2017-03-04, 17:42
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Angående Hovrätten och Tingsrätten så köper dom historien rakt av precis som en del andra. Det är nog ganska självklart att Lisa förstod vad som skulle hända tidigt men frågan är var, vid mopeden eller i ladan.

Det är inte motivet som fällde Nerijus för mordet. Det är den tekniska bevisningen som i huvudsak består av DNA, vart den blev avsatt och hur den blev avsatt.

HD-dom sid 13
"Att någon skulle ha dödat Lisa Holm i syfte att skylla detta på Nerijus Bilevicius finner
hovrätten uteslutet. Också den teorin att en annan gärningsman ”planterat” bevis mot
Nerijus Bilevicius för att själv undgå upptäckt framstår som alltför långsökt för att
något större avseende ska kunna fästas vid den.

Som tidigare nämnts är det bevisat att Lisa Holm dödades i förrummet i ladans slaktavdelning.
"

HD-dom sid 14
"Redan mängden DNA-spår från Nerijus Bilevicius på Lisa Holms jacka och två par
byxor måste enligt hovrättens bedömning anses tala starkt emot att de avsatts genom
beröring endast med föremål i de utrymmen där Nerijus Bilevicius arbetade. Som
tingsrätten också har konstaterat kunde ett eller annat DNA-spår förklaras av att Lisa
Holm i ladan kom i kontakt med något föremål eller klädesplagg som Nerijus Bilevicius
tidigare hade använt. Att en sådan överföring i sig är möjlig har framgått av utredningen
i målet. När det är fråga om så många olika DNA-spår som i detta fall framstår
dock denna hypotes som osannolik.
Till detta kommer två andra aspekter på DNA-bevisningen som med styrka talar mot
någon annan förklaring än att det var Nerijus Bilevicius som vid direkt kontakt med
Lisa Holm avsatte de aktuella spåren. Det handlar om dels vilka ställen på Lisa Holms
kläder som spåren avsattes, dels typen av spår som avsattes.
"

Det är detta som ni alternativare ska motbevisa och inte motiv som inte är något avgörande alls i målet.

"Motiv är ett njutningsmedel för överklassen" som LGWP syrligt brukar påpeka.
Ingen behöver bevisa motivet - tekniska spår och att säkra vittnesuppgifter är det centrala.
2017-03-04, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har ingen som helst aning om vad som hände så det är du som "ältar". Du har ältat varje dag sedan flickan försvann och du får aldrig nog. Du har helt enkelt studerat för många sexualsadister och mördare och är helt fixerad av denna tanke.
Dito. Du ser dig ju som NBs bästa val av försvarsadvokat - du vet vad som borde utförts, åberopats, undersökts. Personligen dementerar jag skitsnack utifrån Lisas perspektiv.
Citat:
Angående Hovrätten och Tingsrätten så köper dom historien rakt av precis som en del andra. Det är nog ganska självklart att Lisa förstod vad som skulle hända tidigt men frågan är var, vid mopeden eller i ladan.
Rätten "köper" ingenting. När gärningsman tiger utgår en bedömning från bevisning, vittnen, indicier och brist på alibi. Fortsättningsvis presenterad gärningsbeskrivning baserad på det samma:
Det är en sannolikhetsbedömning. Sammantagen bild.

Vad har du att möta upp med som anses trovärdigt?
Citat:
Varför är det så viktigt att flickan led för dig? För att NB skulle få ett hårdare straff eller vadå? Det du beskriver är en fantasi och det finns inga bevis för det. Du beskriver också med vällust hur en sexualsadist njuter av sitt handlande gentemot offret och det stämmer nog i dom fall dom själva berättar om det.
Då ska vi se...
Att Lisa led är uppenbart, vilket likaväl framgår väl beskrivet i domslut. Det är sen påtalat utifrån oändliga försök att förklara vad sadism innebär psykologiskt sett, vad det medför för offret gällande känslor och upplevelser.
Att förminska ett sådant helvete som hon upplevt är inte bara naivt - det är rent kränkande.
Därav betonas detta då ni fokuserar på att betona fysiska avvärjningsskador, spår, medvetslös.
De finns där dock precis som jag beskrivit.

Det är ingen fantasi från mitt håll. Det är baserat på det som finns i rättsfallet, tidigare kunskap och en förmåga som heter empati vilket handlar om inlevelseförmåga och förståelse.

Ja, jag beskriver vällust vid ämnesområde sexuell sadism. Utifrån vad likvärdiga, vansinniga förövare delgett vetenskapen.
Citat:
Nu är det så att NB inte är en sexualsadist för det blir man inte över en natt. Att han kan vara en våltäktsman och mördare skulle vara mer troligt.
Det är mer vanlig med våldtäkt men denna kategori varken hänger eller tejpar offret så som skett.
De drar inte in en person runt 100 meter till ett specifikt rör i ett rum nån knappast kan hitta till i en lada som nån annan äger.
Hade du försökt dig på sadistisk våldtäkt hade du varit närmare trovärdighet.
Citat:
Det är inte omöjligt att Lisa var död eller medvetslös om hon nu överhuvudtaget hängdes i mjölkrummet och röret.
Samma visa, samma tecken på oförstånd..
Citat:
Vad är det för tecken på kamp fyra meter in i stalldelen? Handsken? Jag tror också det var kamp i stallet och att hon ströps där efter ett misslyckat våldtäcktsförsök.
Vet du inte ens att örhängena återfanns där?
Han misslyckas således med en våldtäkt och tänker " ah, va fan - jag letar upp nåt att hänga henne i i stället. Finns det nåt passande rör här månntro?"
Citat:
Varför kroppen sedan hängdes upp kan vi bara spekulera i då det inte finns mycket till bevis eller ett erkännande och förklaring.
Där har du meningen som visar hur misslyckade dina funderingar är. Du kommer inte till nån förklaring av det mest väsentliga.
Citat:
Det är lika underligt som att pressa in kroppen i ett skåp istället för att dölja den väl i rishögen eller bara dumpa den i diket någon mil bort.
Uppenbart var det ett bra val med tanke på hur länge det dröjde. Du tror inte ett plåtskåp i en stängd bod eliminerar risken mer (doft, syn) än där han stoppade hennes jacka och hjälm?
Skärp dig.
Sen tar du upp hennes skitiga kläder och hade det inte varit bra om polisen gjort en analys av vad den smutsen hörde hemma, ladan, mjölkrummet eller arbetsboden? En titt på hennes skors skosulor hade avgjort var hon senast stod upp då dammet i mjölkrummet är speciellt. Brukar inte våldtäktsoffer få blånader?
Dina långsökta efterfrågningar av analser kan lämnas därhän. Det är i klass med att åldersbestämma NBs bajs.
Citat:
Brukar offer som styps inte kämpa med att få bort gärningsmannens händer?

Brukar en person som reagerar med att kvävas försöka få bort det som kväver dem för att i fullständig panik försöka få luft?
I detta fall snara och inte NBs händer.

Slutklämmen kan helt ignoreras då det återfaller på svar som redan getts i texten och tidigare.
Ditt eviga tjatande om medvetslös och hängd.
Åter till det centrala och DNA.
Där finns frågor via dina påståenden inkl Hundriks.
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm
Senast redigerad av develi 2017-03-04 kl. 18:16.
2017-03-04, 17:49
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Barnsligt inlägg igen. Har du inte sett bilderna ur FUP?

Åldersbestämmning av sperman i lampkupan är viktigt för att visa att åklagarens sexualsadistiska fantasi är fel. Det är ju viktigt för er också att "balten" är sexualsadist och sperman samt de tre bilderna är era huvudargument.

Tror du han hade fått ett kortare straff utan att vara sexualsadist? Det tror inte jag.

Därimot vet jag att ju större lögn ju lättare har människor att ta det som sanning och då passar åklagarens version av vad som hänt mycket bra då få ifrågasätter övrigt i utredningen.

Det var inte sperman som var det centrala bevisningen utan DNAt. 14 st från Nerijus varav 10 i blandbild med Lisas. Den ska ni motbevisa och inte ålder på sperman.

Ingen behöver bevisa motivet - tekniska spår och att säkra vittnesuppgifter är det centrala.
"Motiv är ett njutningsmedel för överklassen" som LGWP syrligt brukar påpeka.
2017-03-04, 17:51
Medlem
Citat:
# att det med största sannolikhet var en gärningsman från området.
- Finns tusentals att välja på.
# att det var en gärningsman med koppling till ladan.
- Finns ett hundratal och det är ett naturligt ställe att vänta på offret i vilket fall.
# att det inte var helt ovanligt att gärningsman skiter pga av adrenalinpåslag.
- Det är inte heller ovanligt att man behöver skita då man är magsjuk.

Vad är det som är stolligt med att åldersbestämma bajs? Tror du att det är omöjligt? Sen behövs det inte här då NB erkänt att han skitit i ladan på grund av dålig mage, vill minnas att det var fredagen.

Det var sperman i lampkupan jag ville åldersbestämma för det är ju centralt i åklagarens fantasi om sexualsadism. Det var möjligt att åldersbestämma detta men det gjordes aldrig och det förstår ju alla som tar en titt på det att det är gamalt, äldre än det på väggarna i hörnrummet. Självklart ville polisen inte förstöra sin kedja av "bevis" och "indicier" som bevisar deras drömscenario.

Inget tjat om DNA nu för utgår man från att det är en polis hantverk så faller det mesta i denna utredning för det finns inget annat.

Lägger du sedan till att det ska vara någon som saknar alibi för aktuell tid. Då stämmer din beskrivning förbaskat bra in på NB. Han har ju dessutom bevisligen haft fingrarna i syltburken.
2017-03-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbitum
Finns inget som talar för att han vill bli fri.
Han har inte ansökt om resning.
Han har ansökt om att åka hem till Litauen och avtjäna sitt straff där (alltså inte för att bli fri).

Vi kan vända på steken som ni alternativare är så glada i, både du och "stekvändaren" #A1HORNYLAD

Bevisa att han kommer att ansöka om nåd hos presidenten.

Hans hemlands president har ingen befogenhet att hantera en sådan ansökan.
Önskar NB inkomma med en resningsansökan, får detta ske till det Svenska rättssystemet eller till hans fru. Detta beroende av vilken typ av resningsansökan NB önskar.
2017-03-04, 18:07
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hans hemlands president har ingen befogenhet att hantera en sådan ansökan.
Önskar NB inkomma med en resningsansökan, får detta ske till det Svenska rättssystemet eller till hans fru. Detta beroende av vilken typ av resningsansökan NB önskar.

Det har jag inte påstått heller. Jag menade att under tiden i sverige har han chansen till resning vilket han ignorerade och istället ansökte om att få åka till Litauen för att avtjäna sitt straff.

Väl i Litauen har han bara möjlighet att ansöka om nåd hos presidenten.

Har jag förklarat fel så ber jag om ursäkt så klart.
2017-03-04, 18:18
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått heller. Jag menade att under tiden i sverige har han chansen till resning vilket han ignorerade och istället ansökte om att få åka till Litauen för att avtjäna sitt straff.

Litauens president har ingen befogenhet att bevilja NB nåd. Om NB har tänkt att inkomma med en nådeansökan får den ställas till den Svenska regeringen.

Det är det land där vederbörande är dömd som avgör den dömdes framtida öde.
2017-03-04, 18:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Åldersbestämmning av sperman i lampkupan är viktigt för att visa att åklagarens sexualsadistiska fantasi är fel. Det är ju viktigt för er också att "balten" är sexualsadist och sperman samt de tre bilderna är era huvudargument.
Ska rättsfallet läggas på is tills vetenskapen nått framsteg eller vad menar du med dina analyskrav?
Ny innebörd av Cold cases.

Fatta för fan att det inte är lampskärmen och motiv som är i centrum överhuvudtaget för domen.
2017-03-04, 18:36
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Litauens president har ingen befogenhet att bevilja NB nåd. Om NB har tänkt att inkomma med en nådeansökan får den ställas till den Svenska regeringen.

Det är det land där vederbörande är dömd som avgör den dömdes framtida öde.

Om jag tolkar detta rätt så kan Litauisk president kunna ge han amnesti eller nåd fast det är bägrensat för en livstidsdömd.
Fanns även en artikel där Hurtig uttalar sig om just det men jag hittar den inte just nu.

"Kriminalvården uppger i sitt beslut att man ”finner vid en helhetsbedömning av samtliga faktorer att hans sociala återanpassning underlättas av att verkställigheten fortsättningsvis sker i Litauen.” Enligt Kriminalvården, som har varit i kontakt med litauiska myndigheter, är möjligheterna för en livstidsdömd person att få amnesti eller nåd i Litauen begränsade."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...s-till-litauen
2017-03-04, 18:43
Medlem
develis avatar
Citat:

Här är ett liknande fall där sadisten och livstidsdömde landsmannen begärde sig till Litauen för verkställighet från Skottland. Se spoiler.
Det skiljer beroende vad han får för antal år, alltså livstid versus upp till 20 år. Det står mellan parole och pardon varav sistnämnda avgör presidentens nåd (aka samma risk för nåd som snöstorm i Sahara eller att helvetet fryser till is)
Därav får vi hoppas på att det blir en fråga med presidentinblandning för då är han en redig loser.
Mindre än svenska reglers motsvarighet för livstid då hade han inte skickats iväg.
Citat:
Senast redigerad av develi 2017-03-04 kl. 18:48.
2017-03-04, 19:04
Medlem
develis avatar
Korrigering. Jag läste ut fel.
Citat:
Det är lika underligt som att pressa in kroppen i ett skåp istället för att dölja den väl i rishögen eller bara dumpa den i diket någon mil bort.
Citat:
Uppenbart var det ett bra val med tanke på hur länge det dröjde. Du tror inte ett plåtskåp i en stängd bod eliminerar risken mer (doft, syn) än där han stoppade hennes jacka och hjälm?
Jag vidfasthåller dock risken för upptäckt med tanke på utvidgat sökområde och MSO.
Han har de facto inte gjorde annat val hur underligt du än må uppfatta det, det får du ta med NB själv - han sörjer säkert beslutet i full självömkan...
Det var säkerligen en temporär* plats han sen ämnade besöka för förflyttning till en permantent.
Det sket sig dock med bred mariginal.
Edit.*
Not the first, not the last. Har nyss skrivit om detta.
Citat:
Senast redigerad av develi 2017-03-04 kl. 19:17.
2017-03-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Om jag tolkar detta rätt så kan Litauisk president kunna ge han amnesti eller nåd fast det är bägrensat för en livstidsdömd.
Fanns även en artikel där Hurtig uttalar sig om just det men jag hittar den inte just nu.

"Kriminalvården uppger i sitt beslut att man ”finner vid en helhetsbedömning av samtliga faktorer att hans sociala återanpassning underlättas av att verkställigheten fortsättningsvis sker i Litauen.” Enligt Kriminalvården, som har varit i kontakt med litauiska myndigheter, är möjligheterna för en livstidsdömd person att få amnesti eller nåd i Litauen begränsade."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...s-till-litauen

Kan och kan. Nu är Litauern ett demokratiskt land och hade det funnits indikationer om att de inte skulle följa praxis eller avtal hade NB blivit kvar i Sverige.

Kriminalvården har utlokaliserat NB till Litauern men det rättsliga avgörandet är kvar i Sverige.

Presidenten kommer inte att riskera sin och landets framtid till följd av denne livstidsdömde medborgare. Det blir nog snarare så att NB får lida extra för att svärtat landet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in