2008-04-16, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tiiitus
Sry, glömde skriva fortsättning på min förra inlägg
Min första uppkörning var i Jakobsberg och där fick jag en otroligt otrevlig gubbe som var nära pensionsålder. Det var helt omöjligt att prata om något med honom eftersom han bara svarade; hmm, jaa, neej sådana svar fick jag på mina frågor fast jag ställde öppna frågor.
Där fick jag köra landsväg, villaområde, parkera, signalkorsning och göra en hel inre säkerhetskontroll men blev kuggad för att jag körde på gult ljus och han ansåg att jag kunde stanna istället vilket jag inte ansåg passande då jag körde X km/h och skulle inte ha hunnit stanna.

Min andra uppkörning var i Farsta och det var där jag klarade av den. Min inre säkerhetskontroll bestod av att kolla vindrutetorkaren. Sedan begav vi oss ut från parkeringen mot Nynäsvägen (motorväg) och därefter körde vi lite landsväg och sen fick jag backa runt ett hörn. På väg tillbaka så körde jag genom två rondeller och sen tillbaks på motorvägen. Från motorvägen åkte vi lite landsväg igen och sen tillbaks till parkeringen, sen hade jag kortet i handen!

Så jag rekomenderar Farsta fast de har flest kuggningar på privatpersoner, fast jag körde upp privat. I Farsta så får du köra mycket landsväg och motorväg.

Okej, låter bra. Eller kanske inte så bra att Farsta har flest kuggningar för privatpersoner, men annars låter det inte så farligt.

Tack för ditt svar! Någon annan som har koll på "enkla" uppkörningsorter i Stockholm?

Citat:
Ursprungligen postat av Tonky
Grattis till er som klarade uppkörningen.

Själv har jag min (första) den 13 maj.

Bokat privat så det går nog åt helvete

Måste fråga dig, hur lång är väntetiden för uppkörning om man bokar idag? En månad? Jag tänkte boka privat, i Stockholmstrakten.
Citera
2008-04-16, 09:31
Medlem
Tiiituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Måste fråga dig, hur lång är väntetiden för uppkörning om man bokar idag? En månad? Jag tänkte boka privat, i Stockholmstrakten.

Om du ska köra upp för första gången så får du garanterat en tid inom tre veckor. Om du kuggar så får du vänta längre, d.v.s. kanske 2-3 månader i Stockholm.
Citera
2008-04-16, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tiiitus
Om du ska köra upp för första gången så får du garanterat en tid inom tre veckor. Om du kuggar så får du vänta längre, d.v.s. kanske 2-3 månader i Stockholm.

OK, men finns det inget som kallas "snabbtid", typ. Att man ringer och får en tid samma dag? Det har jag hört av kompisar.
Citera
2008-04-16, 12:40
Medlem
inances avatar
Citat:
OK, men finns det inget som kallas "snabbtid", typ. Att man ringer och får en tid samma dag? Det har jag hört av kompisar.
Finns ju sista-minuten-bokning, numrena till respektive telefon ska finnas på vv.se.

Ni som tagit kortet, hur lång tid tog det för er att få det på posten? Har för mig att hon antingen sa "i slutet av veckan" eller "i nästa vecka". Uppmärksamheten var väl inte direkt på topp just då.
Skulle nämligen vara kul att kunna köra ut ur landet litegranna på fredag.
Citera
2008-04-16, 13:06
Medlem
Även gamla hundar kan lära sig sitta. Grattis till mig idag
Bättre sent än aldrig.

EDIT: första försöket, bara kört på skolan. I ganska exakt två månader. 27 lektioner, Tok nöjd med det
Citera
2008-04-16, 15:07
Medlem
Tiiituss avatar
Citat:

Jo det finns sista-minuten tider vilket innebär att du ringer samma dag på morgonen 07.15 sätter de på telefonerna och då kan man ringa. Om du kommer fram så finns det säkert någon tid som du kan ta. När jag ringde så var det antingen upptaget eller så hade de redan stängt av telefonerna vilket innebär att det inte finns fler tider den dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av inance
Ni som tagit kortet, hur lång tid tog det för er att få det på posten? Har för mig att hon antingen sa "i slutet av veckan" eller "i nästa vecka". Uppmärksamheten var väl inte direkt på topp just då.
Skulle nämligen vara kul att kunna köra ut ur landet litegranna på fredag.

Jag fick mitt körkort fyra dagar efter att jag klarat uppkörnignen. Kunde fått det efter tre dagar men det tar en dag extra att skicka ut avi:n. Så det går rätt så snabbt, du bör få kortet senast i slutet av denna vecka.
Citera
2008-04-16, 16:43
Medlem
roppens avatar
Nu lägger jag fan ner det här med körkort, kuggat 3 gånger nu har jag ingen lust eller ork till det längre.
Citera
2008-04-16, 16:58
Citat:
Ursprungligen postat av roppen
Nu lägger jag fan ner det här med körkort, kuggat 3 gånger nu har jag ingen lust eller ork till det längre.

Läs det här inlägget och så bokar du en ny tid

Citat:
Ursprungligen postat av mästernilses
Jag klarade min uppkörning idag, på femte försöket; ni som har gjort några uppkörningar och börjar fundera på att skita i det: ge inte upp! ALLA tar det förr eller senare, det är bara att ta till sig av det man kuggats för och ta nya tag.
Citera
2008-04-16, 17:33
Medlem
Oscizs avatar
Åkte till Skövde idag men kuggade ;(((

Denna gång så tänkte jag de va säkrare att backa runt gatuhörn med lite marginal men de då missade jag lite uppmärksamhet runomkring bilen under backningen så det va en sak. Sen den andra saken var att jag inte höll rätt hastighet överallt. Blev osäker på vissa vägar om det va 50 eller 70 men nu har jag iaf lärt mig om det är "tätbebyggt område" så är det alltid 50 om inte annat anges. Men får jag ingen tid i västsverige nästa vecka så kommer jag fan köra ändå, bara hoppas på de bästa.
Citera
2008-04-16, 18:59
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
Åkte till Skövde idag men kuggade ;(((

Denna gång så tänkte jag de va säkrare att backa runt gatuhörn med lite marginal men de då missade jag lite uppmärksamhet runomkring bilen under backningen så det va en sak. Sen den andra saken var att jag inte höll rätt hastighet överallt. Blev osäker på vissa vägar om det va 50 eller 70 men nu har jag iaf lärt mig om det är "tätbebyggt område" så är det alltid 50 om inte annat anges. Men får jag ingen tid i västsverige nästa vecka så kommer jag fan köra ändå, bara hoppas på de bästa.

viste du inte om att de e 50kmh i tätbebygt om inget annat anges?

ta nåra lektioner på en körskola sen kommer du klara de
Citera
2008-04-16, 19:07
Medlem
Oscizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallessida
viste du inte om att de e 50kmh i tätbebygt om inget annat anges?

ta nåra lektioner på en körskola sen kommer du klara de

Ne hade aldrig fått in de riktigt.

Så kommer de upp en ny tid i Skövde på måndag men sjävlfallet ska man inte kunna boka ett nytt prov förren 24tim efter sitt körprov, tragiskt är det.

Verkar vara ganska lätt att hitta återbuds tider iaf så blir väl en ny uppkörning nästa vecka

(om inte snuten hinner ta mig )
Citera
2008-04-16, 19:41
Medlem
Nittons avatar
Själv kuggade man ju 3 gånger på diverse skitsaker!
Trodde jag skulle få åka buss resten av livet.
Sen ryckte man in in lumpen i sollefteå och fick köra upp med en Kapten i armén som hade befogenheter att ge ut Civila körkort
HAHA När jag gjorde lumpen hade Sollefteå ETT rödljus och TVÅ rondeller i hela stan!!

3 dagar senare började våran förarutbildnig på tung lastbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in