2017-01-08, 12:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tack!
Du har rätt om att föremålens underliga hantering ( tex vad som undersöktes och inte) borde in.

Den underliga hanteringen existerar ju bara i din konpiratoriska hjärna ??????
Totalt ointressant i sammanhanget eftersom du inte har den blekaste aning om vad
som har hamnat på ena eller andra stället .
Dina hjärnspöken finns nämligen inte i verkligheten .
Vem är din SPECIFIKA alternativa gärningsman ?
Det enda du kan är att skriva massa ointressant dynga hela tiden .
Har du ingen specifik alternativ gärningsman så knip igen .
Ditt jävla dravel om allt och alla som inte har med saken att göra är rent löjeväckande .
Att se en klåpare och amatör som dig uttala dig om professorer m.m blir riktigt skrattretande .
Senast redigerad av boidis12 2017-01-08 kl. 13:17.
2017-01-08, 13:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Min åsikt är det att Långström borde ha varit i rätten i informationssyfte. Det skulle ha räckt att ha med i FUP hans redogörelse av sexuella avarter. ÅK nöjde sig inte med det, som skulle ha varit normalt förfarande. ÅK verkar ha haft nöjet att försöka hjärntvätta nämden och åhörarna och därför bjöd Långström till rättsalen. ÅK vet hur folk funkar psykiskt i allmänhet. ÅK lyckades därmed att få de flesta tro att Långströms redogörelse var en bekräftelse av Nerius psykiska status.
Din åsikt är som vanligt värt vatten. Borde ha varit i rätten i informationssyfte?
Har du noll insikt om vad ett sakkunnnigutlåtande är och innebär?
Citat:
Långströms närvaro i rätten var en mycket avgörande att få Nerijus dömt. En viktigt och tungt vägande punkt i rättegången.
Med denna fatalt naiva, juridiskt okunniga inställning så förstår man detta extrema överfokus som generellt råder i denna tråd som gemensam nämnare hos hela högen:

ALLA är rörande överens om att motiv är det primära.
Det är ett enda smatter som om det vore manus till en Hollywood film.

Parallellt är ALLA hysteriska med att dementera sexuell sadism.

... sen var det mindre noga att det finns nåt förlopp beskrivet, att det förklaras öht.

SJÄLVKLART är inte Långström en tung och vägande punkt - det är teknisk bevisning i form av DNA som är det centrala och fortsättningsvis hans brist på alibi och stödbevisning i form av vittnen.
Senast redigerad av develi 2017-01-08 kl. 13:24.
2017-01-08, 16:09
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Nerijus blev förhörd av förhörsledarna och de förhören var mycket omfattande som stämmer in med att han fanns i bostaden 18.45 - 20.00 som Irina vittnat under ed att han gjorde.
Man kan inte påstå att mordplatsen fanns i ladan därför man önskade se Nerijus som gärningsmannen och det fanns inga bevis att han varit där den kvällen Lisa försvann och inte heller Lisa hade varit i ladan.

Irina vittnade inte under ed inför HR och oavsett så ljög hon precis som du håller på hela tiden om att "fanns inga bevis att han varit där den kvällen Lisa försvann och inte heller Lisa hade varit i ladan."

Vad får dig att tro att man går på dina lögner när du inte kan presentera ett enda bevis som styrker dina påståenden?
2017-01-09, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
ALLA letade frenetiskt efter Lisa, den enda viktiga uppgiften just då.

Det är helt riktigt. De första 4 dagarna var uppmärksamheten fullständigt fokuserad på att det hela rörde sig om ett försvinnande och inte ett kallblodigt mord. Självklart betraktades under dessa dagar inte heller omgivningen eller byggnader då som en brottsplats där ett överfall eller mord ägt rum.
Senast redigerad av Pilsnerfilm 2017-01-09 kl. 02:32.
2017-01-09, 11:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Du undviker frågan och desinformerar istället.
Långsökt var i Polishuset i Skövde den 18 september. Håll dig till det datumet. Vem bjöd in honom? Var finns det dokumenterat?

(Fyra dagar senare fanns frågor formulerade i LJ:s brev - sådana som Långsökt kunde svara på.)
Att använda barnsliga egenkomponerade öknamn på diverse experter, professorer och andra män med rang säger inget alls om dessa men en hel del om dig själv, vilket väl inte var din mening kanske?

Du fortsätter med enbart fåniga insinuationer, utan att svara på mina frågor. Blev det för svårt för dig? Du får en chans till att komma med ett svar och inte bara fåniga insinuationer.
Det här undrade jag:

Johansson kontaktade Långström och ställde frågorna. Har du något problem med det? Förklara då VAD problemet är och HUR du tycker att polisen skulle ha agerat med utgångspunkt från hur offret anträffades med snaran, silvertejpen och blottat kön och bröst. Insinuera inte utan svara med något konkret.

Undrar också vad det mystiska är med att Långström var i polishuset i Skövde den 18 september?
Tror du att det var någon "okänd auktoritet" typ militären som bjöd in honom och inte Johansson eller?
Tror du att t.ex varje telefonsamtal i förundersökningen är dokumenterat i FUP?
FUP är ju en sammanställning av FU och för att uppgifter ska tas med i förundersökningsprotokollet måste de bedömas ha betydelse för utredningen. Betydelse för utredningen i "Långström-informationen" är det som redan finns dokumenterat i FUP. Polisens dokumenterade frågor samt hans dokumenterade svar med hänvisning till vetenskapliga studier och forskning.
Att han fick en "muntlig dragning" är väl snarare en garanti för att allt ska gå riktigt till. Att han ska få ett riktigt underlag i ärendet så att han har möjlighet att göra en riktig bedömning utifrån det. Långström skriver ju själv i sitt svar (FUP sid 1002):
FUP sid 1002
Citat:
Bakgrund
Jag tackar för frågorna och ska försöka besvara dem kort nedan.
Det underlag angående sakförhållandena jag har i det aktuella ärendet bygger på en muntlig
dragning för mig av kriminalkommissarie Lars Johansson och hans medarbetare, fredagen den 18
september i Polishuset i Skövde.
Han skriver alltså om det underlag han har av sakförhållandena.
Sakförhållande är detsamma som faktiskt tillstånd.
B.la lär han ha fått se de sekretessbelagda bilderna på offret, hur snara, tejp och kläder satt vid anträffandet av kroppen.
Eller, skulle polisen kanske skickat sekretessbelagda bilder på offret via mejl eller posten?

Alltså, uppgifter som har betydelse för utredningen finns redan med i FUP.
Du fastnar vid ovidkommande konspirationssidospår som inget är att ha i verkligheten.
Därav enbart insinuationer från ditt håll, om det inte kommer ett svar nu på frågorna jag ställde här ovan?
Senast redigerad av magiciadehex 2017-01-09 kl. 11:30.
2017-01-09, 12:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Nerijus blev förhörd av förhörsledarna och de förhören var mycket omfattande som stämmer in med att han fanns i bostaden 18.45 - 20.00 som Irina vittnat under ed att han gjorde.
Man kan inte påstå att mordplatsen fanns i ladan därför man önskade se Nerijus som gärningsmannen och det fanns inga bevis att han varit där den kvällen Lisa försvann och inte heller Lisa hade varit i ladan.
Du tänker verkligen tvärtom mot vad som egentligen gäller vid en rättegång. Du tror att vad den åtalade och fru säger är det viktigaste och det ska ligga till grund för domen. Därefter kommer kanske några opartiska vittnen som vittnar under ed men de "minns fel" eller "ljuger". Allra sist och allra minst betydelse så kommer den tekniska bevisningen för där är ALLT planterat så den ska vi inte bry oss om.

#Fagro, i verklighetens rättegångar så är det precis tvärtom.
Det allra viktigaste är i normala fall bevisningen. Efter det kommer s.k stödbevisning där vittnesuppgifter från opartiska vittnen som vittnar inför ed ingår. Allra sist kommer uppgifter från den åtalade och närmsta anhöriga som inte vittnar inför ed i svensk rättegång.

Det finns rättvisa och logik i detta, förstår du inte det?
2017-01-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Att använda barnsliga egenkomponerade öknamn på diverse experter, professorer och andra män med rang säger inget alls om dessa men en hel del om dig själv, vilket väl inte var din mening kanske?

Du fortsätter med enbart fåniga insinuationer, utan att svara på mina frågor. Blev det för svårt för dig? Du får en chans till att komma med ett svar och inte bara fåniga insinuationer.
Det här undrade jag:

Johansson kontaktade Långström och ställde frågorna. Har du något problem med det? Förklara då VAD problemet är och HUR du tycker att polisen skulle ha agerat med utgångspunkt från hur offret anträffades med snaran, silvertejpen och blottat kön och bröst. Insinuera inte utan svara med något konkret.

Undrar också vad det mystiska är med att Långström var i polishuset i Skövde den 18 september?
Tror du att det var någon "okänd auktoritet" typ militären som bjöd in honom och inte Johansson eller?
Tror du att t.ex varje telefonsamtal i förundersökningen är dokumenterat i FUP?
FUP är ju en sammanställning av FU och för att uppgifter ska tas med i förundersökningsprotokollet måste de bedömas ha betydelse för utredningen. Betydelse för utredningen i "Långström-informationen" är det som redan finns dokumenterat i FUP. Polisens dokumenterade frågor samt hans dokumenterade svar med hänvisning till vetenskapliga studier och forskning.
Att han fick en "muntlig dragning" är väl snarare en garanti för att allt ska gå riktigt till. Att han ska få ett riktigt underlag i ärendet så att han har möjlighet att göra en riktig bedömning utifrån det. Långström skriver ju själv i sitt svar (FUP sid 1002):
FUP sid 1002

Han skriver alltså om det underlag han har av sakförhållandena.
Sakförhållande är detsamma som faktiskt tillstånd.
B.la lär han ha fått se de sekretessbelagda bilderna på offret, hur snara, tejp och kläder satt vid anträffandet av kroppen.
Eller, skulle polisen kanske skickat sekretessbelagda bilder på offret via mejl eller posten?

Alltså, uppgifter som har betydelse för utredningen finns redan med i FUP.
Du fastnar vid ovidkommande konspirationssidospår som inget är att ha i verkligheten.
Därav enbart insinuationer från ditt håll, om det inte kommer ett svar nu på frågorna jag ställde här ovan?

Du smickrar mig men jag måste göra dig besviken. Jag har inte "komponerat" något namn. Det är en annan signatur som så träffande har benämnt den sexualsadistiskt intresserade akademikern som Långsökt. Men du kanske inte har så bra minne?

Naturligtvis ska alla kontakter i ärendet med Långsökt dokumenteras eftersom utredarna har valt att ge honom så stor uppmärksamhet. Det handlar om professionalitet. Varför smyga med den första "dragningen"? Var det på Lars Johanssons initiativ? Vem är chef egentligen?

Så Långsökt brukar infinna sig i olika Polishus? För "dragningar"?
Senast redigerad av nopomil 2017-01-09 kl. 19:00.
2017-01-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, vem skulle ha bråttom att få hem det sadistiska mördar-aset?
Inte ens en mor kan väl älska en sån som han.
Lär vara problem med att garantera hans säkerhet i de litauiska, överfulla fängelserna.
Många vill nog ge honom ett och annat kok stryk.
Eller mer.

Ja det var mycket hot mot NB liksom mot hans fru och andra vittnen.
Det var ju bland annat en natt som det piskades upp en hatisk stämning mot den misstänkte. Minns du?
Strax därpå kom det ihopklistrade hotbrevet som LJ & co inte klarade av att utreda. Men de kanske har sparat DNA-spår från brevet?
2017-01-09, 19:19
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Du smickrar mig men jag måste göra dig besviken. Jag har inte "komponerat" något namn. Det är en annan signatur som så träffande har benämnt den sexualsadistiskt intresserade akademikern som Långsökt. Men du kanske inte har så bra minne?

Naturligtvis ska alla kontakter i ärendet med Långsökt dokumenteras eftersom utredarna har valt att ge honom så stor uppmärksamhet. Det handlar om professionalitet. Varför smyga med den första "dragningen"? Var det på Lars Johanssons initiativ? Vem är chef egentligen?

Mycket barnsligt och omoget att använda öknamn oavsett vem det är som kom med det först.
Att vara så avundsjuk som du visat upp mot dom som har betydligt större kunskaper och utbildning än dig är allt annat än normalt.

Allt behöver och skal inte dokumenteras i FUP som inte är av värde för utredningen. Hur skulle FUP se ut då, över 10 000 sidor?

Vad har det med mordet på Lisa att göra om Långström brukar befinna sig på olika polishus eller inte?
Senast redigerad av verbitum 2017-01-09 kl. 19:28.
2017-01-09, 19:26
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Det var ju bland annat en natt som det piskades upp en hatisk stämning mot den misstänkte. Minns du?
Strax därpå kom det ihopklistrade hotbrevet som LJ & co inte klarade av att utreda. Men de kanske har sparat DNA-spår från brevet?

Hotet mot NB har han själv tjänat ihop med råge, han har ju brutalt och på ett sadistiskt sätt get sig på en försvarslös flicka som dessutom var mycket mindre och svagare än mördaren själv, Nerijus. Sicken "hjälte" ni håller om ryggen och försvarar. Tragiskt.
2017-01-09, 19:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Du kunde alltså inte svara på mina frågor utan kommer med nya insinuationer?

Jag vet att du bara är en härmapa som aldrig kommer med något eget. Var ju en annan skribent som också aldrig kommer med något eget - också hysteriskt förnekande till sexualsadismen - som kom på det antiintellektuella öknamnet till professor Långström nämligen A1HORNYLAD.

Är du en expert på förundersökningsprotokoll nu så du kan bestämma vad som måste vara med för att du ska bli nöjd och att det för dig ska kännas som att det handlar om professionalitet?
Du är ju totalt oinsatt i hur det fungerar, du spyr ju enbart ut din ilska, avundsjuka och fördomar.

Jag repeterar vad som skall finnas i protokollet: FUP ju en sammanställning av FU och för att uppgifter ska tas med i förundersökningsprotokollet måste de bedömas ha betydelse för utredningen. På VILKET SÄTT har det BETYDELSE FÖR UTREDNINGEN att veta vem som bjöd in Långström? Är ju helt ointressant och inget de "smyger" med. För att ha såna paranoida tankar som du har så måste man vara ganska illa däran.

Det som har betydelse för utredningen gällande Långströms sakkunighet finns med, det går att läsa innantill. FUP sid 1002
Citat:
Svar
1) De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt
sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell
forskningslitteratur, se referenser nedan. Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av dödligt
våld årligen. De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet
eftersträvat att tillfredsställa. Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
2) Forskningslitteraturen indikerar att en betydande minoritet av förövare av dödligt våld med sexuella
motiv inte har någon tidigare känd/dokumenterad kriminalitet. En ännu större andel har inte någon
tidigare känd/dokumenterad vålds- eller sexualbrottslighet.
3) Tidigare litteratur visar i en betydande minoritet av fallen acceptabel anpassning till samhället; fast
partner och egna barn förekommer hos ganska många. Socialt umgänge därutöver är dock ofta
begränsat. De vanligaste arbetena tycks vara inom praktiska yrken som tex chaufför eller hantverkare. Svår psykisk ohälsa finns ibland och missbruk/beroende av alkohol /droger är vanligare
än i normalbefolkningen.
4) Ja, dessa två utgör färska och välgjorda arbeten:
Greenall PV, & Richardson C. Adult male-on-female stranger sexual homicide: A descriptive (baseline)
study from Great Britain. Homicide Studies 2015, 19, 237–256.
Detta är en välskriven, längre fallserie från Storbritannien av okända förövare av sexuellt motiverat dödligt våld. Gulmarkeringar sammanfattar sådant som jag bedömt kan ha möjligt intresse för läsaren[/b]. James J, Proulx J. A psychological and developmental profile of sexual murderers: A systematic review. Aggression and Violent Behavior 2014, 19, 592–607.
Denna studie är en systematisk kunskapsöversikt av forskningslitteraturen fram till idag om sexuellt motiverade förövare av dödligt våld. Det är resultaten angående dem som författarna kallar ”NSM”, non-serial sexual murderers, som bedöms ha mest relevans i aktuellt ärende. Båda artiklarna är publicerade i peer-reviewgranskade vetenskapliga tidskrifter och bifogas också som PDF. Dessa får dock inte spridas fritt av copyrightskäl.

Nå, hade du något svar på det här, eller är du bara allmänt ilsken på Långström för att han är en meriterad professor med dignitet och pondus?
2017-01-09, 20:11
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det har inte behövts att "piska upp en hatisk stämning", den hatiska stämningen infinner sig av sig själv när man minns och förstår innehållet i FUP. Jag grät när jag första gången läste FUP och såg bilderna på Lisas nersmutsade kläder, mördarsnaran, tejpen med hennes hår på och de ohyggligt obehagliga och skitiga lokalerna där Nerijus överföll och sen dödade henne. Jag tänkte, det sista hon såg förutom Nerijus var detta äckliga helvete.

Sen läste jag sidorna med DNA-resultaten och vad det betydde. Nerijus och Lisas bland-DNA på snörstumpar i ladan, hans blod på mordplats och på hennes kläder. T.o.m innanför knäppningen på hennes jeans. Och jag läste hur han skändat henne, blottat hennes bröst och hennes underliv. Läste sen hur han med våld och styrka tryckt in den döda kroppen så benen hamnade i en onaturlig ställning i skåpet.

Är så förbannat sorgligt och fruktansvärt hemskt alltihopa och gör man en sån här sak mot en annan människa så har man gjort sig förtjänt av mitt hat. Det står jag för till 100%. Det är inget som behöver "piskas upp".

HUR man kan försvara mördaren är däremot något som behöver analyseras, speciellt när man som du inte ens bidrar med en egen alternativ teori utan bara insinuationer och hat.
VAD har piskat upp ditt hat? Finns det något kvar utan hat och kränkningar av "auktoriteten" och Lisas far? Finns det en alternativ teori i botten eller blir det bara ett tomrum utan hatet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in