Citat:

Ursprungligen postat av 
nopomil

Det där faller på att Lisa inte har varit i ladan på söndag kväll. Det fanns inga som helst spår efter henne vid hundförarens arbete fem timmar efter försvinnandet och inga utgående spår från moppen (som inte var undersökt).
Dessutom undrar jag hur du tänker om att SH var sällsynt kontrollerande gentemot Lisa. 
Och hur tänker du om militärens inblandning den första veckan, både hur de ledde undersökningarna, hur de "hittade" i stort sett alla föremål, hur en enda militärs vittnesmål fick polisen att gripa litauerna?

Jag tror att hon dök upp i ladan i alla fall. Litar inte på hundförarens undersökning och rapport.
För det första, så tror jag att SH är kontrollerande som person. Han är militärtypen, regler och regemente, tror det ligger i hans familje-gen. För det andra tror jag att han VET hur det ligger till i området och(nog även vad som hänt?). Det är Jönssons, tillsammans med ryssarna som styr och ställer, mutar och håller på, men alla lallar omkring och låtsas som att det regnar och utåt sett ser det ut som ur en Åsa-Nisse film. Sen sjunger dom i kör: "Vi bor på landet" med Bröderna Djup på bred Skaraborgs dialekt. Fast egentligen pratas det ryska och diverse preparat m m fraktas hit å dit, pengar tvättas via Jönssons konsultfirma, samt billig arbetskraft importeras ifrån öst.
Kan det möjligen vara så här: SH fick reda på att hans dotter blivit vittne till en händelse som inte på något sätt får avslöjas. Han får ett alternativ: vi flyger henne till Ryssland och hon får leva, men "försvinna" om du betalar(stor lösensumma så klart) och han får en tidsfrist, om pengarna inte betalas likviderar vi henne och löser situationen ändå. Han klarar inte detta och vi vet resten. Lämplig GM utses tidigt och allt är riggat, SH försöker att fixa allt, han förbereder sig dock på det värsta, men ringer sina militärpolare och drar igång sökaktionen som pågår dag o natt, i riktig special-ops anda, i hopp om att hitta henne på gömstället och befria henne, hinna före och skicka iväg och gömma henne i något annat land via Sotenäs militär flygplats. Han vet att han inte kan fixa fram pengarna. Sen hittar dom grejerna som planterats ut, det blir svettigt, för man jobbar emot tiden hela tiden och man vet inte vem som är med eller emot en. Militären som sen vittnar emot NB är köpt, eftersom det inte går att lita på någon i denna situation. Interpol kopplas också in tidigt, varför? Jo, för att det blivit en läcka någonstans att hon kan försvinna ur landet. Brukar man annars koppla in Interpol på det stadiet? Komplicerat värre alltså.