2023-12-19, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag tror mördaren aldrig har varit bland polisens misstänkta. Så denna diskussion kan pågå i all evighet till ingen nytta.

Det har väl bara funnits ett fåtal officiellt misstänkta för mordet?
Citera
2023-12-24, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Ja han han inte hade rent mjöl i påsen är ju ställt utom rimligt tvivel. Det var ju därför han blev mördad.

Inte rent mjöl i påsen?! Vad vill du insinuera? Att han var kriminell?
Citera
2023-12-24, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsporren
Olof Palme var inblandad i vapensmuggling

https://swebbtv.se/w/7cYGHpBsCEhfLhLAR5ZMri

Och du tycker att forumet du hänvisar till är seriöst? Något som gemene man bör lyssna till?
Citera
2023-12-25, 09:13
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Och du tycker att forumet du hänvisar till är seriöst? Något som gemene man bör lyssna till?
Har var nog isåfall bara indirekt. Palme hade dock långt ifrån rent mjöl i påsen alla gånger och skapade sig därav rätt många ovänner på köpet vilket tillslut ledde till hans död.
Citera
2023-12-30, 13:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Inte rent mjöl i påsen?! Vad vill du insinuera? Att han var kriminell?

Rent mjöl i påsen hade han förmodligen. Men han var inte alltid så trevlig att ha att göra med. En man som inte drog sig från att ljuga och försvara sina egna intressen, vad som än krävdes.

Man kan fråga Leif GW eller Peter Bratt.
Citera
2023-12-31, 08:41
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
Kom man någonsin till rätta med sprängningen av ANCs kontor på Byggargatan ett halvår efter mordet?

Det visar rätt tydligt vilka intressen som opererade i Sverige.

Förutom mina personliga anekdoter från Kapstaden som tyder på att skandinavisk polis, bland annat dansk men även svensk då de inte kände till att personen de förhörde hade varit i exil i Norge, fått sin utbildning via Sovjet och återinfiltrerat Sydafrika via SWAPO var närvarande vid förhör av aktivister under 80talet.

jag tror givetvis på Sydafrikaspåret på grund av socialdemokraternas oerhörda stöd till ANC under den här tiden. Drivande var personer runt Pierre Schori och det smugglades alltså miljoner i kontanter till advokater och aktivister som samlades in av SAP.

en del av historien finns här:
https://afrikagrupperna.se/wp-content/uploads/2020/10/on-the-road-towards-liberation.pdf

Jag har själv hört fd svenska diplomater som använt sin immunitet till att överlämna de pengarna och det var någonting som pågick under mycket lång tid.

Inom befrielserörelsen fanns hela tiden problemet med vart man skulle hämta vapen mellan nationalister, kommunister och ANC. ANC valde Sovjet, Mugabe Kina och nationalisterna went on a goose chase med IRA och grejer. Sverige ställde som villkor att ANC och SACP inte involverade sig med maoisterna alltför mycket vilket Oliver Tambo och Chris Hani också höll.

Hursom var skälen att döda Palme mycket starka från det hållet.

Finns en utpekad misstänkt person till sprängningen av ANCs kontor i Stockholm i den här tråden.
Citera
2024-01-02, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Rent mjöl i påsen hade han förmodligen. Men han var inte alltid så trevlig att ha att göra med. En man som inte drog sig från att ljuga och försvara sina egna intressen, vad som än krävdes.

Man kan fråga Leif GW eller Peter Bratt.

Som statsminister försvarade Palme förstås Svea Rikes intressen och inte sina egna.
Citera
2024-01-03, 10:19
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Som statsminister försvarade Palme förstås Svea Rikes intressen och inte sina egna.
Han försvarade socialdemokratiska partiets intressen.
Citera
2024-01-03, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Han försvarade socialdemokratiska partiets intressen.

Ja, och Socialdemokraterna innehade regeringsmakten dvs de ansvarade för att hade makten över Svea Rikes intressen och säkerhet. Eller?
Citera
2024-01-03, 16:13
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ja, och Socialdemokraterna innehade regeringsmakten dvs de ansvarade för att hade makten över Svea Rikes intressen och säkerhet. Eller?
Jag vill påstå att Palme och de flesta sossar efter honom sätter partiet före landets väl. Att dom skulle skydda partiet även om det vore skadligt för landet, men inte tvärtom.
Citera
2024-01-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Jag vill påstå att Palme och de flesta sossar efter honom sätter partiet före landets väl. Att dom skulle skydda partiet även om det vore skadligt för landet, men inte tvärtom.

Ja, partiet och sitt eget väl. Långt, långt före landets.
Citera
2024-01-07, 08:20
Medlem
Detta är mina funderingar/vad jag tror:

1. Palme måste ha blivit förföljd från bion. Detta på grund av att ingen (troligen) kunde veta den vägen de skulle ta sig hemåt. Alltså ingen som väntar vid Decorima.

2. Det var en ensam gärningsman. Det kan givetvis vara en konspiration, men jag tror på ensam. En konspiration borde ha läckt vid det hör laget (vet att det inte nödvändigtvis är så). Dessutom är det konstigt val av vapen för en hitman, klumpigt och stort.

3. Mördaren har god lokalkännedom. Mordplatsen är perfekt i det avseende att flyktvägen ger flera möjligheter att försvinna.

4. Mordet är inte planerat längre i förväg än att mördaren ser makarna Palme utanför Grand. Han rör sig ofta i området, är beväpnad och är påverkad av ett intensivt palmehat. Jag tror att han har sociala svårigheter, kanske asperger, svårt att tolka nyanser i det som sägs och tar saker bokstavligt. Därmed väldigt påverkad av de nidbilder som spridits av Palme som ondskan själv. Jag tror på en Mark Chapman-figur (han som dödade Lennon).

5. Jag tror att den man som kallats Grandmannen är mördaren.

6. Vem kan nu stämma in på detta?
Christer Pettersson - ja, signalementet på Grandmannen med stirrande intensiv blick påminner om honom. Och väldigt välbekant med området och har använt samma flyktväg förut. Men beväpnad med skjutvapen - det är inget han brukar vara. Och han är nyanserad i sina politiska diskussioner, ingen aspergertyp även om han är psykopat. Motivet med förväxlingen tror jag inte alls på. Inte heller Tingström, när Pettersson blev våldsam handlade det om en plötslig intensiv ilska orsakad av personlig förorättelse. Och då aldrig med skjutvapen. Jag tror inte på Petterrsson. Stig Engström? Nej. Han kan stämma i vissa avseenden, men det är för långsökt. Hans egen version av vad han gjorde på mordnatten ligger nog närmare sanningen. CA/GH? Ja, kanske. I alla fall någon som han tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in