2015-07-06, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En reflektion angående ensamma stalkers. De angriper företrädesvis personer med hög social ställning och anses vara psykiskt sjuka människor (förföljelsesyndrom). Varför skulle de inte kunna vara som toppen av ett isberg?

Idiotresonemang.
Folk snattar varor i ICA, och folk snor stereos hos folk som är bortresta, och sen finns det även folk som rånar andra människor personligen.
De som snattar är således toppen av isberget, men ändå en del av en organisation som ingbegriper dem alla?

Citat:
Andra som har samma syndrom kanske är mer förslagna, sluter sig samman ungefär som mobbare och angriper mer sårbara medborgare?

Menar du att Sverige psyksjuka elit skulle ha en dold elit-organisation som slagit sig samman för att förstärka och underhålla varandras psykoser samt ha en samordnad agenda över deras aktiviteter?

SPEKULATION!!!!!!!!!!!

Citat:
I dag saknas det en särskild bestämmelse om straff för systematiserad förföljelse.

Nej, vi har en rätt rigorös lagstifning för återfallsförbrytare och mönsterkriminella.
Lösningen heter: Hårdare straff vid varje nytt åtal för samma brott.
Citera
2015-07-06, 22:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
En reflektion angående ensamma stalkers. De angriper företrädesvis personer med hög social ställning och anses vara psykiskt sjuka människor (förföljelsesyndrom). Varför skulle de inte kunna vara som toppen av ett isberg? Andra som har samma syndrom kanske är mer förslagna, sluter sig samman ungefär som mobbare och angriper mer sårbara medborgare?
.....

Nej, "ensamma" stalkers förföljer oftast en tidigare eller en önskad partner - oftast handlar det om män som förföljer unga kvinnor:

Närmare 80 procent av offren i den amerikanska studien var kvinnor. Offrets genomsnittsålder när stalkningen började var 28 år.

Och oftast handlar det alltså om någon man känner:
Den amerikanska studien visade att de flesta offer på något sätt kände
gärningspersonen (77 procent av de utsatta kvinnorna och 64 procent av de
utsatta männen).

Dessutom skiljer väl sig "solostalking" från den så kallade gang stalkingen på så sätt att solostalkare oftast lämnar ledtrådasr efter sig i form av brev, telefonsamtal, fysisk närvaro - de vill visa att de finns, medan de påstådda gang stalkarna tydligen inte lämnar minsta ledtråd till vad de vill eller vilka de är eller att de finns...

EDIT: Jag glömde redovisa källan för dessa siffror: http://www.bra.se/download/18.cba82f..._i_sverige.pdf
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-07-06 kl. 22:48.
Citera
2015-07-06, 22:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
..
I princip ALLA, eftersom mobbing handlar om popularitet och status, där man vinner status i gruppen genom att hacka på de som står "lägre" i den.
De flesta ångrar sig när de blir äldre och mognar mentalt, och när tillfälle ges, så ber de även sina offer om ursäkt.

Du försöker resonera dig fram till fenomenets existens via en amatörpsykologisk spekulation om hur människor fungerar, och du bygger detta på din egna bristfälliga kunskap om hur människor fungerar samt dina egna erfarenheter av de människor du träffat sedan du var 0 år och nu.
...
Vet du någon tråd på Flashback där mobbare skriver om sina "bedrifter"?

Ditt resonemang om mobbing och rangordning/status är intressant och skulle kunna förklara ett motiv för gang stalking. Gs-are kanske ser sig som en sorts rättare, som korrigerar människors uppfattning om sig själva?

Det skulle vara intressant om gs vara eller inte vara kunde avgöras experimentellt. Någon som har förslag?
Citera
2015-07-06, 22:26
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det har jag inte gjort, men jag har heller aldrig stött på någon som säger att den är pedofil.
Skillnaden är att det finns extremt tydliga tecken på att världen är full av äckliga pedofiler, men det finns inga tecken utöver hörsägen på att det finns ens ett fåtal gang stalkers (i alla fall om vi definerar gang stalking som röda bilar och folk som hostar diskret för att bryta ned folks psyken).

De fem punkterna jag radade upp var just för att visa hur osannolikt det är att dessa gs finns. Om pedofiler (som har så fantastiskt mycket att förlora på att avslöjas) ändå så gott som dagligen upptäcks och fälls, så borde rimligen gangstalkers också avslöjas förr eller senare - men nada...

Så nej jag är ingen believer (inte ens en beleaver vilket borde antyda att man lämnat tron? )

Yes, I believe.
Rättstavningsprogrammet fick tänka själv där...

För 100 år sedan fanns det massor av saker som var helt otänkbart, men som är fullt naturligt idag. Tänk dig då hur det kommer att vara om ytterligare hundra år...

Om GS finns så kommer det att avslöjas men det kommer då att ta längre tid ju högre upp i heirakin det ligger. Som bekant är det alltid svårt att se uppåt i sådana pyramider.
Citera
2015-07-06, 22:29
Medlem
ieshos avatar
Solostalkers förföljer inte "företrädesvis" peroner med hög status, som jag skrev, men begreppet stalker uppmärksammas av den anledningen.

Solostalkerns strategi och MO är att exponera sig, med gs tycks ha motsatt inriktning men är ändå förföljelse och skulle kunna handla om förföljelsesyndrom.
Citera
2015-07-06, 22:37
Medlem
one.zeros avatar
Citat:
[...] Det skulle vara intressant om gs vara eller inte vara kunde avgöras experimentellt. Någon som har förslag?
Om du menar psykologiska mänskliga experiment som tex Stanley Milgram utförde så tror jag inte att det finns några kända om just detta.

Sådana experiment kan ge en stor kunskap om hur man kontrollerar människor och därför tror jag att de behåller det för sig själva.
Citera
2015-07-06, 23:10
Bannlyst
Citat:
Vet du någon tråd på Flashback där mobbare skriver om sina "bedrifter"?

Vad har det med ämnet att göra?

Citat:
Ditt resonemang om mobbing och rangordning/status är intressant och skulle kunna förklara ett motiv för gang stalking.

Nej.

Citat:
Gs-are kanske ser sig som en sorts rättare, som korrigerar människors uppfattning om sig själva?

Idiotargument.
Motivet med GS vore att bryta ned folk, inte att få dem att inse sina misstag och bättra sig.
Vill man få folk att inse sina misstag och bättra sig, så måste de tydligt göras medvetna om varför de får skit.
Det har aldrig hänt i GS-fall.

Citat:
Det skulle vara intressant om gs vara eller inte vara kunde avgöras experimentellt. Någon som har förslag?

Jag har bett om samordnade bilder på stalkare, i samtliga GS-trådar jag varit närvarande. Jag har bara fått skitaktiga tramssvar dock, från folk som anser sig ha koll på ämnet.

Jag vet att du läst i dessa trådar eftersom jag sett dig posta i dem, varpå jag inte kan tolka din fråga som något annat än trolling/stalking!

Citera
2015-07-07, 00:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Om du menar psykologiska mänskliga experiment som tex Stanley Milgram utförde så tror jag inte att det finns några kända om just detta.

Sådana experiment kan ge en stor kunskap om hur man kontrollerar människor och därför tror jag att de behåller det för sig själva.
Nej, jag menar om det finns ett sätt att locka till sig gang stalkers att studera. Lite väl tufft irf kanske men kanske i ett nytt och anonymt nick på Flashback..? Jag gissar att man ska uppträda lite instabilt men oskuldsfullt.
Citera
2015-07-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Misstänker att du trollar. Och jag brukar inte omyndighetsförklara någon men jag gör ett undantag den här gången...

Det jag menar är att ingen skulle säga att de är en stalker. Jag kan tänka mig att pedofiler håller tyst om sin läggning pga hälsoskäl och samma bör gälla stalkers. Man kan inte då veta villka i ens omgivning som eventuellt är stalkers.

¿sabes?

Som sagt, ingen någonsin identifierad, ingen som känner någon som känner någon som känner någon som är en stalker. Ändå vill fanatikerna göra gällande att det är ett 'uppenbarligen väldigt utbrett' fenomen.

Verkar vara lika utbrett som kidnappningar utförda av utomjordingar.. väldigt vanligt beroende på vem man frågar, existerar inte om man gräver lite.
Citera
2015-07-07, 09:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuischarlie
Samordnade gangstalkare ...
https://www.youtube.com/watch?v=GMeA...ature=youtu.be
Jag har sett filmen men tittade på den igen. Uppenbarligen pågår någonting utöver det vanliga och om det hade hänt runt mig hade jag blivit nyfiken på allvar. Jag håller inte med filmaren om alla slutsatser men filmen är uppenbarligen inte fejkad.

Min första tanke var att det inte var meningen att det skulle synas och när de upptäcker att ingenting går som planerat och att de blir filmade så avblåses hela operationen: "Boston stalkaren", som ser ut som ett frågetecken, upptäcker kameran och vänder tillbaka till korsningen där "koordinatören" står och meddelar vad han sett.

Man kan se filmen på olika sätt:

- man kan försöka bedöma filmaren mentala status
- man kan försöka förklara eller bortförklara de filmade händelserna, händelse för händelse
- man kan försöka förklara det hela som en (eventuellt misslyckad) spaning
- etc

Kanske har filmaren blivit utvald för träning eller misstänks för något allvarligt brott? En hel del gang stalking kanske kan förklaras som misslyckad spaning? Eller, klumpig spaning kanske gav upphov till gs-idén när de såg hur offren reagerade och hur lätt det var att förneka allting?

Det kan också handla om en hobby för folk som söker till FBI, CIA etc men som aldrig blir antagna och som lever ut sina behov av makt, kontroll, samhörighet och uppblåst ego genom avancerade lekar...
Citera
2015-07-07, 09:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har sett filmen men tittade på den igen. Uppenbarligen pågår någonting utöver det vanliga och om det hade hänt runt mig hade jag blivit nyfiken på allvar. Jag håller inte med filmaren om alla slutsatser men filmen är uppenbarligen inte fejkad.

Min första tanke var att det inte var meningen att det skulle synas och när de upptäcker att ingenting går som planerat och att de blir filmade så avblåses hela operationen: "Boston stalkaren", som ser ut som ett frågetecken, upptäcker kameran och vänder tillbaka till korsningen där "koordinatören" står och meddelar vad han sett.

Man kan se filmen på olika sätt:

- man kan försöka bedöma filmaren mentala status
- man kan försöka förklara eller bortförklara de filmade händelserna, händelse för händelse
- man kan försöka förklara det hela som en (eventuellt misslyckad) spaning
- etc

Kanske har filmaren blivit utvald för träning eller misstänks för något allvarligt brott? En hel del gang stalking kanske kan förklaras som misslyckad spaning? Eller, klumpig spaning kanske gav upphov till gs-idén när de såg hur offren reagerade och hur lätt det var att förneka allting?

Det kan också handla om en hobby för folk som söker till FBI, CIA etc men som aldrig blir antagna och som lever ut sina behov av makt, kontroll, samhörighet och uppblåst ego genom avancerade lekar...

Runt 2:55 in i filmen ser man att filmaren har motorn igång vilket kan förklara att cyklisterna tittar dit. Varför startade filmaren ens motorn om hon/han ville vara oupptäckt? Står man med en parkerad bil med motor igång och kanske tända lampor så är det rätt naturligt att folk tittar till. Cyklisten som kommer mötande undrar väl om bilen ska svänga ut i gatan osv (dock svårt att avgöra om han ens tittar på bilen eller bara rakt fram)..

I övrigt tycker jag det mesta i filmen endast visar på paranoia, får folk inte gå ut med hunden längre utan att kallas GS? Men det blir ju bara ord mot ord, en massa tro...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-07-07 kl. 09:46.
Citera
2015-07-07, 10:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Runt 2:55 in i filmen ser man att filmaren har motorn igång vilket kan förklara att cyklisterna tittar dit. Varför startade filmaren ens motorn om hon/han ville vara oupptäckt? Står man med en parkerad bil med motor igång och kanske tända lampor så är det rätt naturligt att folk tittar till. Cyklisten som kommer mötande undrar väl om bilen ska svänga ut i gatan osv (dock svårt att avgöra om han ens tittar på bilen eller bara rakt fram)..

I övrigt tycker jag det mesta i filmen endast visar på paranoia, får folk inte gå ut med hunden längre utan att kallas GS? Men det blir ju bara ord mot ord, en massa tro...
Som jag skrev, man kan se filmen på många olika sätt och det var inte oväntat att du valde att bara se på filmen ur detta enda perspektiv.

Vissa kan inte se mönster och andra ser mönster som inte finns, men i det här fallet finns det anledning att anta att någonting pågår, frågan är bara vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in