2015-08-03, 19:52
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Inget försvinner.
Tack! det ska bli intressant detta.
Citera
2015-08-03, 19:57
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SUlZ7e
Artikel i Nordfront om varför man INTE bör uppgradera. Punkt 6 är kanske den största anledning vilket ger en fingervisning av vilken agenda M$ har med uppgraderingen. Givetvis kommer M$ att sälja denna sedan till Polismyndigheter och annat världen över så de kan öppna upp beslagtagna datorer för sätta dit fildelare och annat. Samma sak med punkt 5.
https://www.nordfront.se/dags-att-slanga-ut-microsoft-fran-era-vardagsrum.smr
Seriöst, vad är det för pucko som har skrivit artikeln?

1. Din gamla licens blir ogiltig när du väl uppgraderar, så du kan inte gå tillbaka till din ursprungliga version av Windows. (OBS, oklart ang detta.)
Stämmer inte. Källa1 Källa2 "Your Windows 7 license will always be valid and will not be changed or deactivated because of the upgrade to Windows 10: you'll be able to install or restore Windows 7 again in case you'll need to do that (provided that you've the Windows 7 installation DVD or a set of Windows 7 restore discs or a full disk image of your PC running Windows 7, of course)."

2. Kontrollen över ditt operativsystem kommer att minska drastisk, till exempel: Du kan inte välja bort uppdateringar av operativsystemet eller drivrutiner, Windows Defender kan inte deaktiveras om du inte installerar ett alternativt antivirusprogram.
Inget av det stämmer. Att inaktivera uppdateringar av operativsystemet eller drivrutiner är enkelt, guide: http://windowsinstructed.com/disable-automatic-device-driver-download-in-windows-10/
Windows defender kan deaktiveras precis som i tidigare versioner av Windows. Källa: Kollade nyss.

3. Microsoft använder din bandbredd till att distribuera uppdateringar och annat, utan att fråga användaren.
Jag tycker det är helt grymt att man har infört P2P i Windows 10 för att snabba upp nedladdningar av uppdateringar som i tidigare Windows-versioner kunde ta evigheter. Det är inga konstigheter att stänga av funktionen. Guide

4. Standardinställningarna, som majoriteten av alla användare kommer att bruka, ger bland annat Windows tillstånd att dela ditt wifi-lösenord med facebook-kontakter och givetvis Microsoft själva. Standard är också att startmenyn visar annonser.
Standardinställningar, ja. Alternativen raddas upp när man installerar Windows. Kan man läsa så är det inga som helst konstigheter att stänga av funktionerna då dessa presenteras klart och tydligt med stor text under installationen. Sedan att gemene man är dum nog att bara trycka Nästa, Nästa, Nästa är deras eget val. Men visst, jag kan hålla med om att funktionerna borde vara inaktiverade som standard. Det har tyvärr blivit en standard i branschen att pracka på en massa skit på användare som inte orkar läsa igenom vad som står under installationen. Samtidigt tycker jag att det är allmänt vett och etikett att ta 40 sekunder extra på sig att läsa vad det är man accepterar i stora drag.

5. Microsoft kommer även att samla in din internethistorik och tangentnedslag i syfte att ”Att hjälpa Microsoft förbättra produkter och tjänster”
Igen, det handlar om inställningarna i 4. Samma sak i Windows 8, det är inget nytt! Varför är det sådant stohej om sekretessinställningarna i Windows 10 när det är i princip samma sekretessinställningar som i Windows 8 med några få extra "funktioner"?

6. Om du väljer att bruka Microsofts diskkryptering, Bitlocker, så skickas din återställningsnyckel till Microsoft.
Som jag skrev tidigare: Det stämmer inte. Det finns ett knapp-val på om man vill göra en backup av nyckeln till sitt Microsoft-konto, precis som i Windows 8. Se bild: http://i.imgur.com/GKZUhmW.png
Citera
2015-08-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Det stämmer inte. Det finns ett knapp-val på om man vill göra en backup av nyckeln till sitt Microsoft-konto, precis som i Windows 8. Se bild: http://i.imgur.com/GKZUhmW.png
Må så vara men varför har man då den formuleringen man har i Microsoft Privacy Statement? I denna står att återställningsnyckeln per automatik kommer att laddas upp online till ditt konto.

Användarvillkoren är för övrigt några av de mest ensidiga jag sett när det gäller hur ett företag kan hantera din privata data. Visst kan många av funktionerna stängas av men kan man verkligen lita på att alla dataläckor försvinner? Villkoren finns ju fortfarande kvar där det anges att man i stort sett kan göra hur man vill med användarens data och när man känner för det.

Med tanke på vilken tid vi lever i och vilken påverkan den amerikanska trebokstavsmyndigheten tidigare haft på stora IT-bolag samt risken för att funktionerna utnyttjas av kriminella ska man nog inte vli förvånad över att folk blir oroliga över hur deras data hanteras. Man behöver knappast vara foliehatt för att se problemen med detta.
Citera
2015-08-03, 20:13
Medlem
Hej!

Har frf inte fått ngn notifikation om att jag kan uppdatera... Har reserverat windows 10 sedan långt tillbaka.... När kommer den :S?
Citera
2015-08-03, 20:21
Medlem
s-täljes avatar
fick min W10 i onsdags och funkar hur bara som helst
kan klart rek den
blev en ny dator
Citera
2015-08-03, 20:36
Medlem
Hi-Techs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Må så vara men varför har man då den formuleringen man har i Microsoft Privacy Statement? I denna står att återställningsnyckeln per automatik kommer att laddas upp online till ditt konto.

Användarvillkoren är för övrigt några av de mest ensidiga jag sett när det gäller hur ett företag kan hantera din privata data. Visst kan många av funktionerna stängas av men kan man verkligen lita på att alla dataläckor försvinner? Villkoren finns ju fortfarande kvar där det anges att man i stort sett kan göra hur man vill med användarens data och när man känner för det.

Med tanke på vilken tid vi lever i och vilken påverkan den amerikanska trebokstavsmyndigheten tidigare haft på stora IT-bolag samt risken för att funktionerna utnyttjas av kriminella ska man nog inte vli förvånad över att folk blir oroliga över hur deras data hanteras. Man behöver knappast vara foliehatt för att se problemen med detta.
Kollade igenom Microsoft Privacy Statement och det stämmer det du skriver. My bad. Bitlocker bör man alltså undvika. Kanske är möjligt att köra en kryptering, logga in på OneDrive, ta bort nyckeln, gå offline och ändra nyckeln? Känns lite omständigt och man kan ändå inte vara 100% på att den nya nyckeln inte skickas till Microsoft efter att ha gått online med den texten i Microsoft Privacy Statement.

Det håller jag med om. Väldigt bra att frågan lyfts fram men det vore så mycket bättre med fakta istället för spekulationer. Många diskussioner har gått överstyr där folk har "hört" saker och ser det som fakta. Att sedan skriva en artikel om hörsägen är helt ofattbart! Annat är det förstås i foruminlägg. Hoppas på mer källhänvisningar och fakta i diverse artiklar och att Microsoftrepresentanter svarar på folkets frågor. Det är för många frågetecken som hänger i luften just nu och jag tror nog att alla vill ha raka svar på allt som rör sekretessen.
Citera
2015-08-03, 20:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
En viktig fråga:

Kan det likt win8 plötsligt komma upp en dialog som säger "Updates have been installed. Windows will restart in X minutes" utan möjlighet att stoppa omstarten?

Det var egentligen den enda dåliga saken med windows 8 (tillsammans med startmenyn). Gick att fixa genom att ändra ett värde i registry men det var patetiskt att man ens behövde göra så..

Man kan tydligen välja att uppskjuta uppdateringar utom säkerhetsuppdateringar.
http://www.bing.com/search?q=skjuta+upp+uppgraderingar+i+windows+10&fi lters=guid:"cfcb4ad9-65bd-4b19-99c6-99140bb9ca55"%20lang:"sv-se"&form=S00028
Citera
2015-08-03, 20:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Hej!

Har frf inte fått ngn notifikation om att jag kan uppdatera... Har reserverat windows 10 sedan långt tillbaka.... När kommer den :S?

Kolla på Visa historik i Windows Update så kan du se om de gjort några misslyckade försök att installera Windows 10. Errorkod 80240020. Jag fick en sån error 5 dagar i sträck och gav upp.

Jag gjorde som jag skrivit i den stora tråden och kör nu Windows 10. Installerade för säkerhets skull på en klon av min Win7 disk så jag kan bara koppla in den förra och köra Win7. Skall senare ordna så jag kan välja OS vid datorstart.
Citera
2015-08-03, 21:18
Medlem
SUlZ7es avatar
Citat:

Det är typiskt för M$ låtsas ha hög säkerhet och man kan ställa in själv hur man vill ha det i inställningar men sedan i de juridiska avtalen får man en helt annan bild. Om M$ verkligen brydde sig om sina användare är det mycket märkligt att användarvillkoren är skrivna som de är. Till exempel i Hotmails avtal ger man M$ rätten att använda alla uppgifter/data från ens mail och även sälja vidare till tredje part om M$ vill det. Står inte bokstavligt så men innebörden är sådan fast mer kryptiskt skriven.
Senast redigerad av SUlZ7e 2015-08-03 kl. 21:38.
Citera
2015-08-03, 21:21
Medlem
Citat:

Om man inte har ett sådant konto då? Jag har inget i alla fall. Om det nu är Cloud Storage det syftar på.
Citera
2015-08-03, 21:27
Medlem
SUlZ7es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Om man inte har ett sådant konto då? Jag har inget i alla fall. Om det nu är Cloud Storage det syftar på.
I Windows 10 är du tvingad ha ett Microsoft konto som är kopplat till inloggningen. Det är ett Microsoft Passport konto och kan vara t.ex. samma som din hotmail inloggning.
Citera
2015-08-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hi-Tech
Kollade igenom Microsoft Privacy Statement och det stämmer det du skriver. My bad. Bitlocker bör man alltså undvika. Kanske är möjligt att köra en kryptering, logga in på OneDrive, ta bort nyckeln, gå offline och ändra nyckeln? Känns lite omständigt och man kan ändå inte vara 100% på att den nya nyckeln inte skickas till Microsoft efter att ha gått online med den texten i Microsoft Privacy Statement.
Om det nu verkligen är så att nyckeln laddas upp online så är ovanstående förfarande inget man kan lita på då den säkert speglas och säkerhetskopieras till flera servrar.

Man kan argumentera för att formuleringen är ett oavsiktligt misstag, men jag har samtidigt svårt att se detta då man brukar ha en arme av jurister och tekniker som går igenom skrivelserna innan lansering. Om det verkligen är så att användaren själv väljer hur nyckeln ska hanteras så är det en mycket udda formulering och jag hoppas i så fall att denna ändras omgående.

Citat:
Det håller jag med om. Väldigt bra att frågan lyfts fram men det vore så mycket bättre med fakta istället för spekulationer. Många diskussioner har gått överstyr där folk har "hört" saker och ser det som fakta. Att sedan skriva en artikel om hörsägen är helt ofattbart! Annat är det förstås i foruminlägg. Hoppas på mer källhänvisningar och fakta i diverse artiklar och att Microsoftrepresentanter svarar på folkets frågor. Det är för många frågetecken som hänger i luften just nu och jag tror nog att alla vill ha raka svar på allt som rör sekretessen.
Håller med, man ska hålla sig till fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in