2015-08-08, 00:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
datan verkar gå snabbare.

Till Microsoft eller NSA?
Citera
2015-08-08, 07:53
Medlem
Själv har jag inte gjort "uppgraderingen" till Win 10 men har ägnat lite tid på sistone till att motarbeta Telemetrin som ju har gjort intåg i Windows 7 nu också.

Tänkte tipsa om ett program för 10 dock, för er som nu har det.
DoNotSpy10. Det motarbetar kort sagt spionverksamheten i 10. Jag vet inte om det har tagits upp i tråden eller hur bra det ens funkar men tänkte att någon kanske kan vara intresserad.

http://pxc-coding.com/portfolio/donotspy10/

Installera på egen risk.
Citera
2015-08-08, 09:04
Medlem
Protip för paranoida: Använd tails när ni surfar på häst porr.
Citera
2015-08-08, 10:30
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man

Vem
med något värt att dölja använder en standard integrerad krypteringsprogramvara från Microsoft..? Du (och nordfrontskribenten) har ingen vidare koll på det här va?
Det har uppenbarligen inte du heller, så varför beter du dig uppkäftigt?
Citat:
[b]
I USA finns det lagar som gör att man måste dela med sig av krypteringsalgoritmerna till FBI ändå så det spelar ingen större roll
Det femte grundlagstillägget erbjuder den åtalade rätten att tiga. Varför yttra dig i frågor som du helt saknar kunskap i?
Citat:
[b]
, de har en "huvudnyckel" som går till alla lås ändå.
Hur skulle det gå till? Berätta gärna vilken krypteringsalgoritm NSA har äventyrat?

Citat:
[b]
Skall du kryptera din dator säkert för polisen får du såklart betala för det, inte använda något jävla gratisprogram.
Ironiskt av dig att skälla på SUlZ7es "avsaknad av koll" när du själv inbillat dig att "jävla gratisprogram" är något att undvika. Hett tips: all mjukvara som går att lita på ur ett integritetsperspektiv är open-source och därmed GRATIS.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-08-08 kl. 10:33. Anledning: e
Citera
2015-08-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Då är med andra ord Windows 10 trots allt inte gratis ändå? Man betalar med sin privata information.

Det som är mest tragiskt är att den större delen av populationen inte ens bryr sig, det är liksom okej ingen fara. Det är lite skrämmande att se

Men lägg ner. Om detta är ditt argument mot Windows 10 så är det väldigt svagt. Integritetsbrotten började långt innan Windows 10, så om du ska raljera över något så kan du börja med Facebook.
Citera
2015-08-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det har uppenbarligen inte du heller, så varför beter du dig uppkäftigt?

Det femte grundlagstillägget erbjuder den åtalade rätten att tiga. Varför yttra dig i frågor som du helt saknar kunskap i?

Hur skulle det gå till? Berätta gärna vilken krypteringsalgoritm NSA har äventyrat?

Ironiskt av dig att skälla på SUlZ7es "avsaknad av koll" när du själv inbillat dig att "jävla gratisprogram" är något att undvika. Hett tips: all mjukvara som går att lita på ur ett integritetsperspektiv är open-source och därmed GRATIS.

Suck, har du inget bättre att komma med? Läs förövrigt inlägget som ligger något under så hade du sluppit skriva det här. Liksom nordfront som kâlla om wINDOWS 10!?!?!
Finns såklart ingen trovärdig info som ligger publikt ute som bekräftar vad NSA håller på med, det fattar väl en 3 åring. Som sagt, har du något du verkligen vill dölja så tänk efter vilken produkt du väljer. Kan ju återupprepa mig att det kanske var slarvigt uttryckt, open source fungerar ju såklart. Men för att få det riktigt bra lär du likförbannat få betala nån nörd som kan sätta upp det optimalt för dig.
Senast redigerad av Mystic-Man 2015-08-08 kl. 11:19.
Citera
2015-08-08, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Men lägg ner. Om detta är ditt argument mot Windows 10 så är det väldigt svagt. Integritetsbrotten började långt innan Windows 10, så om du ska raljera över något så kan du börja med Facebook.

Jo exakt, alla de stora gör ju precis samma sak. Har du redan Facebook, en smartphone/iPhone, gmail etc så har du redan gått med på spioneriet sedan länge. Enda sättet att komma undan är att sluta använda sådana produkter helt och hållet.
Så man får väl som Peter Noster se fördelen, hellre riktad reklam av saker jag är intresserad av än spam

Har förövrigt inte uppdaterat ännu själv mer än på ett par jobbdatorer, väntar lite till. Kan konstatera att det är betydligt snabbare än Windows 7 på alla sätt, får lite äldre datorer som har en rambricka för lite att funka acceptabelt.
Här hemma där jag fortfarande kör 7:an känns det som ett måste rent performance mässigt (och dx12) men väntar som sagt lite till innan de sista bitarna kommit på plats, (läs: när något fett spel tvingar mig att uppgradera).
Citera
2015-08-08, 12:13
Medlem
soulslayer6s avatar
Jag bytte från 8an till 10an men jag gillade inte 10an alls, jag tyckte den var seg och kändes FEL av någon anledning, antagligen för att det känns som en bastard mellan 7an och 8an, så jag bytte tillbaka till 8an då jag tycker den är både snabb och smidig.
Citera
2015-08-08, 13:17
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Finns såklart ingen trovärdig info som ligger publikt ute som bekräftar vad NSA håller på med, det fattar väl en 3 åring.
Treåringar har å andra sidan inte hört talas om Snowden-läckorna.
Citat:
Som sagt, har du något du verkligen vill dölja så tänk efter vilken produkt du väljer. Kan ju återupprepa mig att det kanske var slarvigt uttryckt, open source fungerar ju såklart. Men för att få det riktigt bra lär du likförbannat få betala nån nörd som kan sätta upp det optimalt för dig.
Inte alls. Normalbegåvade individer klarar av att installera Gentoo (eller något annat för ändamålet passande operativsystem) utan "nördhjälp". Den avgörande faktorn är (för de flesta) hur mycket tid man är villig att spendera på jakten efter maximalt säkra IT-lösningar.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-08-08 kl. 13:20. Anledning: e
Citera
2015-08-08, 13:32
Medlem
elysons avatar
Här en entusiastisk Lubos Motl:

http://motls.blogspot.dk/2015/07/windows-10-hours-after-upgrade-from.html

En gång har min dator nu iofs återvänt till att sega, och jag förknippar det med kombinationen IE-facebook. Därför har jag installerat gratis-"appen" Facebook på datorn, få se om det att facebook nu lämnar IE ifred löser det.

Däremot har jag gått över till Webskype (beta), så att Skype däremot inte kör som separat program längre; vet inte hur ev viktigt eller oviktigt det var.
Senast redigerad av elyson 2015-08-08 kl. 14:25.
Citera
2015-08-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så man ska helt enkelt inte bry sig om integritets- och användarvillkorsproblematiken bara för att andra gör samma sak? Två fel kan väl aldrig ge ett rätt? Jag skulle tro att många av de som är kritiska, mig inkluderat, inte använder Facebook eller andra tjänster som säljer ut sina användare till högstbjudande. Det går alldeles utmärkt att vara emot både villkoren i Facebook och Win10 samtidigt. Skillnaden är att gemene man har svårare att undkomma Windows då man alltid måste ha ett operativsystem till sin dator och MS har alldeles för stark ställning på denna marknad. Det är därför svårare att välja bort jämfört med Facebook och man väljer inte heller själv i samma utsträckning vilken data man delar med sig av.

Det jag själv mest är ute efter är att få folk att läsa och förstå de användarvillkor man accepterar. Med tanke på den nonchalans som uppvisas när det gäller spridandet av personliga datauppgifter tror jag tyvärr att det är alldeles för många som klickar ok - next utan att reflektera en sekund över vad man precis har accepterat. Ett praktexempel på detta är HolaVPN där det var ytterst få som begrep att de själva var en utnod i nätverket när de använde gratisversionen av tjänsten trots att det stod svart på vitt i villkoren. Nu jämför jag inte detta rakt av med villkoren i win10, men det är i grund och botten de ensidiga användarvillkoren som är problemet, inte att det inte går att stänga av många av de funktioner som läcker data. Detta säger man även i den artikel som postades tidigare angående näringslivets kritik.
Senast redigerad av pf10 2015-08-08 kl. 13:58.
Citera
2015-08-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Treåringar har å andra sidan inte hört talas om Snowden-läckorna.

Inte alls. Normalbegåvade individer klarar av att installera Gentoo (eller något annat för ändamålet passande operativsystem) utan "nördhjälp". Den avgörande faktorn är (för de flesta) hur mycket tid man är villig att spendera på jakten efter maximalt säkra IT-lösningar.

Oavsett så säger jag inte emot dig även om jag kanske uttrycker mig slarvigt. Att lägga sin tid och lära sig själv är också en "kostnad" som jag ser det.
Hela den där grejen med nordfront alltså (som förövrigt väl rätt okritiskt publicerar diverse konspirationsteorier i vanliga fall), sitter nu nån med sina detaljerade planer på arisk revolution, terroraktioner etc. och vill dölja dem för Säpo borde det vara självklart att inte använda Bitlocker ändå.

Utöver det borde vi återgå till Windows 10 diskussionen. Som utgågnspunkt för den går det att använda betydligt bättre material än diverse konspirationssajter med låg trovärdighet som rapporterar från andrahandskällor om funktioner helt ur sin kontext.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in