2017-02-10, 07:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Lugn nu.

Det handlar ju om det enkla faktum att utomstående inte kan hålla reda på vem som sitter i militära fordon. För en utomstående är det ju rimligt att säga att "militären har varit här" när man har sett militärfordon.

Ingen utomstående kan ju veta att personen som sitter i militärfordonet själv upplever sig ha en annan roll (som vän, kollega utom tjänsten, patrullchef i Missing people, sjörövare eller något annat). Om man har sett militärfordon så har man. Då är det ingen lögn att säga att militären setts till i området.
Vad fan svamlar du om? Ingen har sett någon, oavsett gruppering eller tjänstetillhörighet, på Martorp. Ingen har varken "framryckt" eller genomsökt gården. Ingen i MPS framför militärregisterade fordon. Därav är det en ren lögn från NB och det är ovidkommande dravel från dig och Nopomil. I klass med kvistar och grenar.
Senast redigerad av develi 2017-02-10 kl. 07:43.
2017-02-10, 07:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför gjorde hon det? På vems uppmaning?
20 års erfarenhet som polis inkl utbildad krim.tekniker ger ett tränat öga för detaljer. Klar med rishögen, begriper att gården är hot spot med tanke på fynd, gör okulär besiktning.
Där har du rätt fokus på grenar och nertrampat buskage till skillnad från dina paranoida pseudoanalyser.
2017-02-10, 08:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Nu svamlar du som vanligt.
Kammarspelet stod Nerijus för och fan så dåligt därför åkte han fast nästan direkt. Han bankade in sista spiken i sin egen kista där.
Det mest skrattretande i-det-i-hjärnan-skapade-kammarspelet är NB som utvald syndabock i kombination med överfixeringen på BS:
Hur lyckades de få NB till Martorp just då som maskletare när han skulle sättas dit som mördare?
Med tanke på att blodprov togs först den 13e är det lika intressant då jackan med blod hittades långt innan blodprovstagning. Hur gick detta till månntro?
Det glappar rejält i de intriger som IR försökte sig på och ingen arvtagare till den konspiratoriska soppan klarar av att reda ut röran.
Det tar stopp i Martorpsbacken. Kvistar i maskineriet? :-)
2017-02-10, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerfilm
Lugn nu.

Det handlar ju om det enkla faktum att utomstående inte kan hålla reda på vem som sitter i militära fordon. För en utomstående är det ju rimligt att säga att "militären har varit här" när man har sett militärfordon.

Ingen utomstående kan ju veta att personen som sitter i militärfordonet själv upplever sig ha en annan roll (som vän, kollega utom tjänsten, patrullchef i Missing people, sjörövare eller något annat). Om man har sett militärfordon så har man. Då är det ingen lögn att säga att militären setts till i området.

Om militärer varit synliga i trakten betyder inte att det är slöseri med tid att leta i områden som dessa kört förbi. Nerijus visste att det var slöseri med tid att söka bakom ladugården i Martorp. Detta förmedlade han till ledaren för Missing People-patrullen. Han kunde uttryckt sig lite mindre kategoriskt: 1) militär har varit synliga här eller 2) militärer har sökt lite översiktligt här. Men nejdå Nerijus visste berätta att det var slöseri med tid minsann.
2017-02-10, 08:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja, vad säger du? Att en militärhelikopter landar söndag kväll och det vimlar militärer hela veckan - är det en försvarshemlighet?
Skrevs det överhuvudtaget någon rapport? Annars finns det ju inget att hemligstämpla?

Anhörig blev aggressiv och känslosam i rätten - just när militärens agerande torsdag natt (inledningen på Kammarspelet) ifrågasattes. Eller anhörig kanske inte klarar ifrågasättande från någon?
Ingen militärhelikopter har landat söndag kväll. Militär är sen inkallad av polis på samma sätt som sker vid vartenda eftersök försvunnen person som klassas särskild händelse. Vad är problemet för din del?
IR står och blåljuger i rätten om Lisas far, han reagerar givetvis och protesterar. Att du sen lägger till effekter i form av överdrifter ( aggressiv) hjälper föga gällande din trovärdighet. Den är lika med noll.
Senast redigerad av develi 2017-02-10 kl. 09:28.
2017-02-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt Christoffers observation när han ser in i byssjan den 9 juni, ser han att det fanns trasmattor framför skåpen, som inte fanns där när kroppen togs fram den 12 juni.
Det finns ingen annan logisk förklaring utan trasmattorna togs bort av någon anledning när kroppen togs till byssjan och släpades till skåpet, eftersom släpspår fanns på golvet.
Det menas enligt de här uppgifterna att det var inte från ladan kroppen kom till byssjan utan från något gömställe mellan den 9 - 12 juni och inte den 7 juni.
Enligt det här scenariet var det inte gärningsmannen som förde kroppen till byssjan, utan helt andra personer.

Hade det legat trasmattor på golvet så hade det inte funnits något damm att göra släpspåren i. Försök igen. Och läs en gång till om vad han är säker på att han såg på tisdagen. Han minns trasmattor säger han. Men är det från tisdagen helt säkert?
2017-02-10, 08:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Om militärer varit synliga i trakten betyder inte att det är slöseri med tid att leta i områden som dessa kört förbi. Nerijus visste att det var slöseri med tid att söka bakom ladugården i Martorp. Detta förmedlade han till ledaren för Missing People-patrullen. Han kunde uttryckt sig lite mindre kategoriskt: 1) militär har varit synliga här eller 2) militärer har sökt lite översiktligt här. Men nejdå Nerijus visste berätta att det var slöser med tid minsann.
Om det så stått 40 militärfordon i backen dagen innan, om mängder med militär setts i området så har det ingenting med innerområdet på Martorp gård att göra. Hittar de sen hjälm och jacka i det område han vevat mot och sagt "slöseri med tid" är det mer än suspekt. Märkligt att NB la sig i just det sökområdet men sket i det område han iakttog i 4 dar från husknuten...
Då var det tydligen inte nåt slöseri med tid eller nåt behov att påtala att det redan var kollat. Segmenten/samma områden söktes nämligen flera ggr. Där tyckte han tydligen de kunde vara kvar utan att lägga sig i.
2017-02-10, 09:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, tänka sig, det växer både buskar och gräs där vid byssjan som ligger mitt i naturen. MYSTISKT tycker #nopomil m.fl.

PS: Bra bild på byssjan. Man ser verkligen busken och GRENJÄVELN bra
Hon ser att det inte är nån gång fram till dörren, det är alltså inte ansat och iordningställt utan ett vildvuxet buskage. Byssjan är således inte nåt som är i bruk daglig dags. Sitter det då grenar fast i dörren och är nedtrampat så väcker det givetvis intresse. Det samma reagerade CB över redan på tisdag men drog slutsatsen att nån redan sökt därinne. Som erfaren krim.tekniker tänker hon givetvis i andra banor, det är suspekt och behöver kontrolleras mer ingående. Hon känner igen doften då hon är van. Den är dock uppenbart inte övertydlig med tanke på att hon snarare letar först i intilliggande rum. Alla klädesplagg som packats över henne utgjorde en barriär.
Detta är skillnaden från över 20 års arbetslivserfarenhet till skillnad från annat folk som bara sticker in huvudet och kikar in.
2017-02-10, 10:17
Medlem
Enligt FUP 1057
Förhörsledaren: Vad sade din bror till Missing People. Aivara: Vilka ? FL. De med gula västar.
Aivara: Han sade till mig att han nämnt till någon att här hade de letat redan.
FL: Hur visste han det ? Aivara: Jag vet inte
FL: Varför tar han sig det uttrycket och vill leda bort sökandet efter denna tjej ? Aivara : Jag vet inte.
FL: Vad säger han till dig. Aivara: Jag såg att bilen stod vid garaget en gång när vi kom till garaget i Martorp.
FL: Vilken bil ? Aivara: Det var en sådan militärbil med jättelånga snablar uppåt.
FL:Var din bror ensam den gången uppe på Martorp.
Aivara: Nej jag var med. Aivara: Det var onsdag eller torsdag.
FUP 1065
FL: Du nämner militärfordon med snablar.
Aivara: Det var någon av dagarna de var där. (måndag eller tisdag)
Den första var ljus de två andra var med snablar. Det var första gången jag såg dem, därför lade jag dem på minnet.
FL: Träffar ni några militärer vid bilarna.
Aivara: Nej.
FUP 1402
Nerijus kommer till Martorp 11 juni och ser tre militärbilar men inga personer. Nerijus blir informerad på kontoret att militär sökt i området.

Det borde väl inte finnas någon tvekan utan det fanns militär hela veckan på Martorp enligt uppgifter från Aivara och Nerijus.
När Nerijus går in på kontoret blir han informerad att militär sökt i området, och när Missing People kommer och söker där på fredag vill Nerijus vara hjälpsam och informera dem att det var sökt i området, man kan påstå som tack för hjälpen blev alla tre litauerna anhållna och senare häktade.
Nerijus och Aivara var i Martorp för att söka mask, därför där de i vanliga fall sökte mask i en gammal sädeshög, var det området avspärrat av polis.
Det har påståtts upprepade gånger att Nerijus pratade mycket knagglig engelska, men första polisförhöret med honom hölls på engelska, utan tolk.
Vid frågan av ekonomichefen vid HR hur Nerijus engelska var svarade han, lika bra som min.
Ekonomichefen hade mycket att göra med Nerijus när det gällde ombyggnader, reparationer och inköp av material m.m.

Jag ställer frågan fanns det inte någon bland Missing People som kunde så hjälplig engelska att de kunde ha fått noggrannare information av Nerijus, när han sade att det var slöseri med tiden att söka där Missing People sökte.
Senast redigerad av Fagro 2017-02-10 kl. 10:42.
2017-02-10, 11:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Enligt FUP 1057
Förhörsledaren: Vad sade din bror till Missing People. Aivara: Vilka ? FL. De med gula västar.
FL: Varför tar han sig det uttrycket och vill leda bort sökandet efter denna tjej ? Aivara : Jag vet inte.
FL: Vad säger han till dig. Aivara: Jag såg att bilen stod vid garaget en gång när vi kom till garaget i Martorp.
FL: Vilken bil ? Aivara: Det var en sådan militärbil med jättelånga snablar uppåt.
FUP 1065
Den första var ljus de två andra var med snablar. Det var första gången jag såg dem, därför lade jag dem på minnet.
FUP 1402
Nerijus kommer till Martorp 11 juni och ser tre militärbilar men inga personer. Nerijus blir informerad på kontoret att militär sökt i området.

Det borde väl inte finnas någon tvekan utan det fanns militär hela veckan på Martorp enligt uppgifter från Aivara och Nerijus.
När Nerijus går in på kontoret blir han informerad att militär sökt i området, och när Missing People kommer och söker där på fredag vill Nerijus vara hjälpsam och informera dem att det var sökt i området, man kan påstå som tack för hjälpen blev alla tre litauerna anhållna och senare häktade.
Nerijus och Aivara var i Martorp för att söka mask, därför där de i vanliga fall sökte mask i en gammal sädeshög, var det området avspärrat av polis.
Det har påståtts upprepade gånger att Nerijus pratade mycket knagglig engelska, men första polisförhöret med honom hölls på engelska, utan tolk.
Vid frågan av ekonomichefen vid HR hur Nerijus engelska var svarade han, lika bra som min.
Ekonomichefen hade mycket att göra med Nerijus när det gällde ombyggnader, reparationer och inköp av material m.m.

Jag ställer frågan fanns det inte någon bland Missing People som kunde så hjälplig engelska att de kunde ha fått noggrannare information av Nerijus, när han sade att det var slöseri med tiden att söka där Missing People sökte.
FUP 1065. Råkade du missa meningen vart han ritade bilarna?
Utanför entrén och inte på gårdsplanen. Råkade du missa att han inte såg en enda person på gården?
Denna uppgift är mer överensstämmande med CB och backen ner till Martorp. Den är överensstämmande med BS och att de åkte förbi Martorp, de kan mycket väl ha stannat till.
Vad som däremot inte stämmer ett skit är det NB sen säger dvs mycket militär och polis. Han såg således INGEN leta på gården.
För övrigt är det totalt ointresssant:
Hans DNA finns på kläderna oavsett om den - enligt er alternativstollar -
oerhört sympatiske mannen letat mask, mockat skit eller borstat kossor. Denna händelse är inte epicentrum juridiskt sett, lika lite som Adriana.

Förklara hur hans blod DNA fanns på jackan tidig fredag kväll när han lämnade blodprov den 13e.
2017-02-10, 11:38
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Enligt FUP 1057
FUP 1065
FUP 1402

Enligt FUP sid 1057 så berättar Aivaras om vad Nerijus har sagt, inte vad han själv har set sen utelämnar du det som inte passar dig igen:
Hur länge var ni där då?
Tills vi hämtade verktyg i garaget
Hur kunde han då veta vart de hade letat?
Aivars, det området där din bror försöker förmå Missing People att inte leta har det hittats mycket allvarliga fynd.

Jag vet ingenting
Jag hoppas att du förstår allvaret i det här?
Jag vet verkligen inte varför han sa så.

Fup sid 1065 så kastar du om ordningen i förhöret så att det återigen passar dig och inte som det är återgivet:

Har din bror varit i några andra byggander?
Jag tror inte det. Jag har inte sett att han har varit. En dag vi åkte för att leta efter hammare då
har vi varit där (Förhörsledaren anteckning: visar på nr 4) det stod en fyrhjuling där och vi
kom på att det fanns en hammare i fyrhjulingen så då åkte vi för att hämta den.
Vilken dag var det?
Svårt att säga. Det var i början på veckan, måndag eller tisdag
Du nämner militärfordon med snablar. Kan rita in på kartan var dessa står
parkerande?

Det var någon av dagarna de stod där.
Den första var ljus och de andra två var med snablar. Det var första gången jag såg sådana
bilar därför lade jag dem på minnet. (Förhörsledarens anteckning: ritar med gult och jag
fyller i runtomkring med svart så det syns)

Läs och återge FUP som den är skriven och inte din egenkomponerade FUP som inte stämmer överens med originalet.

Det fanns alltså inga militärfordon inne på Martorps Gård under hela veckan som du så fint har klippt och klistrat ihop efter dit eget tycke.

Edit:
Ser att #develi svarade innan nu men jag låter mitt med stå kvar för du är ett stort skämt utan verklighetsförankring och lever i din egen fantasivärld.
Senast redigerad av PantherE 2017-02-10 kl. 11:44.
2017-02-10, 11:46
Medlem
Citat:
När Christoffer är på förhör, det som polisen är intresserad av, är vad han ser i lokalen när han ser in där den 9 juni, inte vad som fanns i lokalen 10 år sedan, eller om det fanns damm i lokalen, som det säkert fanns där.
Han beskriver mycket klart för polisen vad som fanns i byssjan när han tittade in där.

Mycket klart?!?
Fanns det stolar? Fanns det vita gardiner? Fanns det något på bordet? Fanns det kylskåp? Fanns det micro? Fanns det gröna stövlar? Fanns det element innanför dörren?
"Christoffer uppger att det är svårt att minnas exakt hur det såg ut denna gång eftersom han besökt byssan då den var fikarum fram till 2007".
"...uppger att han försöker plocka minnesbilderna från då han tittade in i tisdags."
"Jag minns att det fanns trasmattor på golvet framför skåpen".
Hur kan du vara så säker på att han plockar rätt minnesbilder om just trasmattorna och tisdagen när han inte är det själv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in