• 1
  • 2
2015-07-17, 18:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Man kan lugnt vänta tills katten är 5-6 månader, det viktiga är att det sker innan könsmognaden.

Varför uppfödare vill ha det gjort före leverans är för att de inte vill man ska kunna avla på katten. De har lagt ner mycken möda och pengar på sina avelslinjer. Att villkora försäljningen att inte ta några kattungar är olagligt, men ändå brukar kattungeköpare få underteckna kontrakt där de förbinder sig att kastrera innan några ungar har hunnit komma till. Genom att leverera katter som garanterat inte kommer att kunna föröka sig är de på säkra sidan.

De som arbetar med hemlösa katter brukar också tycka det är bra, eftersom det då inte finns minsta risk att det ska födas oönskade kattungar.

Det är inte många veterinärer som vill göra det så tidigt som 12 veckor. Det är naturligtvis svårt rent tekniskt att operera en liten unge. Svårare att söva, smärtlindra, hålla kroppstemperaturen. Dessutom finns oro för tillväxtstörningar mm som jag tycker man borde utreda mer innan det görs till en generell rekommendation.

Det finns egentligen ingen anledning att ta risker genom att göra det så tidigt, det är en trend som drivs på främst av raskattsuppfödare som inte vill att någon köpare parar katter olovandes.

Tycker man bör undvika att göra det före 5-6 månader om inte medicinska skäl finns, så är man på säkra sidan.
Citera
2015-07-18, 20:23
Medlem
Yoshi.crews avatar
Hankatters urin brukar lukta mer än honornas.
Citera
2015-07-31, 22:08
Medlem
Rock.Miras avatar
Update:

Var hos veterinären för ett par veckor sen för vaccination och ID-märkning o passade på att fråga veterinären angående den starka lukten. Könsmognaden är en gradvis process, och i Willes fall verkar urinstank ha kommit tidigt. Det ska försvinna när han väl blir kastrerad. Tills dess använder jag en doftsatt sand som jag blandar med den vanliga sanden, o det har gjort underverk! Nu luktar det väldigt svagt, typ bara när jag rengör lådan.
Citera
2015-08-03, 10:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock.Mira
Update:

Var hos veterinären för ett par veckor sen för vaccination och ID-märkning o passade på att fråga veterinären angående den starka lukten. Könsmognaden är en gradvis process, och i Willes fall verkar urinstank ha kommit tidigt. Det ska försvinna när han väl blir kastrerad. Tills dess använder jag en doftsatt sand som jag blandar med den vanliga sanden, o det har gjort underverk! Nu luktar det väldigt svagt, typ bara när jag rengör lådan.

Okej, vad bra att du var dit och att det gick att lösa så enkelt som med parfymerad sand. Tänk dock på att stinkigheten fortfarande kan bero på torrfoderätande. Veterinärerna säljer ju torrfoder och skulle knappast påtala detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in