Citat:
Ursprungligen postat av
pf10
Så man ska helt enkelt inte bry sig om integritets- och användarvillkorsproblematiken bara för att andra gör samma sak? Två fel kan väl aldrig ge ett rätt? Jag skulle tro att många av de som är kritiska, mig inkluderat, inte använder Facebook eller andra tjänster som säljer ut sina användare till högstbjudande. Det går alldeles utmärkt att vara emot både villkoren i Facebook och Win10 samtidigt. Skillnaden är att gemene man har svårare att undkomma Windows då man alltid måste ha ett operativsystem till sin dator och MS har alldeles för stark ställning på denna marknad. Det är därför svårare att välja bort jämfört med Facebook och man väljer inte heller själv i samma utsträckning vilken data man delar med sig av.
Det jag själv mest är ute efter är att få folk att läsa och förstå de användarvillkor man accepterar. Med tanke på den nonchalans som uppvisas när det gäller spridandet av personliga datauppgifter tror jag tyvärr att det är alldeles för många som klickar ok - next utan att reflektera en sekund över vad man precis har accepterat. Ett praktexempel på detta är HolaVPN där det var ytterst få som begrep att de själva var en utnod i nätverket när de använde gratisversionen av tjänsten trots att det stod svart på vitt i villkoren. Nu jämför jag inte detta rakt av med villkoren i win10, men det är i grund och botten de ensidiga användarvillkoren som är problemet, inte att det inte går att stänga av många av de funktioner som läcker data. Detta säger man även i den artikel som postades tidigare angående näringslivets kritik.
Det är däremot bra argument, det som inte står klart här när folk argumenterar bara är att alla har långt ifrån samma utgångsperspektiv.Är inte lika övertygad som dig att:
Citat:
Jag skulle tro att många av de som är kritiska, mig inkluderat, inte använder Facebook eller andra tjänster som säljer ut sina användare till högstbjudande.
Ni är några få här som jag tycker visar att ni faktiskt vet vad ni pratar om och inte bara läst rykten på en konspirationstråd/länk.
Viktigt att skilja på argumenten där så att det inte framstår som att övervakningen i W10 är något nytt och revolutionerande (utan snarare en nuvarande branschstandard).
Personligen är jag också medveten och lägger inte ut mitt liv på internet, skulle jag få för mig att syssla med saker så allvarliga att FRA-filtrena skulle reagera så hade jag inte gjort det på en osäker dator som kan knytas till mig direkt.
Ett exempel, är det värt besväret för polisen att gå igenom hela processen med att skaffa fram en krypteringsnyckel för att sätta dit en enkel fildelare? Troligtvis inte.
Det är dock värt besväret om det handlar om en bigshot som ställer till stor ekonomisk skada (sett ur rättsväsendets synvinkel för att undvika metadebatt), därför är min poäng att bigshotten som har mycket att förlora ens borde använda en modern IT-plattform som har minsta spår från någon av de stora leverantörerna i sig.