Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Enligt FUP 1057
Förhörsledaren: Vad sade din bror till Missing People. Aivara: Vilka ? FL. De med gula västar.
Aivara: Han sade till mig att han nämnt till någon att här hade de letat redan.
FL: Hur visste han det ? Aivara: Jag vet inte
FL: Varför tar han sig det uttrycket och vill leda bort sökandet efter denna tjej ? Aivara : Jag vet inte.
FL: Vad säger han till dig. Aivara: Jag såg att bilen stod vid garaget en gång när vi kom till garaget i Martorp.
FL: Vilken bil ? Aivara: Det var en sådan militärbil med jättelånga snablar uppåt.
FL:Var din bror ensam den gången uppe på Martorp.
Aivara: Nej jag var med. Aivara: Det var onsdag eller torsdag.
FUP 1065
FL: Du nämner militärfordon med snablar.
Aivara: Det var någon av dagarna de var där. (måndag eller tisdag)
Den första var ljus de två andra var med snablar. Det var första gången jag såg dem, därför lade jag dem på minnet.
FL: Träffar ni några militärer vid bilarna.
Aivara: Nej.
FUP 1402
Nerijus kommer till Martorp 11 juni och ser tre militärbilar men inga personer. Nerijus blir informerad på kontoret att militär sökt i området.
Det borde väl inte finnas någon tvekan utan det fanns militär hela veckan på Martorp enligt uppgifter från Aivara och Nerijus.
När Nerijus går in på kontoret blir han informerad att militär sökt i området, och när Missing People kommer och söker där på fredag vill Nerijus vara hjälpsam och informera dem att det var sökt i området, man kan påstå som tack för hjälpen blev alla tre litauerna anhållna och senare häktade.
Nerijus och Aivara var i Martorp för att söka mask, därför där de i vanliga fall sökte mask i en gammal sädeshög, var det området avspärrat av polis.
Det har påståtts upprepade gånger att Nerijus pratade mycket knagglig engelska, men första polisförhöret med honom hölls på engelska, utan tolk.
Vid frågan av ekonomichefen vid HR hur Nerijus engelska var svarade han, lika bra som min.
Ekonomichefen hade mycket att göra med Nerijus när det gällde ombyggnader, reparationer och inköp av material m.m.
Jag ställer frågan fanns det inte någon bland Missing People som kunde så hjälplig engelska att de kunde ha fått noggrannare information av Nerijus, när han sade att det var slöseri med tiden att söka där Missing People sökte.
Enligt FUP sid 1057 så berättar Aivaras om vad Nerijus har sagt, inte vad han själv har set sen utelämnar du det som inte passar dig igen:
Hur länge var ni där då?
Tills vi hämtade verktyg i garaget
Hur kunde han då veta vart de hade letat?
Aivars, det området där din bror försöker förmå Missing People att inte leta har det hittats mycket allvarliga fynd.
Jag vet ingenting
Jag hoppas att du förstår allvaret i det här?
Jag vet verkligen inte varför han sa så.
Fup sid 1065 så kastar du om ordningen i förhöret så att det återigen passar dig och inte som det är återgivet:
Har din bror varit i några andra byggander?
Jag tror inte det. Jag har inte sett att han har varit. En dag vi åkte för att leta efter hammare då
har vi varit där (Förhörsledaren anteckning: visar på nr 4) det stod en fyrhjuling där och vi
kom på att det fanns en hammare i fyrhjulingen så då åkte vi för att hämta den.
Vilken dag var det?
Svårt att säga. Det var i början på veckan, måndag eller tisdag
Du nämner militärfordon med snablar. Kan rita in på kartan var dessa står
parkerande?
Det var någon av dagarna de stod där.
Den första var ljus och de andra två var med snablar. Det var första gången jag såg sådana
bilar därför lade jag dem på minnet. (Förhörsledarens anteckning: ritar med gult och jag
fyller i runtomkring med svart så det syns)
Läs och återge FUP som den är skriven och inte din egenkomponerade FUP som inte stämmer överens med originalet.
Det fanns alltså inga militärfordon inne på Martorps Gård under hela veckan som du så fint har klippt och klistrat ihop efter dit eget tycke.
Edit:
Ser att #develi svarade innan nu men jag låter mitt med stå kvar för du är ett stort skämt utan verklighetsförankring och lever i din egen fantasivärld.