar upp filmerna så har väl inte jag gjort något brottsliggt?
Citera
2015-07-31, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Varför då?
Jag har aldrig hör någon över 30 som säger att man inte ska göra rätt för sig, att filmbolagen tjänar på det, att Hollywood får skylla sig själva och andra omogna saker. Det är oftast ungdomar som sitter framför datorn och gnäller om att "information ska vara gratis". Skolan borde ta ett tag här och utbilda mer om företagsekonomi, moral, rättsväsende, äganderätt och att skilja på ditt och mitt.

Nja, mer naivitet och moralpredikningar behöver knappast ungdomen. Visst ska det vara olagligt att "stjäla" digitala verk men samtidigt är det rätt att konsumenten ser till sina intressen precis som producenten ser till sina.

Att köpa en film av moraliska skäl istället för att se den på swefilmer eller ladda hem den är naivt resonerat imo. Tror du företagen kommer att ge dig något tillbaka av moraliska skäl?
Citera
2015-07-31, 08:06
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasifieradhen
Finns ju tusentals streamsidor, filmbolagen kan inte vinna denna strid

De "vinner" när de slutar göra intressanta smala filmer och satsar allt krut på Avengers och Fast and furious 38. Men det kanske primärt är dessa filmer som intresserar dig?

Jag laddar ner all min film och står för det. Vissa filmer hade jag lätt kunnat betala en slant för att se. Hade lätt haft netflix om det senaste fanns där. Men likt MP3 innan spotify ligger tekniken lite efter. Vem fan laddar ner en mp3 idag lixom, man kör spotify.

Hela tanken med att det är någon form av rättighet att ladda ner film i en kamp mot de "onda" filmbolagen är helt absurd. Mycket 90-talister och småungar i den här tråden märker jag.
Citera
2015-07-31, 08:28
Medlem
Fladdermasks avatar
Sidan fungerar ju klockrent fortfarande fast under namnet swehd nu som den har gjort senaste månaden. Och å redirectar en till när man skriver in swefilmer
Citera
2015-07-31, 08:31
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Nja, mer naivitet och moralpredikningar behöver knappast ungdomen. Visst ska det vara olagligt att "stjäla" digitala verk men samtidigt är det rätt att konsumenten ser till sina intressen precis som producenten ser till sina.

Att köpa en film av moraliska skäl istället för att se den på swefilmer eller ladda hem den är naivt resonerat imo. Tror du företagen kommer att ge dig något tillbaka av moraliska skäl?

Klart att både konsumenten och producenten ska se till sina intressen. Men jag tycker att man även ta hänsyn till andra. Att kopiera någons verk och lägga ut så att hundratusentals kan se den gratis är inte att ta hänsyn.

Nu har vi i Sverige en lag som riksdagen klubbat igenom. Jag tycker att det är moraliskt riktigt att följa lagen. Det är inte ok att som i Swedfilms fall tjäna 13 miljoner på andras jobb när det dessutom är olagligt. Det är den moralen som jag tänker på.

Nej jag tror inte att dessa företag kommer att ge några pengar till mig. Men jag är övertygad om att de flesta företag har en moral att inte begå brott. Det är inte ok. Sedan har jag inga problem med att folk eller företag vill ändra en lag som de tycker är fel. Vi har demokrati så det är bara bra om så många som möjligt vill vara med och påverka.
Citera
2015-07-31, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Klart att både konsumenten och producenten ska se till sina intressen. Men jag tycker att man även ta hänsyn till andra. Att kopiera någons verk och lägga ut så att hundratusentals kan se den gratis är inte att ta hänsyn.

Nu har vi i Sverige en lag som riksdagen klubbat igenom. Jag tycker att det är moraliskt riktigt att följa lagen. Det är inte ok att som i Swedfilms fall tjäna 13 miljoner på andras jobb när det dessutom är olagligt. Det är den moralen som jag tänker på.

Nej jag tror inte att dessa företag kommer att ge några pengar till mig. Men jag är övertygad om att de flesta företag har en moral att inte begå brott. Det är inte ok. Sedan har jag inga problem med att folk eller företag vill ändra en lag som de tycker är fel. Vi har demokrati så det är bara bra om så många som möjligt vill vara med och påverka.
Hur tjänar eller tjänade Swefilmer pengar?

Genom reklam, eller var det av andra ting?
Citera
2015-07-31, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjarnfall
Det är du som inte förstår vad jag skriver. Du gör egna tolkningar av min text. Vänligen lägg inte ord i min mun tack!

OM folk slutade gå på djurparker, skulle vi inte heller ha just djurparker. OM folk slutade köra bil (alla åkte kollektivt) skulle alla bilförsäljare fått stänga ned e t c. Men nu ser verkligheten inte ut så, så fattar inte vart du vill komma med spekulationer "OM"? Jag tycker inte att sådan argumentation är applicerbar på verkligheten vi lever i, det jag menar.

Ja precis, men känns rätt onödigt att nämna det eftersom det är ingen lag mot att se streamad film. Det är således inget brottsligt. Ur moraliska aspekter kan däremot ha olika synpunkter.
På 80-talet spelade folk in musik från radion på kassettband, fanns nog moraliska aspekter kring detta med.

Du far med osanning här, det har ju tvärtom visat sig att fler och fler går på bio. Omsättningen har alltså ökat tvärtemot vad man tidigare trott. Redan på videons tid befarades att biograferna skulle gå i graven. Så blev inte fallet ;-) SOM-institutet, knutet till Göteborgs Universitet, har undersökt hur fildelning påverkar biobranschen. Slutsatsen är det inte finns någon koppling mellan ökad fildelning och minskat antal biobesök.
http://www.allehanda.se/noje/biobeso...ots-fildelning
http://www.svd.se/biobesoken-fortsatte-att-oka
http://techworld.idg.se/2.2524/1.104...t-biobranschen

Sedan, som det redan påpekats finns där inga samband mellan att någon per automatik skulle sett en viss film på bio, om den inte finns på stream. Visa gärna källa på det om du är av den uppfattningen.

Ja, brukar gå på bio sisådär en gång i månaden och har en rätt gedigen samling av serier i finfina bluray-boxar ;-), så jag är nog "fel" person att läxa upp

Men att lägga till saker som om folk slutar gå på djurparker mm haltar ju lite... Visst skulle en djurpark också få stänga om ingen kom och tittade på djuren. Likväl som filmbolag skulle sluta göra film om många streamar eller laddar ner, och bolaget tjänar mindre pengar.
Du fattar ju vad jag menar.

Men om man nu ändå inte skulle sett en film på bio så ska man väl heller inte streama den isåfall?

Jag menade inte att läxa upp dig med den texten innan, utan mer dom som tycker att allt ska vara gratis

Alla som ful-streamar eller laddar ner, vet att om rollerna varit tvärtom, alltså att de hade medverkat i en film eller dylikt så hade man nog inte velat att folk skulle ladda ner deras film. Speciellt inte om man förlorar pengar personligen.

Att folk sen gnäller om att dom redan tjänar/tjänat mycket pengar, visst det har dom. Men skulle du nöja dig om du visste att du kan få mer?
Citera
2015-07-31, 09:51
Medlem
Det är klart att det inte är rätt att stjäla,
Om vi gör en jämförelse med Spotfy och kostnaden för detta.
Spotify håller ett pris som dom flesta tycker är ok.
Skälet till detta är konkurrens, konkurrenten är radio.
Det har i 100 år funnits musik att lyssna på som är gratis,
Detta gör att konkurrensen fungerar. Alla parter inser att det finns ett tak för prisvärdhet.
Blir det för dyrt, lyssnar man på radio istället.
Ta ett exempel med böcker i digitalt format. Inget papper, inga lager, inget svinn.
Trots det tycker förlaget att dom skall ha 150 kr för en bok.
Guillous nya bok 193:- !!
Biblioteken ( dvs vi alla) får betala 20 :- för varje utlån, och förlagen vill ha mera.
Detta är vad som händer när det saknas konkurrens.
Samma med nyare filmer. Allt för dyrt. Låt säga att Dreamfilm var lagligt och det kostade 20:- att ladda ner. Tittade man på 15 filmer /månad = 300. Stort antal människor tittar= höga inkomster.
Om 1000 tittar eller 10.0000, ung samma kostnad. Visst Netflix finns, men släpar efter med utgivningarna och för litet utbud
Jag vill inte vara tjuv, men tycker samtidigt att det finns en stor girighet hos bolagen.
Dom är inte våra kompisar, dom vill sno oss på så mycket pengar dom kan.
Vi, "de motvilliga tjuvarna", gör därför alla andra en tjänst. Ju mer vi stjäl ju mer benägna blir
bolagen att hitta vägar att få betalt. Så.. för att få ett BRA Netflix
Fortsätta stjäla?
Citera
2015-07-31, 09:53
Medlem
ExceptionallyGoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hur tjänar eller tjänade Swefilmer pengar?

Genom reklam, eller var det av andra ting?

De hade annonser, bland annat några som lurade folk att skriva in sina kreditkortsuppgifter.
Citera
2015-07-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Detta gör att konkurrensen fungerar. Alla parter inser att det finns ett tak för prisvärdhet.
Ta ett exempel med böcker i digitalt format. Inget papper, inga lager, inget svinn.
Biblioteken ( dvs vi alla) får betala 20 :- för varje utlån, och förlagen vill ha mera.
Samma med nyare filmer. Allt för dyrt. Låt säga att Dreamfilm var lagligt och det kostade 20:- att ladda ner. Tittade man på 15 filmer /månad = 300. Stort antal människor tittar= höga inkomster.
Om 1000 tittar eller 10.0000, ung samma kostnad. Visst Netflix finns, men släpar efter med utgivningarna och för litet utbud
Jag vill inte vara tjuv, men tycker samtidigt att det finns en stor girighet hos bolagen.
Vi, "de motvilliga tjuvarna", gör därför alla andra en tjänst. Ju mer vi stjäl ju mer benägna blir
Fortsätta stjäla?

Hur kan bolagen vara giriga menar du?
Jobbar du gratis? Eller kan du tänka dig att gå ner i lön, blir du manad att jobba då?

Blir du lika arg på Apple att deras mobiler är så dyra?
Eller coop för att deras kakor är så dyra?

Du måste inte se de senaste filmerna, speciellt inte om du inte har råd. Det är inte en mänsklig rättighet att se de nyaste serierna eller filmerna, speciellt utan att göra rätt för sig.

Jag håller med om att man som bolag måste hitta lösningar, men att som likt en femåring sitta och ta del av saker utan att betala är inte riktigt att hjälpa till.
Citera
2015-07-31, 10:21
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Fortsätta stjäla?

Exakt, filmbolagen förväntar sig att man ska köpa grisen i säcken varje gång som en lättlurad idiot. Även på den tiden när lp och cd-skivor sålde som smör så kunde man fortfarande provlyssna skivan i affären för att se om det verkade intressant. En trailer är i 99 fall av 100 helt missvisande och säger ingenting om filmens kvalitet. Jag tänker fan inte lägga 120kr på bio när jag vet att filmen 95% av gångerna kommer att vara helt bedrövlig och jag kommer känna mig lurad. Är filmen bra så köper jag filmen för att stödja upphovsmännen och för att lägga den till samlingen, men jag tänker inte betala för massa skräpfilmer och fortsätta bidra till fördumningen av Hollywood.
Citera
2015-07-31, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Hur kan bolagen vara giriga menar du?
Jobbar du gratis? Eller kan du tänka dig att gå ner i lön, blir du manad att jobba då?

Blir du lika arg på Apple att deras mobiler är så dyra?
Eller coop för att deras kakor är så dyra?

Du måste inte se de senaste filmerna, speciellt inte om du inte har råd. Det är inte en mänsklig rättighet att se de nyaste serierna eller filmerna, speciellt utan att göra rätt för sig.

Jag håller med om att man som bolag måste hitta lösningar, men att som likt en femåring sitta och ta del av saker utan att betala är inte riktigt att hjälpa till.
Ja, jag vet inte vad du inte förstår i min text
Jag tog exemplet med böcker
Finns det någon som tycker att 193:- för Guillous nya är ett juste pris?
En glödlampa av den gamla sorten kostade 4:- Det gjorde den för att det fanns många aktörer
Glödlampan hittade ett balanserat pris baserat på tillgång och efterfrågan.
Coops kaka kan köpas på Willys till ett bättre pris? Då sänker Coop sitt pris
Det finns misstänkt många som är negativa till nedladdning i denna tråd.
Jag kan inte komma undan känslan att antipratbyrån är extra aktiv just nu.
Du håller med om att bolagen bör hitta lösningar...
Det bör väl innebära att åven du tycker det är för dyrt?
När har ett företag sänkt sitt pris om de inte behövt?
Vad skulle skälet till det vara?
Vänlighet?
Företag gör det företag skall göra, tjäna pengar
Det går inte att kalla någon femåring och samtidigt säga att det behövs lösningar
Har du inga som helst ideer om hur vi skall få bättre pris på en storkonsumtion som denna,
då måste 5-åringens lösning vara bättre, bättre än ingen lösning alls.
I väntan på en enda kreativ ide från din sida
Fortsätta stjäla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in