Citat:
Ursprungligen postat av
Rock.Mira
Tänkte mer att inaveln kanske rubbat hormonbalansen? Fast kullen var inte planerad, det råkade bara hända, och jag har kontakt med familjen som jag fick honom av (min farbrors grannar), o fick veta av mamma att första generationen brukar bli ok.
Ska boka veterinärtid för honom imorgon. Men förutom den starka urinlukten så är han som vanligt. Springer runt som en galning, leker o gör andra kattunge-aktiviteter. Leka i kartonger är en favoritsyssla!
Wandra, har fått höra att dom ska vara minst 5 månader för att kastreras

Nope, inte nu längre.
Kopierat från kattstatus.se
Kastrering kan med fördel göras innan katten är könsmogen- vilket kan ske redan vid 4 månaders ålder.
På det sättet undviker man risken för oplanerad dräktighet och för beteendeproblem som revirkissande som både fertila honor och hanar kan ge upphov till.
SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt hade förut rekommendationen att kastrera från 6 månaders ålder, men vid normgruppens möte 2013 togs åldersgränsen bort.
Man har kommit fram till att åldersgränsen för kastrering vid 6 månaders ålder inte vilade på vetenskaplig grund och därför inte skulle vara kvar. Istället ska veterinären bedöma kattens allmäntillstånd vid kastreringen.
I andra länder görs kastreringar så snart katten klarar narkos från ca 3 månaders ålder. Forskning visar att tidig kastrering är skonsammare eftersom unga katter läker och återhämtar sig snabbare. Många uppfödare väljer att kastrera sina katter innan leverans idag. Det finns flera veterinärer som kastrerar tidigt och det kan vara värt att leta upp en sådan i just din stad.